Motoscafo Anti Sommergibile.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pompebled, 21 dec 2011.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Jan,
    Ziet er patent uit. Nifty DIY steuntje.
    Die regelaar? Is die niet ontregeld, doordat je in de programmeermodus bent gekomen, toen bent gaan knuppelen? Ik had het ook bij mij aan de hand. Twee regelaars te gelijk aangesloten, te snel met de knuppel, daarna geen land meer mee te bezeilen. Beiden volledig wars van enige volgzaamheid of commando.

    M'n regelaars zijn gelukkig te programmeren met een programmeerkaartje, zo weer in het gareel gebracht.
    Als je dat alles met de knuppel moet worden gedaan, wordt je totaal kriegel, althans ik.
    Timing en rem nog even bijgesteld (geen rem), direct van het motorgepiep af. Daarna super.

    Heb het Aeolean motortje nog even afgeremd in eCalc, voor de leut.
    Kwam bij 4S op 50A uit, bij een 47,5mm x 1.6 spoed.
    Doet mij vermoeden dat het straks vele malen sneller gaat dan schaal :)
    Ik las er nog wat over. De Romeinen hadden 'dragracers' gebouwd voor mooi weer en het 'goede leven'.
    Bij een beetje deining sloeg de boel al snel schade. (...alleen de mitrailleurs kwamen van Breda...)
    44 knoop, bijzonder rappe sloepen.

    Kom je er niet uit met de regelaar, kan je van mij nog een HiModel ICE lenen voor testen.
    Groetjes Bas
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    Die 44 knoop hoef ik met dit model niet te halen, al is dat met de huidige motoren totaal geen probleem... (ik mik op een 35 - 40 km/h, da's nog ruim boven schaalsnelheid.)

    Het ziet er alleen niet uit en de rompvorm leent zich er ook niet voor, je komt de bocht niet meer door zonder om te slaan; de rechte zijden graven zich in en de boel kantelt over de zijkant omver, dat had ik met de 75 cm testromp, met aanzienlijk minder vermogen er in, al ondervonden.

    Het ontwerp was inderdaad voor een relatief vlakke Middellandse zee gemaakt, maar ook daar staat regelmatig een forse deining, dus het op hoge snelheid varen met de boten bij wat zeegang zal voor de bemanning echt geen 'Dolcce Vita' geweest zijn...

    Ik zal de instellingen van de regelaar nog eens nalopen, misschien staat de timing verkeerd voor de buitenloper.
    Gelukkig heeft de T-120 een eenvoudig menu.

    Voorlopig ben ik nog druk bezig met de uithouder onder de romp en een smeerpijpje op de schroefaskoker.

    Groeten, Jan.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag weinig nieuws te melden, de uithouder en smeerpijp zitten erop en de epoxy staat uit te harden:

    [​IMG]

    Er moeten hier en daar nog wat harsresten worden weggeschuurd zodat de boel zo glad mogelijk wordt.

    Om zo weinig mogelijk 'zooi' onder water te hebben zit de versteviging van de uithouder binnenin, in de vorm van twee Ø2 mm stiften, die op de bodem vastgelamineerd zijn met epoxy en glasweefsel.

    Foto volgt, als de boot weer omgedraaid kan worden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Ziet er al weer mooi uit! succes nog!
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Nog een paar foto's van de versteviging van de uithouder in de romp, twee stalen pennen door de uithouder, vastgezet met glasweefsel en epoxy:

    [​IMG]

    Het geheel steekt amper boven de stringers uit, zo zit er niks in de weg:

    [​IMG]

    Op de schroefaskoker een smeerpijpje gesoldeerd, om straks de koker te vullen met uierzalf:

    [​IMG]

    Met flitslicht ziet het er nog niet erg netjes uit, de boel moet nog gekuist worden, dat komt wel na de testruns als de bevestigingen voor lipo,s servo, e.d. op hun plaats zitten en het interieur ( i.v.m. de kleine dekopening) een lichte kleur krijgt:

    [​IMG]

    Straks het roer er achter schroeven en de aansturing met lijnen en katrollen provisorisch monteren, ik wil het roer aansturen zoals het origineel, met lijnen over dek naar de stuurhut.
    Zonder dek wordt dat wat lastig, maar ik durf niet met een volledig open romp te gaan testen met dit vermogen er in...

    Misschien ben ik komend weekend zover.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Dek tijdelijk dichttapen?
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    Dat is inderdaad het plan; de besturing inbouwen en dan een passend stuk plastic (polyester film 0,8 mm) op de romp vasttapen als provisorisch dek.

    Het gaat er hoofdzakelijk om, dat bij het accelereren de boeggolf niet over de dekrand kan lopen en de boel zo onder water zet.

    Het zal ook wel regenen, dus dan is een gesloten dek wel zo prettig...

