Blog over Orca, Red Herring, Jart & Instigator en meer...

Zojuist even een drietal platen van 0.5*1mtr opgehaald. Een zijde is ruw, de andere voelt glad. Binnen kort stop ik een teststukje mee in de zak (samen met de laatste proefstukjes voor mijn Supra ligger) om te checken of het goed genoeg is. Er liggen 15-20 van die platen. Da's wel interessant.
 
Het teststukje is uit de zak. Het verkregen oppervlak is dof, hoewel ik hoogglans verf gebruikt heb voor de test. De ruwheid is niet (nauwelijks) voelbaar.

Vanwege het doffe oppervlak beschouw ik de test als mislukt en daarmee zijn de kunststofplaten helaas niet bruikbaar.

De enige toepassing die ik nog kan verzinnen is voor een niet gespoten DLG vleugel. Maar ook daar heb je liever een hoogglans oppervlakte kwaliteit zoals je dat met Mylar verkrijgt.
 
Wat voor oppervlaktebehandeling heb je gebruikt vòòr het aanbrengen van de verf?

Ik ga een testje doen met stucloper icm PVA. (afgekeurd waterdicht verpakkingsmateriaal). Gewoon voor de gein.

Daarnaast kunnen we altijd nog wat meters bij GJVO aankopen:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vleugeltjes van de Red Herring zitten in de zak.

Eerst de mylars op maat gemaakt. Vervolgens met de airbrush PVA (verdund met spiritus) op de mylars gespoten. Daarna een laag blanke hoogglans Glitsa PU laklaag.

Na diverse experimenten blijkt de hoogglans (Alkyd?) verf van de Gamma het beste te verdunnen met Thinner. Echte troep, maar het spuit geweldig.

DSCN4955.jpg


Ik heb een aantal eierdopjes gekocht om de verf in te verdunnen en zolang te bewaren tijdens het spuiten. Werkt erg makkelijk. (en is thinner bestendig)

Ik heb een leuk kleurenschema ontworpen. Van projectorsheets snij ik templates, die met oude imbussleutels en moeren op de mylars worden gehouden.

DSCN4951.jpg


DSCN4957.jpg


Het spuiten is een behoorlijke klus. Omdat het buiten moet gebeuren, en ik een uur nodig heb voordat ik de spullen klaar heb staan, en de verf gereed is, doe ik slechts 1 mylar per avond. Als het dan vervolgend twee weken lang rotweer is, gaat de tijd erg snel...

DSCN4950.jpg


Ik heb veel pech gehad bij het spuiten. Ik ben het dekseltje van mijnn verfbekertje kwijt, en je zult natuurlijk zien dat tijdens het spuiten een kwak verf uit de beker, op de Mylar kwam. Die kon opnieuw. Wel even zelf een nieuw dekseltje gemaakt natuurlijk.

Bij een andere Mylar heb ik gespoten delen later weer afgedekt met een stuk projectorsheet. Nadat ik klaar was haalde ik deze sheet van de verf af, en trok vervolgens de helft van de verf van de Mylar af. Opnieuw. (Wel het bewijs dat de PVA goed werkt...)

Les geleerd: afdekken van vers gespoten verf niet doen. Minimaal een uurtje laten drogen. Gebruik geen templates die al een keer bepoten zijn met verf. De thinner lost de oude verf op, waardoor de boel met elkaar gaat verkleven. Gebruik altijd schone templates. Gebruik geen templates als dat eigenlijk niet nodig is.

Ik wil de Red Herring niet te zwaar maken. Daarom heb ik gekozen voor 1 laag 80 grams, zonder oppervlaktemat. Ik hoop dat ik uitkom op 160 gram vliegklaar. Ik gebruik kevlar voor de scharnieren. (Nog bedankt Berrie!) Nog even gauw vòòr het baggen kevlar knippen....NIET DUS. Holy crap, dat viel tegen. Ik heb uiteindelijk de kniplijn met afplaktape beplakt, waarna snijden en knippen geen probleem is. Alleen trek je wel het weefsel uit elkaar als je tape weer verwijderd. Ik heb daarna de kniplijn dun met CA ingesmeerd. Dat werkt grandioos. Alleen zijn je weefseleinden wel stug, en kun je het kevlar niet meer vervormen.

