BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Peter stapelt zijn kunsten een beetje op elkaar. Prachtig modelbouwwerk, maar ook professionele foto's. En dan kijk je er met nog meer plezier naar. Gr. Klaas.

En het blijft maar door gaan. Kunst met een grote K.
Heel kunstig hoe je dat op deze schaal voor elkaar krijgt Peter, prachtig gemaakt :worship::worship::worship:
Peter stapelt zijn kunsten een beetje op elkaar. Prachtig modelbouwwerk, maar ook professionele foto's. En dan kijk je er met nog meer plezier naar. Gr. Klaas.
Dankjewel, Sjors, Peter en Klaas, voor deze mooie worden. Dat motiveert om nog een poosje door te gaan. :)
Gr. Peter

Voor het totaal beeld van de BN weer wat stappen gezet.
Al de stagen richting beide topmasten aangebracht. Dat moest tezamen omdat dit van belang is voor de uitlijning in de lengte richting:
1093 Stays.jpg

Met de dikte van de gebruikte lijnen:
1: Jumbo Jib Stay, 0.45mm.
2: Jib Stay, 0,35mm, die de krachten op vangt via de Spring Stay (5) van de Topping lift (8) .
3: Ballon Jib Stay, 0,25mm, die via de voorste topmast in verbinding staat met Pulback Stay (4).
4: Pulback Stay, 0,25mm.
5: Spring Stay, 0.45mm.
6: Main Topmast Stay, 0,25mm, die via de hoofd topmast in verbinding staat met de dubbele Topmast Flying Backstays.
7: Flying Backstays, 0,6mm.
8: Topping lift, 0,6mm.

De beide Flying Backstays worden vlak achter de hoofdmast op de railing gezet als het schip meer voor de wind gaat zeilen en de hoofdgiek buiten boord gedraaid moet worden. (Zie gele pijl)
Ze zijn ook met de wat dikke lijn uitgevoerd omdat je de krachten op de topmast op moeten vangen bij een volledige zeilvoering. Zeker als ook het Fisherman's Staysail gevoerd wordt.

De beide Flying Backstays zitten met een takel aan een ijzer vast met een dubbele haak. Dat ijzer zit aan een oog aan de achterzijde van het dek:
1094 BackStays.jpg

De stagen zijn van 0,6mm draad. Een 3,5 mm dubbel en enkelschijfs blok waar een 0,35mm takeldraad doorheen loopt.

De 6 lijnen voor het tuigen van het voormast topzeil had ik bij het maken van het zeil al aangebracht. Kon ik nu relatief snel deze vastzetten aan hun korvijnagels.
Nog even het geheugensteuntje met de eerder geplaatste schets:
1042 Topsail.jpg

Als het topzeil aan bakboord wordt gevoerd, dan lopen de stuurboord schoot en hals over de Main Topmast Stay.
Aan stuurboord, dan de bakboord schoot en hals over de Main Topmast Stay.
1095 Topsail.jpg

Aan de bovenzijde, cirkel 1:
1a: de hijs die door een blok aan de top van de topmast loopt, daarna door een oog aan de achterzijde van de achter korte dwarszaling en dan de middelste korvijnagel bij de wanttouwen aan bakboord. Het topzeil is namelijk ook opgeborgen aan bakboord.
1b: het geitouw die direct naar beneden loopt langs de hijs en op dezelfde pin wordt vastgezet.
Aan de zijkant, cirkel 2:
2a: de bakboord schoot die door het bakboord blok aan het uiteinde van de gaffel loopt en daarna langs de gaffel naar het blok onder de klauw en dan naar 5e korvijnagel bij de bakboord wanttouwen.
2b: als het topzeil aan stuurboord gevoerd moet worden, wordt het topzeil over de Main Topmast Stay getrokken met de stuurboord schoot. Die loopt nu eerst over de stag en dan naar het stuurboord blok op het uiteinde van de gaffel, dan naar het blok onder de klauw en naar de pin bij de stuurboord wanttouwen.
Aan de onderzijde cirkel 3:
3a: de bakboord hals loopt vanaf het zeil rechtstreeks aan bakboord langs de mast naar een korvijnagel bij de mastvoet.
3b: Net als bij de stuurboord schoot, loopt de stuurbord hals vanaf het zeil eerst over de Main Topmast Stay en dan aan stuurboord langs de mast naar de mastvoet.