    Groeten, Jan.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Proefvaart!

    Het roer was er van de week al achter geschroefd, de helmstok was al gesoldeerd en de servohouder in de romp geschroefd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de motor, ruwweg op de plaats van het toekomstige stuurhuis zit de servo op een tijdelijke houder met de geleidingskatrollen voor de aansturingskabels:

    [​IMG]

    Vanmiddag na m'n werk heb ik de bekabeling aangebracht en de zender ingesteld, alles werkte.
    Een bovenaanzicht van het geheel, het afstellen van de stand van het roer gebeurt met de beide spanners in de lijnen:

    [​IMG]

    Dus rond een uur of negen nog even met een geladen 4S lipo naar het water, er was weinig wind, dus heb ik de romp open gelaten.

    Zoals ik altijd adviseer, ben ik zelf ook met een klein 40 mm propje begonnen, dit vaart heel bescheiden, de romp komt nét niet in plané maar trekt door de steps wel lucht onder de romp, door het groter dan schaal uitgevoerde roer blijft de boot goed bestuurbaar alleen boven half gas begon de prop te caviteren en ging het niet sneller, in tegendeel...

    Goed, een grotere 45 mm prop er onder en nog maar een rondje, dit ging uiteraard iets sneller, maar het caviteren bleef tot boven half gas uit, daarna leverde meer gas alleen maar meer schuim.

    De maximale prop die er onder past is een 60-X, daarmee vaart de boot nog keurig langzaam en is half gas al voldoende om de nu nog zeer lichte romp in plane te brengen.

    Bij vol gas caviteert de grote prop lichtjes, maar loopt de snelheid op tot boven de vijftig kilometer, omdat er bijna geen romp meer in het water is, de boot drift helemaal weg in snel gevaren bochten, een mooi gezicht, maar wel angstig, want als de zijkant zich ingraaft, slaat de boot om.

    Dit is 'ietsje' overdreven, maar gelukkig zit er een regelaar op.

    Bij de laatste run vol gas ben ik over iets heen gekachelt, waarbij de achterzijde van de boot door de klap omhoog werd geslagen, de bevestiging van de lipo was hier niet tegen bestand en die werd overboord gegooid, de regelaar met zich meeslepend...

    De regelaar werd nog tegengehouden door de kabel in de ontvanger, maar de boot dreef dood in het water, een meter of twee van de kant.
    Natuurlijk blies het beetje wind de boot steeds verder van de kant en moest ik een spurtje trekken naar m'n huis om een boei met touw eraan te halen, normaliter gaat die altijd mee, maar in m'n enthousiasme om nog snel even te testen was dit nu achterwege gebleven.

    Met een worp viel de lijn over de boot en kon ik de zaak binnenhalen (aan routine in het bergen geen gebrek, want bij het testen met speedboten valt er wel eens wat stil...).
    De 4 mm goudstekkers zijn niet geschikt om een over boord vallende lipo te houden, die ligt nu dus op de bodem van de gracht.
    De regelaar bungelde nog wel buitenboord, onder water, aan de stuurkabel.

    De hele handel ligt nu uit elkaar en te drogen.
    De regelaar is behandeld, dus daar verwacht ik geen problemen mee, de ontvanger was allen nat gespat, die zou het ook moeten overleven.

    Zonder dek en opbouw is de romp nog erg licht, ik zal best parallelle lipo's kunnen gaan varen om wat meer gewicht aan boord te hebben, dat komt de stabiliteit ten goede.

    Alleen jammer, dat één van het setje, dat er voor bestemd was, nu op de bodem ligt.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat was een spannende proefvaart, jammer van de lipo. Verder geen schade aan de romp?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Gelukkig heb ik meer lipo's, maar deze was deel van een setje, dat altijd parallel is gebruikt, dus waren de lipo's mooi gematched (voor zover dat kan).
    De andere lipo's zijn altijd individueel gebruikt, dus ik moet wat voorzichtiger zijn met je leegtrekken.

    De boot viel midden op het water stil, de romp heeft geen schade voor zover ik kon zien, alleen de prop ziet er niet zo fraai meer uit.
    Deze props uit de 455 serie worden niet meer gemaakt, dus da's nu even jammer...

    Groeten, Jan.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Jan,
    Wat een dapper verhaal! Regelaar aan de praat? Of slechts 1 versnelling vooruit? 1 lipo op de bodem. Balen, botte pech.
    Maar naar ik lees, gaat het behoorlijk hard. 't Is een schaal bootje Jan ;-)
    Origineel had twee props... maakt de vaart ook weer wat stabieler...
    Maar het hangt er nu zo mooi in... ga je niet verbouwen.

