BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Je blijft me verbazen Peter, ongelooflijk. Die "hanks" zullen een heel stuk mooier in verhouding staan met de rest. Prachtig weer.

groet.
Peter

Als eerste even 3 afbeeldingen van het aanbrengen van de 'hank's' aan de jumbo jib/fok:
1123 Hanks.jpg

Van links naar rechts:
-ik ben blij dat ik de hank's van mijn ijzerdraad heb gemaakt en ik ook een magnetische pincet heb. Dan kan ik de bevestigingsdraad wat makkelijker aanbrengen.
-daarna de draad van onderaf door het oog van het zeil gehaald en de open zijde van de hank over het zeil geschoven.
-vervolgens een knoopje leggen op het andere uiteinde van de hank.
Beide kleine knoopjes gezekerd met een klein tipje CA.

Het heeft even geduurd voordat ik het zeil kon zetten.
Bij het maken even niet opgelet en tekende ik de stiknaden van de banen evenwijdig aan de stag ........ ggggrrrrr.
Bij de 2e poging was ik lekker bezig met het vastzetten van de hank's. Maar wel aan de mast zijde ....... ggggrrrrr ....ggggrrrrr.
Dan maar een poging en goed opgelet.
Met een fout zeil wel een proefje kunnen doen. Het tere papieren zeil voorzien van een spuitlaagje vernis. Dat pakte goed uit. Het zeil wordt iets steviger en kan nu ook goed ik model gezet worden. Voor de geborgen andere 2 zeilen aan de voorzijde doe ik dat niet. De vouwen worden dan wat scherper wat er niet natuurlijk uitziet.

Op aangeven van Klaas, besloten om de jumbo jib/fok als stormfok te zetten:
1124 Jumbo.jpg

De tuigen van dit zeil heeft mij een volle middag gekost.

Van iets dichterbij met zicht op de 20 aangebrachte hank’s:
1125 Jumbo.jpg

Het zeil wordt omhoog getrokken op een zelfde wijze als de gaffels. Aan 1 zijde een halend part en aan de andere zijde een blok met een takel die beiden op de railing zijn vastgezet. De pijl wijs naar het blok met de takel aan de stuurboord zijde.
Het einde van de giek met de schoot en de giektakel.

De voorzijde van de giek was best complex om vast te zetten:
1127 Jumbo.jpg

Het uiteinde kan met 2 beugels schuiven over een paard dat op een blok op de boegspriet is vastgezet.
Aan de beugels is een stuk ketting vastgezet. Daaraan een blok voor een takel die aan het uiteinde van de boegsspriet is vastgezet (pijl1).
Bij het uiteinde van de giek ook nog een blok voor de neerhaler (pijl 2).

Het optrekken van het zeil:
1128 Jumbo.jpg

De takel loopt door 2 blokken onder de voet van de topmast en door een blok aan de bovenzijde van het zeil.

De giek is naar bakboord gezet zodat er zicht op het voordek blijft:
1129 Jumbo.jpg

Daar is nu wel wat hulp voor nodig. Als er een windstilte is, dan wil met zo snel mogelijk bij een eerste zucht wind die gelijk in het zeil vangen. Dat de giek niet steeds door een bemannningslid naar buiten geduwd hoeft te worden, is deze met een 'outliner' tijdelijk vastgezet op de railing. Het touw heeft een haak dat aan de beugel voor de schoot is vastgehaakt. Zodra de wind opzet, haakt men die lijn snel weer los.
Bestaat die echt ........? ........ anders een gevalletje Artistic License/Free Interpretation .........

Het zeil heb ik niet helemaal strak kunnen zetten langs de stag. Het maken van de mal was niet makkelijk zo tussen alle lijnen manoeuvrerend. Als ik met heel de voorzijde klaar ben, dan kan ik de plooi van het zeil nog een beetje verdelen. De hank's schuiven tenslotte over de stag.

Ps voor Klaas @k-k : De lijn op de winch zit nu goed .......
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit Peter! En dat slagje in het voorlijk zou er misschien uit te krijgen zijn door het onderlijk naar voren wat op te snijden. Maar dan moet de hele onderkant los van de boom en er ook weer een nieuwe lijn opgetekend, parallel aan de boom. Geen idee of op dit soort schepen bij een voordewindse koers de fok uitgeboomd werd. Zo met dat lijntje werkt het toch prima? En de lijn op de winchdrum had ik gezien. Je zou de lijn kunnen borgen door het losse eind van onderen achter het strakke deel door te halen en nogmaals om de kop te leggen. Zag al een paar dagen geen postings meer en dacht dat je op vakantie was. Maar in wezen heb je 3 fokken gemaakt. Soms moet je even afstand nemen. Maar uiteindelijk is het weer gelukt toch? Gr. Klaas.

