prop-er
Forum veteraan
EDIT: Dit draadje gaat steeds meer op een soort blog lijken, daarom heb ik de titel aangepast. De speurtocht naar een nieuw model is nog altijd niet ten einde, en neemt steeds weer andere vormen aan...
Mijne heren,
Ik ben van plan een Orca te bouwen.
Harley's Genie
Er gaan geruchten dat de schuimen vleugelkernen die je kunt aanschaffen voorzien zijn van het profiel E374, verdunt tot 7,5%.
Harley geeft in zijn construction notes aan dat eigenlijk alle gebruikelijke hellingprofielen gebruikt kunnen worden. Met de nieuwe lichting aerodynamica software wil ik wel eens een poging wagen om het beste compromis te vinden.
Ik ben begonnen met het programma FLZ Vortex, van Frank Ranis. Dit programma is eigenlijk de opvolger van het befaamde nurflügel.exe. Ik ben uitgegaan van een stabiliteit van 20%, en een stabilohoek van -2° (volgens bouwtekening). De Orca is een pitcheron. Dit betekend dat het toestel door slechts twee servo's wordt aangestuurd. Enkel de vleugels worden aangestuurd. (geen roeren, de hele vleugel beweegt) Ik heb voor de profielen E374 7,5%, HD45, MG06, RG14 - SD7003 verschillende vleugelhoeken ingevoerd, en tabellen met uitvoerparameters ingevuld.
Dan kom je na een tijd tot de conclusie dat je eigenlijk wilt weten wat er gebeurd als je vol "up" geeft bij een bepaalde hoge snelheid. Ik heb niet kunnen ontdekken hoe ik deze situatie kan invoeren in FLZ Vortex.
Software: FLZ-VORTEX
Model Orca: http://www.rcplans.nl/RC foto-album/Orca/E384_75.flz
Toen heb ik de Orca in XFLR5 ingevoerd. Hier loop ik eigenlijk vast, omdat ik vrijwel geen resultaten verkrijg. De analyse begint, maar ik krijg geen uitvoerparameters of grafieklijnen te zien. Dit is met vrijwel alle typen analyses. Het afvinken van de optie "viscous" helpt soms iets. Ik heb het idee dat ik iets fout doe, maar ik heb geen idee wat. Kan iemand mij misschien op weg helpen?
Programma: XFLR5
Orca model: http://www.rcplans.nl/RC foto-album/Orca/Orca.wpa
Alvast bedankt,
Vincent
Mijne heren,
Ik ben van plan een Orca te bouwen.

Harley's Genie

Er gaan geruchten dat de schuimen vleugelkernen die je kunt aanschaffen voorzien zijn van het profiel E374, verdunt tot 7,5%.
Harley geeft in zijn construction notes aan dat eigenlijk alle gebruikelijke hellingprofielen gebruikt kunnen worden. Met de nieuwe lichting aerodynamica software wil ik wel eens een poging wagen om het beste compromis te vinden.
Ik ben begonnen met het programma FLZ Vortex, van Frank Ranis. Dit programma is eigenlijk de opvolger van het befaamde nurflügel.exe. Ik ben uitgegaan van een stabiliteit van 20%, en een stabilohoek van -2° (volgens bouwtekening). De Orca is een pitcheron. Dit betekend dat het toestel door slechts twee servo's wordt aangestuurd. Enkel de vleugels worden aangestuurd. (geen roeren, de hele vleugel beweegt) Ik heb voor de profielen E374 7,5%, HD45, MG06, RG14 - SD7003 verschillende vleugelhoeken ingevoerd, en tabellen met uitvoerparameters ingevuld.
Dan kom je na een tijd tot de conclusie dat je eigenlijk wilt weten wat er gebeurd als je vol "up" geeft bij een bepaalde hoge snelheid. Ik heb niet kunnen ontdekken hoe ik deze situatie kan invoeren in FLZ Vortex.
Software: FLZ-VORTEX
Model Orca: http://www.rcplans.nl/RC foto-album/Orca/E384_75.flz

Toen heb ik de Orca in XFLR5 ingevoerd. Hier loop ik eigenlijk vast, omdat ik vrijwel geen resultaten verkrijg. De analyse begint, maar ik krijg geen uitvoerparameters of grafieklijnen te zien. Dit is met vrijwel alle typen analyses. Het afvinken van de optie "viscous" helpt soms iets. Ik heb het idee dat ik iets fout doe, maar ik heb geen idee wat. Kan iemand mij misschien op weg helpen?
Programma: XFLR5
Orca model: http://www.rcplans.nl/RC foto-album/Orca/Orca.wpa

Alvast bedankt,
Vincent
Laatst bewerkt: