Blog over Orca, Red Herring, Jart & Instigator en meer...

Voor wat betreft de terugslagklep; baat het niet, dan schaadt het niet.

Mmm, als je dus de terugslagklep niet nodig blijkt te hebben, dan heb je juist meer mogelijkheden tot lekkage omdat je meer verbindingen introduceert. Na, allemaal niet zo belangrijk. het is maar welke filosofie je volgt. Deze items kan je onder overdruk brengen en lekkages zichtbaar maken.
 
Overdruk bleek onnodig. Ik had slechts lekkage op de schroefdraad van de schotdoorvoerkoppelingen. Is nu opgelost. Helaas is de microschakelaar nog niet binnen.

P1000771.jpg


Het fluisterstille pompje heeft behoorlijk wat kracht, en loopt niet snel warm. Pulsen geeft geen enkel probleem.

Ik ga vandaag een proefstuk voorbereiden. Het idee is om een stukje glasvleugel (ca. 10cm lang) te produceren, en daarbij te proberen de neuslijst zo mooi mogelijk te krijgen. (heb bloedhekel aan plamuren/schuren) Ik heb hier na het lezen van vele m² internettips zo mijn eigen ideeën over ontwikkeld.

Omdat ik 24 uur lang zo rond de 0,2 - 0,4 bar onderdruk nodig heb, kan ik helaas pas beginnen met epoxy smeren nadat de microschakelaar geïnstalleerd en afgesteld is.

Vincent
 
Ik ga vandaag een proefstuk voorbereiden. Het idee is om een stukje glasvleugel (ca. 10cm lang) te produceren, en daarbij te proberen de neuslijst zo mooi mogelijk te krijgen. (heb bloedhekel aan plamuren/schuren) Ik heb hier na het lezen van vele m² internettips zo mijn eigen ideeën over ontwikkeld.

Mooi dat je systeem nu dicht is! Zo wat ik nu over jouw pomp lees heb ik het idd slecht getroffen met mijn eerste pomp. Pech gehad.

Ben benieuwd hoe je dat doet bij de neuslijst. Altijd interessant als iemand zijn eigen ideen ontwikkeld a.d.h.v. tekst zonder het ooit gedaan te hebben.. (doe ik ook regelmatig. Loopt niet altijd goed af) Als je het goed doet hoef je nauwelijks iets te doen aan de neuslijst. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het proefstukje met gewoon piepschuim. Moet goed kunnen. Fred liet me eens een kielvlak zien dat zo gemaakt was. Erg licht!

Ik ben ook benieuwd naar de hysterese van je vacuumswitch.

Ik kijk i.i.g. met grote belangstelling naar je vorderingen!


Vanaf pagina 42:
http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2008/RCSD-2008-10.pdf
 
Laatst bewerkt:
Gaaf. Mooi verslag!

Op pagina 78 staat ook een prima idee. Ik vind dat echt iets voor Dennis, zo'n Golden Retriever....
 
Gisteren even droog geoefend. Schuimprofiel in de zak, zak tussen de positiefmallen, gaatje in de zak, zuignap erop en vacuum aan. Resultaat: alles in een straal van 5 cm rond de zuignap trekt vacuum, de rest niet.

Vervolgens wat poetsdoeken in de zak gestopt. Vacuum aan, en zodra het vacuum 0,2 bar onderdruk bereikt is de zak overal strak om het piep getrokken. Ik heb niet het idee dat een verhoging van de vacuumdruk leidt tot een grotere onderdruk in de gehele zak.

Hoe garandeer je een gelijk verdeelde onderdruk in de zak?

Vincent
 
het vacuum 0,2 bar onderdruk

Ik neem aan: 0.2 bar absoluut. (-0.8 relatief) Als het -0.2 bar is klopt er iets niet.

Hoe garandeer je een gelijk verdeelde onderdruk in de zak?

Ik gebruik als bleeder keukenrolpapier. Dat gebruik ik slechts 1 sessie. Dan is het plat gedrukt.

Onder en boven de vleugelkern zit dan keukenrolpapier. Naar het vacuum afzuigpuntzit het meerdere keren dubbel.

Tijdens het vacuum zuigen strijk ik zo goed en kwaad als het gaat de lucht richting afzuigpunt. Grotere zakken voorzie ik van 2 afzuigpunten.

Ik vraag me ook af of de manier waarop jij je aansluitpunt maakt wel zo goed is. Het lijkt alsof deze gelijk dicht slaat.

