Bouw binnenvaartschip Stelsa

Hallo Stephan ,

Dat is een pracht van een schip .
En zoals je het maakt , heel mooi .
Daar kan ik een puntje aan zuigen .
Ga zo door .

Mvg Hans

hallo

hoe komt het toch dat die boten zo een herrie maken???
als je een tandwiel kast inbouwd dan heb je dat lawaai
DSCF0238Small.jpg

ik heb het zo gedaan met een tand riem
en je hoort haast niets buiten het gebrom van de motor
het is dan ook een kachtige motor

maar dat gesnerp hoor je niet
mischien een oplossing voor je volgende boot

groetjes raf

van het geluid klopt er is alleen een maar...

Het filmpje van wat hieronder staat hoor je over het algemeen mijn eerste schip er bovenuit. Helemaal de kopschroef die daar inzit, das meer herrie als daadwerkelijk wat doen. Het motortje waarmee die hut omhoog gaat is wel ok maar het mechanisme is het geluid aan het leveren. Maar dat laat ik mooi zitte.

En ja wellicht (vrijwel zeker) dat ik dat doe. Ik zal eens een foto maken van me kopschroefruimte hoe die op me 2e schip is (stelsa). Daar heb ik dat met snaren en dat gaat opzich wel maar ook wel redelijk geluid, maar denk ook dat het komt door de holle ruimte waar alles instaat. Achterop vind ik hem zelf niet heel veel herrie maken. Maar dan moet je ook niet vollaan draaien (logisch opzich) Voorop komt het meeste vandaan als ie draait dan.

Ik zou zeggen kom langs en bij deze, Komt er wel eens iemand in Maasbracht? de 26,27,28 en dan de 28ste zijn er havendagen. Er staat ook een bak met water van 10x12 meter schijnt. Daar leg ik hem in om te laten zien en te varen.

Laatst bewerkt:
Bart,

thnx heb heb je dat dan gedaan heb niet het idee dat ik het heel anders heb gedaan.
Mja zo kan iedereen het ook zien ga het bij mij niet meer aanpassen.

Verhaaltje over het geluid heb ik net beetje verklaard maar opzich is ie niet stil neej. Maar al veel stiller al nummer 1 :)

hallo

het is niet de bedoeling dat aan dit prachtige schip een verandering gaat aan brengen
maar mischien voor een volgend project is een tandriem overbrenging een optie
hier mijn pa zijn boot met de zelfde over brenging er in
je hoort de vogeltjes fluiten zo stil is deze boot
120 lang en 65 kilo zwaar dus geen klein bootje

groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
hej Raf,

dat is idd geen klein bootje. Hij is idd stil, heel stil je hoort alleen het water, heel mooi.
Het is begonnen door dit forum en shamrock in maastricht dat ik met tandriemen werk, eerder wist ik niet eens dat het ook stiller was.
Ben begonnen aan een bak voor dit schip en daar ga ik ook met tandriemen werken, dat beviel me zowiezo wel. Moet alleen zorgen dat de VETH die ik ga bouwen (met een vriend) zelf niet te veel lawaai maakt, das deels ook qwestie van smeren maar toch.

Niet dat ik het idd doe neej, maar achterop zou het ook heel moeilijk gaan om dat nog aan te passen, motor kan wel alle kanten op maar de as niet meer. Wat ook al verschil is of je geladen vaart of leeg, ben ik ook achter

Laatst bewerkt:
Grijper

Inderdaad Stephan de grijpers bouw ik zelf.
Daar komt bij dat ik bij een groot bulkoverslagbedrijf werk en daar natuurlijk dagelijks met verschillende grijpers te maken heb.
Het is mij echter ook gebeurt dat ik ben begonnen aan een grijper en later bleek dat ik twee verschillende schijvenbakken had gemaakt die niet op elkaar waren afgestemt.
Dit kwam alleen doordat ik wel de goede tekeningen had, maar van twee verschillende grijpers (foutje).
Zodra de poliepgrijper af is zal ik een foto plaatsen.
Groet, Piet.

