Bouw AHTS Mustang / Viking

Even weer een update van wat er van het weekend weer is gebouwd

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/rinus-albums-bouw-mustang-picture17811-dsc00860-kl.html
full

Het vlak en de zijden zitten dicht

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/rinus-albums-bouw-mustang-picture17812-dsc00862-kl.html
full

De schroefas gaten zijn ingemeten en gemaakt , de halve ronden zijn de straalbuis zettingen

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/rinus-albums-bouw-mustang-picture17813-dsc00870-kl.html
full

Ook heb ik de boel toegankelijk gemaakt door wat dwarsspanten te verwijderen aan bovenzijde
http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/rinus-albums-bouw-mustang-picture17877-dsc00865-kl.html
full

De straalbuizen met de bevestiging

Groeten Rinus

Laatst bewerkt door een moderator:
Roken op het achterdek

Beste Andre, ik zei ook nog iets anders: Voor de rest is mijn stelling altijd: een boot is zo goed als zijn bemanning maw BP's zeggen mij maar weinig.
De groeten van de Svanen

Beste Andre, ik zei ook nog iets anders: Voor de rest is mijn stelling altijd: een boot is zo goed als zijn bemanning maw BP's zeggen mij maar weinig.
De groeten van de Svanen

Beste hawser aan de andere kant een goede bemanning opeen slechte boot zal toch mindere prestaties leveren als één met een goede BP
groet Rinus

Schaal

Hoi Rinus,
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Het ziet er strak uit waar je mee bezig ben.
Welke schaal? ik zie wel afmetingen maar geen schaal
grt
Hawser

Hee Hawser

De schaal waarop ik bouw is ongeveer 1:25 heb de schaal af laten hangen van de schroeven wou eigenlijk 1:20 bouwen maar moest dan schroeven laten maken en dat werdt me te gortig dus aan het zoeken geweest en nu schroeven van 110mm afgetopt van raboesch binnen gekregen gister zien er fantasties goed uit nu maar hopen dat prestaties niet tegen gaan vallen met 1200/1300 toeren

full

full

Groet Rinus

Ziet er allemaal mooi uit! Mooi groot model van een erg mooi schip. Stond naast Botter foto's te maken, vond het schip er goed uit zien.

Wat voor je snelheid wil je het model op laten varen trouwens?

Ja dat is een goede vraag de echte mustang heeft een snelheid van 13 knopen (20 km pu) omgezet in schaal zou dat ongeveer 1km per uur zijn. Zie wel als het model in het water ligt wat de prestaties zijn en als dat tegen valt gaan er andere motoren in toch :D

Dan gebruik je dus gewoon de schaalfactor om te schalen:o?

Met Froude (Fn=wortel(V/gL)) schalen geeft wortel(25)=5 oftewel 13/5 knoop, geeft 2,6 knoop. Dan blijft je golfprofiel min of meer hetzelfde met de boot.

Maar in ieder geval blijft het lastig zeggen natuurlijk waarop je boot komt te varen... Beetje afhankelijk van de motoren

Dan gebruik je dus gewoon de schaalfactor om te schalen:o?

Met Froude (Fn=wortel(V/gL)) schalen geeft wortel(25)=5 oftewel 13/5 knoop, geeft 2,6 knoop. Dan blijft je golfprofiel min of meer hetzelfde met de boot.

Maar in ieder geval blijft het lastig zeggen natuurlijk waarop je boot komt te varen... Beetje afhankelijk van de motoren

Jeetje zit je op de universiteit van Delft ofzo!:p

Bij het woord "schaalsnelheid" moet je eigenlijk ook zeggen wat daar mee wordt bedoeld. Als het je puur om het visuele gaat, kijkend naar de boot dan is lineair schalen OK. Wil je dat het stromings/golfprofiel ten opzichte van de boot gelijk blijft, dan moet je schalen met de wortel uit de schaal van het model (volgens Froude dus). Wil je dat alles schaalt, dan moet je nog wat (onpraktische) dingen veranderen. Een en ander passeerde een jaar geleden dit forum al eens, maar ja hoe verander je de viscositeit (stroperigheid) van het water, of erger nog de tijdschaal, die is zelfs bij mensen die langzaam van begrip zijn niet in te stellen (geopperd werd naar een vertraagde opname te kijken, is op zich wel correct), of zelfs de zwaartekracht (op naar Saturnus?).
Conclusie: voor elk wat wils, iedereen bepaalt voor zich zelf wat de voor hem meest realistische "schaalsnelheid" is.

Jeetje zit je op de universiteit van Delft ofzo!:p

En wat dan nog :teacher:

Groet,

Ad Bakker

Schaalsnelheid wat is dat.. ?

De schipper bepaald toch de snelheid van het schip? Er zijn altijd nog wel de technische snufjes om je motor te dimmen als je knuffel recht vooruit staat.

Precies Ad als het visueel er niet uitziet voor jezelf ga je bijvoorbeeld motoren aanpassen maar aan de romp snelheid valt niet echt heel veel te doen daarom wacht ik wel tot ie in het water ligt voor zijn proefvaart er komen trouwens borstelloze moteren van robbe in te liggen weet even geen nummer zo te noemen maar ze leveren 100 omw.per volt wat neerkomt op 1200 toeren bij 12 volt dat is nog wat op te krikken maar dat zijn de moteren die ik eerst wil gaan proberen een speedboot moet het in ieder geval niet worden

groet Rinus

Schaalsnelheid wat is dat.. ?

De schipper bepaald toch de snelheid van het schip? Er zijn altijd nog wel de technische snufjes om je motor te dimmen als je knuffel recht vooruit staat.

Knuppel jij je vriendin ook?:P

Bouw Mustang

Leuk hé zeuren over andermans schrijffouten behandel elkaar eens als mens die maken fouten, zulk gedrag kan ik niet waarderen

Groet Rinus

Leuk hé zeuren over andermans schrijffouten behandel elkaar eens als mens die maken fouten, zulk gedrag kan ik niet waarderen

Groet Rinus

Pffff mag ik niet eens een geintje maken tegen een maat ofzo! Weet je wat leuk is, als iemand foto´s plaatst, en dan commentaar krijgt ´zo van tugspotters zeker!´ dat kan ik pas waarderen.

Bouw Mustang

Weer een weekend wat gedaan schroefassen geplaatst

full

Verder is het nu plamuren en schuren en klaar maken voor de epoxy coating

full

full

full

full

Hallo Rinus,

Netjes ziet er mooi uit.

het kan een vertekend beeld zijn maar hoe groot zijn die schroefassen?
Ze lijken zo klein qua diameter. Maar het zal wel aan de foto liggen, Het is 1:25 dus het is van zichzelf al een redelijk grote maat.

Verder zit ik met veel plezier te volgen,

succes verder ;)

Schroef assen

Hoi Rinus,
Ik had ook zo iets van...muh..lijken kleine schroefassen, verder heel mooi strak werk!
grt
Hawser

Hoi

Ze zien er op de foto idd erg klein uit maar het zijn toch m5 schroefassen met een 8 mm schroefaskoker moet nog steunen net voor de straalbuizen monteren misschien dat het zicht dan wat dikker wordt maar geloof niet dat je groter dan m5 kan kan me vergissen hoor maar de schroeven hebben ook een m5 schroefdraad dus wat dat aangaat moet het goed komen net als de rest alles mooi glad glad maken gaat nog aardig wat werk in zitten voor ik er tevreden over ben

gr. Rinus

Back