Blanik van LMmodel

Ik zou dat graag doen, ware het niet dat
1. de Blanik nog niet gearriveerd is
2. ik de 25e andere verlichtingen heb (waar ik niet onderuit kan) . . .

Volgend jaar: nieuwe rondes, nieuwe kansen, nieuwe prijzen!


jan.
 
Toch maar weer eens gemaild, en ziet!

Hello,

I'm sorry, somehow I forgot about you. I will send the XXL Blaník kit in the near future.
--
S pozdravem
Libor Mašík
LM model
Javorová 614
747 27 Kobeřice
Czech republic
tel: +420 737 182 814
email: lm.model@email.cz
www.lm-model.cz

Is mij vergeten? :eek:

Maar goed, hij komt dus deze kant op! :)

Lijkt het . . .


jan.
 
Even op de zaken vooruit lopen.

1. Waarmee lijm je EPP?

2. Welke mogelijkheden zijn er om het model af te werken?
Zodat het misschien het oppervlak beschermt, je er een (dun) laagje verf op aan kunt brengen, zonder dat het erg zwaar wordt.

Libor (de L in LM) zegt wel: het is gunstig dat het oppervlak een beetje ruw blijft: geeft een fijn vlieggedrag.

Ik hoor het graag (of links naar betreffende draadjes).

Dank.


jan.
 
UHU por uiteraard , maar dit is veel goedkoper in gebruik >
https://aerobertics.be/nl_be/bsi142 , deze verkoopt HK ook , maar vaak in backorder
Foam safe superlijm werkt ook prima voor kool staafjes e.d. , niet voor grotere oppervlakte
https://aerobertics.be/nl_be/bsi126
Al die Bsi lijmen bij elkaar > https://aerobertics.be/nl_be/catalogsearch/result/?q=BSI
Sommige "normale" Ca lijmen werken ook wel met epp , even testen op een stuk restmateriaal helpt ook , Ik heb ooit van die kleine pipetjes van Pattec met Ca lijm gebruikt , toen vielen de gaten in het materiaal alsof het aceton was ( beetje jammer)
 
Laatst bewerkt:
Welke mogelijkheden zijn er om het model af te werken?
Zodat het misschien het oppervlak beschermt, je er een (dun) laagje verf op aan kunt brengen, zonder dat het erg zwaar wordt.

Ik hoor het graag (of links naar betreffende draadjes).

Enkele voorbeelden van mijn ervaring daarmee:

Messerschmitt Me 163 Komet
LiDL Glider (Playtive XL)
Grumman F6F Hellcat

2. Viltstift.

Viltstift beschermt het oppervlak niet en dekt ook niet mooi op schuim.
Ik weet niet of je er heel soms of wat vaker mee wilt gaan vliegen, maar de schuim huid verouderd bij regelmatig gebruik erg snel, wordt snel lelijk vind ik.

In de linkjes hierboven lichte methodes welke wel een taaiere huid geven en een mooie strakke eindlaag (en sterkte toevoegd!).
Deze kisten blijven door de afwerking wel mooi, de Hellcat in het voorbeeld is bijvoorbeeld inmiddels al 15 jaar oud en 'still going strong' :thumbsup:
Schuimkistje met brandstofmotor en altijd buiklandingen, nog zo strak als 15 jaar geleden!

Ik lees vaker dat er gezegd wordt dat het ruwere schuim beter zou vliegen dan glad geschuurd.
Of dat je die geribbelde rondjes (van de spuitmatrijzen) er niet af mag schuren...
Mijn ervaring is anders, de kisten in de voorbeelden vliegen heel erg goed met de gladdere afwerking.
En bijvoorbeeld m`n schuim ARF ASW 17 heeft folie over de schuimvleugels (vanuit de fabriek) voor betere vliegprestaties.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de drie draadjes doorgenomen (voor zover het de afwerking betreft), en alle drie keer doe je (ie. Ramses), als ik me niet vergis, min of meer hetzelfde:
- beetje schuren,
- tissue opbrengen met verdunde witte houtlijm,
- schuren,
- nog 'n laagje verdunde witte houtlijm,
- schuren,
- lakken.

Op zich een mooie methode.

Libor (de L van LM models) zegt: 'You can make a smooth surface using putty, but it is not necessary. EPP models fly well as they are...'.

Deze meneer is volgens mij met viltstift of verdunde verf op de ruwe huid bezig geweest:


Elders zegt 'ie: het vlieggedrag wordt echt anders als je ze (te) glad maakt; zoals ze zijn zijn ze heel rustig en goedmoedig.

Dat past heel erg bij mij. :)

Je kunt natuurlijk ook iets minder schuren. ;)

Vanuit het oogpunt van bescherming is een laagje tissue natuurlijk wel weer mooi . . .

Eerst maar eens afwachten wat er uit de doos komt.

Als er 'n doos komt . . .


jan.
 
Als je echt een rete strakke zwever wil moet je niet een epp model nemen , voordat je het oppervlak glad heb heb je zoveel extra gewicht dat je bete een houtbouw kist kan maken , dit is een leuk ding voor tussen de bedrijven door en snel te bouwen en te vliegen . Niet meer en niet minder
 
Ik hoef geen retestrakke Blanik (dan moet je die van Airworld of Baumgärtner nemen).

Maar ik vind dit niet onverdienstelijk (260 cm. versie).

upload_2023-1-27_10-39-54.png


Remklepjes inbouwen?


jan.
 
Ik heb de drie draadjes doorgenomen (voor zover het de afwerking betreft), en alle drie keer doe je (ie. Ramses), als ik me niet vergis, min of meer hetzelfde:
- beetje schuren,
- tissue opbrengen met verdunde witte houtlijm,
- schuren,
- nog 'n laagje verdunde witte houtlijm,
- schuren,
- lakken.

V.w.b. de LiDL glider en Hellcat, klopt :thumbsup:
Bij de Me-163 Komet heb ik nog eerst de poriën (en de diepe paneellijnen) dicht gesmeerd met lightweight filler.
Dat schuur je er bijna weer geheel vanaf en geeft amper gewichtstoename.

Maar ik vind dit niet onverdienstelijk (260 cm. versie).

Is dat hem, is hij eindelijk binnen (jouw foto?)?

Het is mij na drie pagina`s met verschillende linkjes etc. eigenlijk niet duidelijk welke je nou besteld hebt :oops:
Die Blanik op jouw laatste foto ziet er behoorlijk glad uit :thumbsup:, maar een andere foto uit jouw linkjes is deze:

blanik7.jpg


Zijn dat dezelfde Blanics?

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Zijn dat dezelfde Blanics?

Het zijn overduidelijk niet dezelfde. ;)

De wit met blauwe uit jouw post is de Blanik OK-0931, de oerversie.

http://lm-modelshop.cz/index.php?id_product=21&controller=product

Ik heb de Blanik XL, uit mijn bijdrage van vanochtend, besteld.

http://lm-modelshop.cz/index.php?id_product=117&controller=product

Althans, ik hoop dat die er zo uitziet . . .

(En dan de verbeterde versie, net zoals er van de gewone (2100 mm) een verbeterde versie is.)


jan.
 

Bijlagen

  • upload_2023-1-27_14-11-48.png
    upload_2023-1-27_14-11-48.png
    882,1 KB · Weergaven: 89
Back
Top