    Moin, moin, moin. Wellicht vinden ze die lipo over 400 jaar... versteend... denken ze dat het mogelijk een oud-hollandse porceleinen lipopijpenaansteker is... made in China...
    Gr Bas
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    Volgens de HiModel helpdesk zou het aan het niet goed gedefinieerde nulpunt kunnen liggen dat de forward / reverse programmering niet door de zender wordt opgepikt en de regelaar niet initieert.
    Hun tip was om tijdelijk een kanaal mét veer te kiezen om de boel in te stellen, omdat de veer de knuppel altijd in dezelfde stand laat terugkeren.
    Zo gezegd, zo gedaan, de regelaar op de rechter knuppel, programmering (weer) opnieuw gedaan de boel correct aangesloten en de zender aangezet.

    Niks, nada, nop, alleen de vier piepjes die een 4S lipo aangeven.
    Pas toen ik de knuppel helemaal onderin trok werd de regelaar geïnitieerd en wilde de motor draaien, guess what, forward only...

    Ik heb het maar zo gelaten en ben zo gaan proefvaren.

    Ik zoek nu om de 100A Sunrise, die volgens HiModel dezelfde moet zijn als de 100A ICE die jij gebruikt (met vooruit én achteruit...).

    Het origineel heeft inderdaad twee schroefassen, maar ik moet zeggen, dat ik geen last had van propwalk, de boot vaart als langs een lineaal rechtuit.

    Had ik de boel tweemotorig opgebouwd, dan vrees ik, dat door de kleinere props ik bij een nog lagere snelheid last zou krijgen van cavitatie, de boot zou amper in plané komen.

    Twee van die 60 mm joekels zie ik niet zitten, dat is wel héél erg over the top.

    Ik had vandaag andere verplichtingen, dus verder dan de boel in de zon laten drogen en opwarmen ben ik niet gekomen.

    Als alles weer werkt en er morgen niet zoveel wind staat ga ik nog eens testen, nu met een setje parallel, eens zien hoe het hogere gewicht het vaargedrag beïnvloed.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2013
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Jan,

    Je zou op die ICE kunnen mikken? Die bestellen? Hij is er ook als 150A.
    Als jij me plechtig beloofd je romp dicht te bouwen (duc-tape expresse, lipo-vast), mag je m'n ICE wel effe lenen om over het water te boenderen?

    Dat gecaviteer... als je model een beetje schaal is... hebben de Italianen in WOII vast het zelfde probleem gekend. De limiet van een romp met steps. Wie weet? Ze hadden sowieso permanent gelazer met die schepen.
    Ik zag ook op plaatjes van het schip, dat ze gevaren of getest hebben met zelfs twee props op een as? (a la Turbinia)

    Groetjes Bas
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    Volgens HiModel is deze Sunrise:
    sunrisemodel,ESC?Brushless ESC
    dezelfde als dit model:
    HiModel ICE 100A 2-6S Water-cooled Brushless Navy ESC ICE-100A | HiModel
    Dat is dus dezelfde regelaar waar jij er twee van hebt ingebouwd!

    De 150A versie heb ik hier liggen en krijg ik dus met geen mogelijkheid in de forward reverse mode met mijn zender.
    HiModel ICE 150A 2-6S Water-cooled Brushless Navy ESC ICE-150A | HiModel

    Op de 100 en de 150 zit dezelfde sticker met het woordje 'FLY' erop, dus eigenlijk vertrouw ik het voor geen meter...
    Maar, als jij wél forward en reverse uit jouw 100A regelaars kunt krijgen (en gebruiken), dan zou mij dat met die regelaar ook moeten lukken.

    Groeten, Jan.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Jan,

    Dit is de bewuste regelaar die ik 2x in m'n FL-8 heb aangesloten.

    [​IMG]

    HiModel ICE 150A 2-6S Water-cooled Brushless Navy ESC ICE-150A | HiModel

    Deze is forward/reverse (of alleen als reverse af te stellen) en via programmeerkaart verder af te stemmen, te verfijnen.

    Wel verwarrend... want... zie hier...

    [​IMG]

    Komt allemaal van dezelfde fabriek.

    Andy Reisenauer verkoopt deze regelaar met veel poeha voor het vliegen... zogenaamd getest (grote onzin, hij kijkt of ze werken, maakt nu dezelfde fout als YGE!) Vorig jaar voor nauwelijks 100 euro... Volledig China product, heeft er niets aan geprogrammeerd (kennis omtrent hoe en wat, komt weg uit de F5B wereldje)...
    http://www.reisenauer.de/artikelauswahl.php5?kid=137
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Duurtest.

    Vanochtend een dekje van polyester folie gemaakt, zodat het water niet over de boeg de boot in kan lopen.
    Tevens de beide lipo's deugdelijk vastgezet in de romp zodat het débacle van vrijdagavond geen herhaling zou krijgen.

