Bouw- & afsteltips Align 450 Sport V1 - Maiden flight OK

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Rob, 16 feb 2012.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Shimmen is het uitvullen van speling dmv dunne 0.1mm ringen toe te voegen.. ik gebruik bij mijn pro 4x7x0.1 shims welke ik tussen de washer (die dikke ring bij de damper) en de 1e radiaallager doe. Bij mn grote machines doe ik het tussen de druklager en radiaal lager, dat heb ik laatst bij Mn maat ook gedaan met zn pro dmv 5x8x0.1 shims, en dat werkt het beste. Die zijn ook makkelijker te vinden.... ( komen uit de 1/8 offroad racerij)
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Zet hem eens helemaal in elkaar.
    Pak 1 bladhouder, en trek eraan, en meteen daarna ertegen duwen.
    als het goed is zullen de beide bladhouders met feathering shaft een stukje die getrokken/geduwde richting op bewegen omdat de rubbers in de kop een haartje "indeuken"

    dat is goed.
    Zit er vrije ruimte in, dus dat je voelt dat het spul niet tegen een rubber zit, maar gewoon even door vrije ruimte beweegt en daarna pas tegen een rubber komt, das niet goed.
    En dan moet je shimmen
    En dan liefst aan beide zijden hetzelfde, omdat anders 1 bladhouder een haar verder naar buiten komt te staan dan de ander, waardoor je trilling in de hand werkt

    Maar zoals gezegd, ik heb het met mijn spullen nog niet aan de hand gehad.

    En het maakt niet uit of je dan 1 wat dikker ringetje pakt, of gewoon 1 heel dun ringetje er extra tussen stopt, als het maar past.
    Oftewel, de feathering moet er doorheen passen, het ringetje moet dan geen kilometer op een neer kunnen
    en het ringetje moet er niet een heel stuk bovenuit steken.
    Maar dat mag je zelf bepalen :D
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik zal de nieuwe dempers monteren en dan met deze methode controleren of er speling in zit.

    Momenteel voel ik geen speling in de lengterichting van de feathering shaft. Maar loodrecht op de feathering shaft kan ik de bladhouders behoorlijk 'kantelen'. Ik weet niet of dat normaal is en door de huidige dempers voldoende wordt opgevangen of dat dat juist komt doordat de dempers niet goed zijn...
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat houd in dat de rubbers een beetje zacht zijn.
    Daardoor vliegt de heli wat gemoedelijker, en kan hij wat rustiger toerentallen aan.
    Er is nl veel demping, dus niet ieder klein tikkie (wind, jezelf) resulteerd meteen in een grote stuurbeweging

    Bij hardere rubbers is er minder demping
    Hij zal een hoger toerental willen hebben om lekker te vliegen, ook zal hij wat gevoeliger worden op de sticks.

    Zachte rubbers hoeft geen punt te zijn
    Als je jezelf er maar van bewust bent dat wanneer je het toerental grof op gaat schroeven je deze waarschijnlijk moet verversen voor hardere
    Zeker voor beginners (lage toerentallen, willen graag een rustige heli) is dit niet erg.
     

Deel Deze Pagina