hallo

een tip voor een boegschroef zonder lawaai
ik maak mijn boegschroeven zo dat de motor horizontaal licht
benodigheden zijn twee T stukken pvc en een stukje buis dat er in past
1T leg je plat in je romp daar waar het water naar buiten moet komen
de opening naar achter
de andere zet je in de langsrichting in je boot en verbind deze met dat stukje buis aan de voorste
1 opening (de steel van de T)zit onder door de romp
in de andere opening komt de motor met de as en schroef
in de voorste horizontale T komt een roertje BINNEN in
hoe het werkt
de motor draait steeds in 1 richting dus geen vaarregelaar nodig
een servo bedient het roertje in de boegschroef en leid het water links of rechts uit de opening
en het water wordt onderaan opgezogen dus geen kans op verstoppen van een van de openingen
geen koppelingen en geen tandwieltjes die lawaai maken
ik zal er eens een tekening van maken als er interesse in is
in mijn zinnia zit zo een boegschroef en die werkt reeds jaren probleem loos

groetjes raf

hee stephan

ziet er goed uit ik heb het schip al wat eerder gezien dan hier op het forum dankzij maurits van raamsdonk kon ik al wat eerder genieten van dit prachtige schip! het ziet er allemaal hartstikke netjes uit en ik krijg weer zin om te bouwen.

gegroet lars!

Hallo Raf,

Ken me er wel een beeld van vormen hoe dat ongeveer moet gaan uitzien en werkt. Maar tekening als altijd wel leuk :). Geen regelaar nodig? dat kan maar dan draait de motor een snelheid, niets-vollaan (ofja de voltage die je erop zet dan) Met regelaar zou je dus ook nog verschillende snelheden kunnen maken. Voor geluid maakt dit niet uit.

Dankje wel, De uitgang aan de zijkant kan ik dan nog wel vierkant maken das geen probleem. Trouwens, je zou dus ook nog ipv de T die naar de kanalen gaan kunnen vervangen voor kruispunt (of het bestaat weet ik niet) dan kun je ook nog achteruit duwen/stuwen.

Nu ben ik dus behoorlijk aan het denken of ik dit niet in me bak ga bouwen. Klinkt best wel goed te doen. Overgens is dit een bak met een normale kop van een schip. Een voorschip dus eiglijk.

In ieder geval heel hartelijk bedankt.

@ lars,

Oh dat je Maurits kent wist ik niet, haha. Heeft ie je mijn bak ook laten zien? En ja zin om te bouwen is altijd goed, was jij niet bezig met een koppelverband of vergis ik me nu?

Hoe heb ik mijn mastjes klapbaar gemaakt, op verzoek van melvin en wellicht wel andere.

In de hut heb ik een servo geplaatst, een standaard, kleiner werd me te klein en daar liep me de lijm in :S. Aan de servo heb ik een asje gemaakt, gaatje in me stuurhut onderbouw. Aan de mast heb ik het as beweegbaar bevestigd.
Klinkt wel even zo gedaan. Voordat ik de juiste slag kon maken en servo op de juiste plaatst had staan om er zoveel mogelijk uit te halen was wel even puzzelen maar daar geef ik niet op das juist leuk.

IMG_1660.JPG

Voorop idem dito
IMG_1661.JPG

Dan me kopschroef ruimte, Zo heb ik het gemaakt

IMG_1653.JPG

En zo is het achterop
De schroefassen heb ik afgedekt (kan de koker er zo afpakken), dit heb ik gedaan vanwege door het smeren wil het nog wel eens zo zijn dat er tijdens het draaien vet door de machine kamer vliegt, En een randje vet van boven naar beneden zat ik niet op te wachten vandaar dat ik het afgedekt heb. Van onder word het ook opgevangen in een gootje. De assen zijn gekogellagerd en ben hier zeer over te spreken, draaien lekker soepel.

Bij de regelaars komt er waarschijnlijk nog een bij of iets (schakelaar, is toch constante snelheid, boven en beneden) anders waarmee ik me hut laat bewegen.

