Bouw binnenvaartschip Stelsa

Oke , bedankt maar ik wil het zelf toch eerst proberen ... Niet geschoten is altijd mis
Eens moet de eerste keer zijn ook al is het heel anders als een (bouwpakket) maar voor een uitdaging moet je niet bang zijn
Ook al lukt het de 1 ste keer niet de moet niet op geven ...
Ik heb nu me aller 1ste modelboot gemaakt dat was een sleepboot van graupner de Bracke/Elmshorn
En nu legt in de machinekamer van ons schip de modelboot neptun dat kleine zeebootje
Maar nu ik die modelbinnenvaartschepen heb gezien... dacht ik er nu aan om helemaal zelf te beginne en zo

Groetjes David de Waardt
van de MS Amazone

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi David
Als je een binnenvaarder wilt maken raad ik je aan de romp iets te verhogen tenopzichte van de tekening
Wij doen ongeveer 1 cm verhogen op een lengte van 1 meter dat oogt beter anders wordt het zo,n plank
Ben nu net met een b
grt Koeurtvaardertje begonnen van 65 cm en heb dus verhoogd met 6 mm

Ik bedoel met ( van wat soort materiaal is het schip gemaakt ) de hout soort waar de romp is van gemaakt en zo want je moet niet te stug hout nemen of hout wat zo bij elke aanraking splinters verliest

Groetjes David de Waardt
van de MS Amazone

hallo David,

Allereerst dankjewel.

Ik heb mijn romp van hout gemaakt, en dan 3mm triplex uit de blauwe bouwmarkt. Het vlak is wel dikker. In het begin van het verslag staat er ook het een en ander over meen ik. Zelf denk ik dat je een hoop aan het begin heb. Kijk ook eens bij mijn verslag van de bak voor dit schip. Daar staat ook het een en ander.

Gewoon proberen is ook wat ik heb gedaan. Heb er eerst eentje gebouwd maar die vond ik achteraf iets te smal. Vandaar deze.

Wat de diepte betreft, daar hoor ik meerdere variante op. Ik zelf ben nu met een schip van 80,9,50 bezeg van mijn oom (Emulator, nu Mixage) en daar heb ik 1,5 keer de diepgang gedaan. Om precies die rede die jij zei. Ander oogt ie veel te ondiep.

Inbouwen van ventilatie roosters

Een tijdje geleden heb ik ventilatie roosters besteld. Zo ook de motoren die Melvin aan mij tipte. Deze heb ik nog niet ingebouwd, Maar dat zal het weekend wel gebeuren.
Het schip vaart nu net 2 jaar en nu al nieuwe motoren, eigenlijk niet normaal. Maar was niet tevreden over de oudere die ik erin had zitten. Afgelopen weekend heb ik wel de roosters achter op mijn woning ingebouwd.

Echte gaten in de roef gemaakt zodat het evt. nog echt nut kan hebben.

09082010068.jpg

Nadat ze er op zaten en vast heb ik heel voorzichtig de lamellen omgebogen. En ja dan zijn ze toch best wel klein en fragiel.

09082010070.jpg

09082010071.jpg

Nog een likje verf en dan zijn ze klaar.
Volgende keer ga ik proberen om wat gordijntjes voor de ramen de hangen. Heb een stofje van mijn tante gehad en dat wil ik toch eens proberen. Zo ook de motoren inbouwen. Maar zover ik gekeken heb dacht ik dat ze op de oude plek konden komen zonder al te veel moeite.

Beste meneer Le Sage

Hartelijk bedankt voor de informatie
Ik kijk ook verder , bij deze discussie , ik denk dat dat me een heel eind op weg helpt .!
Maar eerst moeten er nog tekeningen / foto's etz gemaakt worden voor dat ik kan beginnen natuurlijk

groetjes David de Waardt
van de MS Amazone

Meneer le Sage? das leuk hoor maar hoeft echt niet.

Stephan is mij goed.
Zelf ben ik ook zo begonnen, als schipperskind weet je hoe een schip eruit ziet totdat je er werkelijk eentje gaat bouwen. Ik kan je ook geen tekening geven aangezien ik er ook geen heb. Heb eerst verschillende delen met karton/papier gemaakt totdat ik de juiste vorm hab. En inderdaad ook een hele hoop foto's gemaakt. Dat werkt toch ook het makkelijkst.

Welke Amazone hebben je ouders trouwens?

Mijn ouders hebben de Amazone van 67 lang 7,21 breed en 2,61 diep uit Krimpen a/d IJssel en was vroeger een belgisch schip hij is gebouwd bij de Fulton werf

Groetjes David de Waardt
van de MS Amazone

Is dat geen leuke om na te bouwen? Hebben je ouders er niet toevallig nog een tekening van? Ik vind de zeeg erin ook wel mooi. Scheelt jou namelijk een hoop denkwerk en uitzoeken. Als ik deze afheb ga ik het schip van mijn ouders nabouwen (1:50) Maar eerst het een en ander af, wil ook niet aan 3 dingen tegelijk bouwen, dat is niet handig.
Te zijner tijd (en hij wordt gebouwd) komt ie ook op het forum.

Foto%27s-0235.jpg

Mijn ouders hebben wel een ( normale tekening ) zonder spanten etz...
Maar het schip waar ik de meeste foto's van heb om hem te bouwen is de * nieuwe Sailing Home* ...
Maar eens moet de eerste keer zijn ;)
Ik wil het gaan proberen en handig ben ik wel dus dat zal wel lukken.
Ik heb nu 2 bouwdozen gebouwd en op de bouwtekening stonden geen kopschroeven en ik heb daar 2 pompen in geplaatst die naar weers kanten water stuwen
En eerst de neptune (zeeboot bouw paket af bouwen kan varen maar is nog niet in de verf )anders heb ik veel te weinig ruimte in de machine kamer ... tijd is nooit het probleem maar de ruimte

David,

Helemaal gelijk, gewoon proberen, zo kom je erachter. En ja als je zegt dat je er een hoop foto's van heb scheelt het ook al. Ook van onderwater?
Wel een mooi (groot) schip.

Als je hem op het forum plaatst ga ik je zeker volgen.

En tja wat die ruimte betreft, hoe groter je bouwt hoe kleiner je omgeving wordt. En of je schip nou groot is of klein is, je zal altijd met de ruimte in je schip aan het worstelen zijn.

Ja , ik heb ook foto's van het onderwaterschip dus het zal helemaal goed komen .
Maar wat ik nu uit heb gerekend is dat het ruim 2 meter word en de roef 25 cm en de kop ook 25 cm .
Ik was 6 jaar geleden ook al met zo iets bezig maar dat was in de soep gelopen omdat ik het verkeerd hout had gebruikt .....
Toen had ik een Veerhaven duwboot en een container schip gebouwd op spaanplaat en dat was geen goede beslissing gelukkig had ik er toen geen electra in gebouwd anders had ik alles kwijt geweest

Groetjes David de Waardt
Van de MS Amazone

Back