Bonsai micro dlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Fotor, 18 apr 2007.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Tijdens de worp kan je het richtingroer iets naar rechts zetten, dan zou hij rechter moeten gaan. Ik heb het als volgt gedaan op mijn MX12:
    [MX1] FLA -> AIL
    OFFSET 0
    0% +10%
    SW ALWAYS ON

    Nu gaat je richtingsroer klein stukje om als je de flap switch naar boven zet. Na de worp zet je de flap switch terug naar beneden voor de vlucht.
    De waarde van 10% moet je even door proberen uitvinden wat voor jouw kistje goed werkt. Als je het rudder op kanaal 4 hebt (ipv 2) moet er RUD staan ipv AIL.
    Als je na de worp veel hoogte verliest leg je hem te laat recht. Je moet hem rechtleggen voordat de snelheid er teveel is uitgelopen. Heel even vol down is voldoende. Gewoon lekker dooroefenen en experimenteren.
     
  2. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Hé? Je mixt flaps naar aileron? :? Moet je Flaps (of iets anders) niet naar Rudder mixen (kanaal 4)?
     
  3. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Mix klopt wel hoor. Tenminste bij mij. Bij een rudder elevator kist gaat het roer op de rechterknuppel. Dus op aileron kanaal.

    Het werd vanavond hier ineens windstil rond een uur of negen. Toch nog maar even snel naar het veld, waar laatst ook de Haagse training was. Die tien gram minder scheelt heel erg in het vlieggedrag. Ik heb heel bewust geprobeerd mijn arm 'dood' gewicht te laten zijn. Ik krijg haar nu recht omhoog ook zonder mixer!! Met Frits aan de knuppels ben ik gaan slingeren. Geen thermische activiteit meer. Je ziet een gestage daalvlucht. Maar toch zo maar effe 40 seconden vliegtijd. En het is pas de 2e keer dat ik sta te gooien.


    Heb nu wel last van mijn hand. Volgens mij zit al het bloed uit mijn hele arm nu in mijn vingertoppen geslingerd :lol:

    Ruud
     
  4. ShadowX5

    ShadowX5

    Lid geworden:
    18 jun 2007
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    :wink: Ik heb alle onderdelen in elkaar geplakt; vleugel, romp en staart onderdelen ga ik morgen laten bekleden. Ik heb er zelf weinig ervaring mee, dus mijn vader springt in de bres. Blauwe folie voor de vleugel, de rest is nog een raadsel.

    Het was een prachtig bouwdoosje, alle onderdelen CNC met laser gesneden, goede tekening. Jammer dat de bouwbeschrijving er alleen in het Duits bij zit, dat gaf voor mij wel enkele probleempjes in de bouw volgorde.

    Toen ik met de vleugel begon en het V-onderdeel in elkaar ging lijmen met secondenlijm zat het meteen schuin, met mijn stanley mes dacht ik dat "even" los te snijden ... en toen sneed ik in mijn duim. :hammer: Even onder de kraan, pleistertje ... toen ik terug kwam bleek dat V-houtje ook vast te zitten ... :oops: dat heeft even geduurt voor ik dat netjes had.

    Ook de twee zijkanten van de romp heb ik niet op de juiste volgorde in elkaar gezet, achteraf geeft dit een kiertje bij het deksel. Dit ga ik nog dicht smeren met een papje van balsastof en witte houtlijm.

    Toen ik de "overgang" van romp naar staartboom op z'n plaats wilde lijmen zat de staartboom ook meteen vast, en niet bepaald recht :roll: het hele zaakje maar weer los gesneden en een nieuwe poging gewaagd.

