Blanik van LMmodel

Zo ondertussen denk ik dat ik alles weet wat ik moet weten om hier eerdaags ( . . . ) mee aan de slag te gaan.

Eén ding vraag ik me nog af: wat is de beste manier om de buizen voor de vleugelpen netjes in de vleugel te krijgen.

Libor deed het zo:

upload_2023-2-8_10-4-50.png


Dat ziet er redelijk uit de losse pols uit; ik neem aan dat hij een blokhaak oid. gefixeerd heeft.

Ik heb ook zitten denken aan boren (mbv. een klosje met gat als boorgeleider).

En ik neem aan dat je ze samen tegelijkertijd inlijmt, netjes uitgelijnd, met de pen er in, zodat de vleugels straks een beetje netjes aan de romp zitten.

(Voor de goede orde: menigeen denkt natuurlijk, allemachtig, wat heeft die man een hoop vragen, maar, ik heb nog nooit EPP in handen gehad, nul ervaring met deze bouwwijze . . .)


jan.
 
Nadeel van schuim smelten is dat je altijd ruimer wegsmelt dat de bedoeling is. De hitte zet nog even door in de materiaal. Vooral met zo'n hete soldeerbout.

Ik denk dat een schuurmalletje langs de liniaal laten glijden veel strakker en maatvaster is.

Is de Blanik al in zicht?
 
Bedoel je dit?

upload_2023-2-19_14-19-0.png


Lijkt een soort lattensnijder, maar dan anders.

Maar waarschijnlijk wel functioneel, ja.

Goed idee.

Bedankt!


jan.
 
Okay!

Ja, ook een goed idee.

En dat dus allemaal om te voorkomen dat je met dat soldeerpistool allemaal gigantische lelijke sleuven gaat maken . . .


jan.
 
Laat EPP zich een beetje schuren?

Ben ik wel benieuwd naar . . .

(Hopelijk kan ik dat zelf binnenkort vaststellen . . . )


jan.
 
ik heb geen idee! Ik heb zelf alleen dat zachte schuim voor de vleugelkern geprobeerd en dat gaat in een vloek en een zucht, EPP zul je moeten uittesten.
 
EPP schijnt zich juist niet zo goed te laten schuren, dus daarom leek dat ding met het mesje eraan me wel nuttig . . .

We gaan het binnenkort zien.


jan.
 
Hij is gearriveerd. :)

Doos is niet al te sterk, maar de inhoud is onbeschadigd.

Een paar plaatjes.

Kap en neus-rompdelen:

upload_2023-2-23_21-19-56.png


(In het echt is het echt wit.)

Dit dus.

upload_2023-2-23_21-20-32.png



upload_2023-2-23_21-20-50.png



Koorde aan de romp is 27 cm.

upload_2023-2-23_21-21-28.png


Rg 15

Metalen vleugelverbinder weegt 200 gram . . .

upload_2023-2-23_21-22-1.png


Vervangen door carbon?


upload_2023-2-23_21-22-29.png


Uitsparing voor servokabel.


upload_2023-2-23_21-23-3.png


Aileron is niet 'voorgesneden'; had ik wel op gehoopt . . .

Helft van centrale rompdeel.

upload_2023-2-23_21-24-2.png



Kielvlak en roer:

upload_2023-2-23_21-24-48.png



upload_2023-2-23_21-25-24.png


Hij weet hoe dan ook hoe hij schuim moet snijden!

Nu eerst weer verder met de Grunau Baby.


jan.
 
Mooi dat hij er nu eindelijk is!
Voorlopig zou ik eerst met de stalen pen gaan vliegen. Waarschijnlijk is de rest zo licht dat hij mooier vliegt met wat extra vleugelbelasting. En omschakelen op carbon kan altijd nog.
 
Voorlopig zou ik eerst met de stalen pen gaan vliegen

Voorlopig ben ik eerst nog met de Baby bezig, en voordat dit ding in elkaar geplakt is . . .

Gaat nog wel even overheen, denk ik.