Ik doe het zo:

[43432] de-bouw-van-een-supra-12

[edit]Het keukenpapier plak ik op een plastic sheet vol met gaatjes en sla ik dubbel om de kern met mylars. Het plastic zorgt dat er nergens keukenpapier aan plakt, de gaatjes voor het verdelen van het vacuum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je welkome adviezen, Berrie.

Ik had het over -0,2 bar. Moet nog wel ergens een stukje stevig schuim liggen dat ik onder de zuignap kan leggen.

We hebben nog een rol gaatjesfolie liggen. (jaja, luxe, de gaatjes zitten er al in) Die moeten we even van zolder gaan halen. Heb ook al geexperimenteerd met het inleggen van rietjes. Deze worden echter op den duur dicht geknepen.

Ik denk dat ik van mijn werk wat strookjes Dynapore meeneem. Dit is een RVS plaat van 1,36mm dik, welke volledig poreus is. Het lijkt wel wat op sintermetaal. (Kostprijs ligt rond de €1000,-/m²...)

Vandaag heb ik de schakelaar binnen gekregen. Goed adres: Elektronika de Weerd Emst voor alles van A tot Z op het gebied van elektronika
Deze jongens verkopen alles los. Geen minimum bestelbedrag, en zolang het in een envelop past, kost het je iets van €2,- verzendkosten. Helemaal top.

Schakelaar zojuist gemonteerd:

P1000844.jpg


Je ziet een in vorm gebogen lengte aluminium staf, welke ik met schroeven op het deksel van de augurkenpot geschroefd heb. (met de nodige urft om het weer afgedicht te krijgen...) Aan het einde van het alu zit de schakelaar (normally closed)

P1000843.jpg


Door de onderdruk vervormt het deksel van de augurkenpot, waardoor de schakelaar wordt bediend, en de pomp stopt. (verbinding tussen bruine draad op zwarte draad wordt onderbroken)

Het afstellen is een kwestie van het verbuigen van de alu staaf. Fijnafstelling door het verdraaien van de schakelaar rondom zijn bevestigingsboutje.

De hysterese lijkt me aardig goed. Ik heb 'm voor de styrokern afgesteld op maximaal -0,45 bar. Zo rond de -0,35 bar slaat de pomp weer aan. Deze waarden worden constant gerepeteerd. (geen merkbare afwijking). Met deze hysterese, en de aanwezige 6 liter buffer in de vorm van de brandblusfles, hoef ik in ieder geval niet bang te zijn voor constant pendelen van de pomp.

Vincent (= blij :D)
 
Met een 6mm depron schijf (voorzien van vele luchtgaten) onder de zuignap, en een goed verspreide zachte doek in de zak, bereik ik overal in de zak goede onderdruk. Morgen maar eens nat proberen.

Ik heb trouwens mijn ongewaxte Vivak (PETG) plaat direct bespoten met lak uit de spuitbus. Zou dat qua lossing goed gaan?

Ik denk er over om een 2mm koolstofstaaf in de neuslijst van mijn vleugeltje te verbouwen. Die moet de hardere landingen tegen de rotsen / cameraman / boomtakken opvangen. Ik denk dat ik dan met een strookje glas 80gr op de neuslijst, een lap 80gr onder 45°, een verlopend stuk glas 80gr onder 90° op het gebied tussen neus en ligger (uitlopend naar de eindlijst tpv het midden vd vleugel), en een optische laag 25grams toe kan. Het SAL vleugeltje krijgt een triplex ligger. (middels ingedikte hars met de huid verbonden). Totaal gewicht voor het 850mm spanwijdte tellende vleugeltje hoop ik onder de 200 gram te houden. (wat eigenlijk al weer veel te zwaar is...ach. Op de helling vliegt alles bij +5bft.)
 
P1000807.jpg


Vivak op maat geknipt

P1000809.jpg


Beschermfolie als test gedeeltelijk verwijderd. Ik ga met twee kleuren spuiten.

P1000821.jpg


Okergeel en metallic rood.

P1000825.jpg


80 grams keper. Ik sla dit deel als proef in een keer om boven- en onderzijde van de kern (= niet handig)

P1000827.jpg

Glas 20 grams. (minder fraai reststukje)

P1000830.jpg

De Vivakplaatjes aan elkaar getaped. Foutje gemaakt. De tape had vòòr het spuiten aan de binnenzijde geplakt moeten worden. Nu zit de tape aan de buitenzijde.

P1000847.jpg


Alles in de zak, en op -0,4 bar. Lekkage is minimaal. Pomp slaat 1 keer in het uur 10 seconden aan.

P1000848.jpg


Nog 10 uur wachten. Ik verwacht dat de verf niet loskomt van de vivak, omdat ik vergeten ben te waxen.

Morgen nog eens een testje doen met de traditionele methode. (glas op de neus, en glas apart op boven- en onderzijde kern)

Moet dan ook eens een eigen checklijstje fabriceren.
 
Spannend he, wat zou er uit de zak komen! Morgen weten we het.

Ik vindt het echt knap die pomp. Zo erg dicht. Ben ik best een beetje jaloers op....

-> Hoe regel je nu de druk waarop het systeem moet blijven staan? Verstel je iets aan de aluminium hevel?

Het is niet onverstandig om een checklist te maken. Ik neem ook altijd ruim de tijd om de voorbereidingen te treffen.

Nog wat. Als toplaag neem ik 58grams glas. Erg dicht weefsel. Neemt in verhouding minder hars op, daardoor net zo zwaar.

Als je wilt weten hoe zwaar ongeveer de lay-up in totaal wordt kun, je het weefsel gewicht met twee vermenigvuldigen. Daar zit dan ook de verf bij.
 
Laatst bewerkt:
Berrie,

Inderdaad laat de aluminium hevel zich rondom zijn 2 haakse bochten vrij makkelijk iets verbuigen. Dit is voor de grof instelling.

Fijn afstellen doe ik met de microschakelaar. Die zit met één boutje vast, waardoor ik de gehele schakelaar kan verdraaien. Daarbij komt de hefboom van de schakelaar eerder of later in contact met de alu hevel. Zo kan ik echt binnen no-time de pomp op precies de juiste onderdruk instellen.

Het ziet er niet uit, maar werkt grandioos.

De schakelaar is geschikt voor 3A. Bij het opstarten kom ik daar kortstondig even boven (3,6A), maar dat mag geen probleem zijn. Eenmaal in werking trekt mijn pomp niet meer dan 1A. Vreemd genoeg zie je het stroomverbruik dalen, naar mate de onderdruk toeneemt. Misschien is dit omdat er steeds minder luchtmoleculen te verplaatsen zijn?

Ik zal maandag eens kijken wat men bij de polyservice in Nieuwerkerk aan glas heeft liggen. Ik neem ook gelijk wat glas voor de Orca vleugels mee. 220 uni, en 160 gr keper.
 
P1000854.jpg


Haha! Is toch een redelijk succesvolle test geworden. De verf kwam wat moeizaam los, waardoor hier en daar strepen te zien zijn. Het is dus inderdaad beter de Vivak plaat licht te waxen voor het aanbrengen van de verf.

De stevigheid van deze combinatie (80+25 grams) is dik in orde. Dit profiel heeft een koorde van 130mm, en het stukje is 65mm lang. De styro kern weegt 1,5 gram. Na het toevoegen van verf, epoxy en glas weegt het geheel 6 gram. Daarvan is 1,8 gram glas, en dus 2,7 gram epoxy en verf. Da's vrij veel. Ik zal proberen het aandeel hars bij de volgende test te verminderen.

De neuslijst moet ik nog even licht bijschuren. Ik wil de volgende test eens proberen de het tape aan de binnenzijde van het Vivak te plakken.

Vincent (= blij :))
 
Ik zal maandag eens kijken wat men bij de polyservice in Nieuwerkerk aan glas heeft liggen. Ik neem ook gelijk wat glas voor de Orca vleugels mee. 220 uni, en 160 gr keper.

Van de week gaat er bij mij een bestelling uit naar EMC-vega. Als je wat mee wil laten liften op de bestelling geef je het maar aan.

Ik heb (nou ja, ik, mijn schoonmoeder) heeft nog div. mylar achtige platen. Interresse?

Gefeliciteerd met je proefstuk! Cool he, zo'n dingetje uit de zak halen!
 
Bedankt! Meestal heeft de polyservice wel datgene liggen wat ik nodig heb, tegen een goede prijs. Als ik iets niet kan krijgen, geef ik maandagavond wel even een belletje voor EMC-vega.

