Blog over Orca, Red Herring, Jart & Instigator en meer...

Allemaal jaloers... ;) Welkom in de "wgondere wgereld" van 3D...

Is trouwens nog verduiveld lastig om een strak rompje te modelleren. Voor de geoefende (en minder geoefende) Rhino misbruikers is dit een leerzaam stukje proza: Rhino - Aircraft tut pt.1, The Fuselage - Foundation 3D Forums

(ook even een reminder voor mezelf, voor de volgende keer)
1. Halve rompvorm tracen in voor en bovenaanzicht.
2. Ontstane lijnen gebruiken voor het commando "curve from 2 views". Nu maak je de belangrijke derde lijn. (zie tutorial)
3. Alle lijnen tegelijk een rebuild met het gewenste aantal controlpoints. Nu liggen alle controlpoints netjes in 1 lijn. (van levensbelang voor de volgende stap)
4. Loft de drie curves.
5. Als je nu de romphelft spiegelt zie je een lelijke naad. Deze kun je smoothen door simpelweg de plaatselijke controlpoints vertikaal te verschuiven.
6. Nu beide helften mergen.
7. Voor overzichtelijke isocurves kun je nu een rebuild surface doen. Bij mij werd het neusje daar slecht van, dus ga niet te ver.
<einde reminder>

(Nu ik het zo lees moet bovenstaande zelfs voor geoefende gebruikers op complete wartaal lijken...)

Note to self: Berrie hangt z'n mylars aan de muur voor het spuiten. Dit spuit 10x makkelijker!

Ik heb hier op het werk nog eens in een bak zitten snuffelen, en vond een verdraaid mooie vacuumschakelaar! Exit augurkenpot!

:banana::banana::banana:

Het wordt waarschijnlijk ook geen Jart. Ik ben bezig met een eigen ontwerp 3LS hellingkist met een eigen profielfamilie... (Lange termijnwerk)

Leuk dat dit draadje nog steeds in de titel "Orca 2m" heeft. Daar gaat het al maaaaanden niet meer over.

Een eigen ontwerp hellingkist? Toe maar. heb je al tekeningen?
Lange termijnwerk? Dan maak je dus eerst je SuperGee af ;)

Ik vind een Jart een prachtkist, maar dan hol ik iedereen achterna, en da's niet mijn stijl. Het lijkt me veel boeiender om zelf iets te ontwerpen. Kost misschien iets meer moeite, maar geeft meer voldoening.

Het "begon" met de Orca. Hetgeen ik daarbij heb geleerd over profielen komt me nu goed van pas. De pitcheron Fox gaf me vervolgens het gevoel van welk soort hellingkist ik extreem leuk te vliegen vind. De Jart geeft aan wat ik qua ontwerp en stijl leuk vind. De Red Herring was een goede eerste oefening met vacuumbaggen. (Vloog op de Wasserkuppe overigen als een dijk! Fun met een hoofdletter F) Nu moet alles hierboven een keer samenkomen in een eigen ontwerp.

Allereerst gaat mijn hobbyruimte verkassen. Daar ben ik momenteel druk mee doende. Altijd weer een uitdaging om de ruimte zo in te richten dat alles wat je veel gebruikt ook binnen handbereik hebt.

3LS is een acroniem dat staat voor "3 lifting surfaces". In de zoektocht naar aerodynamische verbeteringen vind ik dit principe een geloofwaardig en eenvoudig realiseerbare vooruitgang. Uitgangspunt is het feit dat een normaal toestel in cruise een stabilo heeft dat negatieve lift produceert om het pitching moment van de hoofdvleugel te compenseren. Dit heeft tot gevolg dat de hoofdvleugel deze negatieve lift moet compenseren met evenveel positieve lift.

Door een voorvleugel aan het begin van de romp te plaatsen wordt het pitching moment van de hoofdvleugel met positieve lift opgeheven. Hierdoor kan de hoofdvleugel kleiner worden gedimensioneerd, waardoor minder weerstand wordt ondervonden.

Nu zul je denken: "Tja, dat noemen we dus gewoon een canard." Maar nee, de voorvleugel heeft geen hoogteroer, en is technisch gezien dus geen canard. De voorvleugel heeft wel flaps, zodat als de flaps van de hoofdvleugel uitgeslagen worden, het extra pitching moment automatisch wordt opgeheven door de lift van de voorvleugel te vergrootten. De voorvleugel is altijd de eerste die stallt.

