bling bling V3

Zo, vandaag de servo's ingebouwd met aansturingen. Totaalgewicht nu 78 gram ex. motor, regelaar en accu.

Hpim3427.jpg


Hpim3428.jpg


Hpim3429.jpg


Grt.
 
Ik heb net mijn Bling even geprobeerd in de huiskamer maar na 30 seconde hoveren loopt het vermogen zelfs zo ver terug dat ik het model uit de luch moest pakken.....
En tot mijn verbazing was het motortje flink heet!!.
De setup is:
-strecker motortje met op het doosje 195.03
-prop ingekorte GWS 9/3,7 naar +- 8x3,7
-2 cellen Hiperion 400mAh
-cc10 regelaar

Nu is mijn vraag wat is dus fout doe..??
Hoe is de regelaar het beste in kan stellen??
Hoe zie je hoeveel wikkelingen het motortje is??

Martijn
 
M.l.v.Doesburg zei:
Ik heb net mijn Bling even geprobeerd in de huiskamer maar na 30 seconde hoveren loopt het vermogen zelfs zo ver terug dat ik het model uit de luch moest pakken.....
En tot mijn verbazing was het motortje flink heet!!.
De setup is:
-strecker motortje met op het doosje 195.03
-prop ingekorte GWS 9/3,7 naar +- 8x3,7
-2 cellen Hiperion 400mAh
-cc10 regelaar

Nu is mijn vraag wat is dus fout doe..??
Hoe is de regelaar het beste in kan stellen??
Hoe zie je hoeveel wikkelingen het motortje is??

Martijn

Hoi Martijn,

Helaas kan ik maar 1 van je vragen beantwoorden: aantal wikkelingen staat aan achterzijde motortje ingeponst, voor de 195.03 is dat of 74 Wdg (2S versie) of 96 Wdg (3S versie)
Zelf vlieg ik de 195.03 96 Wdg op 2 kistjes met 3S300 en kan ik lang prophangen (prop WES 8 X 4)
Volgens mij vliegen Bert en Jeroen Smit met de 74 Wdg...

Succes!

Koen
 
Martijn,

Heb je geen originele 8" prop liggen, inkorten is denk ik nooit optimaal.
Hoe oud zijn de cellen, kan zijn dat ze een beetje op zijn, alhoewel dat niet de hete motor verklaart.
Welke software gebruik je in de CC10, tot nu toe blijkt dat de oude 1.021 software het beste werkt met (kleine) buitenlopers. Op sommige tussenliggende release lopen dit soort motortjes heel brak. Het grootste verschil zit hem in het aanloopgedrag, vooral wanneer je maar minimaal gas geeft.

Rick
 
Rick NT zei:
Martijn,

Heb je geen originele 8" prop liggen, inkorten is denk ik nooit optimaal.
Hoe oud zijn de cellen, kan zijn dat ze een beetje op zijn, alhoewel dat niet de hete motor verklaart.
Welke software gebruik je in de CC10, tot nu toe blijkt dat de oude 1.021 software het beste werkt met (kleine) buitenlopers. Op sommige tussenliggende release lopen dit soort motortjes heel brak. Het grootste verschil zit hem in het aanloopgedrag, vooral wanneer je maar minimaal gas geeft.

Rick

De accu's zijn goed nieuw en dus zeker nog in goede staat.
De software die ik heb gebruikt is de nieuwste die ik op internet kon vinden.
Hoe moet de timing staan???
Ik ga zo ff kijken of ik kan vinden hoeveel windingen er op de motor zitten.

Martijn


Martijn
 
Ik ben er in ieder geval achter dat het een motortje is met 96 windingen........GVD :( .
Wat een gedoe dat electro doe mij maar een mooie brandstofmotor.
 
M.l.v.Doesburg zei:
Nu heb ik dus voor niets 2 cellen accu's gekocht en een gat in de romp gemaakt voor een accubevesteging :(

Martijn,

96 wdg icm 8 X 4 is super, alleen zijn de superlichte Polyquest 300 HG (dus niet de zwaardere XP's) nog maar sporadisch te koop:

http://www.modellbau-bichler.com/po....html?osCsid=4d0486a06fe6c174ce1809b7e1ba40e8


Heb zelf al 1,5 jaar 5 stuks 3S300 HG pakketjes voor deze motor, super!
Rode plastic eraf, draadjes inkorten, stekkertjes er aan, 24 gram


Mvg,

Koen
 
Die zijn idd niet duur en voor het zwaartepunt zou het ook geen probleem zijn.
Maar wat ik niet snap is waarom de motor zo heet wordt als ik slechts een 2 celen accutjes heb gebruikt.

Martijn
 
raymon zei:
mischien idd teveel A omdat jij je prop hebt ingekort niet helemaal in balans

De prop is wel in balans maar het lijkt mij zo dat met 3 cellen de stroom een stuk hoger zal liggen en dat alles nog heter zal worden.
Een prop die niet in balance is zal hooguits voor trillingen zorgen.
Statisch is de prop zeker in balance maar dynamisch zal het misschien niet optimaal zijn.
De accu zelf geeft zelfs geen enkel teken van warm worden.

