BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Peter, Klein detail maar als ik het goed zie zit de lijn verkeerdom op de winchkop. Nu doet de pal geen dienst. Ga je de binnenste fok erbij zetten en de rest opdoeken? Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas, voor het scherp houden. Dat had ik natuurlijk zelf moeten zien ....... ;)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Bij het maken van het Jumbo Jib zeil, moet ik ook rekening houden met hoe ik dat zeil aan de stag vast ga zetten.
Zowel Jenson als MS/Lankford geven aan dat dit met z.g. 'HANKS' gebeurt:
1115 Hanks.jpg

Het zeil kan worden afgenomen en gezet zonder de stag los te halen. De beugel gaat om de stag en via de 2 oogjes wordt het zeil met een stuk lijn vastgeknoopt.

Een lid van het SoS attendeerde mij erop dat er van die kleine hanks te koop waren. Ik heb wat setjes laten komen en een proefstukje gemaakt:
1116 Hanks.jpg

Een 'hank' heeft een buitendiameter van 3,6mm. Als ik die er opzet, dan zou dat in wekelijkheid 25,9 cm zijn. Mmmmmmmm .......

Het het stukje proefzeil 3 hanks aangebracht en ook 2 zelfgemaakt ringetjes, die ik in eerste instantie voor ogen had:
1117 Hanks.jpg

Ga ik nu voor (IMHO te grootte) authenticiteit of naar iets dat meer in verhouding is? Ik ga zelf richting de ringetjes ....... Of een 3e poging om zelf kleine hanks te maken ….. Ik heb er rond de 70 nodig ……. o_O
En ….. deze voorbeeld stag is 0.45mm De andere twee zijn 0,35 en 0,25. Dan gaan die hanks nog forser over komen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ga je de binnenste fok erbij zetten en de rest opdoeken?
Daar ben ik nog over aan het nadenken, Klaas. Samen met het stormzeil zou dat kunnen. Maar die voorste neemt dan wel het nodige zicht weg op het voordek. Met jou kennis: zou de 2e ook kunnen? Als een stormfok?
FB188D46-3DF3-4162-B210-E8E00364ACA9.png

Gr. Peter

En als er eenmaal iets in mijn kop zit, kan ik beter maar even aan de slag gaan:
1118 Hanks.jpg

Een malletje gemaakt van spijkertjes met 2 verschillende diameters. Met mijn eigen 0,4mm ijzerdraad.
Dan komt dit er uit:
1119 Hanks.jpg

Links de 2 te grootte voorbeelden. Recht de zojuist gemaakte.
Morgen eens aan het testzeiltje binden. Indien te groot ........ kleinere spijkertjes ....... ;)
Gr. Peter

Daar ben ik nog over aan het nadenken, Klaas. Samen met het stormzeil zou dat kunnen. Maar die voorste neemt dan wel het nodige zicht weg op het voordek. Met jou kennis: zou de 2e ook kunnen? Als een stormfok?
Bekijk bijlage 529528
Gr. Peter
Peter, Als stormzeil zou ik de kleinste nemen, die op de boom. Minder oppervlak en beter hanteerbaar. Neem je de 2e, dan komt zeiltechnisch gezien het zeilpunt te ver naar voren en dat zeil is met harde wind minder hanteerbaar. Het waait bij jou niet zo hard, maar het gaat meer om de logica. De opgedoekte fok op de boom neemt ook zicht weg. Zou eerst even kijken hoe het staat met de binnenste fok erop, met het eind van de boom boven de verschansing. Gr. Klaas.

Peter, Als stormzeil zou ik de kleinste nemen, die op de boom. Minder oppervlak en beter hanteerbaar. Neem je de 2e, dan komt zeiltechnisch gezien het zeilpunt te ver naar voren en dat zeil is met harde wind minder hanteerbaar. Het waait bij jou niet zo hard, maar het gaat meer om de logica. De opgedoekte fok op de boom neemt ook zicht weg. Zou eerst even kijken hoe het staat met de binnenste fok erop, met het eind van de boom boven de verschansing. Gr. Klaas.
Dankjewel voor de (logische) input, Klaas. Ik ga hem zo eens zetten en bekijken.
Gr. Peter

Kleinere 'hanks', dus ook de knooptechniek verbeteren:
1120 Hanks.jpg

Door het zeil heen aan 2 zijden vastzetten zodat ze ook recht blijven zitten.

