Bouw- & afsteltips Align 450 Sport V1 - Maiden flight OK

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Rob, 16 feb 2012.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Maiden flight!!

    Vandaag de maiden flight gehad, dat is wel even andere koek dan de HB King2. Het loopt werkelijk heel mooi!! Regelaar is de CC Phoenix 35 uit de King geworden, Governor mode met headspeed 2200 rpm in normal/idle1.

    Wanneer je de motor stopt merk je zo goed het mechanische verschil met de King, tjonge wat draait deze rotor nog lang na!

    Er moet natuurlijk getrimd worden maar de Sport vloog meteen redelijk en het bladspoor lijkt goed te zijn. Ik heb per pauze maar 25 min. vliegtijd (pauze productiehal) dus nu de staartservo goed kunnen zetten zodat de staart in gyro normal mode ook recht blijft staan. Is al prima mee te vliegen maar hij loopt licht weg naar links-achter dus in de volgende pauze verder met trimmen van de links.

    Ik had al gemerkt dat de heli niet helemaal in balans is, wanneer ik 'm aan de rotor 90° draai zakt de staart neer beneden. Kijken of het beter wordt met de iets zwaardere Nanotech lipo's die ik voor de Sport heb aangeschaft, even nog de stekkers aanzetten. dan loopt ie misschien niet meer naar achteren weg.

    Vraag 10. Het monteren van de kap met die rubbertjes in de gaten wil niet echt lekker, je drukt ze er bijna weer uit. Is dat handiger op te lossen?
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    1:
    Stap 1 voor de gyro kan inderdaad rate mode afstellen zijn, en dan overschakelen naar HH (zou als beginner niet met rate mode blijven rommelen)

    Als de heli zijn CG goed is(zijwaarts optillen, rotoras horizontaal, dan draait de zware kant naar beneden, zowel linksom als rechtsom doen) en zorgen dat de swashplate level, (dat doe je uiteraard met een swashleveler) hoort de heli netjes op 1 plek te blijven. doet ie dat niet, NIET aan de links gaan draaien maar gebruik dan de gewone trim liever dan dat je aan de links gaat rommelen.Trim is nauwkeuriger dan links verdraaien en bovendien zorg je als je aan de links zit dat de range niet meer klopt en je swash raar omhoog/naar beneden gaat.;)

    2:
    gebruik de canopy rubbers van een Trex 500. die passen, zijn een stuk groter en vallen er niet uit.
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    @Anko,
    ik vlieg eigenlijk altijd wel in HH mode maar stel de positie van de stuurservo op de staartbuis altijd in rate mode af om probleemloos tussen beide modes te kunnen overschakelen. In die positie calibreer ik dan ook de gyro in HH mode. Niet dat ik dat echt schakel tussen de modes maar ik heb gelezen dat zo de gyro/servo zo de optimale range krijgen.

    Met het advies om niet aan de links te draaien ga je er uitdrukkelijk vanuit dat de swash level staat en dat moet zo blijven, ik begrijp het.

    Vraag 10. Goeie tip, nou op zoek naar die rubbertjes, waarschijnlijk ergens meebestellen met spares...
     
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Tja, als je niet van plan bent om in rate mode te gaan vliegen, afstellen, gain tweaken en gaan vliegen. een HH gyro maakt t echt niet uit of de staart nou wel of niet wegdraait . hij stuurt een commando uit waarbij het resultaat sensor input=0 is.. de rest is irrelevant.
     
  5. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    In principe vliegt de Sport prima maar ik krijg graag nog wat advies. Ik vlieg binnen in een hal dus 'geen' last van de wind;

    Vraag 11;
    a. de Sport draait veel mooier, trilt veeel minder etc. maar het verschil qua stabiliteit met de HB King2 vind ik niet erg groot. Of ik heb de King2 heel stabiel gekregen, hoewel stock met alleen betere electronica. Of er is iets aan de Sport dan toch nog niet optimaal? Is er een indicatie te geven of de stabiliteit goed is?

    b. de staart staat in horizontale richting strak, geen issues met de gyro in HH lijkt me. De snaar heb ik al nagesteld, lijkt me goed staan en ik ervaar ok geen schokjes in horizontale richting. Maar in verticale richting wobbelt ie wat op en neer, wat kan dat zijn?

    c. vergeleken met de King2 is het bladspoor van de Sport uitstekend, heb het nog nooit zo klein gezien. Bij de King2 is dat verschil er absoluut niet uit te trimmen, kreeg ooit eens mee dat het verschil binnen 1 cm aan de tips nog kan.
    Maar hoe zit dat bij de Sport? De bladen sporen wellicht niet volledig maar ik kan het onderscheid tussen de markeringen niet zien. Hoe kritisch komt dit en zijn er nog foefjes om zeker te zijn?

