bouw binnenvaartschip armira

Rien, we zitten denk ik op 2 sporen. Jij hebt het over het achterschip denk ik en ik bedoel de aandrijving van de kopschroef. Heb een kopschroef gezien met een schroefje in een dubbel stuk verticale PVC pijp. De askoker zit aan het binnenste stuk pijp met één uitstroomopening, die je met een servo voor de uitgangen aan de buitenste pijp(dop) draait. Er zijn ook systemen met een schroef in een U-vormige pijp. In- en uitgang in het vlak. In de uitstroomopening zit een schijf met lamellen onder een hoek van 45 graden. Die bepaalt de richting van de stuwdruk. Dan zijn er ook nog boegschroeven met een dwars doorlopende pijp met een schroef of een lepeltje. Gezien de kleine doorlaat van jouw kanalen heb je iets nodig met een flinke opbrengst en een hoge stroomsnelheid. Gr. Klaas.
 
Rien, we zitten denk ik op 2 sporen. Jij hebt het over het achterschip denk ik en ik bedoel de aandrijving van de kopschroef. Heb een kopschroef gezien met een schroefje in een dubbel stuk verticale PVC pijp. De askoker zit aan het binnenste stuk pijp met één uitstroomopening, die je met een servo voor de uitgangen aan de buitenste pijp(dop) draait. Er zijn ook systemen met een schroef in een U-vormige pijp. In- en uitgang in het vlak. In de uitstroomopening zit een schijf met lamellen onder een hoek van 45 graden. Die bepaalt de richting van de stuwdruk. Dan zijn er ook nog boegschroeven met een dwars doorlopende pijp met een schroef of een lepeltje. Gezien de kleine doorlaat van jouw kanalen heb je iets nodig met een flinke opbrengst en een hoge stroomsnelheid. Gr. Klaas.
Sorry communicatie foutje
Als ik echter een kanalen systeem inbouw, zoals bij mijn schip, zal ik waarschijnlijk wel een beetje van de schaal moeten afwijken de originele schroef is 1m35 zou dan een schroefje van 1.8 cm worden of evt. 2cm kan de kanalen natuurlijk ook iets vergroten.
Zit dan echter ook nog met de besturing heb al verschillende topics doorgenomen,moet wel mogeljk zijn,is echter niet makkelijk
Astrakan(108) (Small).JPG
Astrakan(74) (Small).JPG
 
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-mts-geulstroom-1-40.233842/page-3
Rien, Via bovenstaande link kom je in het bouwverslag van de Geulstroom. Even naar beneden scrollen en dan zie je de plaatjes van de boegschroef met kanalen. Zoiets heb je in gedachten denk ik. Uitleg van de kopschroef op pagina 4. Dacht nog een ruitenwisserpompje met 2 uitgangen te hebben, maar helaas. Wel een enkele en zal even meten wat het debiet is. Aan de hand daarvan de stroomsnelheid berekenen in de door jou opgegeven maat kanalen. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Opbrengst pompje 450 cc in 5 seconden = 90 cc/sec. Is in je kanaal 60 cm/sec x 3600 = 2.160 m/uur = 2,16 km/uur. Helaas geen stuwdruk kunnen meten. Bedenk opeens dat ik wel het opgenomen vermogen had kunnen meten. 12 Volt x 2,25 A = 27 Watt. Kleine moeite! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Rien,
Je zou eens contact op moeten nemen met Stephan Le Sage, die heeft op zijn modellen volgens mij ook een kanalen boegschroef gebouwd.
Die is hier ook op het forum te vinden, ik ben alleen even kwijt welk koppelverband hij gemaakt heeft. Volgens mij de "Stella" met bak.

Groet,
Mathieu

Edit: Stella moet Stelsa zijn
 
https://www.rc-point.nl/index.php?action=article&aid=9964&group_id=&lang=nl

Rien, Is min of meer hetzelfde principe als op het model van de Geulstroom.
Een multiprop of switch is een uitbreidingsset voor een Futaba zender ontvanger. Daarmee kun je via een coder/decoder meerdere kanalen aansturen. In dit geval wordt via een draaibare potmeter op de zender de servo voor de boegschroef aangestuurd. De positie van de potmeter bepaalt de stuwrichting van de boegschroef. In de link een beknopte beschrijving. Je moet even kijken of op jouw zender ook zoiets mogelijk is. Waarschijnlijk wel met een 3 standen schakelaar. Zet de servo op het bijbehorende kanaal in de middenstand, of een van de uiterste standen. Ook is er nog een regelaar nodig voor het toerental van de schroef. Bij een borstelloos motortje kan dat een goedkoper vliegtuig regelaartje zijn. Hoeft maar één kant op te lopen. Hoop dat het een beetje duidelijk is zo. Gr. Klaas.
 
