Voor het totaal beeld van de BN weer wat stappen gezet.
Al de stagen richting beide topmasten aangebracht. Dat moest tezamen omdat dit van belang is voor de uitlijning in de lengte richting:
Met de dikte van de gebruikte lijnen:
1: Jumbo Jib Stay, 0.45mm.
2: Jib Stay, 0,35mm, die de krachten op vangt via de Spring Stay (5) van de Topping lift (8) .
3: Ballon Jib Stay, 0,25mm, die via de voorste topmast in verbinding staat met Pulback Stay (4).
4: Pulback Stay, 0,25mm.
5: Spring Stay, 0.45mm.
6: Main Topmast Stay, 0,25mm, die via de hoofd topmast in verbinding staat met de dubbele Topmast Flying Backstays.
7: Flying Backstays, 0,6mm.
8: Topping lift, 0,6mm.
De beide Flying Backstays worden vlak achter de hoofdmast op de railing gezet als het schip meer voor de wind gaat zeilen en de hoofdgiek buiten boord gedraaid moet worden. (Zie gele pijl)
Ze zijn ook met de wat dikke lijn uitgevoerd omdat je de krachten op de topmast op moeten vangen bij een volledige zeilvoering. Zeker als ook het Fisherman's Staysail gevoerd wordt.
De beide Flying Backstays zitten met een takel aan een ijzer vast met een dubbele haak. Dat ijzer zit aan een oog aan de achterzijde van het dek:
De stagen zijn van 0,6mm draad. Een 3,5 mm dubbel en enkelschijfs blok waar een 0,35mm takeldraad doorheen loopt.
De 6 lijnen voor het tuigen van het voormast topzeil had ik bij het maken van het zeil al aangebracht. Kon ik nu relatief snel deze vastzetten aan hun korvijnagels.
Nog even het geheugensteuntje met de eerder geplaatste schets:
Als het topzeil aan bakboord wordt gevoerd, dan lopen de stuurboord schoot en hals over de Main Topmast Stay.
Aan stuurboord, dan de bakboord schoot en hals over de Main Topmast Stay.
Aan de bovenzijde, cirkel 1:
1a: de hijs die door een blok aan de top van de topmast loopt, daarna door een oog aan de achterzijde van de achter korte dwarszaling en dan de middelste korvijnagel bij de wanttouwen aan bakboord. Het topzeil is namelijk ook opgeborgen aan bakboord.
1b: het geitouw die direct naar beneden loopt langs de hijs en op dezelfde pin wordt vastgezet.
Aan de zijkant, cirkel 2:
2a: de bakboord schoot die door het bakboord blok aan het uiteinde van de gaffel loopt en daarna langs de gaffel naar het blok onder de klauw en dan naar 5e korvijnagel bij de bakboord wanttouwen.
2b: als het topzeil aan stuurboord gevoerd moet worden, wordt het topzeil over de Main Topmast Stay getrokken met de stuurboord schoot. Die loopt nu eerst over de stag en dan naar het stuurboord blok op het uiteinde van de gaffel, dan naar het blok onder de klauw en naar de pin bij de stuurboord wanttouwen.
Aan de onderzijde cirkel 3:
3a: de bakboord hals loopt vanaf het zeil rechtstreeks aan bakboord langs de mast naar een korvijnagel bij de mastvoet.
3b: Net als bij de stuurboord schoot, loopt de stuurbord hals vanaf het zeil eerst over de Main Topmast Stay en dan aan stuurboord langs de mast naar de mastvoet.
De stagen tussen de beide topmasten:
Het wordt bij de voormast aardig druk:
Voor de voor topmast ook nog de zijstagen gemaakt. Deze zijn uitgevoerd als een 'stringer':
Beide uiteinden langs elkaar en met stroppen vastgezet.
En vastgezet aan de buitenzijde tussen de middels wanttouwen:
Wat gelijk een mooi beeld geeft van de lijnen van de BN.
Nog wat lijntjes te gaan op de voormast ........
Gr. Peter