    Alle reacties zijn welkom!
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2012
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als je geen blade tracking ziet, is t er niet... Op en neer gaan van de staart kan komen door te laag toerental.

    Wat vind je stabiel? is de heli niet stabiel alsin hij blijft niet hangen of stuurt ie gewoon te snel? wat je kan doen is wat gewichtjes op de flybar plaatsen. daar wordt ie loomer en stabieler van. als dat het probleem is...
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Stabiel is een betrekkelijk begrip.

    Normaal, als een heli goed is ingesteld en de vlieger goed kan hooveren, kun je een heli in een hal toch een sec of 2 zonder input op zijn plaats laten hangen voor hij afdrijft

    En staart op en neer houdt in dat je toerental te laag is.
    Kan ook nog aan de rubbers in de kop liggen, maar toerental is waarschijnlijker
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    a. Ik zal eens kijken hoe lang ie zonder correctie blijft hangen.

    b. Dan zal ik het toerental van 2200 rpm verhogen, kijken of dat helpt.

    Interessante opemerking;
    Ik weet dat de rubbers (nieuw) volgens Remco (4rc) niet goed zijn (teveel ruimte voor de bladhouder) en heb een nieuw setje gehaald.

    c. mooi, thanx
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    2200 RPM is echt te laag voor de sport.....;)
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    11a. Tja, als ie mooi recht hangt dan zou je kunnen zeggen dat 2 sec. zonder correcties op z'n plaats blijft. Ga ik er maar even vanuit dat ik de King2 gewoon netjes had afgesteld...

    11b. Ik kan duidelijk zien dat van 2200 naar 2500 rpm het op en neer wobbelen nagenoeg verdwijnt. Zal dus ook de rubbers vervangen, dan zal het toch over moeten zijn.


    @Anko,
    de 2200 rpm werd me aanbevolen, wat zijn naar jouw smaak optimale toerentallen voor
    - normal (hooveren)
    - idle1 (hooveren + licht werk zoals pyro/flippen)
    - idle 2 (zwaarder 3D werk)?
    (houd er rekening mee dat ik pas op het nivo ben van rustig rondfladderen en pyro's op de plaats en dat ik moed ga verzamelen om te flippen).

    Gelijk maar even vraag 12:
    Ik heb nu nog expo neutraal staan, adviseren jullie expo op de cyclic/tail en hoeveel?
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je moet niet zo 100% kijken naar wat anderen met hun toerental doen.
    Kijk wat JOUW heli doet, en wat JIJ het lekkerst vind vliegen.

    Als je weet dat bij 2500 toeren het wobbelen weg is, zet hem dan lekker op 2500..

    Qua normal, idle en idle 2, dit is allemaal persoonlijk. En meestal zijn het getallen die voortkomen uit het luisteren en voelen aan de heli.
    Voelt het niet lekker of kakt de motor in, pas je het aan

    In normal moet je gewoon zorgen dat je een vlakke lijn hebt, dus bv 0-75-75-75-75
    De soft start zorgt ervoor dat alles heel blijft, en hiermee is de heli beter op 1 hoogte te houden.
    Ook de staart vind dit veel fijner.

    Idle, eigenlijk is het enigste wat je hier verandert, dat eerste 0 puntje.
    throttle wordt dan bv 75-75-75-75-75.
    Voor rondvliegen etc is dit absoluut geen probleem, en inverted hooveren kost net zo veel vermogen als normaal hooveren.

    Idle 2 kun je dan instellen voor asociaal ragwerk ,als je eens zin hebt om gewoon te knallen, dan zet je gewoon heel de curve een paar punten hoger.

    Verder moet je echt zelf even kijken wat je lekker vind vliegen.
    Ik heb het vermoeden dat Anko met zijn 3d een toerental draait van 3500 tot 4000 rpm (als het al niet hoger is)
    Maar de vliegtijd is daar ook naar, ik schat 3 a 4 minuten..

    Zelf zit ik ergens rond de 3000, en kan 5,5 minuut in idle 2 vliegen, in idle 1 heb ik 6,5 minuut

    En zorg dat je de throttle curve boven de 70 % houd.
    Eronder kan hij wel eens grof warm worden.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    vraag 12: Ook dit is persoonlijk. Er is geen "je MOET minimaal ..."bij dit soort dingen
    Er is 1 "moet" bij een beginner: Niet meer dan 30%, liefst minder.
    Boven de 30% word de servoweg erg niet lineair, en leer je eigenlijk met een heel raar stickgevoel vliegen.

