Blog over Orca, Red Herring, Jart & Instigator en meer...

Een nieuw hoofdstuk: de CNC schuimsnijder is klaar.

Nou ja, da's eigenlijk niet mogelijk. Net als een huis is volgens mij een CNC machine nooit helemaal klaar...

Maar goed, ik heb het afgelopen half jaar best wel wat uurtjes besteed aan deze nieuwe aanwinst. Waarom deze investering? Enerzijds omdat ik me graag eens in de CNC wereld wil verdiepen, anderzijds omdat ik merk dat het op de klassieke wijze snijden van vleugels me tegen gaat staan. Het duurt me te lang (lees: ik doe er te lang over), gaat te vaak fout, en een algemeen gevoel: dat moet makkelijker en beter kunnen. Daarnaast ben ik een rasechte gereedschapsverzamelaar.

De machine heeft zijn oorsprong bij de zeer sympathieke Duitser "Hans23". op zijn site doet hij uitgebreid uit de doeken hoe zijn CNC liertrommel machine werkt. Heißdrahtschneidemaschine

Het komt er op neer dat je een houten frame bouwt en dat aan je plafond bevestigd. op de vier hoekpunten monteer je een stappenmotor. elke stappenmotor heeft een liertrommel met zo'n anderhalve meter dyneema draad. De uiteinden van twee van deze dyneema draden komen samen in een punt, waar de snijbeugeldraad ondersteunt wordt.

Speciale software berekend hoe de afzonderlijke motoren moeten draaien om de gewenste beweging van de snijbeugel te verkrijgen. En het werkt!

Het leukste aspect van dit bouwprincipe zijn de lage kosten:
4x Motoren + verzending uit Duitsland: €20,-
1x CNC stappenmotorbesturing + verzending uit Duitsland: €100,-
1x voeding 24V 3A via Ebay: €10,-

het hout voor het frame, dyneema draad, een 15" monitor, muis en oude PC (2,4Ghz) had ik thuis al liggen.
Een toetsenbord en 10m afgeschermde 5 polige bekabeling kon ik van mijn werk meenemen.
Snijtrafo en snijbeugels had ik al.

Zo heb je dus voor minder dan €150,- een behoorlijk nauwkeurige CNC schuimsnijder in huis staan!

Even een paar foto's:

DSCN5985.jpg


DSCN5974.jpg

1. Mijn zolder heeft een schuin dak. het frame is aan één zijde scharnierend gemonteerd, de andere zijde hangt aan kettingwerk, en is op te klappen mbv een katrolletje.

DSCN5984.jpg


DSCN5982.jpg

2. Aan de zijkant van mijn bureau heb ik de 15" monitor en de CNC besturing gemonteerd. (in een oude koekjestrommel...)

DSCN5980.jpg


DSCN5981.jpg

3. De snijtrafo. Daaronder een foto van een stekker/bus. Deze loopt via het relais op de CNC besturing. Als ik de uitgang van de trafo op de stekker/bus aansluit, kan ik via het relais op de besturing de stroom aan- en uitschakelen.

DSCN5978.jpg

4. Aan het uiteinde van de dyneema draden zijn haakjes gemonteerd. Deze zijn afkomstig van zuignaphaakjes die ik op Ebay kocht.

DSCN5975.jpg

5. Eén gehele zijde van de machine is in de breedte verschuifbaar gemaakt, zodat ik de positie van de stappenmotoren altijd goed kan afstemmen op de lengte van mijn snijbeugel.

DSCN5972.jpg

Het eerste snijresultaat. Een rechthoekje met een iets rond hoekje, doordat de draad een beetje traag was afgesteld. Met iets meer spanning erop, werden de hoeken mooi recht, zoals je ziet.

De machine wordt aangestuurd via de PC met EMC2 dat op Linux draait. De software en het besturingssysteem zijn gratis. Even wenne, maar wel werkend te krijgen. als ik de vele verhalen moet geloven is EMC op CNC gebied 'top of the bill'.

Ik heb Profilli Pro, en daarmee is het mogelijk om van een gewenste vleugel de G-code in 4 assen te schrijven! Zo wordt het snijden natuurlijk wel erg makkelijk, en zo hoort het ook. (Al zijn er ongetwijfeld nog wel weer honderd dingen die fout kunnen gaan)

Afijn, nu kan ik beginnen met het opdoen van CNC ervaring!
 
Zojuist mijn eerste kern gesneden!!!

Het gaat om een staartdeel met een TP29 8% profiel, wortelkoorde 105mm, tipkoorde 65mm, lengte 250mm.

Je geeft deze waarden in Profili pro in, en deze maakt geheel automatisch de G-code aan voor de 4 assen CNC.

Dit bestandje op een usb stick, stick in de Linux machine, en het bestand openen in EMC.

Dan moet ik eerst de machine handmatig in de 0,0,0 positie zetten. Dit kost me ongeveer vijf minuten. (zou al sneller gaan als ik m'n Joypad aan het werken kreeg)

Schuim met dubbelkleef in de juiste positie voor de draad positioneren, druk op de knop, en snijden maar!

