Bouw binnenvaartschip Stelsa

Hey stephan,
ik heb net even je bouwverslag doorgelezen, Prachtig hoor !
Over een "tijdje" ga ik er ook eentje bouwen,want vind de slepers al mooi maar de binnenvaartschepen zijn helemaal prachtig :lol:..
Daarom had ik een vraag?
Heb jij een link of Pdf bestand voor tekeningen van een Binnenvaartschip ( Linkie met een aantal soorten binnenvaartschapen.)
Alvast bedankt,

daar ben ik ook al een tijd naar opzoek maar om de een of andere reden tot op heden nog niet gevonden qua tekeningen van binnenvaartschepen

Hey stephan,
ik heb net even je bouwverslag doorgelezen, Prachtig hoor !
Over een "tijdje" ga ik er ook eentje bouwen,want vind de slepers al mooi maar de binnenvaartschepen zijn helemaal prachtig :lol:..
Daarom had ik een vraag?
Heb jij een link of Pdf bestand voor tekeningen van een Binnenvaartschip ( Linkie met een aantal soorten binnenvaartschapen.)
Alvast bedankt,

daar ben ik ook al een tijd naar opzoek maar om de een of andere reden tot op heden nog niet gevonden qua tekeningen van binnenvaartschepen

Der word vaak nogal makkelijk over nagedacht wat betrefd tekeningen.. Heb jij dit, heb jij dat, enz. enz...

Vaak weten sommige niet hoeveel moeite er voor sommige tekeningen gedaan word, om ze uiteindelijk in handen te kunnen krijgen. En de meeste die dan dat soort tekeningen in handen heeft... Mag het vaak niet aan derde doorgeven in verband met geheim en prive eigendommen van het schip.

Maar voor beide.

www.hmbc.nl
www.modelbouwers.nl

En de site leid zich van zelf...

Dankjewel,
@ Smit hunter/ happy hunter,
Inderdaad die komt er ook aan , maar zal soms ook niet kunnen werken aan het " schip".
(door bijv, Montage kit die moet drogen.)
en dan kan ik in die tijd lekker aan een binnen vaart werken.

grztz

dan ben je al bezig met 3 schepen, is dit niet wat overdreven, het is natuurlijk heel leuk, maar om er dag en nacht mee bezig te zijn.... en straks zie je een ander model die je mooier vind

Heb deze gevonden ; Binnenvaart tanker MTS "Vilsteren"
Ik vindt het wel wat :D.
Nee hoor, 2 maar.
tegen die tijd is de zwarte zee allang af, ik ben al goed op-weg.
Grtzz

tekeningen :S

@silverlit

ik heb geen officiele tekeningen gebruikt. Vaar wel op een schip maar dit is niet een replica ervan onsm bouwjaar is wat ouder :P Jaartje of 50 haha

Heb zelf eerst met karton en papier geknuteseld.

Puur om het feit dat ik buitenboord vaar en daar het water wel anders is als in een vijfer. Dus heb de diepte wat aangepast een de breedte.

En zoals armando ook noemt. Het is heel erg moeilijk om officiele tekeningen te krijgen. De eerste de beste krijgt zo'n tekening dan ook niet al is het voor modelbouw en doe je er verder niks mee. Ieder schip is ook weer net wat anders. Sta je aan de wal lijkt alles wel op elkaar (die nieuwe dan) maar dat valt tegen, en zeker onderwater, de een is nog efficienter als de ander en daar lopen ze niet mee te koop (tekening daarvan dan he) Das allemaal concurrentie.

Er is het me wel aangeboden om iemands schip na te bouwen en dan kreeg ik zijn tekening maar dan was het ook alleen maar voor zijn schip en tekening moest erna weer trug, maar heb ook niet direct ja gezegd.

Kortom voor dat je een GOEDE tekening heb gaat er erg veel moeite aan vooraf en vooral geluk.