Nog even een vraagje van een leek
Als ik het goed begrijp krijgt de ontvanger zijn stroom van de motorregelaar
WIN_20180326_17_18_53_Pro_LI (Small).jpg

Echter hier zit maar een stekkertje aan met de beschrijving gaskanaal verbinden
hoe sluit je nu de batterij aansluiting van de ontvanger aan??
2. de servo krijgt zijn stroom van de ontvanger (dus via de motor regelaar)
hoeveel servo's kun je zo aansluiten of is het beter de servo's direct op de accu aan te sluiten en enkel de stuurkabel op de ontvanger??
3.Ik heb een lipo accu gekocht met een carson lader
WIN_20180326_17_34_33_Pro_LI (Small).jpg

Volgende probleem
op de accu kabel past geen enkele stekker enkel op de print
Het tweede printplaat stekkertje past niet op de ontvanger geen beschrijving dus waar waar dient dat voor
 
Ja Rien, je wilt wel eens iets, maar dan! Zo te zien niet zoveel aan de hand. Eens kijken hoe we je vragen beantwoorden.
In principe is je motorregelaar gelijk je ontvangeraccu en geeft via de 3 aderige draad stroom aan je ontvanger en servo's. Als het goed is staat in de gebruiksaanwijzing van je regelaar hoeveel dat is. Die voorziening heet BEC. Hoeveel stroom een servo trekt hangt af van de belasting. Ga voor het gemak maar even uit van 1 Ampere. Als BEC in je regelaar maar 1 Amp geeft, dan zou je in theorie maar 1 servo kunnen bedienen. Maar gewoonlijk gebruik je niet alle servo's tegelijk. In een vliegtuig is dat anders. Maar we gaan maar even ervan uit dat je alleen maar vaart.
Gaan we even naar de accu en de lader. Aan de accu zit een witte stekker en aan de laadkabel een rode. Probleem is dat het twee verschillende systemen zijn. Probeer vanuit de stekker aan je accu verder te werken. Neem eenzelfde voor aan je regelaar en aan je laadkabel. Beetje slorig van de verkoper om je twee niet passende dingen te leveren. Maar misschien heb je ze aangeschaft via verschillende kanalen. De dunnere kabels en stekkers aan je accu zijn voor het balanceren van de cellen tijdens het laden. Lees je goed in m.b.t. het gebruik van Lipo accu's. Ze zijn klein en kunnen ontzettend veel stroom leveren, maar daar zittend bepaalde regels aan. Ben geen liefhebber van Lipo's en weet er maar weinig van. Ideaal om mee te vliegen, maar om te varen (buiten heel kleine mini-bootjes) niet zo hard nodig. Hoop dat je zo weer iets wijzer bent. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een vraagje van een leek

Veel vragen, veel antwoorden.
Vooraf, volgens mij goede componenten gekocht.
- Foto vaarregelaar, deze is voor een brushless motor, op de motor aan te sluiten met een 3 polige stekker. Aansluit draden, rood en zwart door middel van een "female" XT stekker, zie de gele onderaan de foto.
- Regelaar, netvoeding ontbreekt, Ik (mis)bruik een 19,4V voeding van mijn oude laptop, zie links op de foto.
- Printplaatje met stekkers, hierop dient de witte stekker van de lipo aangesloten te worden om van elke cel de voortgang van de lading te controleren.
- De rode stekker past in de gele van de Lipo.
Vervolgens in het menu van de lader de juiste accu kiezen.
Je hebt ondertussen al enkele berichten gestuurd, ik zal deze zo doorlezen.
Onderstaand de foto met de besproken componenten.
Opm. Het zwarte ding aan de rechterkant is een voltmeter om de lading per cel en het totaal te meten en te bewaken.

SAM_1919.JPG
 
Ja, Rien dat heb je goed gezien. Had net even teruggebladerd en bij de regelaar gekeken. Met die 2 A kun je best wel wat doen. Zo lang je maar geen powerservo's gebruikt. Zorg ervoor dat alles wat je met servo's wilt bewegen soepel loopt en niet klem draait. Voor het sturen valt het stroomverbruik wel mee. Waarschijnlijk hebben je roeren een balansdeel en die helpen een stuk. Had het in mijn vorige posting over hoge stromen die een Lipo kan leveren. Daarom belangrijk om een zekering in het circuit op te nemen. Zie op de laatste foto dat je kabels hebt om de spullen goed aan elkaar te knopen. Gaat best wel wat worden. Weet niet of die regelaar van jou de stroom naar de motor uitschakelt als die geblokkeerd staat. Bij mijn regelaar(tje) probeert die eerst of de motor wil draaien. Staat die vast dan start de regelaar niet door en lopen er geen hoge stromen. Toch heb ik er maar een 10 A zekering in gehangen. Het RC gebeuren is heel iets anders dan je statische "oude" modellen. Maar na een poosje groei je er wel in (mee). Dat heb je aan boord ook (gehad). Het eerste motorschip waar ik (als kind en later als matroos en stuurman) op voer had helemaal 2 motoren. Een 250 PK Bolnes en een 8 PK Armstrong Siddeley. Ging het licht uit of wilde je dekwassen dan aaide je de Bolnes over zijn bol. Sturen deed je met het handje. Kun je je nu haast niets meer bij voorstellen. Denk dat je bij een storing wel veel meer afhankelijk bent van experts. Maar we dwalen af. Gr. Klaas.
 
