Bouw- & afsteltips Align 450 Sport V1 - Maiden flight OK

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Rob, 16 feb 2012.

  1. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ik gebruik gewoon geen loctite bij de tailboomblock, die vijsjes gaan er echt niet uit gaan..
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Rob,

    Hou er rekening mee dat na 1 a 2 vluchten de spanning van de riem mogelijks terug moet aangepast worden ( riem rekt wat in het begin). Je komt er op zeker ogenblik zelf wel achter maar liever op de grond.

    Bij mij staat hij gewoon licht op spanning zonder meer.

    @Jelle

    Met een HK'tje kan je beter locktite gebruiken, geloof me;)

    Stevo
     
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Het is KDS, + het is kunststof -> zelfborgend
     
  4. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    6. OK, bedankt voor ieders input over de snaarspanning, ga ik uit komen.

    7. Nog suggesties over punt 7, de S9257?
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb het zelf ook wel eens gezien op de nieuwe types..
    beetje apart, vind ik zelf, met twee gaten houdt dit de servo vele malen beter op zn plek

    Je kan het op de manier doen zoals Stevo zegt
    Wel zorgen dat de schoefjes het geheel dan echt vast zetten
    Ik ben zelfs daar wel eens een schroef verloren ;-)

    je kan ook even zoeken naar de "oude" onderdelen van de 450 se v2, die had nog wel 2 gaten. is ook zo over te steken, de sport is een doorontwikkeling van de v2
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Snaarspanning stel ik iets anders af, en het kan je zomaar een minuut vliegtijd opleveren/kosten:

    Ik gebruik de governor functie en zet die op 50%, en toer de heli op zonder rotorbladen en met een tegel op de skids. Dan gewoon de hekrotor beide kanten uit sturen en kijken of hij slipt. Zo los als mogelijk, tegen het slippen aan, en 't is OK.
    In de lucht kan de heli "meegeven" en word de hekrotor minder zwaar belast, dus slipt hij nooit.

    Zo nu en dan in de lucht eens controleren of hij niet begint te slippen (hoor je tamelijk goed, vind ik) door kort vol rechtsom te geven.
    Zo laag mogelijke snaarspanning levert niet alleen meer vliegtijd op (en met het hoger instellen van de headspeed word dit verlies OOK groter) maar het reduceert ook enorm de riem,- en lagerslijtage.

    Groet, Bert
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Goeie tip Bert

    Gaan we onthouden (en kom ik zonder morren aan 7 minuten;))

    Stevo
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    6. Snaarspanning tips neem ik ter harte!

    7. Servo met 4 gaten slechts met 2 vastzetten vind ik ook minder netjes, ik ga dan liever de V2 steuntjes gebruiken.

    Morgen ga ik op doorreis even langs 4RC zodat Remco alle open probleempuntjes kan beoordelen...
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    servo gewoon met 2 schroefjes monteren.. zo zit t standaard ook;)
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Alleen de standaard veranderd, bij mij zit het met 2 per kant

    is het dan per definitie beter, of moet je er mee leren leven?
    Ook een beetje wat je eigen gevoel erbij is denk ik.
    Ik heb altijd de steunen met 2 gaten gehad, ik zal niet zomaar een steun met 1 gat eraan hangen.

    maar ik weet niet of ik het ook aan zou passen bij een nieuwe heli..
    nu zal ik ook niet zomaar een verse heli halen, ze werken momenteel allemaal nog bij mij :D
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    8. Even een vraag over de servo hoorns. De handleiding gaat uit van DS4 hoorntjes en daarvan het laatste gaatje. Maar die heb ik niet dus ik weet niet wat de armlengte voor swash en staart ongeveer moet zijn. Wil iemand voor me opmeten wat een goede armlengte (afstand van servohoorn draaipunt - kogellink) is?
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff gemeten, er zijn 2 gaten, de binnenste zit op 13 mm vanaf hart servo, de buitenste op 15 mm