DSCN4962.jpg


DSCN4966.jpg


DSCN4968.jpg


Goed. Epoxy mengen, Mylar licht inrollen. Glas erop. Aai, het keperglas onder 45° vervormt erg snel, en ik krijg het er niet goed op. Pas na de tweede Mylar krijg ik er een beetje handigheid in. Gewoon het glas op de achterzijde van een ander Mylar in vorm leggen, plakkerige mylar op het glas leggen, en klaar.

Op de neuslijst zit een strookje 220, op de toplijn van het profiel zit een strookje koolstofroving (geprepegged met CA). En natuurlijk het kevlar voor het scharnier. De met tape gefixeerde boel in het orginele female blok schuim, (is daar een naam voor?), waarbij ik de kern/Mylar met tape aan het schuimblok heb geplakt, om te voorkomen dat deze zich verplaatst. (kernen schoven steeds naar achter). Beide vleugels in de zak. Ik gebruik de grote vacuümzak van de Blokker. 100% dicht, goedkoop, en je kan de originele vacuümaansluiting prima gebruiken.

Vervolgens de pomp aan, blijkt dat de hevel van de microschakelaar verdwenen is.... Na een zoektocht, heb ik diverse pogingen ondernomen om zelf een provisorische hevel te maken. Dit lukte uiteindelijk, maar heeft me zeker een uur gekost. Pomp slaat aan bij -0,35 bar, en slaat uit bij -0,45 bar. (Styro kernen)

DSCN4969-1.jpg


Vanavond zien we of het gelukt is.

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Na diverse experimenten blijkt de hoogglans (Alkyd?) verf van de Gamma het beste te verdunnen met Thinner. Echte troep, maar het spuit geweldig.

alkyd is een verf op terpetine basis. die zou je dan dus ook met terpetine moeten kunnen verdunnen en het material ook schoonmaken met terpetine. ik weet dan niet wat de verf doet als je het verdunt met thinner.


suc6 met het project en ik blijf rustig meelezen.
 
Bedankt, Robert. Terpentine verdampt alleen wat traag. Ik vind het met spuiten plezierig als de verf bij wijze van spreken al droog is als deze het oppervlak raakt...
 
DSCN4972.jpg


DSCN4978.jpg


Nou, het is wel aardig gelukt! Nu nog even de scharnieren vrij maken, de werpstift erin, en een plekje voor de RC spulletjes vinden.

Ben vooral blij dat de gespoten PVA zo goed lost. Ik heb het namelijk niet zo op waxen.

Was vergeten de Mylars op de tip dezelfde afronding te geven als ik op de kernen had gedaan. Maar dat krijgen we wel weer mooi.

Ben bang dat mijn balsa staartje toch iets te zwaar is. Die vervang ik nog voor een depron exemplaar.

De vleugels wegen 60 gram elk, dus 160 gram vliegklaar moet te doen zijn. (Als ik geen lood nodig heb)

Wordt vervolgd.

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Werpstift??

De werpstift er in? Ik dacht dat de Herring voor aan de helling was. Je bent toch geen BackPackGlider aan het namaken??

Leon
 
Absoluut wel!

De Red Herring is prima te DLG'en. Het schijnt dat dit kistje zo'n 30m hoog geslingerd kan worden.

En hij past in elke rugtas...;)

Tekening staat vanavond online.
 
b-e-t-e-r!
een mooi kistje wat nog de dlg'en is ook. heb je al een idee voor de setup? als servo's zou ik diamonds doen.

grt
 
De Red Herring werd vroeger geproduceerd door Scobie van LiftWorx. De opvolger is de Mycro. Theo heeft er ooit eens een aantal nagemaakt en was niet erg onder de indruk van de glij- en gooiprestaties. Verder heb ik weinig lovende verhalen gelezen van DLG-ende vliegende vleugels. De Alula en misschien de BPG zijn de uitzonderingen denk ik.

Om kort te gaan: Verwacht niet al te veel van de werp-eigenschappen van de Red Herring.
Hmm... we dwalen wel erg af. Het ging hier eigenlijk over een Orca, geloof ik.
 
't Is ook meer een geintje. Ik gebruik dit kistje puur om wat bagging ervaring op te doen. Als ik daar dan nog een leuk model aan overhoud, is dat mooi meegenomen.

En als ik daar dan vervolgens een paar mimi's mee weet te verslaan...:evilbat:

Er komen trouwens gewoon twee HXT 5 grams servo's in. Moet morgen nog even een 9V blokje bij de Aldi halen, want mijn AAA cellen zijn te zwaar.
 
Jij gaat mijn mimi echt niet verslaan hiermee. Misschien kom je met gooi-hoogte in de buurt (hoewel, ik gooi nu standaard 35-38 meter), maar zeker weten dat jij eerder beneden staat.
 
Ben een paar daagjes naar de Moezel geweest.

Afb038.jpg


Afb041.jpg


Afb043.jpg


Afb045.jpg


De Red Herring weegt vliegklaar 200 gram. Da's eigenlijk wat veel, en komt voornamelijk door een 15 gram lood voorin. (nou ja, lood ... heb een oude imbussleutel gebruikt)

Op een grasveldje direct langs de Moezel de eerste HLG worpjes gedaan om te trimmen. Erg zenuwachtig op hoogte, dus een 50 eurocent op de neus geplakt. Vloog daarna zo'n 30m ver op een bescheiden handstart, met prima controle, ook bij lage snelheid.

Daarna boven op een berg DLG worpen gedaan. De kist draait echter door, en eindigt meestal op z'n kop. Geen ramp, want hij vliegt heerlijk upsidedown. Maar ik haal geen hoogte. De staart zal wel te slap en te klein zijn. Ik zal binnenkort de jongens in Schoonhoven eens een verkorte DLG cursus vragen. Misschien ligt het aan mij.

Kistje is wel lekker stevig, want een tweetal klappen op de neus heeft 'ie toch prima weerstaan. (er zit een 220 grams bandje op de neuslijst).

DLG't dit nou echt niet, is het ook geen ramp. Dit lijkt me een geweldig spelekistje voor aan de helling.

Voor wat betreft de ORCA twijfel ik erg of ik dit nu wel echt wil. Ik voel er momenteel eigenlijk meer voor om van de winter met een 2m carbon JART-V te beginnen...

IMG_3630.jpg
 
De staart van je herring is zeker te kort voor fatsoenlijke dlg starts. Wubbe heeft ook een dlg-vleugeltje, de staart daarvan is zeker 2x zo lang. Dat dlg't redelijk, maar gooit ook niet zo hoog als een conventionele dlg. Ook die zwaait nog behoorlijk door.

Oei, zo'n jart is gaaf hoor. Ik heb al wat filmpjes gezien van jarts, erg geile hellingbak!
 
Wubbe heeft ook een dlg-vleugeltje, de staart daarvan is zeker 2x zo lang. Dat dlg't redelijk, maar gooit ook niet zo hoog als een conventionele dlg. Ook die zwaait nog behoorlijk door.
Inderdaad. De staart van de BPG is 18 cm hoog en zo'n 20 cm lang. Dat DLG't gewoon goed. Het is geen Mimi maar hij gaat niet heel veel lager.

Driehoek van 3 mm depron met aan beide zijden een 2 mm koolstof staaf voor de stijfheid en de montage.
Sietse doet het hier voor: BackPackGlider launch 2 on Vimeo (dat op z'n kop vliegen deed Sietse zelf. Wil ik een serieus filmpje maken van de werphoogte, gaat ie een beetje stunten :rolleyes:)
 
Laatst bewerkt:
Ja, die Sietse is een lastpak. ;)

Ik heb al twee verschillende vormen staarten geprobeerd, maar deze waren qua oppervlak ongeveer even groot. Ik zal vanavond nog eens een nieuw staartje fabriceren. Da's twee tellen werk. Ik heb de huidige staartjes van depron gemaakt, met aan beide zijden een strook carbonroving + dunne CA. Daarna geheel getaped. Licht genoeg en stijf. Ik zal het oppervlak vergrootten, en een degelijke verbinding naar de vleugel maken.

Nu ik er zo over nadenk, vermoed ik dat de huidige staart tijdens de worp gewoon zijdelings wegklapt. (zit nu gewoon tussen beide vleugelhelften geklemd + stukjes dubbelkleef.)
 
Back
Top