Hoe controleren we pitch dan? Door een normaal stabilo achter op de staart. In cruise produceert deze staart geen lift, en is de weerstand minimaal.
Omdat het stabilo nauwelijks lift produceert, zal deze bij lage snelheden altijd voldoende lift kunnen produceren om het toestel bestuurbaar te houden.

Een mooi voorbeeld van dit principe, en mijn bron van inspiratie, is de Piaggio P-180 avanti II.

PI-3_gg.jpg

Ik ben al een tijdje aan het prutsen met populaire profielen, en stukje bij beetje heb ik uit bestaande profielen een "nieuw" profiel ontwikkeld met een lage weerstand, zeer hoge CLmax, en goede reactie op flapuitslagen. De volgende uitdaging is het verder uitwerken van dit profiel voor een vleugel.

Vraagje. Ik heb sinds kort Profilli pro. In de vorige "registered" versie heb ik mijn eigen database gemaakt. Hierin staan enkel zinvolle airfoils, en mijn eigen ontwerpen. Ik krijg deze database niet ingelezen in Profilli pro. Weet iemand een oplossing?

Qua ontwerp heb ik nog geen streep op papier / op de computer staan. Het zit voorlopig nog in mijn kop.

De naam van het model wordt "Instigator".

Ik ga eerst een proefmodel bouwen met 1,5m spanwijdte. De ervaringen met dit toestel moeten uiteindelijk leiden tot verbeterde modellen met steeds grotere spanwijdte.

Voor de trip naar de Wasserkuppe zijn alle schades aan de vloot inmiddels eindelijk gerepareerd. (Was heel veel werk)

Er staat nog steeds een hoop op de bouwplank. De cyclus kan ik binnenkort afmaken, want ik hoop deze week folie binnen te krijgen. Verder staat er nog een Supergee en een Dornier 328 PSS op stapel. Ik hoop intussen ook mijn zelfbouw vario's te kunnen testen. Nog even wachten op de binnenkomst van de UHF porto.

Ook moet ik nodig versie 0.8 van mijn vleugelberekeningssoftware uitbrengen. Deze software ga ik uiteraard gebruiken om mijn vleugels zo efficient mogelijk te ontwerpen.

Ik heb nog altijd helemaal geen haast. Het is een blijft een leuke hobby naast een leuke baan, en een gezinsleven dat me veel voldoening geeft. Ik geniet elke dag van de kleine jongen, en alleen als 'ie slaapt heb ik even tijd voor mezelf. Ben dan meestal wel behoorlijk afgepeigerd...

Maar als ik zo de afgelopen maanden terugkijk, vind ik dat ik toch behoorlijk actief bezig ben geweest, al zijn het dan meestal investeringen waar ik later pas echt plezier van ga hebben.

Vincent

Vraagje. Ik heb sinds kort Profilli pro. In de vorige "registered" versie heb ik mijn eigen database gemaakt. Hierin staan enkel zinvolle airfoils, en mijn eigen ontwerpen. Ik krijg deze database niet ingelezen in Profilli pro. Weet iemand een oplossing?

In de bibliotheek staan de profielen, met als bestandsextensie bijvoorbeeld .dat. (Die kan je gewoon via je verkenner benaderen.)

In profili, via profielbeheer, kan je een .dat (en andere extensies) bestand invoeren. Dat moet toch lukken!?

Interessant project trouwens. Gaat dus meer richting Power Scale Soaring?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat profiel van je. Lage weerstand en hoge CLmax gaan meestal niet zo goed samen. Kan je eens een profiel bestandje mailen? Benieuwd hoe dat eruit ziet.

De bibliotheek bevat ook de polars. Als ik 150 profielen handmatig moet overzetten, en ook nog eens alle polars opnieuw moet doorrekenen, ben ik wel even zoet... Ik zal Stefano eens benaderen.

Nee, het wordt geen PSS. Het worden gewoon zweckseglers. Het leuke is dat het concept op van alles is toe passen. Denk dan F3F, F3B, F3J en F3K.

Nog even laten pruttelen.

Er zit in Profili ook ergens een "knop" database-beheer. Moet je even naar zoeken, ik doe het uit mijn hoofd, heb geen Profili op mijn werk :(.

Als je je oude database hebt kunnen laden alle profielen selekteren (in die profielen-view), je kunt er meerdere ineens selekteren. Kies voor exporteren als .DAT .COR .... net wat je wilt. Sla op in een map.

Nu weer terug naar de vorige database, in de porfielen-view kiezen voor importeren. Allemaal ineens importeren. En als je dan een half-heel uurtje van je PC weg bent even alles laten doorrekenen (die knop met nacht-view [sterrenhemel & maantyje] ).

succes,
Dirk.

N.B.
Nu je weet waar je databases staan: maak een backup ...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat profiel van je. Lage weerstand en hoge CLmax gaan meestal niet zo goed samen. Kan je eens een profiel bestandje mailen? Benieuwd hoe dat eruit ziet.

bulldogRC2.jpg

Hier zie je de standaard polars van dit 9% dikke profiel dat vooralsnog Bulldog RC2 heette. Vergelijk de polars maar eens met een MG06, MH32, HD50 en een MG10.

Het 9% profiel kan uiteraard nog veel sneller, maar ik kies voor voldoende ruimte voor servo's, een hogere stijfheid van de vleugel, en makkelijk snijwerk van het schuim door het profiel iets dikker te houden.

Later volgt meer over Cm en flapuitslagen.

Bedankt Dirk! Ik wist niet dat je meerdere foils tegelijk kon selecteren. Die automatische berekening is ook super. Gaan we proberen!

Bedankt Dirk! Ik wist niet dat je meerdere foils tegelijk kon selecteren. Die automatische berekening is ook super. Gaan we proberen!
Automatische berekening betreft de polars. Vooraf even definiëren dat je ze voor alle Reynolds wilt hebben.
Dat scheelt wachttijd als je met je eigen profiel wilt gaan rekenen.

Enne ... als je eenmaal uitgefröbeld bent op je eigen profiel :mrgreen:, dan moet je vervolgens ook nog je model gaan optimaliseren in XFLR5, of FlzVortex (maar die kost geld, de eerste niet :mrgreen: ).
Hier een manual voor XFLR5 (even bladeren naar de goede pagina).
En nog een.

Ben benieuwd naar de resultaten ...

Dirk

Even je draadje pikken.........

Ik ben aan het stoeien met het Bulldog profiel.

De "Dutch Coast Racer":

Niks bijzonders, gewoon een "zweckmodel". Spanwijdte van 2.4mtr, vlieggewicht zonder ballast van 1.5kg. Instelhoekverschil van 1° en het zwaartepunt op 70mm. Dat levert dan een stabile vliegtoestand op bij circa 10 tot 10.5 m/s.

Een vergelijk van diverse profielen bij Re 200.000:

Uploaded with ImageShack.us

Rood is het Bulldog profiel, blauw is RG 15.

Glijgetal:

Daalsnelheid versus vliegsnelheid:

Trimsnelheden:

Ik heb niet gespeeld met flapinstellingen. In beide gevallen is het originele profiel gebruikt. Het Bulldogprofiel levert een beter glijgetal op, en een sneller vliegtuig. De daalsnelheid is een haartje hoger. (maar dat soort dingen moet je bekijken met geflapte profielen)

Laatst bewerkt:
Toe maar!

Volgens mij heb je momenteel de originele Bulldog. Ik zal je de RC2 versie eens opsturen.

Offtopic:
Heb zojuist een 10A PC voeding omgebouwd die ik op het werk heb gevonden. 't Ding is prachtig stil. Nu eerst de GEM maar eens goed in de MX16 proberen te krijgen.

Berrie,

Probeer voor dit soort eerste verkennen eens het prachtige gratis verkrijgbare PredimRC. Werkt een stuk sneller dan QFLR5, en volgens mij is het zelfs mogelijk om een eigen profiel toe te voegen aan de database van deze Excel sheet.

Je hebt de topictitel aangepast. Dat nodigt uit tot het 'dumpen' van allerlei gedachten en ideen....

PredimRC. Ooo, help! Franstalig :( In het Franstalige modelbouwwereldje ben ik totaal onbekend. Dat is, denk ik, best zonde. Af en toe zie ik Dirk hele leuke dingen posten uit de Franstalige hoek.

Ik ga proberen met de Excelsheet te werken. XFRL5 leer ik steeds beter kennen, maar daarmee weet ik nog niet hoe bijvoorbeeld de "tailvolumes" moeten zijn. Die waarden, waarmee je weet dat (bijvoorbeeld) een V-staart de juiste afmetingen heeft, zijn voor mij nog een raadsel. Voor thermiekzwevers zijn ze wel te vinden, maar voor een wendbare hellingzwever kan ik geen referentiewaarden vinden.

Iets wat wel een 'overwinning' voor mij was, is dat ik nu in XFRL5 mijn huidige electrothermiekzwever ([25442] bouwdraadje-kunststof-duurvluchtzwever-16) heb gemodelleerd. Daarmee heb ik de flapsettings kunnen bekijken, en waarempel ook kunnen zien dat de thermiekstand idd niet de beoogde winst in daalsnelheid oplevert! Tijdens het vliegen al gemerkt, nu vastgesteld met de computer. Heel gaaf!! Hiermee kan ik gevoel krijgen tussen de theorie en de praktijk. O ja, en natuurlijk kijken of een nieuwe vleugeltip een betere zwever oplevert, of, andere instelhoekverschil en ligging zwaartepunt ook een verbetering op kan leveren.

Ik zoek voor mijzelf iets "F3F-igs" wat zich ook nog aan een 5mtr hoge dijk laat vliegen. Dat durf ik niet met de Furio. Ik wil ook jouw profiel wel eens proberen. Verder zal het een langebaan projectje zijn, vooral ook om met wat software te stoeien.

Ik denk dat ik de FS-18 maar als basis neem. Die komt qua spanwijdte in de buurt van wat ik wil. Daarmee ga ik in XFRL5 knutselen tot er iets van 2.2-2.4mtr spanwijdte op het scherm staat.

Flying Special by SPORT KLEMM --o-- Technik

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Berrie,

Thnx voor het compliment dat ik zo nu en dan ook wat zinvols bijdraag alhier .... ;)

Ik las het draadje uit je link, en zag een paar dingen waarover ik wel wat heb te melden (denk ik .. :rolleyes: ).

Message 228:
"Welk natuurkundig effect zorgt voor het jitteren van de ontvanger ten gevolge van korte stotende of wrijvende botsingen tussen electrisch geleidende delen". Als ik het vertel denk je Ooooh ja, hoe kon ik er overheen kijken.

Heel simpel Accu-effect. Als je twee verschillende metalen met elkaar in contact brengt ontstaat er een spanningsverschil. Slechts een paar millivolt wellicht, maar toch. Het maken van het contact is meestal niet de ergste boosdoener, maar wel het verbreken. Dat heeft m.n. te maken met het feit dat direct na het contact maken, die twee onderdelen zich als twee platen van een condensator gaan gedragen, waardoor (gedurende het opladen) een dempend effect ontstaat. Immers, hoe voller die condensator, hoe langzamer hij oplaadt.
Bij het verbreken kan er geen dempend effect optreden, de verbinding is immers weg. Met als gevolg een zeer scherpe flank van een paar millivolt naar 0 volt. Die steilheid van die flank is de boosdoener. Door die steilheid heeft de spanningsverandering een zeer hoogfrequent karacter, en gaat daardoor zenden. En wie ligt er vlak naast om dat uitgezonden signaal op te vangen? Juist: een servosnoer, en die voert het rechtstreeks de ontvanger in. Aan de niet gefilterde kant ook nog ... !

Message 236:
Hier meldt je dat de kist de neiging had de bocht in te duiken. Daar weet ik twee redenen voor:
- V-stelling
- Zwaartepunt

Een geheel rechte vleugel heeft altijd de neiging om dieper de bocht in te duiken. 2,5 graden V-stelling per vleugel scheelt al een hele hoop. Een V-stelling in delen werkt nog beter. Zeg 1 graad voor het middendeel, en 2 à 3 graden extra voor de tippanelen doet wonderen.
De 3e foto uit bericht 234 laat zien dat het hiermee wel goed zit.

Die van het zwaartepunt heb ik pas vorig jaar geleerd (ja, van een Fransoos ... ;) ) en ben die later hier op het forum ook nog eens tegengekomen. Ik kan dat draadje helaas niet zo gauw terug vinden.
Een te voorlijk zwaartepunt verhoogt de neiging de bocht in te duiken, een te achterlijk zwaarte punt laat hem eruit draaien (plus nog een hoop andere ongewenste eigenschappen).
Je praat dan wel over de laatste paar mm's in een verder al aardig ingevlogen kist (qua uitslagen op rol, grootte van de differentiatie, ...).
V.w.b. die differentiatie: differetieer niet teveel. Als je kunt tijdens de vlucht instellen. Eerst weinig tot niet differentieren, en vervolgens steeds meer en kijken wat er gebeurt. Zodra het negatieve giergedrag weg is, heb je genoeg gedifferentieerd. Dus niet zover gaan dat er een positief giereffect ontstaat.

Goed, dat was ie weer. Overigens mooie kist, en ik bewonder je bouw-precisie.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Back