Ziet er mooi uit Peter! En dat slagje in het voorlijk zou er misschien uit te krijgen zijn door het onderlijk naar voren wat op te snijden. Maar dan moet de hele onderkant los van de boom en er ook weer een nieuwe lijn opgetekend, parallel aan de boom. Geen idee of op dit soort schepen bij een voordewindse koers de fok uitgeboomd werd. Zo met dat lijntje werkt het toch prima? En de lijn op de winchdrum had ik gezien. Je zou de lijn kunnen borgen door het losse eind van onderen achter het strakke deel door te halen en nogmaals om de kop te leggen. Zag al een paar dagen geen postings meer en dacht dat je op vakantie was. Maar in wezen heb je 3 fokken gemaakt. Soms moet je even afstand nemen. Maar uiteindelijk is het weer gelukt toch? Gr. Klaas.
Dankjewel voor de reactie, Klaas. Alle losse einden moet ik overal nog afwerken. Met opgebonden stukken enz enz.
Het zeil ga ik aan de beneden voorzijde niet meer loshalen. Je wil niet weten wat een gepruts het allemaal was ……. Maar ik denk dat ik het wel kan verdelen zodat het minder op gaat vallen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Weer een mooie update. Wat zo mooi is dat je uiteindelijk heel mooi kunt uitleggen hoe de takels van de zeilen werken. Het ziet er echt heel mooi uit Peter. Ik blijf genieten van je bouwkunsten.

Peter

De plooi in het zeil zat mij letterlijk en figuurlijk niet lekker. Jullie kennen mij ondertussen wel ...........Het voordeel van een functioneel getuigd zeil is dat het het kan verstellen:
1132 Jumbo.jpg

Het probleem is dat er 3 punten bij de voorste onderhoek van dit zeil zijn die niet op 1 punt bij elkaar komen. Het zeil is vastgezet aan de voorzijde van de giek. Het scharnierpunt van de giek ligt daar iets achter. En het zeil met de hank's steeks weer iets voor het bevestigingpunt uit richting de stag.
De giek heb ik iets gelift en iets naar voor geschoven. En de plooi ging er gelijk uit. Daarna alles weer vastgezet.

Op de MS/Lankford tekeningen kwam ik toch iets tegen wat volgens mij niet helemaal klopt:
1131 Jumbo.jpg

Bij het ophalen van de beide getoonde zeilen, heeft hij bij de takel het bovenste blok enkelschijfs gemaakt (SB=single block). Bij de soortgelijke takels bij beide gaffels, is dat een dubbelschijfs blok. Zoals nu getoond start de lijn mij het haakblok op de railing, gaat door het bovenste blok en moet dan vastgezet worden. De schijf van het onderste blok wordt dan niet gebruikt. Ik heb een dubbelschijfs bok aangebracht met nu een wel de extra slag door ook het onderste blok.

Met nog een foto vanuit een andere positie met de hank's:
1130 Jumbo.jpg

Met zicht op de hiervoor beschreven takel. Door het verschuiven voor de foto en eenbeetje zijwind plooit het zeil zich net weer wat anders.
Gr. Peter

Weer een mooie update. Wat zo mooi is dat je uiteindelijk heel mooi kunt uitleggen hoe de takels van de zeilen werken. Het ziet er echt heel mooi uit Peter. Ik blijf genieten van je bouwkunsten.

Peter
Dankjewel, Peter. Je ziet, in de tussentijd toch weer even wat aanpassen .......
Gr. Peter

Door een zeilmaker heb ik me laten vertellen dat hij de kunst nog verstaat om de bolling in een zeil te snijden. Iets dat belangrijk is om het zeil zijn kenmerkende bolling te geven als de wind erin staat. Alle kit's gaan uit van rechthoeken of driehoeken terwijl dat in het echt geen rechte, maar gebogen lijnen zijn. Gaat me nog een uitdaging worden om dat te bereiken.

Jij hebt de plooi in je zeildoek weer mooi opgelost Peter! Knap werk!

Door een zeilmaker heb ik me laten vertellen dat hij de kunst nog verstaat om de bolling in een zeil te snijden. Iets dat belangrijk is om het zeil zijn kenmerkende bolling te geven als de wind erin staat. Alle kit's gaan uit van rechthoeken of driehoeken terwijl dat in het echt geen rechte, maar gebogen lijnen zijn. Gaat me nog een uitdaging worden om dat te bereiken.