    Als de bekleding er op zit ga ik de staart gereed maken, richten en vast zetten. Ik zal er een plaatje van maken, daar kijk ik zelf ook graag naar :!:
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dat hangt volledig van je stick-mode af. Bij mijn rudder-elevator kist zit het roer ook op de rechterknuppel, maar niet op het aileron kanaal maar op het rudder kanaal, waar het hoort :!:
    (stick mode 4, i.p.v. mode 2)

    (Hmm.. deze discussie hoort eigenlijk niet in dit draadje maar in een MX-12 draadje thuis)
     
  6. henkp

    henkp

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Duisburg (D)
    Bij mijn Bonsai heb ik geen speciale startfase drin en gaat evengoed recht omhoog.
    Als de bonsai bij de start naar links weggaat ligt het meestal aan de werper,
    deze laat de flieger te laat los.
    de bonsai moet eerder worden losgelaten als een fullsize DLG.
    Bereikte hoogtes zijn bij mij tussen 29m en 35m gemeten met een Zlog.

    CU Henk
     
  7. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Als je in mijn laatste bericht kijkt
    moet ik het inderdaad met je eens zijn. Welke hoogte ik bereik weet ik (nog) niet. Er zit geen logger in en het zal nog wel niet zo hoog zijn, maar voor een 2e sessie smijten vind ik hem wel mooi hoog komen. :lol:
    Ik heb de mixer instelling wel op mijn MX neergezet. Het is best handig om nel te kunnen corrigeren all je iets minder goed gooit.
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ja hoor, henk ook al aan de Bonsai :).
    Gaat goed hiero! hahaha

    heb geen logger, maar gok wel dat henk zelfs met die bonsai hoger gooit dan ik... :(
     
  9. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik had een van Han z'n neefjes beloofd een Bonsai te maken.
    Welnu dat heb ik afgelopen week-end gedaan. Zo van skratch
    aardig wat werk, maar het is gelukt. Eerst een van volledig balsa gemaakt
    (140 g). Ik zei al tegen Tijn (Han z'n neefje) dat dit waarschijnlijk te zwaar
    zou zijn en dat er een grote kans was dat hij kapot zou gaan bij het vliegen.
    (zoals de meeste van mij vol balsa modellen.. :( )

    Nu dat kwam uit, vleugel, stabilo, kielvlak alles los toen de Bonsai enigzins
    hard werd geland. 's Avonds rigoreus het mes in de balsa vleugel gezet
    en daar meer dan 30 gram welgehaald. Om 22:00 was hij dan eindelijk klaar (104 g),
    maar te donker om nog te vliegen en Tijn moest de volgende dag naar huis... :?
    Hij heeft zelf ook maar een DLG gemaakt...zie foto's :D

    Nu maar snel met die van Han (mijn zoontje) aan de gang. Het is een heel leuk
    model om te bouwen. Ik weet nog niet hoe hij vliegt..

    Cheers

    Bart

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Bonsai si inderdaad een heel erg leuk model om te maken. Ikheb het in ieder geval erg leuk gevonden. Zeker met de kit want dat is net LEGO zo mooi als dat allemaal past.
    Ruud
     
  11. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Vandaag de eerste dag van mijn vakantie. Ik ga vrijdagnacht pas weg dus gelet op het weer maar even naar Nootdorp geweest.
    Ik heb daar zo'n drie uur staan smijten. Alleen werd de wind wel steeds sterker. Uiteindelijk rond een uur of drie zo'n 4 meter per seconde.
    Als je nog niet zo veel ervaring hebt is dat best veel met zo een licht kistje als de Bonsai.

    Het gooien gaat nog niet altijd even netjes. Regelmatig draait hij over links weg of wil op zijn koppie gaan liggen. Leuk is wel om te merken dat je het bij het loskomen vaak al weet. Je voelt dat je te lang vast houd. Ook wil ik nog vaak gooien in plaats van slingeren. Ik moet heel bewust proberen mijn arm en pols ontspannen te houden.

    Door de wind gaat ze soms zelf als ik redelijk vlak start, kaarsrecht omhoog. Ze staat dan echt op haar staart. Ik ben dan vaak te laat met afvangen zodat ze weer een paar meter naar beneden komt voor ik de snelheid er op heb.