    Je pitch moet ergens op de 10 tot 12 graden staan. Minder kan, liever niet.
    Met de expo kun je dan rond het midden de heli wat rustiger krijgen, zonder meteen de totale bladhoek te verminderen.
    Dus als je hem de hoek in duwt, zal hij nog steeds die 10 - 12 graden hebben

    wel ff opletten, expo kan ook de andere kant op ingesteld worden, dus dat je hem juist gevoeliger maakt in het midden.
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Maakt niet uit wat ik vlieg, daar baseer ik mn adviezen niet naar... 2200 RPM is gewoon heel laag voor een 450sport met 2 bladskop met paddlestang.. tuurlijk, als je met dempers gaat rommelen zal t wel vliegen, maar dan wordt je heli per direct nog sompiger. RPM en rubbers liggen samen. ga je met 2200rpm en zachte dempers vliegen en je hebt een wobble, ga je naar 2500 rpm met diezelfde dempers, wobble weg en hardere dempers erin, krijg je je wobble weer terug(theoretisch gezien) Standaard demprs zijn prima, maar je moet de featherinshaft uitshimmen met 0.1mm ringetjes.;)

    voor een standaard 450: Normal, hoveren/zijwaarts verplaatsen ed, rond de 2400 a 2500, idle 1 rond de 2800, idle 2 rond de 3100 oid. is zat voor 90% van de vliegers. wil je echt loeihard 3d gaan knallen, zet m op 100% flat en have fun. een beetje 450 heeft dan wel power zat voor 3d.

    Ik draai overigens 3600RPM met een governor, vliegtijd 3:10. mn maat gebruikt dezelfde heli(we hebben er 2), vliegt met 2100rpm in normal, 2300 idle 1, 2600 idle 2 en die kan er 6 minuten mee sportvliegen..
    Zijn wel FBL met Vbar, dus werkt wel wat anders als paddles....;)
     
  14. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Vraag 11:
    Bedankt hoor, hier kan ik veel mee :).

    Ik gebruik dus de CC35Phoenix met Governor dus kan de 3 toerentallen zo programmeren ;) (met de throttle percentages kan ik dus niet zoveel). Ik ga ze verhogen in lijn met jullie adviezen, denk zelf aan 2400/2600/2800 (de bladen zijn nl maar tot 2800 rpm volgens de sticker).

    Het schijnt dat het bij een nieuwe Sport vaker voorkomt dat de dempers niet goed zijn, ik vervang ze door dezelfde dempers, dus niet een harder type. Dus met meer rpm en vervangen twijfelachtige dempers verdwijnt de verticale wobble vast al behoorlijk.

    Maarrrr, het uitshimmen van de feathering shaft heb ik nu niet gedaan, daarover zegt de manual ook niets en er zijn geen shims meegeleverd. Daar zal ik dan nog passende shims voor moeten zoeken (tips welkom)... Bij de King2 is het een kwestie van moeren aandraaien totdat de speling eruit is, bij de Sport dien je dus de speling met shims op te vullen, aha.

    Vraag 12:
    Ik gebruik nu geen expo en ik kan ermee uit de voeten. Om het iets rustiger in het midden te maken ga ik max. 20% instellen, kijken of dat merkbaar is. Anders gewoon zonder expo.
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Gezien vanuit de Main Rotor Housing is de opbouw om de feathering shaft;
    - damper rubber 4 x 6.5 x 4 mm
    - collar 4 x 5.6 x 1 mm
    - bearing 4 x 7 x 2.5 mm
    - Main Rotor Holder
    - bearing 4 x 8 x 3 mm
    - washer 5.5 x 8 x 0.4 mm
    - thrust bearing (3 delig / 3 x 8 x 3.5 mm)
    - washer 2 x 6 x 0.6 mm
    - screw M2 x 6 mm

    Op welke plaats dienen deze shims te komen?
     
  16. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Ik vind ook wel aanwijzingen dat uitshimmen niet echt zou werken/kunnen omdat eea dan te zwaar zou bewegen...
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je moet het wel op de goede punten doen, en met een goede maat ring
    Gebruik je een ring die bv het hele lager dicht zet, duwt de ring dus tegen de binnen en buitenschaal, dus loopt het aan, dus zwaarder

    Beetje vogelen, komt het best goed.
    Als shimmen zowieso noodzakelijk is, ik heb het iig nog niet aan de hand gehad
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb bovenstaand de exacte opbouw op de feathering shaft zoals in de manual weergegeven.

    Op welke plaats zou dit shimmen dan het beste gebeuren?
     
  19. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Deze Washer 5.5 x 8 x 0.3 mm (SE-V2) is feitelijk dezelfde ring als de bovengenoemde Washer 5.5 x 8 x 0.4 mm in de Sport-V1 kop, van additioneel uitshimmen is daarmee nog geen sprake toch? Of moet bij het uitshimmen deze washer middels shims dikker worden gemaakt om speling te verminderen?
     

Deel Deze Pagina