Jij hebt de plooi in je zeildoek weer mooi opgelost Peter! Knap werk!
Die bolling klopt, Peter. Hier in Woudrichem (Woerkum) hebben we zalmschouwen waar vroeger mee werd gevist op de rivier. Dat zijn ‘ongestaagde 1-mastertjes’. In samenwerking met het Visserijmuseum in Woerkum, geven ze ook nog les in netten boeten en zeilen maken. En die bolling MOET in het zeil zitten anders kan je opnieuw beginnen. Ik heb zelf ook nog een oude geheel versleten zeilplaat die je in je handpalm hebt met een ingenaaide ijzeren plaat. En natuurlijk een nieuwe. Voor het doorsteken van de zeilnaald door het zeil. Die gebruikte ik ook voor het herstellen van ‘mijn’ molenzeilen.
Gelukkig hebben de beide zeilen op de BN ook iets van bolling. Die zet ik nog netjes op de foto als de BN gereed is en ik de studio foto’s ga maken.
Gr. Peter

Het is ontzettend moeilijk om de juiste bolling in een modelzeil te maken. Voor (model)wedstrijdboten maken ze eerst een mal waarop ze de banen aan elkaar plakken. Voor een 1:10 16m2 heb ik een nieuw tuigje gemaakt en de banen zo gesneden dat er bolling zou moeten ontstaan. Toen (net als in het echt) met dubbelzijdig plakband op elkaar geplakt en daarna zigzag genaaid. Als doek het lichtste spinakerdoek genomen. Geen onverdeeld succes. Geen idee of de papieren zeilen iets opgerekt kunnen worden, waardoor deze bolling ontstaat. Maximale bolling moet op ongeveer 1/3 van het voorlijk zitten. Lijkt op de bovenkant van een vliegtuigvleugel. Heb nog altijd Opa Klaas zijn oude zeilplaat met wat zeilnaalden. De oude koehoorns met vet zijn bij mijn broer terecht gekomen. Gr. Klaas.

Het is ontzettend moeilijk om de juiste bolling in een modelzeil te maken. Voor (model)wedstrijdboten maken ze eerst een mal waarop ze de banen aan elkaar plakken. Voor een 1:10 16m2 heb ik een nieuw tuigje gemaakt en de banen zo gesneden dat er bolling zou moeten ontstaan. Toen (net als in het echt) met dubbelzijdig plakband op elkaar geplakt en daarna zigzag genaaid. Als doek het lichtste spinakerdoek genomen. Geen onverdeeld succes. Geen idee of de papieren zeilen iets opgerekt kunnen worden, waardoor deze bolling ontstaat. Maximale bolling moet op ongeveer 1/3 van het voorlijk zitten. Lijkt op de bovenkant van een vliegtuigvleugel. Heb nog altijd Opa Klaas zijn oude zeilplaat met wat zeilnaalden. De oude koehoorns met vet zijn bij mijn broer terecht gekomen. Gr. Klaas.
Nadat ik de draden in de lijken had gelijmd, ontstond de bolling een beetje toen ik de banen ging tekenen. Dan rekt het papier kennelijk een beetje.

Mijn mond valt steeds verder open voor het meesterschap wat hier getoond word in dit verslag Peter man, man wat ben jij knap bezig zeg :wave

Dankjewel, Koos. Ik wordt er een beetje stil van ……. Voor mijzelf meer het gevoel dat ik op mijn grens zit te werken. Met soms er overheen maar kan het nog steeds herstellen. Blijft wel steeds een uitdaging.
Gr. Peter

Peter, Mijn ervaring is dat het bijhouden van een bouwverslag en de reacties daarop ervoor zorgen dat de lat hoger wordt gelegd. Een prettige wisselwerking die het model alleen maar ten goede komt. Maar alleen jij kunt bepalen wat haalbaar is. Hangt voor een deel fa van je vaardigheden en je de middelen die je ter beschikking hebt. Aan inzet ontbreekt het je in ieder geval niet! Lekker doorgaan zo! Gr. Klaas.

Peter, Mijn ervaring is dat het bijhouden van een bouwverslag en de reacties daarop ervoor zorgen dat de lat hoger wordt gelegd. Een prettige wisselwerking die het model alleen maar ten goede komt. Maar alleen jij kunt bepalen wat haalbaar is. Hangt voor een deel fa van je vaardigheden en je de middelen die je ter beschikking hebt. Aan inzet ontbreekt het je in ieder geval niet! Lekker doorgaan zo! Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Dat stimuleert ……. Moet met 2 zeilen te gaan lukken. En dan de nodige details afwerken zoals opschieten van heel wat lijnen.
Gr. Peter

Back