IMG_1654.JPG

Boeing in de lak gezet voor en achter, glimd wel dacht ik zo. Met de kwast gedaan.

IMG_1657.JPG

IMG_1656.JPG

Verder nog, ik heb zelf vlaggetjes gemaakt, omdat dat leuker is als een gekleurd lapje in de mast. Was ook wel leuk om te doen, mja wat ga je er allemaal in hangen, te veel dingen die je kunt bedenken.
Wil helemaal geen reclame maken, maar ik bel met 4com, vaar voor Move, koop me scheepsbenodigdheden bij kruyf en alle (ofja veel) modelspullen bij shamrock.
Maar dat ligt ook een beetje aan waar ik in het land ben. Voormast is nog niet af, daar moet nog het een en ander op geplaatst worden

IMG_1630.JPG

Laatst bewerkt:
hee stephan

jaa dat klopt ik ken maurits via het internaat robbenoord en weer via school enzo ik ben indd bezig met het koppelverband.... alleen tijdelijk geen tijd ivm school examens en ik zit nou momenteel ook aan boord en alleen in de weekende thuis behalve deze week dan.
maar goed langzaam maar zeker wordt het wel wat zit nou eigenlijk te wachten tot dat de 4 kanaals kopschroeven klaar zijn dan kan ik hem weer wat varender maken.

gergroet lars.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo stephan

het probleem van de snelheid lost zich op door het roertje dat in de platliggende T zit
als het BV volledig BB afsluit gaat al het water naar SB
sluit het maar 3/4 af dan gaat er 1/4 naar BB en 3/4 naar SB en ga je dus langzamer
dus een regelaar hoeft echt niet
je regelt de water stroom met dat kleine roertje IN het T stuk

groetjes raf

hallo hier de tekening

boegschroef.jpg

het bruine is de onderkant van de romp
blauw de T stukken en de verleng buis
groen een stop met 2 O ringen er op
de motor ,as en de prop
en het rode het roertje met het asje dat boven de water lijn uit komt met het stuur armpje er aan
de prop is een afgetopte 3 blads speed schroef

langs onder opzuigen en dan kiezen langs welke kant het er uit moet komen
lekkere dikke vette speed motor er in en je hebt power om een 2 meter lange boot zo om te duwen dat het water een probleem heeft om er onder door te kruipen

groetjes raf

Hallo Raf,

Hartstikke bedankt, Het is ook de bedoeling inderdaad om hem in een voorschip te bouwen die ik weer als bak voor me schip plaats. Dat komt neer op 185 + 145 (zo lang is het voorschip) dus 330 mja dat gaat wel lukken, het ligt er ook aan hoe groot je het maakt natuurlijk, maar heb de hele dag al zitte bedenken over dit systeem en of er nog andere uitvoeringen gemaakt kunnen worden, koker profielen bijvoorbeeld. Dankjewel voor de tekening is me volledig duidelijk nu. Als ik er aan ga beginnen komen de foto's vanzelf.

Heeft het nog een rede dat de schroef horizontaat staat ipv verticaal op het vlak? Ik zou zeggen dan kun je de schroef namelijk evt nog vervangen waarneer nodig.

hallo stephan

beter kijken naar de tekening
de as met motor kan uit het T stuk geschoven worden
door de O ringen kan er geen water lekken en de motor houd alles op zijn plaats
zo blijft alles mooi vlak
ik dacht dat ik buis van 32 diameter genomen had maar het kan ook 40 geweest zijn
bij mij zit er een 500 speed motor op
de buis moet rond zijn daar er anders teveel water langs de schroef heen gaat
het werkt zoals een jet aan drijving dus de schroef moet in een ronde tunnel draaien
de uitgang kan je maken zoals je wil
ik heb zelfs de diameter verkleint to 2 cm dacht ik om wat meer stuw druk te krijgen
het roertje moet je door te passen en meten uit een stuk messing vijlen want dat moet mooi afsluiten IN het T stuk

groetjes raf

Back