Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dankjewel, Peter. Ben benieuwd hoe het totaal plaatje van deze fok wordt.Je blijft me verbazen Peter, ongelooflijk. Die "hanks" zullen een heel stuk mooier in verhouding staan met de rest. Prachtig weer.
groet.
Peter
Dankjewel voor de reactie, Klaas. Alle losse einden moet ik overal nog afwerken. Met opgebonden stukken enz enz.Ziet er mooi uit Peter! En dat slagje in het voorlijk zou er misschien uit te krijgen zijn door het onderlijk naar voren wat op te snijden. Maar dan moet de hele onderkant los van de boom en er ook weer een nieuwe lijn opgetekend, parallel aan de boom. Geen idee of op dit soort schepen bij een voordewindse koers de fok uitgeboomd werd. Zo met dat lijntje werkt het toch prima? En de lijn op de winchdrum had ik gezien. Je zou de lijn kunnen borgen door het losse eind van onderen achter het strakke deel door te halen en nogmaals om de kop te leggen. Zag al een paar dagen geen postings meer en dacht dat je op vakantie was. Maar in wezen heb je 3 fokken gemaakt. Soms moet je even afstand nemen. Maar uiteindelijk is het weer gelukt toch? Gr. Klaas.
Dankjewel, Peter. Je ziet, in de tussentijd toch weer even wat aanpassen .......Weer een mooie update. Wat zo mooi is dat je uiteindelijk heel mooi kunt uitleggen hoe de takels van de zeilen werken. Het ziet er echt heel mooi uit Peter. Ik blijf genieten van je bouwkunsten.
Peter
Die bolling klopt, Peter. Hier in Woudrichem (Woerkum) hebben we zalmschouwen waar vroeger mee werd gevist op de rivier. Dat zijn ‘ongestaagde 1-mastertjes’. In samenwerking met het Visserijmuseum in Woerkum, geven ze ook nog les in netten boeten en zeilen maken. En die bolling MOET in het zeil zitten anders kan je opnieuw beginnen. Ik heb zelf ook nog een oude geheel versleten zeilplaat die je in je handpalm hebt met een ingenaaide ijzeren plaat. En natuurlijk een nieuwe. Voor het doorsteken van de zeilnaald door het zeil. Die gebruikte ik ook voor het herstellen van ‘mijn’ molenzeilen.Door een zeilmaker heb ik me laten vertellen dat hij de kunst nog verstaat om de bolling in een zeil te snijden. Iets dat belangrijk is om het zeil zijn kenmerkende bolling te geven als de wind erin staat. Alle kit's gaan uit van rechthoeken of driehoeken terwijl dat in het echt geen rechte, maar gebogen lijnen zijn. Gaat me nog een uitdaging worden om dat te bereiken.
Jij hebt de plooi in je zeildoek weer mooi opgelost Peter! Knap werk!
Dankjewel, Peter. Ik ben er nu content mee.Dat is een heel mooi stormzeil geworden Peter
Nadat ik de draden in de lijken had gelijmd, ontstond de bolling een beetje toen ik de banen ging tekenen. Dan rekt het papier kennelijk een beetje.Het is ontzettend moeilijk om de juiste bolling in een modelzeil te maken. Voor (model)wedstrijdboten maken ze eerst een mal waarop ze de banen aan elkaar plakken. Voor een 1:10 16m2 heb ik een nieuw tuigje gemaakt en de banen zo gesneden dat er bolling zou moeten ontstaan. Toen (net als in het echt) met dubbelzijdig plakband op elkaar geplakt en daarna zigzag genaaid. Als doek het lichtste spinakerdoek genomen. Geen onverdeeld succes. Geen idee of de papieren zeilen iets opgerekt kunnen worden, waardoor deze bolling ontstaat. Maximale bolling moet op ongeveer 1/3 van het voorlijk zitten. Lijkt op de bovenkant van een vliegtuigvleugel. Heb nog altijd Opa Klaas zijn oude zeilplaat met wat zeilnaalden. De oude koehoorns met vet zijn bij mijn broer terecht gekomen. Gr. Klaas.
Ere wie ere toekomt Peter............Ik wordt er een beetje stil van …….
Dankjewel, Klaas. Dat stimuleert ……. Moet met 2 zeilen te gaan lukken. En dan de nodige details afwerken zoals opschieten van heel wat lijnen.Peter, Mijn ervaring is dat het bijhouden van een bouwverslag en de reacties daarop ervoor zorgen dat de lat hoger wordt gelegd. Een prettige wisselwerking die het model alleen maar ten goede komt. Maar alleen jij kunt bepalen wat haalbaar is. Hangt voor een deel fa van je vaardigheden en je de middelen die je ter beschikking hebt. Aan inzet ontbreekt het je in ieder geval niet! Lekker doorgaan zo! Gr. Klaas.