Bolk Transport Mercedes Actros 6x4"

goedemiddag beste volgers,

Project "Bolk truck" nadert nu met rasse schreden de laatste fase. Alle verlichting werkt nu via de zender( met grote dank aan Sven!!) geluid erop zetten is het laatste eigenlijk wat nog gaat gebeuren en dan kan ik gaan spelen in 2023:banana::banana:.
Al een hele tijd aan het denken over wat ik hierna ga doen, en mijn gedachte zijn uitgekomen bij een mooie zwaar transport trailer. Nu ik voor mijn verjaardag( over 2 weken pas echt jarig,maar toch) een 3d printer heb gekregen en toch wel een zwak heb voor grote stoere trailers, mijn oog laten vallen op de volgende trailer.

nooteboom-euro-142-35.jpg

indien mogelijk zou ik een trailer van Galliger Desing uit Duitsland willen printen en die modificeren tot bovenstaande trailer. nu heb ik enkel een twijfel aan de afmetingen, past zo'n trailer uberhaupt op een gemiddelde rijbaan zonder alle leuke versieringen eraf te rijden? mochten er hier nog bouwers zijn die tips hebben over zo'n trailer of gedetaillerde informatie, alle tips zijn welkom, en als dit van de grond gaat komen komt er sowieso een bouwverslag van :)

Iedereen alvast een hele fijne en goede jaarwisseling toegewenst:beer:

groetjes Tom

• Like
Reactions: ozy
goedemiddag beste volgers,

Project "Bolk truck" nadert nu met rasse schreden de laatste fase. Alle verlichting werkt nu via de zender( met grote dank aan Sven!!) geluid erop zetten is het laatste eigenlijk wat nog gaat gebeuren en dan kan ik gaan spelen in 2023:banana::banana:.
Al een hele tijd aan het denken over wat ik hierna ga doen, en mijn gedachte zijn uitgekomen bij een mooie zwaar transport trailer. Nu ik voor mijn verjaardag( over 2 weken pas echt jarig,maar toch) een 3d printer heb gekregen en toch wel een zwak heb voor grote stoere trailers, mijn oog laten vallen op de volgende trailer.

Bekijk bijlage 522314

indien mogelijk zou ik een trailer van Galliger Desing uit Duitsland willen printen en die modificeren tot bovenstaande trailer. nu heb ik enkel een twijfel aan de afmetingen, past zo'n trailer uberhaupt op een gemiddelde rijbaan zonder alle leuke versieringen eraf te rijden? mochten er hier nog bouwers zijn die tips hebben over zo'n trailer of gedetaillerde informatie, alle tips zijn welkom, en als dit van de grond gaat komen komt er sowieso een bouwverslag van :)

Iedereen alvast een hele fijne en goede jaarwisseling toegewenst:beer:

groetjes Tom
ik denk dat het eraan ligt wat voor meetings / shows je gaat of de baan groot genoeg is dat je kan rijden over t hele parcours inplaats van alleen de buitenbanen

Bij kleinere meetings (geen beurzen), denk ik dat het nogal lastig is. Niet onmogelijk, maar is niet echt gebouwd voor dat soort combinaties. Buitenom kan wel, maar dat heb je al gauw bekeken.

Ik zou je willen adviseren, om voor een eenvoudiger model trailer te gaan, en niet eentje met ook aan de voorzijde sturende wielen. Ook in de 1:1 loopt dat niet echt lekker; dat is niet mijn eigen ervaring, maar op dit forum de veelvuldige opmerkingen hierover van Pieter, en als er eentje is hier, met praktische ervaring met deze dingen dan is hij dat wel.
En stoere diepladers zijn er zat, met dezelfde 5, of zelfs 6 aslijnen achter, dus leef je uit, dat is al moeilijk genoeg om dat allemaal goed werkend te krijgen.
Voor praktische inspiratie, zoek dan een paar jaar terug op dit forum, want "Opa Wil" = arm1947 (weet z'n exacte forumnaam niet meer): (even opgezocht voor jou ): heeft zo'n ding gebouwd en uitvoerig beschreven, en gefilmd . Overigens is hij wegens medische redenen niet meer op dit forum aanwezig helaas.
Verder: maak hem niet te lang, want dan wordt hij onhandelbaar op de baan.

Laatst bewerkt:
als je perse voorop assen wilt kan je inderdaad beter een jeep dolly of iets dergelijks gebruiken wel mooi maar niet het knelpunt dat het niet goed stuurt

Dat worden meestal rondjes buitenom en ongeduldige collega's achter je en tegenliggers. Zoals mijn voorgangers al aangeven. Mogelijk iets modulair maken anders. Jeep Dolly, uitschuifbaar etc. Waar ga je normaliter rijden? Kijk in Hengelo kun je bij ons ook wel met een trailer van 2,5 meter rijden.... Mijn ervaring op veel binnen banen en beurzen is dat een trailer van 1,20 m mits sturend wel Max is.

kijk dat zijn reacties waar ik iets mee kan :thumbsup:. een trailer van max 120cm met stuurassen, dat klinkt nog steeds als een flinke trailer. En hoewel ik nog nooit op een baan gereden heb( net pas het eerste rondje in de keuken met alle verlichting aan gemaakt) lijkt het mij inderdaad niet leuk om enkel de buitenronde te rijden, en al helemaal niet leuk om andere rijders te hinderen in het uitoefenen van hun hobby. Het is vooral dat ik graag een mooie trailer heb die niet 13 in een dozijn is, bij voorkeur 3d geprint,want ik heb die printer niet voor niets vindt ik, en Gallinger heeft toch wel verrekt leuke trailers in het assortiment, vermoedelijk ook wel van max 120cm.

Hebben jullie nog tips voor wat voor trailer dan wel passend is voor een 6x4 ( met plaatjes graag) ik sta altijd open voor goede suggesties en ik zit nu toch nog in de orientatie fase, ik kan nog alllleeee kanten uit.

Groetjes Tom

Dit is de soort trailer waar ik van ga smullen, de benz is in real life een 180 tons trekker, dus die sleept echt wel serieuze ladingen mee. Als ik dit zo bekijk, dan is die trailer zo'n 2 a 2,5 maal ds lengte van de truck.. mijn benz is 50 cm, dus dan zou ik met zo'n trailer op 120 a 125 cm komen?
received_1758746321160311.jpeg

Dat soort trailers zijn tegenwoordig vrijwel altijd modulair. Dat wil zeggen dat de dolly, het bed en de achterassen uit losse delen samengesteld kan worden. Er zijn wel trailers die zo kant en klaar gebouwd worden, maar dat is vaak als de lading ongeveer hetzelfde is, bijvoorbeeld altijd dezelfde graafmachine.

Door de modulaire bouw kun je de dolly bij leeg transport op het bed plaatsen, bij grote rupsmachines een smalbed plaatsen en bij een ketel of brede lading een ketelbed. De assen wringen minimaal doordat ze individueel sturen, iets wat in model vrijwel niet te realiseren is, tenminste als je er ook nog wat lading op kwijt wil. Met kleine servos kom je een eind, maar die zijn niet sterk genoeg.

Persoonlijk zou ik voor een vier assige dieplader gaan, eventueel met breed en smalbed, dan ben je flexibel en kun je op de baan nog aardig uit de voeten. Gaat in het echt een slordige 50 ton op, dat is een flinke kraan of graafmachine.
Maar dat is mijn mening, maakbaar en rijbaar.

Hallo,

Gewoon bouwen wat je zelf mooi vind en wat in het echt ook gebruikt wordt. Een 2 bed 4 is helemaal geen gekke combinatie om over een baan te rijden en dat je meer nodig hebt dan de gebruikelijke rijstrook is logisch dat heeft de echte ook. Op duitse forums zijn er al genoeg van dit soort diepladers gebouwd en rijden ook over de baan heen.

Peter op dit forum is ook een module dieplader aan het printen misschien kan zijn topic je ook opweg helpen. En misschien helpt een berichtje sturen ook wel aan meer informatie.

Dan nog iets over het eeuwige benoemde fenomeen over wringen van een interdolly. Een trailer moet voor de keuring in een bepaalde straal een bocht afleggen in de grootste configuratie dus max uitgeschoven. Daar wordt ook jou stuurinrichting op ingesteld. Als je daarna de trailer inschuift gaat deze wringen dit is gewoon gebruikelijk en onvermijdelijk. In het echt als je hem om zou bouwen en het bed er tussen uit haalt kan je de stuurstangen verzetten om beter te kunnen sturen maar dit wordt vaak niet gedaan omdat het omslachtig is. Dit zou opgelost kunnen worden door het elektronisch te laten sturen maar er zijn landen die dat niet accepteren en alleen gedwongen gestuurde trailers toestaan. Dit heeft ook met verkeersveiligheid te maken dat mocht er iets falen dat het niet gelijk grootse gevolgen heeft.

Dat er mensen hier op het forum alles maar beter weten dan de fabrikanten zelf moet je maar links laten liggen die mensen blijf je altijd houden. Ik zou gewoon bouwen wat je wilt of kijken wat er te koop is. Zo laat nooxion op facebook al doorschemeren dat ze met module diepladers bezig zijn.

Mvg Mitchell

Je kan altijd proberen om de voorassen ook te zo te maken dat ze omhoog gezet kunnen worden alleen ik weet niet of dat met 3d print sterk genoeg is als er gewicht op zit en je ze omhoog wilt af en toe

Hoi,

Er zijn legio opties om een 2bed4 goed te laten lopen over de baan, Marten de Groot heeft bijvoorbeeld de Robbe dieplader met zijn elektronica manieren geleerd. Er zal altijd iets wringen, dat zeker. Maar dat hoort bij de aansturing en de wijze van montage van de servo's.

Over de lengte: ook op een mobiele baan kun je met 2.00 meter oplegger nog wel uit de voeten. Handig is het niet, maar het kan. Als er niet al te veel straat meubilair staat...

Ik heb zelf een mega windmill carrier in aanbouw, deze is 3.05 meter op maximale lengte. Dit is natuurlijk zeer extreem, en niet per se wenselijk om op de baan uit te proberen. Maar ook deze oplegger volgt prima met aansturing vanaf de schotel en override vanaf de zender. Dan kom je al een stuk verder.

Op de foto's zie je de lengte wel redelijk, was in Ede 2022 waar ik dus 2 tafels ruim nodig had voor de volledig uitgeschoven oplegger.

IMG-20220319-WA0004.jpg
IMG-20220320-WA0002.jpeg
20220722_173122.jpg

Op de laatste foto de assen van de Robbe dieplader, achterste assengroep.
Aangezien van deze oplegger de voorste assengroep bij de vorige eigenaar is verdwenen, ga ik deze een nieuwe gooseneck geven en een Jeepdolly.

20211015_094800.jpg

Deze heeft een ingekort bed gekregen, om juist op kleine banen nog een beetje wendbaar te zijn.

Ik ben heel benieuwd wat je achter die dikke Benz gaat hangen, het wordt een mooi modelbouw jaar als de plannen allemaal doorgaan...

Fijne avond, goede jaarwisseling!

Goedenmiddag, heeft u wellicht een linkje naar dat topic van de modulaire dieplader van Peter..waar u over schrijft? Met de zoekfunctie vind ik helaas niets.

Groetjes Tom
Hallo,

Gewoon bouwen wat je zelf mooi vind en wat in het echt ook gebruikt wordt. Een 2 bed 4 is helemaal geen gekke combinatie om over een baan te rijden en dat je meer nodig hebt dan de gebruikelijke rijstrook is logisch dat heeft de echte ook. Op duitse forums zijn er al genoeg van dit soort diepladers gebouwd en rijden ook over de baan heen.

Peter op dit forum is ook een module dieplader aan het printen misschien kan zijn topic je ook opweg helpen. En misschien helpt een berichtje sturen ook wel aan meer informatie.

Dan nog iets over het eeuwige benoemde fenomeen over wringen van een interdolly. Een trailer moet voor de keuring in een bepaalde straal een bocht afleggen in de grootste configuratie dus max uitgeschoven. Daar wordt ook jou stuurinrichting op ingesteld. Als je daarna de trailer inschuift gaat deze wringen dit is gewoon gebruikelijk en onvermijdelijk. In het echt als je hem om zou bouwen en het bed er tussen uit haalt kan je de stuurstangen verzetten om beter te kunnen sturen maar dit wordt vaak niet gedaan omdat het omslachtig is. Dit zou opgelost kunnen worden door het elektronisch te laten sturen maar er zijn landen die dat niet accepteren en alleen gedwongen gestuurde trailers toestaan. Dit heeft ook met verkeersveiligheid te maken dat mocht er iets falen dat het niet gelijk grootse gevolgen heeft.

Dat er mensen hier op het forum alles maar beter weten dan de fabrikanten zelf moet je maar links laten liggen die mensen blijf je altijd houden. Ik zou gewoon bouwen wat je wilt of kijken wat er te koop is. Zo laat nooxion op facebook al doorschemeren dat ze met module diepladers bezig zijn.

Mvg Mitchell

Hartelijk bedankt Mitchell, heb um gelijk op volgen gezet.. altijd interessant om andersmans vorderingen te bekijken :)

Goedenavond Beste volgers,

Ik heb bij de firma Gallinger GrafikDesign, een mooie modulaire dieplader gekocht. Ik ga de productie hiervan mooi vastleggen in een ander bouwverslag. Als ik het digitale pakketje bekijk dan is het 300+uur aan alleen maar print werk, dus de updates zullen komen, maar het kan soms even duren. Daar komt bij dat ik nog nooit echt iets serieus geprint heb, dus er zullen met een beetje pech nog wat prints mislukken. Aldoende leert men toch :) Uiteindelijk gaat het heel erg lijken op een trailer zoals onderstaand. Maar dat duurt nog wel even voor ik zover ben.

Zodra de eerste onderdelen geprint zijn, meld ik mij weer.

Wie is er hier trouwens de moderator in dit truck gedeelte? ik zou graag nog wat oudere berichten aanpassen en de titel aanpassen.

groetjes Tom

216554933_4180348685356713_7782172943926654399_n.jpg

Laatst bewerkt:
Back