    Al met al leuk gevlogen. Soms een stevige windvlaag en dan was ik compleet de controle kwijt en moest ik haar vijftig meter verder ophalen, maar zelfs dan kan je redelijk gecontroleerd landen. De vliegtijden variëren enorm. Soms zie je stijgstootjes van kleine belletjes denk ik, maar ik had soms ook stevig dalen. Ik had worpen waar ik haar toch redelijk netjes omhoog kreeg en dan zag je haar vallen. 10 -15 seconden later gewoon weer op de grond 8O

    Een aantal keren ook gewoon netjes retour in mijn handen. Dat is leuk. Rond half drie, ik wilde eigenlijk gaan stoppen, een hoge worp, wel wat gedraaid over links maar ik kon haar redelijk opvangen. Ik zie haar langzaam zakken en draai haar naar me toe. Dan ineens als een raket omhoog. Ik kon langzamer gaan vliegen en mooi krap rondjes draaien. In nog geen dertig seconden was ze zo klein, dat ik niet eens meer goed de vliegstand kon zien. Niet dat ze zo heel erg hoog was, maar ze werd ook door de wind weg gezet. Of ik wilde of niet ik moest de bel uit en terug vliegen. Een minuut of vier later vloog ze recht mijn hand in :!:

    Die grijns is de rest van de middag niet meer van mijn gezicht af gekomen :p :D

    Ruud
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Nu is er geen weg meer terug. Verslaafd!!! :lol:
     
  13. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Sinds vandaag ook de trotse eigenaar van de bonsai.
    Nu heb ik alleen hier 2x 2.7 Grams servo's liggen en vroeg mij af of deze in de Bonsai kunnen vanwege de torsieveertjes.
    De Servo's leveren 0.15Kg.cm/4.8V en 0.17Kg.cm bij 6V. Iets groter was waarschijnlijk beter geweest maar die heb ik niet liggen 6 grams is de kleinste op deze na.

    Grt.

    Jan-WIllem
     
  14. ShadowX5

    ShadowX5

    Lid geworden:
    18 jun 2007
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    :D
    Ik heb ook een Bonsai gebouwd :!: Vorige week had ik hem klaar op de besturing na ... Intussen ben ik een weekje op vakantie geweest aan zee. Ik geniet van de leuke belevenissen die in dit draadje worden beschreven. Ik heb een paar plaatjes gemaakt van de ruwbouw enz.
    :wink:
    [​IMG]
    Shot with X200,D560Z,C350Z

    Alles klaar voor de bekleding :!:

    [​IMG]
    Shot with X200,D560Z,C350Z

    Ik had hulp van mijn vader voor het bekleden :lol:

    [​IMG]
    Shot with X200,D560Z,C350Z

    Gereed voor de eind montage, mooi bekleed :!:

    [​IMG]
    Shot with X200,D560Z,C350Z

    Nu nog de besturing erin bouwen en dan eens zien of ik ook verslingerd raak aan DLG ... :wink:
     
  15. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoera, ik heb de Bonsai af, toch nog aardig wat werk als je van de tekening afwijkt.
    Vliegklaar gewicht 95.4 gram. Ik ben benieuwd hoe het zal vliegen. Nu met de Apogee Sport
    aan de gang....foto's volgen zo...
    Cheers

    Bart
     
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Wat heb je dan veranderd?
     
  17. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Hierbij de foto's. Zoals je ziet zit de verandering in het veel kleinere Linde houten rompje....
    (met dank aan Peter voor het idee om de servo's in de vleugel te doen...)
    Cheers

    Bart

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Superstrak zo!
    De spanwijdte dus niet vergroot naar een meter?
     
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo hee, da's strak.

    Bart, ben je in een vorig leven klompenmaker geweest???

    Frans
     
  20. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Frans,

    Nee niet dat ik weet....maar mijn Apogee Sport gaat ook weer een Linde houten rompje krijgen.
    De Bonsai heeft gevlogen en Han ook :)

    Moet nog een paar kleine dingetjes veranderen: verdraaiing in de vleugel (hij spiraalt nu naar links,
    kapje nog iets beter, vleugel balanceren (wat lood in de rechtertip) en het richtingsroer iets verstevigen
    (glasmatje erop) en dan zou hij het moeten doen...

    Nog twee foto's van Han en zijn nieuwe model

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina