Blanik van LMmodel

Ja, da's een mooie manier.

Doet denken aan mijn plan met een freesje door een sleuf in een latje

Helaas gaat dat plan niet door, want om op de goede lengte uit te komen (zodat 'ie nog in de spankop past) zou ik het freesje moeten inkorten en dan verlengen.

Maar freesje doorslijpen: dat gat niet.

Dan maar terug naar de soldeerbout: staaf door een sleuf etc.

Maar nu eerst de rolroeren.

Om situatie 2. te voorkomen is het denk ik belangrijk dat de ruimte tussen rolroer en vleugel erg klein is.

upload_2023-4-11_21-54-49-png.535483

Die is nu wel 2,5 mm, schat ik.

Rolroer opdikken dus?

(Ik heb maar één kans om het goed te doen, dus wil graag ween wat de tips en tricks, de do's en dont's zijn . . . )

jan.

Zaakje bijgewerkt en het ligt er nu zo bij.

upload_2023-4-12_14-28-3.png

(Ja, dat gat . . . Ik had natuurlijk in een veeeeel te vroeg stadium de roerhoorns al in de roeren geplakt . . . :hammer:)

Ik denk dat ik er maar eens een strip blenderm op ga plakken.

Wie niet waagt etc.etc.

jan.

Verkeerde Jan, maar ik denk dat het om het gevaar gaat dat het roervlak boven de vleugel uit zal steken als je de tape niet goed (te ruim) gepositioneerd hebt...
Ik ga ervan uit dat Jan de gebruiksaanwijzing bij de Blenderm tape volgt, dan zou het goed moeten komen.

Groeten, Jan.

Klopt, wat Jan veronderstelt.

Maar deze tape is voor medische doeleinden, zit amper een gebruiksaanwijzing bij, en al zeker niet over hoe je een scharnier voor een rc-model maakt . . .

Morgen kijken hoe de eerste helft van scharnier 1 gelukt is.

jan

Tis lang geleden denk. Ik heb het niet opgeslagen in ieder geval.

M'n punt is dat je dan je scharnier tape onder de bekleding doet. Gaat dat goed met die tape?

M'n punt is dat je dan je scharnier tape onder de bekleding doet. Gaat dat goed met die tape?
In principe kun je Blenderm tape wel onder de bekleding doen, vooropgesteld dat het geen folie is die met de strijkbout wordt aangebracht, het kan maar beperkt tegen warmte.

Waar ik me eerder druk over zou maken, is de hechting op het EPP, zonder voorbewerking is dat nu niet direct een glad oppervlak waar de tape goed op zal hechten...

Groeten, Jan.

Goed, daar zijn we weer, en op zich is het uitstekend gelukt.

Schildersafplaktape verwijderd et voilà.

upload_2023-4-13_11-51-4.png

Retestrak.

Maar.

Blijkkaar zitten achterlijst en roer toch te dicht op elkaar, cq. roer niet voldoende afgeschuind . . .

upload_2023-4-13_11-49-55.png

Na een beetje schuren is dit de uitslag.

upload_2023-4-13_11-54-22.png

Groot genoeg?

Omhoog gaat beter!

upload_2023-4-13_12-5-36.png

Of toch tape maar los trekken, en nog een keer proberen . . .

(Want als ik de tweede laag tape er tegenaan plak, wordt de uitslag vast nog weer wat kleiner. :mad:)

Dit is wat er gebeurt als ik probeer de tape van balsa los te trekken (gelijmd met Por):

upload_2023-4-13_12-2-52.png

Dan kun je wel raden wat er gebeurt als je het van EPP probeert los te trekken.

Of met (een beetje) warmte?

Eerst rolroer twee maar eens . . .

jan.

Roer dubbel openvouwen (mits dat gaat) en van de onderkant lichtjes en voorzichtig verder schuren. Je krijgt dan vanzelf een beetje meer
ruimte en uitslag. Ik denk niet dat je per se veel meer nodig hebt, maar ik zou proberen hem nog wel wat verder gangbaar te krijgen.
Scharnier verwijderen als het zo goed plakt lijkt me een slecht idee. Ik zou dan nog eerder de tape doorsnijden en een nieuwe laag tape aanbrengen.
Maar, zoals gezegd, kun je dat met wat schuren waarschijnlijk vermijden.

Precies, en aan de andere kant (de vleugel) ook een beetje geschuurd.

Tape even beschermen (is toch wel wat beschadigd hier en daar . . . :mad:)

upload_2023-4-13_14-20-17.png

Levert niet heel veel op:

upload_2023-4-13_14-16-37.png

En het resultaat.

upload_2023-4-13_14-32-10.png

Lijkt alsof de uitslag met tweede tape amper verminderd is.

We doen het ermee.

Vleugel 2 voorbereiden:

upload_2023-4-13_14-17-32.png

Lijm er op, kwartiertje wachten en hoppetee.

upload_2023-4-13_14-22-5.png

En nou maar hopen dat ik hier wel genoeg ruimte gecreëerd heb . . .

Moet die lijm (Por) na aanbrengen van het tape en aandrukken eigenlijk nog drogen?

Anders doen we zo gelijk laag 2. :)

jan.

Als de POR 'abgelüftet' is, dan is hoe zwaar je het aandrukt bepalend voor het resultaat, niet de duur.
Persoonlijk zou ik in het scharnier geen Blenderm gebruiken, maar dunnere tape, vanwege de ruimte die het tussen de delen in beslag neemt.
De uitslag omlaag is bescheiden, maar zou voldoende moeten zijn.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Scharnier nr. 2 in the making.

Die tape is 0,1 mm dik (2 laagjes op elkaar 0,2 mm ;)).

De uitslag van nr. 2 is ietsje groter, maar dat mag amper een naam hebben. :confused:

En ik heb er nog wel zoveel afgeschuurd!

We doen het ermee.

In beide gevallen is toch een beetje 2. ontstaan, in die zin dat het scharnier een beetje een bobbeltje vormt.

upload_2023-4-11_21-54-49-png.535483

Het leed is te overzien.

(Ik leer wel erg veel; komende winter de 2.900 versie, en dan perfect? :))

jan.

Achteraf kunnen we (ik) zeggen dat hier de oorzaak ligt: te smalle strip weggesneden.

upload_2023-3-9_13-33-10-png.530857

Goede les voor de volgende keer.

Als ik hier kijk (0:26): blijkbaar hebben we niet zulke extreme uitslagen nodig.

Tuurlijk niet.

Komt vast goed.

jan.

Back