... Als ik het goed begrijp krijgt de ontvanger zijn stroom van de motorregelaar ...
Het Battery Eliminator Circuit (BEC) in de regelaar verlaagt de spanning van de aandrijfaccu tot niveau voor ontvanger en servo's. Nooit ontvanger/servo's rechtstreeks op aandrijfaccu aansluiten, meteen einde oefening voor die electronica.
Echter hier zit maar een stekkertje aan met de beschrijving gaskanaal verbinden

... hoe sluit je nu de batterij aansluiting van de ontvanger aan?? ...
Accu voor ontvanger/servo's is door BEC niet nodig. Zou je toch ontvangeraccu aansluiten dan rijden BEC en ontvangeraccu elkaar grondig in de wielen, twee kapiteins op één schip die beiden spanning willen bepalen. In de ontvanger zijn alle plussen van de stekers met elkaar verbonden, en accu alle minnen zijn met elkaar verbonden. Ook die van de BAT aansluiting. Ontvangervoeding kun je dus op elke steker aansluiten.

... Hoeveel servo's kun je zo aansluiten op de print ...
Hoe hoger de aandrijfaccu spanning, hoe minder stroom een (lineaire) BEC kan leveren, voor een (switching) SBEC geldt dat nauwelijks.
 
Laatst bewerkt:
... Lees je goed in m.b.t. het gebruik van Lipo accu's. Ze zijn klein en kunnen ontzettend veel stroom leveren, maar daar zittend bepaalde regels aan ...
'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

Evenals
Modelbouw FAQs - MBF
→ [FAQ] Accu's en laadtechnieken
→ Het laden en balanceren van LiPo accu's
 
Laatst bewerkt:
... vaarregelaar, deze is voor een brushless motor, op de motor aan te sluiten met een 3 polige stekker. Aansluit draden, rood en zwart door middel van een "female" XT stekker, zie de gele onderaan de foto. ...
Mocht een (sensorloze) borstelloze motor verkeerd om lopen dan is het voldoende om twee van de drie motordraden te verwisselen, maakt niet uit welke twee. Eventuele vrolijk gekleurde motor-draadjes hebben hier elektrisch gezien geen betekenis, elektronen zijn kleurenblind, maar de kleuren zijn wel handig als geheugensteuntje bij (opnieuw) aansluiten.
Nooit accu-spanning ompolen, dat kost je je regelaar en met een beetje pech ook de aangesloten ontvanger en servo's.


Het accent ligt wel op vliegtuigen maar voor elektronica maakt dat niets uit, radio, BEC, ESC/regelaar, LVC, LiPo, laders, ...
Mocht Engels niet je sterkste kant zijn dan hoor ik dat graag, want ik link nogal veel naar Engelse teksten.

Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days.
Will save you, and us :D a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(rr
Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
E-flight primer and tools

And please, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding the best setup.
And keep watt-/multi-meter wires short
too long wires batteryside will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds
 
Laatst bewerkt:
Mijn dank voor de uitleg, gelukkig heb ik nog niets aangesloten
WIN_20180327_15_46_13_Pro_LI (Small).jpg

Naar de gebruiksgebruiksaanwijzing zou je zeggen bij BATT moet je ook een batterij aansluiten , dus niet, heb ik nu begrepen
maar je begrijpt nu misschien de verwarring van een leek
 
Naar de gebruiksgebruiksaanwijzing zou je zeggen bij BATT moet je ook een batterij aansluiten , dus niet, heb ik nu begrepen
maar je begrijpt nu misschien de verwarring van een leek[/QUOT

BATT is de aansluiting voor het aanmelden van de zender op de ontvanger.
Ten eerste ALLE servo's en andere aansluitingen verwijderen.
Op één kanaal, maakt niet uit welke, zie eerder bericht van Ron, de snelheidsregelaar aansluiten.
Op de BATT de stekker, zie foto, aansluiten, spanning op de ontvanger zetten, zender aan en met de knop "BIND/CONNECT
SAM_1920.JPG
" op de zender de ontvanger aanmelden op de zender.
In de handleiding zal wel staan, dat de LED in de ontvanger met een andere frequentie gaat knipperen.
Veel succes.
 
WP_20180406_12_23_00_Pro.jpg
even een update ben nog bezig met de romp heb wel al de roerkoningen en roeren gemaakt de roerassen volgens de beschrijving op het forum gemaakt met vet toevoer
buisjes en lagers
http://www.modelbouwforum.nl/threads/hulpmiddelen-voor-de-scheeps-modelbouwer.129830/page-11
ben wel iets van de schaal 1:72 afgeweken heb hem 1,5 cm dieper en 35 cm korter gemaakt
WP_20180406_12_22_27_Pro.jpg

WP_20180406_12_21_23_Pro.jpg

WP_20180403_17_30_58_Pro.jpg

eimand een idee hoe je het best de afneembare woning waterdicht maakt?
heb op het forum gezocht kan het niet vinden
 
Laatst bewerkt:
Rien, Probeer bij de woning aan de binnenkant een hoge rand te houden. Tot net onder de ramen. Die hoge rand zit dan aan het dek vast en het bovenstuk schuif je er dan overheen. Gr. Klaas.
 
Back
Top