Maar anyway succes met bouwen en zoeken

hihi.
wil niet poggen maar bij mij koste het niet zoveel moeite.
heb tekeningen gekopieerd van m,n baas.
deze lagen gewooon aan boord, ff veertien dagen mee naar huis.
overplotten bij de kopiecenter.
het scheelt ook nog al als je ergens werkt.

heb een half jaar op een koppelverband gezeten.
wou deze tekeningen ook alvast inslaan maar zij hadden ze niet.
zusterschip heeft ze wel. mischien die eigenaar es benaderen.

het jammere alleen van de tekeningen die ik nou heb zijn van een tanker en ik wil droge lading bouwen
met verhoogde zijen (zoals alle nieuwbouw tegenwoordig) geeft niks als het voor en achterdek gelijk lopen trek je de zij naar beneneden
:evil: maar de dekken liggen helaas niet gelijk. het scheelt ook meer dan een boeiing hoogte, anders zou ik een verzonken achterschip kunnen bouwen. nu moet ik dus helemaal m,n eigen kop proberen te tekenen.
moeilijk moeilijk.
maar als ik m klaar heb ben ik best bereid om kopieen voor een zacht prijsje te verstrekken:cool:

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je uitleg.
binnenkort de tekeningen bestellen bij HMBC.
Van de "Binnenvaart tanker MTS vilsteren".

Dankjewel.

hey stephan,
misschien een rare vraag,
Hoe veel eurie's heeft je eerste schip gekost de "maasbracht"(die ene die eigenlijk te smal was.)
Zo kan ik een beetje rekening houden met mijn budget.
en kan je mij nog wat specificaties geven?
Lengte:
Regelaar:
Servo's:
Motor:
Loodaccu's:
ik snap echt niet hoe jij dat zomaar uit je hoofd in elkaar geknutseld krijgt ..

grtzz

Laatst bewerkt:
ff mazzel dan..haha

Nou..dan heb ik mazzel dan....Ik vaar zelf op de grote zus van mij model..
Heb Peter gebeld..(de man van de technische dienst bij ons) en 14 dgn later kreeg ik een grote doss thuis...Met al de orginele werftekeningen... Hoefde alleen alles om te schalen. wat niet mee viel hoor..haha..
En ik kan veel detail foto's van het orgineel maken...
Maar inderdaad...de meeste willen hun tekeningen niet doorgeven aan derden..jammer maar helaas..
Greet Frans..

Nou..dan heb ik mazzel dan....Ik vaar zelf op de grote zus van mij model..
Heb Peter gebeld..(de man van de technische dienst bij ons) en 14 dgn later kreeg ik een grote doss thuis...Met al de orginele werftekeningen... Hoefde alleen alles om te schalen. wat niet mee viel hoor..haha..
En ik kan veel detail foto's van het orgineel maken...
Maar inderdaad...de meeste willen hun tekeningen niet doorgeven aan derden..jammer maar helaas..
Greet Frans..

Ja, maar daar zeg je het zelf. "Ik vaar zelf op de grote zus van mij model.." mensen binnen het bedrijf, die connectie`s binnen het bedrijf hebben en de juiste persoon weten te vinden.. Krijgen veel meer bij elkaar, dan een normale buitenstander die opeens ff binnenkomt en zeg" hey, ik ben modelbouwer! en dit en dat"..

Maar het is inderdaagd goed nieuws om te horen..

Kosten eerste model

hallo,

Op de kont staat idd maasbracht, dat is de plaatsnaam waar ik vandaan vaar
thuishaven zegmaar. Het eerste schip heet Stephan. Maar goed dat terzijde.
Je antwoord op je vraag ;)

Lengte: 156 cm, 20 cm breedt en 11,5 diep. Haha idd veel te smal naar verhouding dat ie diep is, maar hij valt niet om hoor hoe idioot je ook vaart, dat heb ik wel uitvoerig getest.
Regelaar: 3 in totaal. 1 voor me kopschroef, 1 voor me stuurhut (beweegbaar) en ik heb ivm het budget van 4 jaar geleden 1 regelaar voor 2 motoren gebruikt. Beter is 1 voor iedere motor.
Servo's: standaard bij de afstandsbediening, (futaba f18) mja de standaard dus. 1 voor me roerwerk
Motor: speed 500e voor achterop en kopschroef dus 3 en een motor voor de stuurhut.
Loodaccu's: 6v accu en soms 2 ervan. 12 volt kan ook maar dan vaart ie niet mooi.