Voelt een beetje alsof je nog nooit gekookt hebt, en nu ligt er ineens een hele zalm op je aanrecht! :confused:

Die je geacht wordt te gaan bereiden . . . :hammer:

(Maar het is wel een hele mooie zalm! :))

We gaan het zien.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, ik kan me voorstellen dat mensen de bijna onbedwingbare neiging krijgen om te gaan schuren, plamuren, glassen, bespannen met papier, etc.etc.

upload_2023-2-24_12-4-4.png


(Foto boven: de zon stond er op.)

En toch zegt Libor: niet doen.

Hier hebben ze dat volgens mij wel gedaan hebben: het ding gaat (vergeleken met onbehandelde) a's 'n kanonskogel.


Althans, zo lijkt het.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, ik kan me voorstellen dat mensen de bijna onbedwingbare neiging krijgen om te gaan schuren, plamuren, glassen, bespannen met papier, etc.etc.

Ik ook ;)

Hier hebben ze dat volgens mij wel gedaan hebben: het ding gaat (vergeleken met onbehandelde) a's 'n kanonskogel.

Volgens tekst bij hun filmpjes:

TOW pilot Petr Cechla, glider pilot me, camera Zdenek Sumec, maiden of L-13 glider from LM-Models, covered by empty drinking cans here, in BWTR

En als je dan op hun site kijkt:

Radek Cechlovsky:

Het verlijmen van de EPP-romp zelf is wederom geen grote boetseerklus. De romp bestaat uit 7 delen, als we het middenvlak (nr. 5) ook meetellen. Als we ze nummeren in de richting van de "snuit", moeten de delen nr. 1, 2, 3, 4 en 7 worden gewijzigd. De wijziging van de romp verwijst naar het inbrengen van twee vurenhouten balken van 3x5 mm, die uit deel nr. 1. ("snuit" partitie). Hier maken we een scheidingswand volgens EPP - die deel uitmaakt van de kit - van harde balsa met een dikte van 4 mm. Nog voordat we het middenvlak verlijmen, snijden we het bovenste deel van het vierde deel van de romp uit op de plaats waar het middenvlak zal worden gelijmd, en bevestigen we de geleidebuizen van de hoogteroer- en roerstangen, lijmen we de snede terug en lijmen we het middenvlak . Vliegervaring heeft geleerd dat het nodig is om de instelhoek (de invalshoek, zo u wilt) met minstens 3 mm te vergroten, dit wordt opgelost door een wig van lichte balsa van 3 mm onder de "stabiele" te lijmen, zodat Dat
3 mm meer "uitgerekt" zijn, d.w.z. wij plaatsen de fundering onder het achterste deel van de "stal". Een andere aanpassing betreft het middenvlak. Zoals bekend heeft het L-13 Blaník zweefvliegtuig een glazen deel van de romp op de plaats van het hoofd van de instructeur, aan de bovenzijde van de romp en aan de zijkanten. Daarom moeten een raamvormige uitsparing boven het hoofdeinde van de stoel van de instructeur en driehoekige zijruiten door het middenvlak in de romp worden gesneden. Voordat we beginnen met het uitsnijden van de achterste beglazing van de romp, schetsen we de vorm van het rompschot op triplex (dikte 3 mm) op de plaats waar de cabine zal beginnen. We zullen deze scheidingswanden in twee delen maken, één zal de uitsparingen van de achterste rompramen sluiten en de andere zal aan de achterkant van de cabine worden gelijmd.


We hebben dus een verlijmde en gemodificeerde EPP-romp; en nu naar de beplating zelf.
Je hebt ongeveer 20 lege blikken nodig voor de romp, 16 kan genoeg zijn, het hangt ervan af of het ons lukt om van één "pixel" twee tegenover elkaar liggende blikken op het middenvlak en op de neus te maken.
Maar we hoeven niet te besparen op afdekmateriaal, het is gratis en overal om ons heen.
Het spatbord heeft een geklonken verbinding in de zoom van de staart naar het middenvlak, boven en onder, om deze zoom op het model te maken, moeten we een heel scherpe bocht maken, waarvoor een heel scherp stuk gereedschap nodig is waarmee we de kromming.
Ik gebruik persoonlijk een mes van een machineschaar, de scherpe rand van het mes maakt de buiging perfect.


RCM1_15_clanek05.gif


Die LM Blanik uit jouw filmpje is dus verre van standaard inderdaad!

.
Tof dat jouw Blanik er eindelijk is, ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Succes!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top