e-Supra bouw

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hein.z, 5 sep 2019.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Capstrips voor het root paneel in de maak. De grote vacuumzak trekt niet lekker vacuum maar ik kan het lek niet vinden, dus hij moet het maar doen met -0.8 bar vacuum. Maakt wel een klein rookgordijn in de garage omdat de pomp hard moet werken. Ik heb werkelijk geen idee hoe zwaar ze uit gaan pakken, ik heb voor de tweede strip duidelijk ruim epoxy gebruikt want er wordt veel uitgeperst. Spannend!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie vindt dit leuk.
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Lek kan ook in de slangenzitten. Slang dicht bij de vacuumzak omvouwen en goed dichtknijpen. Blijft hij dan lekken?
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Goede tip, zal ik proberen.

    Dat was 't niet - hij zakt meteen naar een stabiele -0.9 bar, volgens mij het beste wat de pomp haalt. Vervolgens de tape-naad van de zak nog een keer nagelopen en het verbeterde van -0.79 naar -0.82, dus waarschijnlijk een kwestie van te slordig getaped en nogmaals doen, of tacky tape er tussen.

    Voorlopig red ie het ermee, dus ik laat het maar even gaan. Tegen bedtijd is de zaak genoeg uitgehard dat het vacuum er wel af mag.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2020
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Cap strips uit de zak. Ziet er succesvol uit, maar er moet nog het nodige "getrimd" worden. Gewicht is ongeveer naar verwachting: 148 g tegenover 123 g voor Dr. Drela. Daar gaat nog wat af van trimmen / schuren, en de rest wijt ik aan het feit dat ik 1 roving teveel gebruikt heb (niet 100% zeker van het oppervlak van mijn 50k rovings). Het gaat niet de lichtste supra worden, maar hopelijk wel sterk genoeg. Ook nog een fotootje van de bende die er overblijft (balsa strip, peel-ply en keukenpapier).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Lyckele, DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Al even niks gepost maar mede dankzij corona wel wat voortgang. Elk nadeel ...
    • Joiners verlijmd aan de liggers onder 5 graden, zowel root als tip ligger
    • schuimkern aan de tipliggers verlijmd
    • rechter tip ligger op dikte geschuurd
    Soms sta je ervan te kijken hoe makkelijk dingen gaan. Dat schuren van die liggers vond ik maar wat spannend,
    en uiteindelijk is het met wat schilderstape ter bescherming in 5 minuten gepiept. Tsja! Volgende stap: linker
    ligger ook afmaken, en dan voorbereiden om de liggers in glas in te pakken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ISOLA2 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Overpeinzingen over servo's ...

    - welke vleugelservo's? MKS? KST? Graupner?
    - Hoe sterk moeten ze zijn voor flaps, vleugel?
    - RDS? IDS? servo-horns?

    Ik zie nogal op tegen het maken en inbouwen van het RDS systeem. Overweeg daarom om eenvoudig voor IDS te gaan (ready-made te koop bij hyperflight). De tekening die daarbij getoond wordt is voor een moulded composiet vleugel: ik weet niet 100% zeker of dat ook lekker gaat werken met een positief-bouw schuimkern.

    Opties zijn voorlopig:

    - RDS zelf bouwen volgens drela instructies. Waar het materiaal te halen is nog een vraag.
    - RDS adapter met MKS servo (6100, DS75-k, 6125)
    - IDS frame met KST servo (X10)
    - IDS frame met MKS servo

    Ten slotte nog een puzzel voor de staartvlakken. Aangezien het een electro-supra wordt hoop ik weg te komen met 2 servo's in de staart (veel eenvoudiger voor de aansturing). Is dat wijsheid of beter toch voor in de romp? Hoe sterk moeten die servo's zijn? KST X08+ of beter een ander type?

    Te veel keuze! Tips welkom.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    KST, MKS en Savöx zijn goede servo's die elkaar vrijwel niet ontlopen. KST's zijn wel een stuk goedkoper (bij Hoellein).

    2,0 - 2,5 kgcm lijkt me voor de rolroeren ruim voldoende.
    3,0 - 4,0 kgcm voor de flaps idem.
    Waarbij geldt dat de hoge waarden alleen nodig zijn als je ook wel eens met 150 km/h rond wilt scheuren ... (wat mogelijk wel vaker gebeurt als je er een keer mee gaat hellingvliegen).

    Ga maar (nog) eens met Berrie praten. Hij heeft het gedaan, ik ook, het valt wel mee.

    N.B.
    Hier heb ik een mooie tool om RDS en bijbehorende roer-uitslagen te berekenen.
    N.B. 2
    Hier een tooltje om andere roer-aansturingen te berekenen.
    Frans-talig, maar met een 'gebruiksaanwijzing van mij, vertaald)
    - "Tringle" = stuurstang
    - "Gaine" = bowden-kabel
    - "Cables A-R" (Aller - Retour) = pull-pull
    Met de tringle kun je IDS berekenen, de servo- of roer-hoorn omkeren (boven of onder).
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Servo’s in de staart is het makkelijkste, directe aansturing en kabeltjes door de buis naar voren (om de zoveel cm even wat foam erom, klettert de kabel niet zo in de buis)
    Ik had er graupner des 427 in zitten.

