Bouw binnenvaartschip Stelsa

Stephan ,

ik zit nog te twijfelen over de kleur op me den van mijn koppelverband,
de kleur blauw op jou den wordt veel gebruikt in binnenvaart.
alleen nou zit ik al sinds 11 uur vanmorgen te denken hoe ze die kleur nou ook al weer noemen!
ik dacht dat het van epifanes is.. en het standaard in 2500ml blikken verkocht wordt.

alvast bedankt
grlars!

ik heb vroeger weleens eentje gezien die zilververf op de den had staan, maar die ging vrij kort daarna naar Treffers toe om gesloopt te worden.
Mijn trunk stond vroeger in de hardglansolie en de laatste 6 jaar voordat ik hem verkocht in de grijze lak. :-)

Lars,
Electric blue. Dat stond op mijn potje. Je heb het ook van epifanes klopt ja. Ik heb het alleen van Levis, ook goede kwaliteit. Bij kruyf in Maasbracht waar ik zo nu en dan werk hebben ze het allebei.

Ik heb het in 750 ml, nog veel te veel maar al een stuk minder als 2,5 liter.

Myren,
Metalic lak heb ik nog nooit op een den gezien. Dan krijg je zo'n glitterschip.

Janus,
Dat heb ik wel meer gezien, Het kan wel maar fijn kijken is het niet.
Mijn opa had er vroeger ook lijnolie opstaan, goed spul en roest niet.

Lars,
Janus,
Dat heb ik wel meer gezien, Het kan wel maar fijn kijken is het niet.
Mijn opa had er vroeger ook lijnolie opstaan, goed spul en roest niet.

Lijnolie met sikketief, toen ik nog op de Rijn voer, 1970-1975 bij van Ommeren op de tankschepen, we zijn toen begonnen met alle leidingen aan dek die in de zwarte lak stonden begonnen met schrappen, bikken en kaal maken, alles wat kaal was werd in de lijnolie met sikketief gezet .
Wat een hondebaan was dat zeg ! Maar inderdaad wel goed tegen de roest.
En er zat nog een gevaar aan, als je de lijnolie met een doek aan bracht en het gebruikte doekje na gebruik in de verfkist gooide, ontstond er broei in het doekje. Het is mij een keer overkomen dat daardoor brand is ontstaan in de verfkist.
Nadien hingen we de gebruikte lappen over een reling in de openlucht of gooide ze overboord, (toen werd er nog niet zo nauw gekeken vanwege het milieu):mrgreen:

groeten, Brandaris

sorry van die metalic dat dacht ik ik heb het niet zo vaak gehoord mijn fout maar stefan wist het wek dus op gelost denk ik :Dmaar in elk geval stephan heb je nog aanpassingen gedaan aan de stelsa???

Mijn opa Jochem knol die smeerde dat ook, maar ook een rode rand op de kop en kont van het schip, Knol eigen.

Het schip vaart nog zo rond, nu met mijn oom en tante.

Myren,
Nadat ik 3 weken geleden mijn bb schroef verloren heb, heb ik een nieuwe besteld, 2 eigenlijk, denk vervang allebei. Ze hebben hier en daar best wat te leiden gehad. Nu paste de bb niet die heb ik dus een beetje moeten aftoppen, dat was die al maar dus nog meer. scheelde ook niks maar niet passen is niet draaien.

De sb schroef krijg ik er niet af dus die blijft lekker zitten. Die zag er nog goed uit. Messing is toch degelijk.
Verder heb ik mijn satelliet schotels afgemaakt en de trap geschilderd.
Ben meer met mijn bak bezig en zelf aan boord dus heel hard wordt er niet gewerkt.

Lijnolie met sikketief, toen ik nog op de Rijn voer, 1970-1975 bij van Ommeren op de tankschepen, we zijn toen begonnen met alle leidingen aan dek die in de zwarte lak stonden begonnen met schrappen, bikken en kaal maken, alles wat kaal was werd in de lijnolie met sikketief gezet .
Wat een hondebaan was dat zeg ! Maar inderdaad wel goed tegen de roest.
En er zat nog een gevaar aan, als je de lijnolie met een doek aan bracht en het gebruikte doekje na gebruik in de verfkist gooide, ontstond er broei in het doekje. Het is mij een keer overkomen dat daardoor brand is ontstaan in de verfkist.
Nadien hingen we de gebruikte lappen over een reling in de openlucht of gooide ze overboord, (toen werd er nog niet zo nauw gekeken vanwege het milieu):mrgreen:

groeten, Brandaris

ik had een eigen mengsel van 1 liter lijnolie, 1 liter standolie en 1 liter verharder van Epifanes. scheutje zwart en een paar druppels rood erbij en was het smeren maar. Wel met de kwast natuurlijk, anders was het niet glad. Na het boenen de roefen afzemen om het nog meer te laten glimmen. ;-)
Ik maak uit je verhaal op Brandaris dat jij, net als ik, een teakhouten plankje met een schrapper en bikhamer gekruist aan de muur heb hangen :-D. Niets met een naalden bikhamer maar nog lekker je eigen de blaren op je handen steken. hahahaha

groet Janus

Janus, niks aan de muur, maar over de muur Ergens tussen Basel en Rotterdam !
Die dingen verdwenen regelmatig . hahaha

sorry voor de wat latere reactie maar ik was een paar dagen weg met me vriendin dus maar das wat minder dat je je schroef bent verloren hoe kwam dat ijgelijk??

me opa heeft nu alle bij de zijds er op gezet hij is nu 2 weken weg en is dan weer een week thuis voor dat hij weer een maand weg gaat dus de bouw begint een beetje achter te lopen met eind zomer is het water te komen maar verder is alles naar wens :D:D

Hoi Stephan...

Man, wat een prachtig project!!
Ik heb ontzettend veel bewondering voor je, dat je zoiets neerzet, zonder tekening.

Diep respect voor je werk, ga zo door!!!

Groet, Mark (ex matroos Rijn en binnenvaart)

Dankje Mark,

Er is tijdens de bouw wel heel veel van karton geweest om te proberen. Om te kijken of de verhoudingen wel kloppen.

Ik ben nu bezig om de bak af te maken die erbij zit. Het schip moet hier en daar nog wat gedaan worden.

ex matroos? nu verder of gestopt.

@ Myren,
Hoe bedoel je geregeld. Ik vaar met een regelaar op de motoren en een schakelsyteem om 1 van de motoren te activeren. (de gewenste richting)
Ik schakel dus tussen de motoren op mijn zender.

ja dat bedoel de ik ijgelijk ook dus een regelaar per motor voor de kopschroef als ik het goed begrijp.en weet jij ook een andere manier om de mast bestuur baar te maken want ik weet namelijk niet of ik er net als jij een servo indoe zonder in te richten en geen interieur of mast op de roef bevestigen en hut in gericht??

heb je ook de uit laten ook door lopen(naar machine kamer)zodet je er ook rook uit kan laten komen f alleen op 't dek en niet doorlopen?

Bij mij zijn die dicht, ik heb geen rook uit de uitlaat. Dit wilde ik ook zo. Bovendien zit ik met mijn roerwerk als ik er ook nog rook doorheen wil laten lopen.

ja dat is ook weer waar maar ja ik zit daasr ook ver te twijfelen hoe ik de roeren bedien ik heb 2 ideeën maar weet niet welke het beste is

Back