    Maar voor jouw idee, als de servohorn op 90 grade staat, en de swash zodanig dat er 0 graden op de bladen zit, lopen de linkages precies recht naar de swash.
    Dan kom je in principe op iedere servo op dezelfde afstand uit

    Bij mij zitten ze in de binnenste gaten, dan gebruik ik de meeste servoweg voor de 3g (de mijne heeft natuurlijk geen flybar)

    Kan zijn dat je bij een flybar kop wel de buitenste moet pakken, maar het is beter, indien het mogelijk is, zoveel mogelijk servoweg te benutten.
    Beter voor je servo, potmeter gaat langer mee en hij is sterker
     
  14. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    8. Dat is dan makkelijk, de grootste servohoorn bij de DS410 heeft het buitenste gat op 13 mm afstand van het hart, dat wordt 'm dus.
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    GYRO montage

    9. Weer een nieuwe issue, de plaatsing van de gyro GY401. Deze is te hoog voor plaatsing op de normale gyro mount door de schuin naar achter lopende staartbuis kleminrichting, dan is er maar 1/3 kontaktoppervlak.

    Ik heb inmiddels uitgevonden dat de plaatsing van de gyro helemaal niets uitmaakt, zolang de gyro maar loodrecht op de hoofdas staat en geen storingen op kan pikken.

    Ik overweeg nu volgende mogelijkheden:
    a. op de onderkant van de bodemplaat, zo dicht mogelijk tegen de achterste beugel van het skid. Makkelijke oplossing maar misschien kwetsbaar? (hoewel ik daar bij de King2 nog nooit ellende heb gehad). Dan dichtbij de hoofdas en goed bereikbaar. Dan komt de ontvanger op de gyro mount.
    b. op de bodemplaat, zo dicht mogelijk tegen de gyro mount aan. Dan wel vrij dicht bij de motor en afstellen is wat lastiger maar niet onmogelijk. Dan komt de ontvanger op de gyro mount.
    c. op de kop, 45° gedraaid (een hoek van de behuizing in vliegrichting, voor meer kontaktoppervlak) tegen de onderzijde van de staartbuis kleminrichting. Dan gevoelsmatig toch wat te weinig kontaktoppervlak en de gyro komt naar achteren.
    d. gyro mount verlengen zodat er wel genoeg hoogte beschikbaar komt. Dit is wellicht het makkelijkste maar de gyro komt net als bij c. wel verder naar achteren.

    Wat vinden jullie de beste optie?
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Wat is er mis met de (bijgeleverde?, heb je een combo kit?) 780....??;)
     
  17. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    @Anko, ik heb inderdaad een kit dus met ESC en motor. Alleen zo kon ik binnen budget blijven, voor mijn vliegkunsten is de GY401/S9257 meer dan genoeg dus dat zet ik nu over op de 450 Sport. Ik had al DS410 servo's dus die gaan er ook op.

    Ik vind deze threads over hetzelfde onderwerp
    http://forum.heliguy.com/headache-with-450-sport-and-gy401-t49954.html
    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=200333
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1366737
    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=243963&highlight=GY401

    Iemand nog suggesties voor punt 9. Montageplaats gyro?
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2012
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    9. Ik ben eruit, ik heb (zoals in de laatste thread) een klein beetje frame weggezaagd/geschuurd en de gyro komt op de kop onder het tailboom block.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Plaatsing maakt geen klap uit, zolang hij maar haaks op de as staat. Op zn kop of normaal maakt niet uit. Dicht bij de as of op de staart maakt ook niet uit, de beweging die de gyro waarneemt blijft hetzelfde.

    Enigste waar je op moet letten, is kwetsbaarheid en storing door andere electronica.
    Onder de skids is erg kwetsbaar, als bij een harde landing je skid breekt heb je kans op een kapotte gyro.
    Plek waar hij nu zit is een veelvoorkomende, bovenop de tailboomblock zie je ook veel.
     
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Punt 9 ook weer opgelost, bedankt!
     

Deel Deze Pagina