De stagen tussen de beide topmasten:
1096 Stays.jpg

Het wordt bij de voormast aardig druk:
1098 SideStays.jpg

Voor de voor topmast ook nog de zijstagen gemaakt. Deze zijn uitgevoerd als een 'stringer':
1097 SideStays.jpg

Beide uiteinden langs elkaar en met stroppen vastgezet.

En vastgezet aan de buitenzijde tussen de middels wanttouwen:
1099 SideStays.jpg

Wat gelijk een mooi beeld geeft van de lijnen van de BN.
Nog wat lijntjes te gaan op de voormast ........
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Je maakt er heel wat moois van en de uitleg is ook elke keer subliem. Heel mooi hoe je het in beeld brengt Peter. Klasse werk. Soms vergeet je gewoon dat dit een modelschip is....
gr.
Peter
Dankjewel, Peter. Ik heb aardig wat moeten uitzoeken voordat ik door had hoe alle lijnen precies moesten lopen. En voornamelijk wat hun functie was. Dan begrijp je ook waarom ze zo lopen. Dan is het een kleine moeite om dat ook te verduidelijken met wat plaatjes. Anders wordt het voor de kijker gewoon een grote brei van lijnen met ....... het zal wel .......
Gr. Peter

Menig scheepvaart- of visserijmuseum zou blij zijn met zo'n mooi en goed gebouwd model. Maar als ik zie hoe Peter hieraan bouwt wordt het moeilijk om daarvan afstand te doen. Misschien een poosje in bruikleen. Maar dat is aan de bouwer. Een dikke twee jaar bouwtijd geeft toch een zekere binding met een model. Gevoelsmatig wordt het een stuk van jezelf. En het bijhouden van een verslag versterkt dat gevoel alleen maar. Althans zo vergaat het mij. Gr. Klaas.

Menig scheepvaart- of visserijmuseum zou blij zijn met zo'n mooi en goed gebouwd model. Maar als ik zie hoe Peter hieraan bouwt wordt het moeilijk om daarvan afstand te doen. Misschien een poosje in bruikleen. Maar dat is aan de bouwer. Een dikke twee jaar bouwtijd geeft toch een zekere binding met een model. Gevoelsmatig wordt het een stuk van jezelf. En het bijhouden van een verslag versterkt dat gevoel alleen maar. Althans zo vergaat het mij. Gr. Klaas.
Klopt, Klaas. Voorlopig eerst af maken. Dan nog een vitrine maken waar ik ook al bepaalde ideeën voor heb. En dan krijgt ze eerst een plekke in huis.
Gr. Peter

Verder gegaan met het afwerken van de items tussen beide masten:
1100 Hooks.jpg

1: vlaggenlijn van serasfil naar de top van de voormast. Vastgezet aan de zijkant van de spreilat.
2: de beide voorste dorie-hooks. Die aan bakboord vastgezet aan de voorste lus van de dorie. De achterste was al vasygezet bij het installeren van de hoofdmast.
3: In verband met het takelen van dorie is de voorste bakboord fish-hook voor de wanttouwen op de railing vastgezet.
4: de achterste bakboord fish-hook is vastgezet op een krat. Gereed om te laten zakken door het geopende luik.

Omdat ik geen geschikte krat kon vinden, er zelf maar eentje gemaakt:
1101 Fish.jpg

Afmetingen L/B/H: 13x10x9mm.
Zelf eerst een schetsje gemaakt en samengesteld van strips van 1 mm die ik gesneden heb van het zelfde dikke papier als waar ik de masthoepels van heb gemaakt:
1102 Fish.jpg

De blauwe lijnen zijn de vouwlijnen. Lichtjes indrukken met een mesje.
De 4 wanden vouw ik naar elkaar toe, lijm de einden aan elkaar, vouw de bodem naar de wanden en lijm die ook vast.
Sorry dat de onderste foto niet scherp is. Ff snel gemaakt met de iPhone zie soms eigenwijs is ............ lijkt op z'n baas ...... ;)
Ik maak er ook nog 1 of 2 voor in het ruim. Dan zal ik wat foto's maken van de verschillende stappen.

Vanaf de stuurboord zijde:
1103 Fish.jpg

1: Beide dorie-hooks.
2: de fish-hooks en de krat voor het geopende luik.
Op de railing zijn dus extra ogen om flexibel met de tuigage om te gaan.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
De leuk knop begint steeds vaker "niet te voldoen" in dit bouwverslag en moet zijn geweldig! Dit is werkelijk prachtig werk Peter. Die krat op die schaal is onwaarschijnlijk klein en mooi uitgevoerd net als de rest overigens. Heel knap werk.

Peter

Back