Kosten eerste model
hallo,
Op de kont staat idd maasbracht, dat is de plaatsnaam waar ik vandaan vaar
thuishaven zegmaar. Het eerste schip heet Stephan. Maar goed dat terzijde.
Je antwoord op je vraag
Lengte: 156 cm, 20 cm breedt en 11,5 diep. Haha idd veel te smal naar verhouding dat ie diep is, maar hij valt niet om hoor hoe idioot je ook vaart, dat heb ik wel uitvoerig getest.
Regelaar: 3 in totaal. 1 voor me kopschroef, 1 voor me stuurhut (beweegbaar) en ik heb ivm het budget van 4 jaar geleden 1 regelaar voor 2 motoren gebruikt. Beter is 1 voor iedere motor.
Servo's: standaard bij de afstandsbediening, (futaba f18) mja de standaard dus. 1 voor me roerwerk
Motor: speed 500e voor achterop en kopschroef dus 3 en een motor voor de stuurhut.
Loodaccu's: 6v accu en soms 2 ervan. 12 volt kan ook maar dan vaart ie niet mooi.
de kosten de regelaars kostte me toen 40 euro per stuk. accu's waren 26 per stuk. motoren 13 nogwat p/st
Kopschroef was 30 euro
electro is dus totaal ongeveer 120 + 40 + 52 + 30 + 10 (servo :S)= 250
Dat is om de boel varend te maken. Verder zitten er nog 2 schroefassen is kogelgelagerd 27,5 p/stk dus nog eens 55
2 schroeven dat was (weet ik niet zeker meer) iets van 15 euro
Totaal: 350 euro mag je wel rekenen om het varend te maken
Verdere kosten zijn dan nog lampen,schijnwerpers, halogeen lampen in de masten en andere detail dingen, (ontluchtingskokertjes)
halogeen Behuizing's + lampen (5 pakjes per 2 verpakt, was 25 euro
3 schijnwerpers waren 7 p/stk dus 21
boordlichten + lampkokers waren iets van 10 euro totaal
Overig is het nog eens 20 euro aan andere spulletjes, (ontluchtings kokers in de den, messing reling langs de den en voor in de bolders messing asje)
Dit is als totaal nog eens 25 + 21 + 10 + 20 = 76
Buiten het bouwmateriaal van het schip (hout ed.) van het schip
is het schip in grove totaliteit dus 350 + 76 = 426 zowiezo wel.
Dat was het van me eerste schip de 2e is wel duurder geworden, dit omdat het daar beter is qua electro en ook omdat ik masten electrisch beweegbaar heb gemaakt.
Die kosten reken ik nog eens uit als die helemaal klaar is. Ik weet wel dat er nu ongeveer 440 uur werk inzit, vandaag de dag.
En het zelf zo bouwen is ook niet zomaar gedaan, eerst is het vooral veel met papier en karton gemaakt totdat er een schip onstond. en goed oogde toendertijd. Voor dat er ook maar iets met hout gebouwd werd. Eenmaal een casco hebbend heb ik steeds weer eerst met karton gekeken hoe alles stond en of het klopte. Verder haalde ik veel van ons schip hoe alles zit en nog veel meer van foto's van andere schepen en details. Heb ondertussen een hele map met foto's verzameld van andere schepen en onderdelen.
de 2e is alles wat ik aan de eerste wilde verbeteren. De kont is hetzelfde alleen 10 cm breder waardoor het net eff wat mooien en echter uitziet. Heb hem wel nog halfe cm dieper gemaakt maar dat is niet te zien in het water en daar ben ik er wel blij mee omdat ik naast het schip veel vaar als het kan.
Kortom verzamel veel foto's van schepen en onderdelen die je mooi vind, Stuurhut bijvoorbeeld, maar ook andere details. Maakt het allemaal een stuk makkelijker voor jezelf ook al heb je een tekening voor je liggen. Er zijn er zat die een schip hebben en die het later nog hebben aangepast op een werf omdat het gemak dan groter werd of om andere redenen.