De eerste poging had ik de draadtemperatuur wat te hoog staan. Een tweede poging (uit hetzelfde blok) sneed ik met 3VAC en 0,5A op de 40cm lange Skyking draad. Het resultaat:

Wortelkoorde: 102mm
tipkoorde: 63mm

Profili corrigeert de koordes zodat deze na het baggen op de gewenste maat uitkomen, dus ik denk dat de iets kortere koordes wel kloppen.

DSCN5990.jpg


DSCN5989.jpg


DSCN5988.jpg


DSCN5987.jpg


Filmpje volgt nog...
 
Mooi werk Vincent!! Ben overigens zelf van plan een Jart te bouwen, de tekening ligt inmiddels hier klaar. Het aardige van de ontwerper is dat je de tekening met je eigen naam krijgt. De Jart is echt een kunstwerk. Moet nog wel kernen snijden......:D:D
 
Wauw Vincent, dat ziet er goed uit. Zeker voor die kosten. Daar ga je veel plezier van hebben.
 
Bedankt Jongens!

Maarten, ik snij graag voor jou een paar kernen, geen enkel probleem. Het gaat ten slotte om een Jart! Maak 'm alleen niet te zwaar, en gebruik een profiel wat iets beter "draagt". Onze duinen zijn toch iets andere koek dan de plekken met eindeloze lift waar de Yanks vliegen.
 
Van je aanbod maak ik graag gebruik Vincent. Daarover neem ik graag contact op via PB. Ik ga nog even kijken naar de profielkeuze. Op zich wil ik de Jart gaan gebruiken voor goed dragende hellingen zoals Zoutelande en in het buitenland. Ik wil ook in Wales gaan vliegen (Cilan) en daar komt dit ontwerp goed van pas. De eerste wil ik denk ik origineel gaan houden, er volgen er wellicht meer. De Jart vindt ik echt een mooi model met kult status. Heb je er bezwaar tegen om mijn vorderingen in dit draadje te plaatsen? Groeten, Maarten
 
Hoi Vincent,

Mooie machine! Ik had die ooit ook al gezien, maar in mijn garage geen plek m hem 'op te hangen'. Grappig hè, heb je een grote werkplaats, en toch geen ruimte voor dat ding ...

Wat me wel opviel is dat ik op je laatste foto's nog 'angel hair' zie. Dat is een teken dat je nog met contact snijdt, terwijl CNC snijden juist de mogelijkheid biedt om contactloos te snijden.

Het voordeel van contactloos snijden is een zeer nauwkeurige maatvoering. Als de snijsnelheid en draadverwarming (Ampère) goed op elkaar zijn afgesteld, en contactloos is de kerf ('afgebrandde' schuim) zeer constant. Ik kan in mijn ijk-procedure tot een nauwkweurigheid van 2/100 mm gaan.

Zo te zien heb je de kern uit geel XPS gesneden. Dat is naar mijn mening de mooiste schuimsoort. Zeer fraai te snijden, licht, en behoorlijk drukvast (beter dan witte polystyreen).

Ondertussen snijd ik niet meer met met die René 41 draad van SkyKing. Op zich snijdt het mooi, maar ik vind het te dik. Daardoor wordt de hoeveelhid warmte vrij groot, en dat geeft toch vervormingen als je bv. gelijk een roer-kerf meesnijdt. Ik gebruik nu 0,1mm !!!! Wolfram-draad (op z'n Engels: tungsten-wire). Hier gekocht. Dat snijdt subliem.
Koop niet de 'thoriated tungsten-wire'. Daar zit een laagje thorium op (of in). Dat maakt het erg duur en heeft voor ons geen nut (wel als je de draad gebruikt in een vacuum elektronische buis).

Gr. Dirk.
 
Bedankt voor de tips, Dirk!

Ik heb nog wat ordinair 0,1mm staaldraad waarmee ik wil experimenteren.

Je hebt blijkbaar wel een aardig voorraadje Tungsten draad gekocht, want alle 0,1mm draad is uitverkocht...;););)

Ik wil vanavond eens wat vierkantjes snijden om de maatvoering te controleren.
 
Heb ook al een paar jaar de tekening van de Jart liggen, is er idd ook nog nooit van gekomen om te bouwen.

Zie nog al op tegen het baggen van de vleugels, (heb er geen apparatuur voor en ervaring mee) en de romp in de "lost foam"methode te bouwen.

@ vincent;
op een eventuele deal voor de schuimdelen, ben ik ook wel te vinden!

Jart is idd een pracht van een kist, en zal het hier op zoutelande zeker goed doen....

gr, Nico

p.s vincent, ga je je bouwvorederingen hier bijhouden van de Jart?
 
Nico,

Ik was eerst van plan een Jart te bouwen, maar gaandeweg heb ik besloten toch iets anders te willen. Dat "iets anders" gaat de Instigator heten, en heeft qua stijl eigenlijk niet zo veel meer met een Jart te maken.

MAAR. Er moet eerst nog het nodige aan andere leuke projecten afgebouwd worden:
- Supergee
- Dornier 328
- N-Gage
- Salto
- Snel vleugeltje ter vervanging van de Red Herring
- Reparatie fox en GEM

Kortom: zat te doen.

Maar als ik voor maarten een setje kernen snij, dan is het natuurlijk geen moeite om er een aantal extra te snijden.

Het grappige van deze machine is dat je met een extra "draaitafel" ook complete rompen kunt snijden. Hier zie je hoe dat gaat:

Drehteile

Dan wordt een Jart ineens wel heel erg bereikbaar.
Baggen is niet moeilijk, maar inderdaad vergt het wel een behoorlijke tijdsinvestering om alle apparatuur en benodigdheden te verzamelen.
 
Bedankt voor de tips, Dirk!

Ik heb nog wat ordinair 0,1mm staaldraad waarmee ik wil experimenteren.

Je hebt blijkbaar wel een aardig voorraadje Tungsten draad gekocht, want alle 0,1mm draad is uitverkocht...;););)

Ik wil vanavond eens wat vierkantjes snijden om de maatvoering te controleren.
Nee, dat is al heel lang uitverkocht, al voordat ik mijn test-stukkie van 3m kocht. :(

Ik heb wel een stappenmotoraansturing die GMFC compatibel is. Dwz. GMFC kan de draad temperatuur regelen en voelen. De kerf moet je ijken en de waardes in het programma vastleggen. Vervolgens regelt hij de snijsnelheid adhv de beschikbare warmte, en hij berekent de kerf die bij die snelheid en warmte ontstaat, en stuurt de draad zonodig verder om het profiel heen, zodat precies blijft staan wat gewensd is.

Dirk.
 
Ik zou niet weten wat het verschil is. Als het inderdaad redelijk zuiver Tungsten/Wolfram is, geen legering dus, zou het bruikbaar moeten zijn.
Op de site die ik had gegeven staat de ohmse weerstand per meter erbij. Je zou die lui uit Engeland naar de ohmse weerstand van hun draad kunnen vragen. Die weerstand is voor ons de belangrijkste factor, en als die redelijk overeenkomt ...


Kun je deze zeer dunne draad eigenlijk opspannen?
Hij is verbazingwekkend sterk. Ik werk met zwaartekracht als spanner. Er hangt bij mij een 2 liter stalen emmertje aan, met daarin een golfbal lood. Ik schat 0,5 tot 0,75 kg in totaal. Ik heb nog geen draadbreuk gehad, ook niet toen ik hem een keer licht roodgloeiend heb gemaakt om schoon te branden.

Staal of Wolfram/tungsten?
Staal heeft als nadeel dat het beperkt hitte bestendig is (smelt bij pakweg 1200 gr). Wolfram smelt pas boven de 3000 graden of zo.
Dat betekent dat bij 300 gr. Celcius (± de temp waar wij mee snijden) er nauwelijks verzwakking optreedt.

Dirk
 
Dirk,

De draad is eindelijk binnen. (Staking bij de Canadese Post...)
Ik schat dat de draad bij zo'n 2kg trekkracht breekt. Dit betekend dat ik de draad wat lastig in mijn bestaande zware snijbeugels kan toepassen, waarmee ik naar schatting zomaar 10kg trekkracht op een 0,4mm draad zet.

Ik zal maar eens een "light weight" beugel te maken, en dan nog eens proberen.

Vincent
 
Dirk,

De beugel is klaar en ik sta op het punt om een setje vleugels te gaan snijden met de ultradunne tungsten draad. Kun je iets zeggen over benodigd voltage, amperes, snijsnelheid en snijdikte?

Ik zal uiteraard eerst een testje doen op wat afvalmateriaal, maar wat uitgangswaarden zouden wel makkelijk zijn.

Vincent

EDIT: Ik heb je link even bekeken: 10 Ohm/m, en dat is ongeveer de helft van wat ik voor de Rene draad nodig had.
 
Laatst bewerkt:
FLZ

Hallo,
Mijn reactie is wel een paar jaar te laat maar dat komt omdat ik nu pas gebruik maak van het FLZ programma van Ranis.:(Dat FLZ geen duidelijkheid verschaft indien er bij een model vol-up wordt gegeven komt ,denk ik, omdat het programma uit gaat van een evenwichtstoestand.De som van de liftkrachten is altijd gelijk aan het gewicht (heb ik gecontroleerd).Als je het hoogteroer een uitslag geeft , gaat het het programma een nieuwe snelheid,zwaartepuntsligging, stabiliteitsfactor en invalshoek van de datumlijn van het model berekenen.Je zou de totale massa van het model (bij gelijkblijvende snelheid) trapsgewijs kunnen verhogen tot de vleugel gaat overtrekken. Je hebt dan een idee hoeveel "g" het model bij die snelheid maximaal kan trekken.Ik vind het een geweldig programma.Hoe kan ik eigenlijk aan de versie kan komen waarmee ik de modellen ook kan opslaan?
Lamberto
 
Back
Top