De vleugeltjes van de Red Herring zitten in de zak.
Eerst de mylars op maat gemaakt. Vervolgens met de airbrush PVA (verdund met spiritus) op de mylars gespoten. Daarna een laag blanke hoogglans Glitsa PU laklaag.
Na diverse experimenten blijkt de hoogglans (Alkyd?) verf van de Gamma het beste te verdunnen met Thinner. Echte troep, maar het spuit geweldig.
Ik heb een aantal eierdopjes gekocht om de verf in te verdunnen en zolang te bewaren tijdens het spuiten. Werkt erg makkelijk. (en is thinner bestendig)
Ik heb een leuk kleurenschema ontworpen. Van projectorsheets snij ik templates, die met oude imbussleutels en moeren op de mylars worden gehouden.
Het spuiten is een behoorlijke klus. Omdat het buiten moet gebeuren, en ik een uur nodig heb voordat ik de spullen klaar heb staan, en de verf gereed is, doe ik slechts 1 mylar per avond. Als het dan vervolgend twee weken lang rotweer is, gaat de tijd erg snel...
Ik heb veel pech gehad bij het spuiten. Ik ben het dekseltje van mijnn verfbekertje kwijt, en je zult natuurlijk zien dat tijdens het spuiten een kwak verf uit de beker, op de Mylar kwam. Die kon opnieuw. Wel even zelf een nieuw dekseltje gemaakt natuurlijk.
Bij een andere Mylar heb ik gespoten delen later weer afgedekt met een stuk projectorsheet. Nadat ik klaar was haalde ik deze sheet van de verf af, en trok vervolgens de helft van de verf van de Mylar af. Opnieuw. (Wel het bewijs dat de PVA goed werkt...)
Les geleerd: afdekken van vers gespoten verf niet doen. Minimaal een uurtje laten drogen. Gebruik geen templates die al een keer bepoten zijn met verf. De thinner lost de oude verf op, waardoor de boel met elkaar gaat verkleven. Gebruik altijd schone templates. Gebruik geen templates als dat eigenlijk niet nodig is.
Ik wil de Red Herring niet te zwaar maken. Daarom heb ik gekozen voor 1 laag 80 grams, zonder oppervlaktemat. Ik hoop dat ik uitkom op 160 gram vliegklaar. Ik gebruik kevlar voor de scharnieren. (Nog bedankt Berrie!) Nog even gauw vòòr het baggen kevlar knippen....NIET DUS. Holy crap, dat viel tegen. Ik heb uiteindelijk de kniplijn met afplaktape beplakt, waarna snijden en knippen geen probleem is. Alleen trek je wel het weefsel uit elkaar als je tape weer verwijderd. Ik heb daarna de kniplijn dun met CA ingesmeerd. Dat werkt grandioos. Alleen zijn je weefseleinden wel stug, en kun je het kevlar niet meer vervormen.
Goed. Epoxy mengen, Mylar licht inrollen. Glas erop. Aai, het keperglas onder 45° vervormt erg snel, en ik krijg het er niet goed op. Pas na de tweede Mylar krijg ik er een beetje handigheid in. Gewoon het glas op de achterzijde van een ander Mylar in vorm leggen, plakkerige mylar op het glas leggen, en klaar.
Op de neuslijst zit een strookje 220, op de toplijn van het profiel zit een strookje koolstofroving (geprepegged met CA). En natuurlijk het kevlar voor het scharnier. De met tape gefixeerde boel in het orginele female blok schuim, (is daar een naam voor?), waarbij ik de kern/Mylar met tape aan het schuimblok heb geplakt, om te voorkomen dat deze zich verplaatst. (kernen schoven steeds naar achter). Beide vleugels in de zak. Ik gebruik de grote vacuümzak van de Blokker. 100% dicht, goedkoop, en je kan de originele vacuümaansluiting prima gebruiken.
Vervolgens de pomp aan, blijkt dat de hevel van de microschakelaar verdwenen is.... Na een zoektocht, heb ik diverse pogingen ondernomen om zelf een provisorische hevel te maken. Dit lukte uiteindelijk, maar heeft me zeker een uur gekost. Pomp slaat aan bij -0,35 bar, en slaat uit bij -0,45 bar. (Styro kernen)
Vanavond zien we of het gelukt is.
Vincent