BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

De leuk knop begint steeds vaker "niet te voldoen" in dit bouwverslag en moet zijn geweldig! Dit is werkelijk prachtig werk Peter. Die krat op die schaal is onwaarschijnlijk klein en mooi uitgevoerd net als de rest overigens. Heel knap werk.
Peter
Dankjewel, Peter.
Dit was de 1e poging, van allemaal losse 1 mm brede stripjes dun triplex. Kostte heel wat meer tijd dan de 'gevouwen versie':
1104 Krat.jpg

Goed genoeg voor in het visruim ....... ;)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ik vertelde Captain Voogt dat ik wilde beginnen aan het voordek met de 3 jib zeilen.
Dat was tegen het zere been. “Je bent met bijna alle zeilen bezig, maar tussen beide masten hoort ook het Fisherman's Staysail”.
Okee, dus aan de slag gegaan:
1105 Fishermans.jpg

Snijden, lijnen aanbrengen etc.

Zo zou het komen te staan:
1106 Fishermans.jpg

Maar een BN met een stormzeil en dan ook nog een Fisherman's Staysail? Dat kan dus niet.

In overleg besloten om het zeil op de vouwen en met zijn halslijn te sjorren:
1107 Fishermans.jpg

In 3 stadia.

Zo ligt het nu tijdelijk op dek:
1108 Fishermans.jpg

Om in het ruim opgeborgen te worden.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
De navigatielichten aangebracht:
1109 Lights.jpg

De bakken van het dunne triplex gemaakt en met Ecoline gekleurd. Aan weerszijde van de bak een messing beugen-strip, waarmee ze aan het want zijn vastgezet.

De Kapitein houdt wel een klein beetje van wat koperbeslag, zoals de klok in zijn hut en het kompas. De beide lantaarns ook eerst in koper aangebracht. Maar op de oude foto's is toch wat anders te zien:
1110 Lights.jpg

Ze dus gezwart. Ook qua vorm, met de boven de kast uitsteken punten. Deze ook in de juiste schaal gevonden.

Met ook nog even bakboord:
1111 Lights.jpg

Kunnen we nu ook aan de anderen laten zien welke richting we op varen.
Gr. Peter

De Jumbo Jib Boom / giek ook gereed gemaakt en eerst maar dry-fit geplaatst:
1112 JibBoom.jpg

Dan kan ik nu de afmetingen van het zeil, de Jumbo Jib, gaan bepalen. Wel enkele onderdeeltjes van de winch verwijderd, anders kon ik er niet bij.

De kleineste giek, dus ook het kleinste metaal werk:
1113 JibBoom.jpg

Op de band aan de voorzijde, aan de onderzijde 2 kleine beugeltjes waarmee deze over het paard op de boegspriet kan schuiven.
Aan het achterste beugeltje zit een stuk ketting waar aan de andere zijde een dubbelschijfs 2,5mm blok vast zit. De lijn gaat naar een enkelschijfs blok op het zadel van de boegspriet.

Aan de achterzijde 3 bandjes:
1114 JibBoom.jpg

Op de achterste een 3,5mm enkelschijfs blok waar een haakijzer aan zit. Dat is voor de giek takel die tevens dienst doet als een 'Fish tackle' voor het binnenhalen van een anker.
De 3e band ook weer als 2 halve bandjes waar een beugel doorheen zit, vastgezet met M0,6 moetjes. In die beugel een 3,5mm dubbelschijfs blok voor de giekschoot.

De giek rust op de Boom Crutch die deel uit maakt van de winch. De giek gaat ook precies over de achterste staander van de boegspriettafel en tandwielbeugel van de winch.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Peter, Klein detail maar als ik het goed zie zit de lijn verkeerdom op de winchkop. Nu doet de pal geen dienst. Ga je de binnenste fok erbij zetten en de rest opdoeken? Gr. Klaas.

Back