Bouw binnenvaartschip Stelsa

kon het niet laten om deze ook te plaatsen.

IMG_3065.JPG

Hier ontbreekt dus nog wat op de foto. De deur in het kozijn, haha en de binnenbouw in de stuurhut. Deze wil ik zover mogelijk maken. Zit alleen met een servo die midden in de hut staat.

Haha,

Ja dat is wel een leuk idee, alleen er is geen 1 iemand die zijn buik of jurk vierkant heeft. Komt wel goed. Ik heb getinte ramen in de stuurhut, de servo is niet direct heel duidelijk te zien.

De doosjes waar de regelaars in zaten waren wel doorzichtig maar donker getint. Hier zijn mijn ramen van gemaakt. (voor de geïnteresseerde)

Ouderwets lekker gebouwd

Heerlijk,

Dat was gister.
Na even gevaren ermee te hebben heb ik hem weer eens schoongemaakt en de rest van de dag gebouwd eraan.

Ik heb besloten om toch ook een gebint in het schip te maken.
De onderste buis zit door de zijkant van het ruim geboord. Dit voor de stevigheid maar ook zodat je perongelijk er ook aan kan tillen.

IMG_3318.JPG

Ondertussen mijn ruim ook verdeeld ik vakken, net als in het echt.
Spanten tussen beide buizen gezet voor de stevigheid.

IMG_3328.JPG

Nu vandaag in de avond de boel dicht gemaakt aan de ene kant.

IMG_3330.JPG

Morgen de andere kant.
Dan alles in de hars zetten, dan kan het direct ook tegen een stootje.

stuurhut deuren

Eindelijk is het dan zover,

Er zijn 2 deuren. En ze werken ook echt. Dan kan ik ze ook evt dicht doen of half open zetten.

Ik ben begonnen met de onderbouwdeur. Ik heb dit van 3mm triplex gemaakt. Om een profiel in de deur te krijgen heb ik een lag eraf gehaald om diepte te krijgen.... STOM
Dit werd niet zo mooi, moest erna plamuren. Deed ik het maar zoals ik het bij de andere deuren ook heb gedaan, 2 plaatje van een mm op elkaar. Maar dacht probeer eens.

IMG_3319.JPG

IMG_3326.JPG

En de inbouw. Valt niet mee een deur (tje) ophangen alleen aan een schaniertje.

IMG_3329.JPG

Nu moeten ze nog een paar keer geschilderd worden.

Hallo,

Op verzoek, deze zijn al wel van een tijdje geleden.
Inmiddels is het sluishoofd opgevuld en staat er tuin verlichting op. Is er grind gestrooid aan de randen van de bak tegen de schutting aan. Aan de andere kant zijn plantjes geplant voor de vriendin haha. Dar heb ik geen foto's van. Die moet ik eens vragen.

IMG_3039.JPG

IMG_3060.JPG

Het is meer spelenvaren als echt een kanaal. Vroeger hadden we dit ook op het schippersinternaat. Jeugdsentiment haha. We worden wel ouder maar het kind in ons blijft er ook in haha.

Dat ziet er wel leuk uit, zijn er ok nog plannen om de sluis electronishe functioneel te maken en sluislichten, huisje enz. enz. ?

Daar baal ik dus van dat ik geen foto's heb.

De deuren kunnen inmiddels al aan de hand van een lier omhoog. De katrollen zitten er al (de lier zelf is er nog niet, wel met de hand aan het touw trekken), in de deur heeft Cor schuiven/luikjes gemaakt zodat er ook geschut kan worden zonder dat je een deur omhoog moet trekken. De druk zou ook te groot zijn voor de lier. Het is wel de bedoeling dat er een bedieningskastje komt waarmee je op de stoel kan blijven zitten en alles bedienen. Met lichten zou helemaal leuk zijn. Dat zal ook wel nog komen.

Boven op die geleiders van de deuren komt wel een bebouwing of een soort dak. zodat de katrollen ook droog blijven.

Voor de sluis willen we ook nog van hout een soort van remmingwerk maken, zodat je niet (mocht het mis gaan, want het zuigt bij dat watervalletje) keihard op het beton vaart.

Laatst bewerkt:
hoe meer details des te leuker het wordt, misschien een idee om tegen de schutting een foto of schilderij te maken met b.v. een dijk met bomen of landschap in dezelfde schaal !

Ben wel benieuwd naar foto's (verslag) ook als het af is! een mooi project !!! :thumbsup:

Ha Stephan,

Ziet er heel gaaf uit!
Als t sluizencomplex geopend wordt lezen we t wel in de Scheepvaartkrant:D
En wat t spelen betreft gewoon doorgaan!

gr Herman

komt dat echt allemaal in de scheepvaartkrant te staan??
deze krijg ik iedere week van me pa's werk, hij werkt op de sluis in tiel.
we zien altijd allerlij schepen in alle soorten en maten voorbij komen.
veel suc6 met het sluizencomplex

gr. Floris

Haha,

Dat lijkt me niet, het is geen echte sluis, hooguit plaatsen ze dat een keer als er een keer plaats voor is. Kan die mensen wel benaderen via mijn werk mocht het nodig zijn.

Denk dat Herman het meer als grapje bedoelde.

dat denk ik ook flo, niet alles wat er op het forum neergezet word word ook echt bedoels.
maar stephan net achter waar de schepen liggen daar loopt een stroompje water terug naar het lager gelegen water waarvoor is dat?
of is dat een klein foutje dat hij nog moet aanpassen?

Neej is geen foutje,

Omdat er een sluis inzit ga je niveaus creëren. Omdat de sluis niet altijd gebruikt word maar wel de vijverpomp meestal aanstaat (die is bedoeld om het water terug naar boven te pompen anders kan je niet schutten). Dus als die pomp aanstaat blijft ie pompen, dan moet het water ook weer ergens weglopen, anders loopt alles over. Vandaar dat watervalletje.

oke zoiest dacht ik als maar wou het tog even weten. prachig zoals hij het inmekaar heeft gezet. heb je er nog meer foto,s van?
mvg dominique

Zit ik net eens op modelbouwshopflevoland te speuren, kom ik de vlaggetjes tegen van mijn werk (bijbaan), dat is wel erg gaaf. Koninklijke Schuttevaer. Zit er net over te denken om die dingen zelf te maken.
Staan trouwens wel meerdere binnenvaart merken op. was me nooit eerder opgevallen.

Laatst bewerkt:
Back