Flying wing opbouw.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pompebled, 15 jul 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Gelukkig weer wat aan de Flying Wing kunnen doen; de gaten, waar de oude servo's zaten, zijn gedicht met een paar passend gesneden stukken blauw schuim, vastgezet met Beli Zell, dat schuimt enigszins op, helemaal als je het schuim vooraf bevochtigt, dus enige druk en wat tape was nodig tot de lijm uitgehard is om te voorkomen dat het laminaat omhoog gedrukt zou worden:
    Expansion prevention.JPG
    Na uitharding moeten de reparaties nog vlak gesneden/geschuurd worden en van een nieuw stuk laminaat voorzien worden:
    Holes patched.JPG
    Eerst is de onderzijde aan de beurt, ik heb een freesmalletje gemaakt uit stevig karton met een laagje 5 mm Depron er onder, zodat de kopiëerring van mijn bovenfrees pal boven het schuim komt:
    Template.JPG De foto laat het resultaat van stap twee zien, de 5 mm diepe uitfrezing voor de rand waar de servo houden op wordt vastgeschroefd. De eerste stap is de diepte van de servo uitfrezen, waarbij de randen met vulstukken vrij worden gehouden.
    Mijn bovenfrees is een relatief groot en zwaar geval, helemaal voor zo'n schuimvleugel. Om beschadigingen te voorkomen en de vleugel voldoende steun te geven, ligt die op de onderzijde van twee tablet kussens van de Action; de korrels in de kussens passen zich aan aan het profiel van de vleugel, die daardoor mooi stevig ligt:
    Way too big router.JPG

    Eenmaal gefreesd ziet het gat voor de servo er zo uit:
    Foam cut out.JPG
    De beide plaatjes zijn voorzien van schroefdraad M3 en worden in het schuim gelijmd:
    Threaded platelets.JPG
    De servo houder wordt daar op vastgeschroefd met nylon boutjes als de lijm droog is.
    Als het goed is ligt dat plaatje straks vlak met de onderzijde van de vleugel en steekt de servo stang straks onder een hoek door de bovenzijde richting servo hoorn. Endresult sofar.JPG
    Om de servo's zo ver mogelijk naar buiten te kunnen plaatsen, zat ik pal tegen de ingelijmde carbon verstevigingen aan, dat was wel even spannend (qua uitmeten) om zeker te weten dat je er niet met de frees doorheen zou gaan.

    In plaats van frezen, had ik de uitsparingen er ook in kunnen snijden, of met een soldeerbout erin smelten, maar ik wou het wat netter doen dan het voorgaande hak- en breekwerk, ook al zie je er straks in de lucht geen moer van...

    Volgende stap; de servo hoorns op hun nieuwe plaats op de elevons zetten, gevolgd door het uitmeten van de gaten voor de servostangen en die in het schuim steken/boren/smelten.

    Groeten, Jan.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Servo hoorns geplaatst en de gaten voor de stangen geboord/gestoken, het bepalen van de plaats was lastiger dan het daadwerkelijk maken van de gaten.
    Toen bleek dat de 'niet helemaal meer rechte' elevon een potje maakte van het strakke en spelingsvrije bewegen ervan, dus die zijn er af en de lamineerfilm is er afgehaald.
    Dat was nog lastig genoeg, om het schuim niet te beschadigen voorzichtig met warme lucht de lijm wat weker gemaakt, zodat de film er gemakkelijker af ging.

    De elevons bleken toch redelijk flexibel, dus heb ik er een strip 1 x 5 mm carbon in gelijmd, na een nachtje drogen, geklemd op een rechte ondergrond zijn ze mooi stijf en recht:
    Carbon strips glued in .JPG

    De beschadigingen van het verwijderen van de servo hoorns bijgewerkt met lichte filler, zodat het oppervlak weer glad is.

    Lamineerfilm op zulke lange smalle vlakken is dus een risico van krom trekken, in plaats daarvan ga ik ze nu van een laagje dun glasweefsel voorzien, vastgezet met parketlak op waterbasis.
    Als wat ik er overgelezen heb klopt, dan voegt dit maar minimaal gewicht toe.

    Als ze weer zijn ingepakt, ga ik voor plastic scharnieren, vier stripjes plastic van 10 mm breed (dof geschuurde laminaatfilm) in de elevons en de achterlijst van de vleugels gelijmd.
    Het snijden van de gleufjes hiervoor, zal bepalen hoe soepel dit gaat scharnieren.

    We zullen het zien.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2021
    ISOLA2 en helixer vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je schuim gaat lamineren met glasweefsel zou ik wel even controleren of parketlak daar ook voldoet (lees: houdt).
    Je kunt ook gewoon epoxyhars gebruiken, dat werkt zeker.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hein.z,

    Ik heb natuurlijk al wat testjes gedaan met de watergedragen parketlak (van de AC-tion) op verschillende soorten schuim, die liggen nu te drogen.
    Als ik op de ervaringen van forumleden mag af gaan, valt het met de hechting wel mee.
    Lijkt het nergens op, dan heb ik altijd nog epoxy staan, maar epoxy valt vaak wat zwaarder uit...

    Groeten, Jan.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vanochtend de teststukken losgetrokken van het schuim; ik moet het glasweefsel werkelijk los werken van het schuim met een pincet of mes, eenmaal een hoekje los, trek je het, inclusief de toplaag van het schuim, relatief gemakkelijk los.
    Daar ik niet aan mijn vliegtuigen ga zitten peuteren, heb ik er wel vertrouwen in.

    Groeten, Jan.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Zo, de flappen zitten in het glasweefsel en inmiddels weer aan het vliegtuig:
    New servo position & hinges.JPG
    Het bekleden met glasweefsel met watergedragen lak gaat ongeveer hetzelfde als met epoxy, alleen is de droogtijd veel korter en voeg je minder gewicht toe.

    Ik heb niet op buigen en barsten naar een superglad oppervlak toe gewerkt, dan zou ik er nog veel meer tijd in moeten steken.
    Ze zijn in ieder geval recht en stijf en spelingsvrij gemonteerd.

    In plaats van tape, plaatscharnieren van laminaat gemaakt, strips van 10 mm breed, dof geschuurd en in een snee in elevon en vleugel gelijmd, dat bleek ook nog een lekker klusje te zijn...

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 en helixer vinden dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De RadioLink Byme-D stabilisatie print, blijkt een 'lastige klant' om aan de praat te krijgen, deels door de gebruiksaanwijzing in Chinglish, die proefondervindelijk ook nog onvolledig blijkt te zijn (lost in translation), zodat je kunt proberen tot je blauw ziet en het door een positie van een schakelaar, of een kanaal dat nét geen 100% haalt, toch niet lukt.

    Daarbij is de eindcontrole niet direct geweldig:
    De eerste Byme-D raakte tijdens het instellen oververhit en is zo dood als een pier.
    De tweede werkte maar deels; wel de gyro functie, maar geen mix, zodat steeds maar één servo gecorrigeerd werd en er handmatig niks mee te doen was.
    De derde werkt eindelijk naar behoren, maar uit voorzorg ligt er een vierde klaar...

    Nu nog rustig weer en een veld waar je niet op verzuipt.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nooit van gehoord van dat merk. Ik heb wel een NX3 3D-vluchtcontroller liggen die prima zijn werk deed.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    O misschien mooi voor mijn "Autogyro" die ik nu aan het bouwen ben. Weinig ruimte en er zal toch echt een gyro in moeten. Zonder is niet te doen. Wat getekend A en D eigenlijk?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2021
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    A is voor een traditioneel vliegtuig.


    B is voor een Delta vleugel.


    Vóór je wat koopt, zou ik de leverancier vragen welke versie je zou moeten hebben voor een autogiro, Amy is altijd vlot met antwoorden en meestal accuraat met het oplossen van problemen: after_service@radiolink.com.cn <after_service@radiolink.com.cn>

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2022
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dank je. Voor de autogyro heb ik een Delta vleugel mix nodig.

    Beste wensen.
    Helixer
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Daar er weinig ruimte is om de Byme-D recht in de romp te frotten, met de meegeleverde dubbelzijdige tape, zat de eerste versie dus scheef.

    Het verwijderen van de dubbelzijdige tape (die heel goed plakt!) leverde een gat in het schuim van de romp op, ik kon er niet goed bij om het los te snijden...