    Tijdens het werk aan de boot, lekker in het zonnetje, werd de motor al bijna 50°C, dus ik was benieuwd hoe dit tijdens de duurtest onder het transparante dekje zou gaan.

    Vervolgens heb ik ruim twee uur de Zwette op en neer gevaren, bijna uitsluitend op één derde gas, forse wandelpas, met af en toe een sprintje (om de bootmalloten in hun yammetjes de loef af te steken...).

    Het stroomverbruik valt alleszins mee, na twee uur zaten de lipo's nog op 3,8V da's half leeg en er kon bijna 4200mAh worden in geladen, ik kan dus gemakkelijk drie uur rondtuffen.

    Wat niet mee viel was het opwarmen van motor en regelaar, na anderhalf uur, toen ik alweer op de terug weg was, viel de zaak stil, waarschijnlijk oververhitting door het vóór de wind varen, geen zuchtje koeling voor regelaar en motor.

    Ik heb het spul uit het water gevist en laten afkoelen terwijl ik een kilometer of twee richting huis liep, bij de voorlaatste brug de boel weer ingeschakeld, in het water gezet en de laatste kilometer naar huis gevaren, de boel was weer onder de kritische waarde afgekoeld.

    Een 150A regelaar redt het dus bij deze temperaturen niet zonder waterkoeling, ook de motor was loeiheet, ik brandde m'n tengels bijna aan de motorsteun.
    Ook daar moet dus waterkoeling op, zodat er toch een deel van de opwarming wordt afgevoerd.

    Nu is de keuze voor de positie van een waterinlaat bij een gestepte romp zeer beperkt; je zet 'm vlak vóór de eerste step, of achter de prop.

    Als ik af ga op hoeveel zooi er achter het roerblad bleef hangen vanmiddag, lijkt een inlaat achter de prop geen goed idee, want die moet onder de romp uitsteken om in de propstroom te steken.

    Jammer genoeg zit de motorsteun een beetje in de weg van een inlaat vóór de step, daar moet ik m'n gedachten eens over laten gaan.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2013
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Waterkoeling.

    In de avonduren afgelopen week twee pijpjes gebogen en in de romp gelijmd vlak voor de eerste step; ééntje in de vaarrichting wijzend en eentje richting spiegel, het doel is een drukloos systeem waarbij door de zuiging op de uitlaat er flow blijft, ook als je langzaam vaart:

    [​IMG]

    En de binnenkant (het 'glaswerk' moet nog gekuist worden):

    [​IMG]

    Het is een beetje drukker geworden in de romp:
    [​IMG]

    De motorsteun is voorzien van een aluminium koelblok met een boring door de bovenzijde, hopelijk is dat voldoende om de motortemperatuur laag te houden.
    Mocht het te weinig koelen, dan kan ik de zijden van de motorsteun ook nog van een koelblok voorzien.
    Ook zou ik nog een tweede boorgat in de koelplaat kunnen maken, maar die moet dan onder een hoek, omdat er een waterinlaat in de weg zit...

    Overzicht van de pijpenzooi:

    [​IMG]

    Morgen zal ik de pijpjes vlak schuren met de bodem, de boel weer inbouwen en eens gaan testen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Zo, net weer terug van een rondje Sneek.

    De waterkoeling werkt uitstekend, nu is het zonnetje er hier niet bij, maar zowel motor als regelaar komen niet boven de 45°C.

    Wel heb ik een storingsmelding van de regelaar, zodra het gas dicht is, geeft 'ie steeds een serie van vijf piepjes af.
    Zet ik de zender uit, of vaar ik een rondje, dan stopt het even, maar zodra de motor stil staat krijg ik die piepjes...

    Straks de boel eens opnieuw programmeren, het te heet worden van vorige week kan er ook iets mee te maken hebben, wellicht is er iets 'niet goed geworden...'

    [EDIT] Gevonden!
    In de manual; zender signaal te zwak, de batterijen vernieuwen, dus.[EDIT]

    Groeten, Jan.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Vaarfoto's.

    Sinds kort woont m'n zoon aan het water, dus een foto sessie bij hem voor de deur lag voor de hand.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan blijkt, dat ik het varen met zo'n groot model niet gewend ben, een voorbijvarende motorboot maakt mooie hekgolfjes, de ramp dient zich hier al aan:

    [​IMG]

    De boot valt als het ware van de golftop en boort zich in de volgende golf; de neus schiet er onder en er komt een bak water over het dek rollen waar je niet goed van wordt.
    Het gas gelijk dicht en wachten tot 'ie naar de kant wordt geblazen door de wind...:

    [​IMG]

    Alles is inmiddels weer droog, ik zal morgen eens zien of de boel het nog doet.

    Volgende stap: een dicht dek!

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina