Boot kopen

Het zwaartepunt ligt op de middelste step. Dit is omdat Ivo het mij zo heeft aanbevolen.

Het geratel in het begin is de prop die tegen het roer aansloeg... Ik had mijn zender per ongeluk verkeerd vast.
MVG

Het zwaartepunt bij een Mono ligt rond de 28-30% vanaf de spiegel gemeten, voor m'n gevoel hangt jouw boot te ver achterover, maar dat kan ook van de kleine prop in combinatie met oude cellen liggen.

Als je roer tegen de prop kan komen, deugt de opbouw niet, je kunt erop wachten, dat je boot in de nabije toekomst, als 'ie op snelheid is, eens een klapper zal maken waarbij het roerblad de sneldraaiende prop zal raken, wég prop...

Groeten, Jan.
 
hallo jan heeft gelijk
als je roer de prop kan raken vraag je om ellende
een prop die met zo een rot vaart rond draait is zeer gevoelig voor onbalans
als er ook maar het kleinste stukje vanaf vliegt is de prop in onbalans met alle gevolgen van dien
de boot gaat dan zo trillen dat hij bij wijze van spreken uit elkaar valt
aan een benneken zit je soms een dag lang te schuren voor je die mooi in balans hebt
een benneke is een merk van schroef b.d.w.

als je nieuwe cellen gaat kopen heb je al ooit cellen aan elkaar gesoldeerd ?????
vergeet dan de brugjes niet te kopen
rood koper geleiden beter dan messing en er zijn er ook voorvertinde maar die zijn iets duurder en die met gaatjes in de voeten zijn het makkelijkst te solderen

of ga je me nu vertellen dat je gelaste gaat kopen ??????

groetjes raf
 
hallo


en als je wil weten welke motor en schroef en hoeveel cellen
Gozilla XXL Mono I Pro Set
als het voor deze boot is tenminste


Length: 600mm (23.6 inch)
Width: 152 mm (6inch)
RC functions: Rudder, Speed Control
Electric Motor Requirements: Viper 600 /20 , Viper 500 BB Mono Race, Viper 600 BB Mono Race - Viper 25/11 Brushless Viper 35/8 Boridium, Viper 550 Brushless
Tuning suggestions: K series (pitch 1.4) 37.5 mm prop.
Cell requirements: 6-8 cells. Sub C like the new GP3300 or Sanyo RC2400
Competition Class: NAVIGA Mono I or S7

groetjes raf
 
Dankuwel voor alle posts. Ik heb het probleem met het roer verholpen, nu kan hij er niet meer tegen komen. De plaatsing van de hardware heb ik zo gekregen. Dus ik heb de uitslag verkleind tot hij er niet meer tegen kan komen.

Als ik cellen koop laat ik ze ook solderen, want ik heb het T-stuk niet. En de enige goede soldeerbout dat we hier hebben werkt met gas. Ik heb horen zeggen dat dat té warm is voor cellen?

MVG
 
Ik zou graag een uitsparing maken voor een doorzichtig raam.
Wat is het beste gereedschap om in het materiaal van de kap te snijden? Aan de binnenkant ziet het eruit als matten + polyester.
Is dremelen met een fijne schijf het beste? Of zijn er andere/betere manieren.

MVG
 
hallo

een raam ????
gewoon zwart spuiten en voor de rest zo laten
of een stikker die ze op autoruiten plakken om ze donker te maken
ga je over kop tegen een goeie snelheid dan kan die ruit er uit vliegen met zinken tot gevolg
dus mijn raad is laat zijn en spuit het zwart of plak die stikker

groetjes raf
 
Oké, dan zullen we maar vlug afstappen van dat idee :)

Ik heb de boot een nieuwe laag verf gegeven en hij ziet er alweer een pak beter uit. Morgen bekijk ik het probleem met de cellen.

Aan de regelaar kan het niet liggen denk ik. Als ik de cellen direct aansluit op de motor krijg ik hetzelfde toerental als 'vol gas' met de regelaar ertussen.
De regelaar is bestendig tot stromen van 70 amp, volgens Ivo was dat voldoende. 80 amp was beter geweest, maar dit ging teveel prutswerk zijn.
Het feit dat hij max 70 amp aankan heeft toch geen invloed op het toerental van de motor? Want als ik mijn filmpje vergelijk met dat ander filmpje moet ik veel hoger in toeren geraken.
Of ben ik verkeerd? Want mijn kennis van electronica zit nogal ver...

MVG
 
hallo


die motor is die nieuw ????
een motor die reeds gelopen heeft kan een slechte of geoxideerde collector hebben
of borstels die versleten zijn
en dan wil hij ook niet goed lopen
daarom hebben wij hier een collector draai bankje om de collectors terug af te draaien
maar dat kan niet met gesloten motoren bij dit bankje
hier moet je de motor uit elkaar voor kunnen halen

groetjes raf
 
De motor is niet nieuw, ik heb die zo meegekregen. Maar volgens Ivo moet hij nog goed draaien, dus daar kan het niet aan liggen volgens mij?

MVG
 
hallo


stom idee maar boot mee naar de winkel nemen en daar met een rpm meter de toeren laten meten onbelast
als die dan zijn vrijloop toeren niet haalt heb je de dader te pakken
anders zoals reeds gezegd je accu laden en ontladen met een powerpeak of lampen en een chronometer

groetjes raf
 
Hey,

Indd ik had daar ook al aan gedacht. Ik zal eens langsgaan op mijn vroegere school, ze hebben daar een goeie toerentalmeter.
Bestaat er een datasheet met de toerentallen/volt?
Vnvd zal ik toch de batterijen eens uitmeten. Dan heb ik meer zekerheid wie de dader is. :)

Nog wat prentjes hoe hij nu is:

Photo-0081.jpg


Photo-0082.jpg


Photo-0083.jpg



Op sommige plaatsen is de verf uitgelopen, ferm balen natuurlijk :mad: Ik had het nochtans goed afgeplakt, maar het kon niet baten. Ik zal het dan toch niet zo goed gedaan hebben. :rolleyes:

Vergeleken met vroeger ben ik wel blij.

twister1.jpg
 
Hallo Vincent,

Voor een 700 Neodym kun je uitgaan van zo'n 1700 toeren per volt, op 13 cellen (13?) zou de motor ruim 26000 toeren moeten halen.

Groeten, Jan.
 
hallo vincent

met wat heb je hem afgeplakt ????
met papieren plakband doen de meeste maar das dus verkeert
ja moet afplakken met mask (maskeer )tape
dat is een (meestal geel)rolletje plakband van een cm breed
deze is een beetje doorzichtig en als je deze aandrukt zie je waar er nog lucht onder zit en kan je opnieuw aandrukken
op deze mask kleef je de papieren plakband en zo heb je geen onderkruipers onder het papier

groetjes raf
 
Oké, txh!

@ Raf: het was inderdaad met gewone 'papieren' afplaktape. Ik zal in het vervolg maskeertape gebruiken. Maar nu heb ik geen tijd meer. Ik gebruik altijd papier afplaktape voor mijn surfplank ed, maar zo'n bootje is fijner werk.

@ pompebled: Die 13 cellen komt omdat ik een lader heb van 12V (vast) en een lader die gaat van 4.8V - 9.6V. Daarom gebruik ik een pack van 10 cellen (12V) en dan 2x3 cellen in serie (7.2V) om op te laden.
Eenmaal in de boot schakel ik een pack van 10 en een pack van 3 in serie. Maar op zich maakt dat toch niet veel uit?

MVG

edit: Ik heb ooit gehoord dat het opschuren van het natte oppervlak betere resultaten zou geven ivm snelheid. Klopt dit of laat ik het zo? Ik heb nu alle hoeken weer scherp gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook toeval zeg,ben juist aan mijne 2de RICARD bezig.:proost:

Inderdaad,het schuren is goed,maar enkel als je het in de lengterichting doet & NIET in de dwarsrichting.

En wat houd je tegen om Zondag eens langs te komen op het Belgisch kampioenschap op Linkeroever te Antwerpen??
Ivo zal er ook zijn,+ Alle specialisten eigenlijk.
 
Ja die Ricardflessen gaan er hier nogal rap door. Leuk éh dat studentenleven :D

Ik kan zondag inderdaad eens langskomen, het zal mij wssn wat miserie besparen. Ik ging Ivo vnvd een mail sturen, mssn kon hij me verder helpen.

MVG
 
hallo
een puik idee van barry
daar kan je alle specialisten bij hun haar pakken
maar denk er wel aan deze mensen varen een kampioenschap en zijn wel gefocust op het varen
maar je kan daar wel de sfeer opsnuiven en kijken hoe het er op zo een wedstrijd aan toe gaat
en na zondag heb je geen probleem meer met je mooie laklaag op je romp hahahaha
als daar eens een foutje in zit
hoe denk je anders dat die romp er zo is komen uit te zien ????

groetjes raf
 
Back
Top