    Schuim gerepareerd en een plastic houder voor de stabilisator gemaakt; de houder zit in de romp geplakt en de gyro wordt tussen twee laagjes schuim vastgedrukt.
    Eenvoudig te monteren met twee nylon boutjes.
    Mounted.JPG
    Nu de Byme-D vast zit, kan ik eens kijken waarom de elevons twee millimeter omhoog gaan zodra ik de schakelaar in stabilisatie modus zet...

    Groeten, Jan.
     
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Kan je de gyro niet kalibreren?
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Eigenlijk niet; de enige twee calibratie manieren zijn de power-up calibratie als je er stroom op zet, de tweede is de attitude calibratie op het veld, waarbij je de neus iets van 15 - 20° omhoog laat wijzen terwijl je beide sticks naar buiten en beneden beweegt.
    Als je de link hebt bekeken, dan zie je dit in de 'manual' (die niet helemaal compleet is).

    Ik vermoed echter, dat dit omhoog bewegen van de elevons deel uitmaakt van de stabilisatie modus, zodat het vliegtuig in ieder geval geen duik zal maken als je naar die modus schakelt.
    Als het goed is zou de gyro er ook in die modus voor moeten zorgen dat het vliegtuig op hoogte blijft, afhankelijk van hoeveel gas je geeft.

    Ik ga het uitgebreid testen zodra ik zonder snorkelapparatuur weer het veld op kan...

    Groeten, Jan
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het heeft even geduurd, maar vanmiddag de CK Wing EPP 840 weer eens in de lucht gehad.
    Dit voorjaar uitgebreid met de Byme-D in de slag geweest, die zit er in en werkt.

    Dat was maar goed ook, want het waaide meer dan verwacht en het is maar een relatief kleine delta.
    De stabilisatie doet z'n werk en liet me bedaard rondjes vliegen, zonder dat de wind en turbulentie er noemenswaardig vat op had.
    Met de stabilisatie uit en alleen de gyro om de bewegingen wat glad te strijken, was andere koek; in de turbulentie was het corrigeren als een dolle om in de lucht te blijven en min of meer rechtuit te vliegen.

    Op voldoende hoogte vloog het rustiger, maar wordt het vliegtuig erg klein met z'n 84 cm span.
    Zweven doet deze delta matig; de daalhoek is fors en ik moet de gang er in houden om niet te overtrekken. Gelukkig gebeurt dat bij deze vleugel niet zo catastrofaal als bij de Falcon, maar rap naar beneden komen doet 'ie dan ook...
    Zet ik zonder de motor in te schakelen de stabilisatie aan, dan worden de roeren blijkbaar voldoende aangestroomd, want de elektronica legt de vleugel weer keurig recht.

    Na twee lipo's te hebben leeg gevlogen (ruim 15 minuten per 2200mAh lipo), zonder schade en met een glimlach op m'n toet weer naar huis.

    Groeten, Jan.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Als ik dit zo lees, denk ik maar één ding: tijd voor een FPV aio-setje erop en vliegen maar. Goggles heb je, dus de extra investering is budgettair te overzien.
     
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Als je gewend ben om met een gyro te vliegen en je wilt in een keer zonder vliegen is de overgang, zeker met een flinke wind, groot. Heb je de mogelijkheid de invloed van de gyro langzaam terug te zetten? Zo ja, dat zal een stuk schelen.

    Grt Helixer
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Sterker nog, de camera en video zender heb ik ook liggen.
    Al eens ingezet op een tricopter, geen succes vanwege de ontbrekende diepte, dus crashes galore.
    Ook al eens FPV gezeild, da's helemaal niks vanwege het lage camera standpunt, wel spannend...

    Het camera punt bij deze delta is in de neus, een recept voor een lens vol modder of erger.
    Ik heb die ruimte al opgevuld met schuim, zodat het de onbedoelde slechte landingen helpt opvangen.

    Ik vlieg al wel met ballast met het gewicht van een Mobius, die zit dan boven de neus, dus de kans dat die heel blijft is groter...

    Eerst nog maar véél sticktime investeren, vóór ik er een camera aan waag.

    Groeten, Jan.
     
    N.P.S. vindt dit leuk.
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Kun je switchen tussen horizon-mode en 3D-mode tijdens de vlucht? Zo te lezen wel. Dan heb je niets te vrezen. Horizon-mode voor start en landing, 3D-mode voor tijdens de FPV-vlucht.
     

Deel Deze Pagina