Ik vind een Jart een prachtkist, maar dan hol ik iedereen achterna, en da's niet mijn stijl. Het lijkt me veel boeiender om zelf iets te ontwerpen. Kost misschien iets meer moeite, maar geeft meer voldoening.
Het "begon" met de Orca. Hetgeen ik daarbij heb geleerd over profielen komt me nu goed van pas. De pitcheron Fox gaf me vervolgens het gevoel van welk soort hellingkist ik extreem leuk te vliegen vind. De Jart geeft aan wat ik qua ontwerp en stijl leuk vind. De Red Herring was een goede eerste oefening met vacuumbaggen. (Vloog op de Wasserkuppe overigen als een dijk! Fun met een hoofdletter F) Nu moet alles hierboven een keer samenkomen in een eigen ontwerp.
Allereerst gaat mijn hobbyruimte verkassen. Daar ben ik momenteel druk mee doende. Altijd weer een uitdaging om de ruimte zo in te richten dat alles wat je veel gebruikt ook binnen handbereik hebt.
3LS is een acroniem dat staat voor "3 lifting surfaces". In de zoektocht naar aerodynamische verbeteringen vind ik dit principe een geloofwaardig en eenvoudig realiseerbare vooruitgang. Uitgangspunt is het feit dat een normaal toestel in cruise een stabilo heeft dat negatieve lift produceert om het pitching moment van de hoofdvleugel te compenseren. Dit heeft tot gevolg dat de hoofdvleugel deze negatieve lift moet compenseren met evenveel positieve lift.
Door een voorvleugel aan het begin van de romp te plaatsen wordt het pitching moment van de hoofdvleugel met positieve lift opgeheven. Hierdoor kan de hoofdvleugel kleiner worden gedimensioneerd, waardoor minder weerstand wordt ondervonden.
Nu zul je denken: "Tja, dat noemen we dus gewoon een canard." Maar nee, de voorvleugel heeft geen hoogteroer, en is technisch gezien dus geen canard. De voorvleugel heeft wel flaps, zodat als de flaps van de hoofdvleugel uitgeslagen worden, het extra pitching moment automatisch wordt opgeheven door de lift van de voorvleugel te vergrootten. De voorvleugel is altijd de eerste die stallt.
Hoe controleren we pitch dan? Door een normaal stabilo achter op de staart. In cruise produceert deze staart geen lift, en is de weerstand minimaal.
Omdat het stabilo nauwelijks lift produceert, zal deze bij lage snelheden altijd voldoende lift kunnen produceren om het toestel bestuurbaar te houden.
Een mooi voorbeeld van dit principe, en mijn bron van inspiratie, is de Piaggio P-180 avanti II.
Ik ben al een tijdje aan het prutsen met populaire profielen, en stukje bij beetje heb ik uit bestaande profielen een "nieuw" profiel ontwikkeld met een lage weerstand, zeer hoge CLmax, en goede reactie op flapuitslagen. De volgende uitdaging is het verder uitwerken van dit profiel voor een vleugel.
Vraagje. Ik heb sinds kort Profilli pro. In de vorige "registered" versie heb ik mijn eigen database gemaakt. Hierin staan enkel zinvolle airfoils, en mijn eigen ontwerpen. Ik krijg deze database niet ingelezen in Profilli pro. Weet iemand een oplossing?
Qua ontwerp heb ik nog geen streep op papier / op de computer staan. Het zit voorlopig nog in mijn kop.
De naam van het model wordt "Instigator".
Ik ga eerst een proefmodel bouwen met 1,5m spanwijdte. De ervaringen met dit toestel moeten uiteindelijk leiden tot verbeterde modellen met steeds grotere spanwijdte.
Voor de trip naar de Wasserkuppe zijn alle schades aan de vloot inmiddels eindelijk gerepareerd. (Was heel veel werk)
Er staat nog steeds een hoop op de bouwplank. De cyclus kan ik binnenkort afmaken, want ik hoop deze week folie binnen te krijgen. Verder staat er nog een Supergee en een Dornier 328 PSS op stapel. Ik hoop intussen ook mijn zelfbouw vario's te kunnen testen. Nog even wachten op de binnenkomst van de UHF porto.
Ook moet ik nodig versie 0.8 van mijn vleugelberekeningssoftware uitbrengen. Deze software ga ik uiteraard gebruiken om mijn vleugels zo efficient mogelijk te ontwerpen.
Ik heb nog altijd helemaal geen haast. Het is een blijft een leuke hobby naast een leuke baan, en een gezinsleven dat me veel voldoening geeft. Ik geniet elke dag van de kleine jongen, en alleen als 'ie slaapt heb ik even tijd voor mezelf. Ben dan meestal wel behoorlijk afgepeigerd...
Maar als ik zo de afgelopen maanden terugkijk, vind ik dat ik toch behoorlijk actief bezig ben geweest, al zijn het dan meestal investeringen waar ik later pas echt plezier van ga hebben.
Vincent