Ik heb nog 1 plaat 60x60cm 0,5mm Vivak liggen. Ik kan echter bij de TU-delft makkelijk aan nieuwe platen komen. Door de brand bij bouwkunde zitten de bouwshop nu tijdelijk ergens anders. Enig nadeel van deze platen is de maat. De ORCA vleugels zijn een meter lang. Met een VIVAK plaatlengte van 60cm, kom ik dan iets tekort. Vivak aan elkaar tapen? Vleugelhelft in twee delen baggen? Als jij plaat op rol, of lengte > 60cm, liefst 0,3mm dik, in optisch net zo goede kwaliteit als mijn huidige VIVAK hebt, ben ik zeker geinteresseerd!

Kan ik nog wat betekenen dmv het leveren van koppelingen/slangen tbv jouw vacuumpomp?

Vincent
 
De neuslijst moet ik nog even licht bijschuren. Ik wil de volgende test eens proberen de het tape aan de binnenzijde van het Vivak te plakken.


Je zou beter de achterlijst aan elkaar kunnen tapen. Vervolgens het glas op de vivakplaat NIET HELEMAAL tot aan het puntje van de neus laten lopen, maar net niet zover als de vivak(mylars) de kern raken onder vacuum. (is deze uitleg voldoende of heb je schetsen nodig)

Wat wil je bereiken door vivak aan de binnenzijde vast te plakken?

Ik heb zeer zeker interesse in spullen om mijn vacuumunit te verbeteren. Bespreken we nog wel even via PB.
 
Berrie,

Ik wil bereiken dat de neuslijst volledig glad en afgewerkt uit de zak komt. Door beide mylars aan de binnenzijde met een stuk verpakkingstape te verbinden, hoop ik dat het glas en epoxy gedwongen wordt de neuslijst exact te volgen.

Ik heb daar intussen een variant op bedacht. Gisteravond zat ik nog wat te experimenteren, en heb een mylar uitgeknipt, welke in één keer om boven- en onderzijde van de kern past. Deze heb ik thv de neuslijst dubbelgevouwen. Als je nu dit stuk mylar om de kern vouwt, lijkt de mylar de neuslijst van nature te volgen. Het is alleen niet handig om een kern van een hele vleugel te moeten bedekken met een knoert van een mylar. Daarom wil ik de mylar precies op de vouw doorsnijden. Ik hou dan twee stukken over, één voor de bovenzijde, en één voor de onderzijde van de kern, met een voorgevormde neus. Na het wetten van het glas, leg ik beide mylars met glas op de kern, plak de mylars aan de neuslijstzijde aan elkaar, en plak de mylars thv de achterlijst aan elkaar.

Ik heb zojuist een bescheiden bergje glas ingeslagen bij de polyservice. Ik zit nog stiekem te denken aan een strookje kevlarband voor de neuslijst. Polyservice levert hier slechts een te zware variant (175 grams), en bij EMC zie ik het niet in de catalogus staan. Ik heb nu glasband gekocht. (Waarbij uiteraard per abuis 25m ipv de gekochte 5m in rekening is gebracht...GRRRR, zo'n hekel aan om dan de volgende dag weer terug te moeten) (jaja, eigen schuld, had ik moeten controleren op het moment dat ik dacht dat de rekening toch (weer) hoger was dan gedacht...) Ze zitten gelukkig op steenworp afstand.

Ik heb dus verder niets nodig. Moet nog wel op mijn werk even zo'n teflon schijvenrolletje + massief rolletje laten draaien voor het inrollen van het weefsel. Het behangnaadrolletje wat ik gekocht had, ben ik na het wetten vergeten schoon te maken. Die kan dus de klikko in...

Vincent
 
Nou, weer veel geleerd met dit proefstuk.

1. PVA verdund met water en een drupje afwasmiddel laat zich slecht spuiten.
2. PVA onverdund met een sponsje gaat grandioos, en lost uitstekend.
3. 88 Wax is niet lossend genoeg voor mijn spuitbusverf.
4. Ondanks dat ik zeker weet de juiste verhouding epoxy/hars te hebben gebruikt, en deze zeer goed geroerd heb, wil de epoxy niet echt hard worden. Ik druk zo de deuken in de vleugel. Gebruik voor de zekerheid volgende keer toch maar weer het weegschaaltje ipv de volumeaanduiding van de spuiten. (lastig bij kleine hoeveelheden)(4 gram totaal aangemaakt)
Misschien was de temperatuur tijdens het harden te laag? Zelfs nu, na 48 uur, is de epoxy niet hard.
5. De scherpe punten van Vivak prikken al snel door de zak, waardoor ik lekkage had. (pomp elke 5 min 10 seconden aan). Dit was met wat tape wel te verhelpen.
6. Te hoge onderdruk gebruikt. Het styropiep ziet er nogal gecruncht uit, en de styrostructuur is zichtbaar in de vleugelhuid. -0,4 barG is de limiet voor dit type schuim. (En dat wist ik eigenlijk wel...)
7. Triplex ligger constructie werkt makkelijk. Kan niets zeggen over de stijfheid.
8. Ik denk dat mijn 0,5mm Vivak eigenlijk wat te dik is. Ik denk dat ik nog 1 test doe.
9. Ik heb nu een verfrolletje gebruikt om het epoxy te verdelen, en dat werkte lekker.
10. Ondanks dat ik alle laatste restjes epoxy met de harde roller en papieren doekje weggeperst had, is het gewicht van het proefstukje nog altijd 6 gram.
11. De neuslijst ziet er door de hoge onderdruk uit als die van een F-104 Starfighter, vlijmscherp, maar wel geheel in de verf. Ik had nu glasband vooraf op de neuslijst geplakt met wat HEMA hobbylijm. (dunnetjes, want het vreet licht in). Dat werkte wel plezierig. Had alleen het glas en de Vivaks voor boven- en onderzijde net wat te kort gesneden, waardoor de achterlijst minder geslaagd is als de vorige keer.
12. De 20 grams deklaag geeft een veel mooiere kwaliteit huid als een kale 80 grams glas. (maar dat wist ik eigenlijk ook al wel...)

Leuk, deze testjes.

Op de diverse fora lees ik dat ik moet opletten dat de vezelrichting op boven en onderzijde van de vleugel identiek is, om kromtrekken te voorkomen. Geldt dat ook voor keperweefsel? En hoe bepaal je die vezelrichting?

P1000876.jpg

Het verschil in oppervlaktekwaliteit tussen opgepoetste wax, en gesponste PVA... (Zie je overigens later weinig van)

P1000889.jpg

Kan beter.
 
3. 88 Wax is niet lossend genoeg voor mijn spuitbusverf.
4. Ondanks dat ik zeker weet de juiste verhouding epoxy/hars te hebben gebruikt, en deze zeer goed geroerd heb, wil de epoxy niet echt hard worden. Ik druk zo de deuken in de vleugel. Gebruik voor de zekerheid volgende keer toch maar weer het weegschaaltje ipv de volumeaanduiding van de spuiten. (lastig bij kleine hoeveelheden)(4 gram totaal aangemaakt)
Misschien was de temperatuur tijdens het harden te laag? Zelfs nu, na 48 uur, is de epoxy niet hard..

Wellicht is de glaslaag gewoon te dun voor dit schuim. Is het restje epoxy in je roerbekertje wel hard?

8. Ik denk dat mijn 0,5mm Vivak eigenlijk wat te dik is. Ik denk dat ik nog 1 test doe...

Da's zeker dik. Ik gebruik 0.35mm. Scheelt aanzienlijk. Ik zal van de week bij mijn schoonmams langs gaan en wat van die rollen kunststof plaat ophalen die ze voor me bewaart heeft. Kan je ook wat van krijgen.

10. Ondanks dat ik alle laatste restjes epoxy met de harde roller en papieren doekje weggeperst had, is het gewicht van het proefstukje nog altijd 6 gram.

Wat wogen alle stapjes dan los? Verf, glas, bandje op de neus. etc?

Leuk, deze testjes.

Vindt ik ook.

Op de diverse fora lees ik dat ik moet opletten dat de vezelrichting op boven en onderzijde van de vleugel identiek is, om kromtrekken te voorkomen. Geldt dat ook voor keperweefsel? En hoe bepaal je die vezelrichting?

Nauw, gewoon, de richting van de losse draden is de vezelrichting!? Als je op een willekeurige plek aan een doek trekt, en de hele doek vervormt, heb je zeker NIET de vezel richting te pakken :)

Wat ze ook bedoelen is dat je een gelijk aantal draden in het weefpatroon moet hebben zitten. Glas G49 heeft 19x24 "faden" zoals te zien is in de onlineshop van EMC vega. Dat doek is dus niet zo'n handige keus bij het glassen van een vleugel. Nu zal het zo'n vaart niet lopen, hoor, als er een draadje meer of minder symetrie in het doek zit. Veel gebruikt doek G58, heeft bijvoorbeeld 24x25 draden. ik heb er nog geen probleem mee gehad.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top