Martijn
 
Sluiting in de motor?
Draai de motor eens aan met een accuboormachine, en meet steeds over 2 willekeurige fasen. Meter op AC zetten.

Regelaar ook warm?

Het lijkt er iig erg op dat de stroom veel te hoog is. Accuspanning zakt enorm in, waardoor de motor langzamer draait, of de regelaar gaat terug regelen.

Kan je eens de stroom meten?
 
Koen schreef :
Hoi Martijn,

Volgens mij vliegen Bert en Jeroen Smit met de 74 Wdg...

Ik heb op dit moment ook problemen met de power. (zoals je misschien al in mijn draadje had gelezen). Waarschijnlijk zijn mijn accu's minder geworden doordat ik ze vol heb weggelegd. Ik heb nu nieuwe besteld dus wordt vervolgt.....
 
M.l.v.Doesburg zei:
raymon zei:
mischien idd teveel A omdat jij je prop hebt ingekort niet helemaal in balans

De prop is wel in balans maar het lijkt mij zo dat met 3 cellen de stroom een stuk hoger zal liggen en dat alles nog heter zal worden.
Een prop die niet in balance is zal hooguits voor trillingen zorgen.
Statisch is de prop zeker in balance maar dynamisch zal het misschien niet optimaal zijn.
De accu zelf geeft zelfs geen enkel teken van warm worden.

Martijn

Neen, de boel zal zeker niet heter worden maar juist koeler, want met 3 cellen ga je je vermogen (Watt) meer uit de Voltjes halen en niet zozeer uit de Ampjes... :D

Immers W = V x A

40 Watt : 6,6 Volt (2S) = 6 Amp
40 Watt : 9,9 Volt (3S) = 4 Amp

Lagere Ampere bij zelfde vermogen, motor minder heet...

PolyQuest 3S300 HG icm Strecker 195.03 96 Windingen met 8 X 4 prop is fijne combi ! :wink:
 
Koen zei:
Neen, de boel zal zeker niet heter worden maar juist koeler, want met 3 cellen ga je je vermogen (Watt) meer uit de Voltjes halen en niet zozeer uit de Ampjes... :D

Dat is niet altijd zo, mijn Typhoon 3/3D op 2 cellen blijft ijskoud, als ik hem ook maar 10 seconden laat draaien op 3 cellen wordt hij gloeiend heet. Niet alle motoren kunnen er kennelijk tegen :roll:

Grt.
 
Alexzzz zei:
Koen zei:
Neen, de boel zal zeker niet heter worden maar juist koeler, want met 3 cellen ga je je vermogen (Watt) meer uit de Voltjes halen en niet zozeer uit de Ampjes... :D

Dat is niet altijd zo, mijn Typhoon 3/3D op 2 cellen blijft ijskoud, als ik hem ook maar 10 seconden laat draaien op 3 cellen wordt hij gloeiend heet. Niet alle motoren kunnen er kennelijk tegen :roll:

Grt.

Klopt, is zeker niet altijd zo maar in dit geval met deze motor - prop combi wel volgens mij.

@Martijn: hoop dat je Strecker niet zo heet is geworden dat je magneetjes geheel of gedeeltelijk gedemagnetiseerd zijn...
...Maar wellicht heeft Paul nog zo'n Streckertje liggen :wink:
 
Welke spanwijdte zou een BBv3 moeten hebben als ik deze rond de 190 gram zou willen krijgen?

Grt.
 
Koen zei:
Neen, de boel zal zeker niet heter worden maar juist koeler, want met 3 cellen ga je je vermogen (Watt) meer uit de Voltjes halen en niet zozeer uit de Ampjes... :D

Immers W = V x A

40 Watt : 6,6 Volt (2S) = 6 Amp
40 Watt : 9,9 Volt (3S) = 4 Amp

Klopt wel(deels), maar daar moet wel uitleg bij.
Theoretisch klopt dit wel, praktisch is het anders

Als je het motorvermogen hetzelfde wilt houden, kan je bovenstaande aanhouden.
Alleen als je op 3s gaat vliegen moet er een veel kleinere propellor op, om een lagere stroom te krijgen!
Een kleine sneldraaiende heeft een veel lager rendement bij lage snelheden. Aangezien het een indoorkist is:
moet je dus weinig spoed hebben(horizontale snelheid)
Een grote diameter propeller, om veel trekkracht te hebben.

Op 3s cellen heb je dus eigenlijk een motor nodig die een lager KV heeft! Anders heb je praktisch een niet goede combo.
Motor met een lager KV heeft een hoger Kt. (koppelconstante) dus die heeft een hoger koppel per Ampere.
 
Maaruh...Welke spanwijdte zou een BBv3 moeten hebben als ik deze rond de 190 gram zou willen krijgen?

Grt.
 
Back
Top