de kosten de regelaars kostte me toen 40 euro per stuk. accu's waren 26 per stuk. motoren 13 nogwat p/st
Kopschroef was 30 euro

electro is dus totaal ongeveer 120 + 40 + 52 + 30 + 10 (servo :S)= 250

Dat is om de boel varend te maken. Verder zitten er nog 2 schroefassen is kogelgelagerd 27,5 p/stk dus nog eens 55
2 schroeven dat was (weet ik niet zeker meer) iets van 15 euro

Totaal: 350 euro mag je wel rekenen om het varend te maken

Verdere kosten zijn dan nog lampen,schijnwerpers, halogeen lampen in de masten en andere detail dingen, (ontluchtingskokertjes)

halogeen Behuizing's + lampen (5 pakjes per 2 verpakt, was 25 euro
3 schijnwerpers waren 7 p/stk dus 21
boordlichten + lampkokers waren iets van 10 euro totaal
Overig is het nog eens 20 euro aan andere spulletjes, (ontluchtings kokers in de den, messing reling langs de den en voor in de bolders messing asje)

Dit is als totaal nog eens 25 + 21 + 10 + 20 = 76

Buiten het bouwmateriaal van het schip (hout ed.) van het schip

is het schip in grove totaliteit dus 350 + 76 = 426 zowiezo wel.

Dat was het van me eerste schip de 2e is wel duurder geworden, dit omdat het daar beter is qua electro en ook omdat ik masten electrisch beweegbaar heb gemaakt.

Die kosten reken ik nog eens uit als die helemaal klaar is. Ik weet wel dat er nu ongeveer 440 uur werk inzit, vandaag de dag.

En het zelf zo bouwen is ook niet zomaar gedaan, eerst is het vooral veel met papier en karton gemaakt totdat er een schip onstond. en goed oogde toendertijd. Voor dat er ook maar iets met hout gebouwd werd. Eenmaal een casco hebbend heb ik steeds weer eerst met karton gekeken hoe alles stond en of het klopte. Verder haalde ik veel van ons schip hoe alles zit en nog veel meer van foto's van andere schepen en details. Heb ondertussen een hele map met foto's verzameld van andere schepen en onderdelen.

de 2e is alles wat ik aan de eerste wilde verbeteren. De kont is hetzelfde alleen 10 cm breder waardoor het net eff wat mooien en echter uitziet. Heb hem wel nog halfe cm dieper gemaakt maar dat is niet te zien in het water en daar ben ik er wel blij mee omdat ik naast het schip veel vaar als het kan.
Kortom verzamel veel foto's van schepen en onderdelen die je mooi vind, Stuurhut bijvoorbeeld, maar ook andere details. Maakt het allemaal een stuk makkelijker voor jezelf ook al heb je een tekening voor je liggen. Er zijn er zat die een schip hebben en die het later nog hebben aangepast op een werf omdat het gemak dan groter werd of om andere redenen.

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je uitleg stephan.
zoveel werk uren vind ik zelf eigenlijk niet erg,
het is leuk en er onstaat een mooi resultaat.
ik ga zelf ook een binnenvaart schip maken (drooglading).
Dus dan eerst maar wat in elkaar flansen van karton enz enz.
ik ga de zelfde maten gebruiken van lengte breedte ect.
van jou eerste schip.
omdat ik dat smalle juist mooi vind op jou schip.
nu nog een mooi bedragje bij elkaar sparen, en dan kunnen we beginnen aan haar.
Als ik vragen mag,
Hoe heb jij de spanten verlijmd?(precies recht).
is daar een speciaal tooltje voor?
en ik neem aan dat je voor de spanten de normale houtlijm hebt gebruikt van bison?
en hoeveel mm zijn de beplating van de "boeg", en haar "kont".
en hoe veel mm zijn jou spanten?

Bedankt,

gegroet.

silver spanten zou ik wel met water vaste lijm doen.

en van mij boot zijn de spanten 10 mm en staan wat verder uit elkaar.

gr willem

Back