    Op aileron is de 6100 een prima kandidaat, ook de KST X08 zou kunnen.
    Voor de flap iets van KST DS-135MG.
    Je zou die ook voor de hele vleugel kunnen gebruiken, dikte is het zelfde alleen de 6100 is lichter ( wenselijk in je tip, scheelt 13 gram)
    Maar de KST is weer wat goedkoper.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  9. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    De eerste keus is wel of niet High voltage servo's, een mix van beide is niet aan te bevelen. KST is de "servo to buy" momenteel in F5J wedstrijd gemeenschap. De X10 mini en een variant van de X08 zijn de meest gekozen type's.

    IDS of RDS is een mooie manier van inbouwen, maar in het geval van IDS toch ook 60 a 70 euro per vleugel. Is de vleugel ook nog eens vrij dun op de scharnierlijn van flaps en rolroeren is het een behoorlijke opgave om dat netjes en goed werkend in te bouwen. Er zijn speciale setjes voor schuimvleugels, kijk maar op de website van www.servorahmen.de

    Er is ook niks op tegen om het op de traditionele manier in te bouwen, een stuk eenvoudiger en goedkoper !
     
    Berrie vindt dit leuk.
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Karel: goed punt, het kan ook nog traditioneel!.

    Dank allen voor de links en tips, ik ga er op broeden. Ik heb in ieder geval een voorkeur voor de KST servo's - er zit wel ergens een mentale drempel rond de 40 euro per servo. De prijs van die IDS systemen vind ik in verhouding met het werk nog meevallen, maar het telt allemaal op.
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
  12. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik heb in mijn supra ook RDS gemaakt. Vooral omdat ik het leuk vond dit eens te doen.
    Het is een prachtige aansturing als je het netjes bouwt.
    Maar het is ook best veel werk. Ik zou dat een volgende keer niet meer doen en kiezen voor de traditionele manier.
    De toepassing van Drela, waardoor de servo in het middendeel blijft maar je de tip toch aanstuurt, is geniaal bedacht. Dat zou voor mij de enige reden zijn om RDS nog toe te passen.
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Stapjes voortgang. De liggers zijn in glas gepakt en uitgehard onder vacuum. Kevlar er omheen gewonden, dat ligt nu met wat epoxy uit te harden (op de foto oogt het daarom nog wat los). Vervolgens begonnen met verlijmen van de root panelen zodat ook daar de ligger straks uitgesneden kan worden.

    Voor de servo's besloten dat het maar IDS moet worden. Ik heb daarom in de tip alvast een servo-kabel-kanaaltje van 20 cm geschuurd, dat is hopelijk voldoende. Plaatsing van de servo moet ik nog kiezen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DirkSchipper, Lyckele en Berrie vinden dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nog een zijdelings klusje opgelost - werkbank (ladenkast) uitgebouwd met een grotere plank bovenop zodat de figuurzaagmachine een vaste plek heeft. De slijp/schuur machine is verhuisd naar een eigen plekje aan de wand. Ik kan weer om mijn werktafel lopen! :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie vindt dit leuk.
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zo. Vandaag eerst maar eens wat gevlogen (de Tantalus vliegt weer heerlijk met nieuwe rolroerservo's). Vervolgens toch maar weer een stapje aan de supra gewerkt. De ligger van de rechtervleugel losgesneden van de kern (brrr). Goed haaks gelukt zo te zien met mijn primitieve doch functionele werktuig. Ten slotte servo's besteld voor de supra zodat ik kan gaan uitmeten wat waar moet komen. Portemonnee leeg, maar Hein blij.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DirkSchipper, Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De liggers verlijmd (onderste capstrip), en vandaag opgestapeld met 5 lagen schilderstape tape als "marge", daarna op dikte geschuurd. Uiteindelijk nog iets verder teruggehaald voor iets meer marge. Daarna de bolt beam gemaakt (kops balsa opnieuw, vorige poging was niet goed van maat) met een rest proef-capstrip als versteviging. Roving eroverheen gelamineerd en ingepakt met peelply. Morgen komt er nog glas of carbon kous om het geheel van de boltbeam.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie, ISOLA2 en Lyckele vinden dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Staartboom (biljartkeu) op maat gedraaid in navolging van Berrie. Ik heb ook een cylindrische boom van 22 mm die bijzonder licht is, maar taps staat toch mooier dus ik ga een poging wagen.

    Romp ruw gezaagd uit een plaat isolatieschuim, en van vierkant naar 8-hoek naar 16-hoek naar rond geschuurd. Heeft nog fijn nabewerking nodig maar het komt in de buurt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    bolt beam geschuurd, is nu aan het uitharden met een carbon kousje eromheen. De maat lijkt goed.
    De top-cap van de hoofdligger verlijmd aan de rest.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik volg dit draadje met veel interesse.
    Is het misschien mogelijk om de foto's in de normale grote, in het draadje te plaatsen?
    Dat volgt een stuk makkelijker vind ik.
    Succes met de verdere bouw.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik ga dat volgende keer proberen Bertus, dank voor de tip en voor het meelezen!
     

Deel Deze Pagina