3x 'groot' en 3x 'kleiner':
1121 Hanks.jpg

Dat gaat er beter uit zien.
Gr. Peter

Die kleintjes zijn een stuk beter Peter! Is nog kleiner haalbaar? Het moet ook nog vast te houden zijn om ze te bevestigen natuurlijk. Knap hoor dat je zover in detail gaat. Toen ik destijds met mijn collega zijn Blue Nose zat te tuigen heb ik het moderne model leuver gebruikt. Gemaakt van dun koperdraad uit een trafootje. Vastgebogen om het voorlijk en daarna om de stag gebogen en het overtollige eind afgeknipt. Maar dit is veel authentieker. En dan moet het maar een paar uurtjes meer kosten. Des te groter voor jou de voldoening moet je maar denen. En voor ons de verbazing en het respect. Gr. Klaas.

Die kleintjes zijn een stuk beter Peter! Is nog kleiner haalbaar? Het moet ook nog vast te houden zijn om ze te bevestigen natuurlijk. Knap hoor dat je zover in detail gaat. Toen ik destijds met mijn collega zijn Blue Nose zat te tuigen heb ik het moderne model leuver gebruikt. Gemaakt van dun koperdraad uit een trafootje. Vastgebogen om het voorlijk en daarna om de stag gebogen en het overtollige eind afgeknipt. Maar dit is veel authentieker. En dan moet het maar een paar uurtjes meer kosten. Des te groter voor jou de voldoening moet je maar rekenen. En voor ons de verbazing en het respect. Gr. Klaas.
U vraagt en wij draaien ......... ik was er net mee bezig:
En kon ze nog iets kleiner maken:
1122 Hanks.jpg

Nu zijn ze ook geschikt voor op de dunnere stagen. De beide oortjes ga ik nog iets korter knippen.

Zachtjesaan drie brillen over elkaar zeker. Zo gefocust dat je me in een antwoord zelfs Jan noemt. Allemaal prima als ik maar niet de zwarte Piet krijg omdat ik je teveel oprui, Peter. Gr. Klaas.
Oeps, sorry Klaas. Heb het aangepast. Was gelijktijdig op het SoS met een Amerikaanse Jan aan het antwoorden. En van opruiing is geen spraken. Dat doen ze wel op andere fora.
Gr. Peter

Geeft niet hoor Peter, overkomt de beste. En als je van verschillende kanten reacties krijgt is het moeilijk om namen en items uit elkaar te houden. Alleen de benamingen van het tuig al. In mijn zeilerstijd veel Engelse en Duitse "vak"-literatuur gelezen en daarmee een hoop benamingen opgestoken. En dat maakt het extra boeiend om dit verslag te volgen. Succes met de mini-leuvertjes. Gr. Klaas.

Die kleinste “Hanks” zien er geweldig mooi uit Peter, ik denk dat dit in het totaalplaatje echt wel tot een mooie verbetering zal leiden :worship::worship:
Succes verder

Die kleinste “Hanks” zien er geweldig mooi uit Peter, ik denk dat dit in het totaalplaatje echt wel tot een mooie verbetering zal leiden :worship::worship:
Succes verder
Dankjewel, Koos. Soms kan het raar lopen. Ik had gewoon oogjes in gedacht om het zeil mee vast te zetten. Toen attendeerde iemand op het SoS mij op die foto-etch hanks. Die zijn dan te groot en ga je aan de slag en komt de oplossing. Even wat stappen vooruit denken en dan heb je de tijd om iets geschikts te vinden/maken.
Gr. Peter

Back