Bouw binnenvaartschip Stelsa

maten spanten en beplating

Heej,

duurde eff de reactie, was in belgie en daar hebben we geen internet op het schip, nu wel weer.

Als spanten heb ik multiplex 11 mm. Gelijmd met watervaste houtlijm idd. Bison. Beplating is van 3 mm triplex.

Ik heb eerst me vlak gemaakt en daar het midden van opgezocht. Een lijn van voor naar achtere getrokken zodat je over de gehele lengte van die lijn uit kan gaan. Daarna heb ik de spanten gemaakt en daar ook het midden op afgetekend. Daarna is het een kwestie van de lijnen op elkaar zetten en met (zo heb ik het gedaan) een geo driehoek de spanten haaks gezet. En daarna nog alles 10 keer nagemeten. Ze staan bij mij 2 cm uit elkaar (de ruimte ertussen).

Me kont is een ander verhaal. Die heb van balsa hout gemaakt. Ik had planken van 10 cm breed en 3 cm hoog. 1 meter lang. Daar heb ik er 2 naast elkaar gelegd. Das dus die 20 cm, en vervolgens daar aan de zeikanten nog zo'n plank opgezet. De ruimte ertussen in is ook opgevult met dit hout. Vervolgens heb ik al het overige hout eraf geschaafd met een bijtel. Totdat ik een kont had. Het is in het begin eff moeilijk beginnen maar uitijndelijk komt het wel.

Zal het je proberen wat makkelijk uit te leggen. Aan de bovenkant (boven aanzicht) teken je eerst de lijn af hoe je kont moet worden. Dit kun je tot beneden dus zo maken. Hoe dieper je gaat hoe meer hout er af moet.
Daarna kijk je naar het achter aanzicht en teken je waar de schroef of schroeven moet komen. Vervolgens aan de zeikant teken je af waar je tunnels eindigen en je kont loopt. en dan begin je met die hoek die je creeerd er af te zagen en daarna ga je schaven.

Ik zal er een tekening van maken hoe ik het bedoel allemaal, kan me voorstellen dat het niet heel begrijpelijk is. Met tekening word het wel duidelijker hoop ik :)

Zal een foto voor je opzoeken. Ben nu een bak aan het maken bij me 2e schip en daar heb ik ergens een foto van, die volgt nog ;) Die heb ik op de zelfde manier gemaakt, vandaar.

Ik zou je schip als je toch die maten gebruikt iets minder diep maken Al is het maar 1,5 / 2 cm. Word ie ook wat stabieler van. Verder kan je hem zo bouwen er gebeurt niks mee als je ermee vaart. Hij zakt een beetje scheef maar gaat niet om.

Foto en tekening komen vandeweek erop te staan dan.

tekening en foto

Hallo,

Die tekening en foto gaan nog even op zich laten wachten, heb van de week niet veel tijd gehad om deze te maken. Aan boord gewerkt (schuren en verven enz) en meer aan me bak gewerkt. En daarna was zo'n beetje me tijd op. Maar ze komen er wel aan dat staat vast.

Hier de teking van hoe ik het gedaan heb met mijn kont

tekening_kont.jpg

je haalt eigenlijk als het ware een blokje weg aan de achter kant. en die hoek die eruit is daar teken je de schroef of schroeven af. en verder zijn de stippellijn die verticaal staan ongeveer de vorm die je moet gaan krijgen.

En de kop is een ander verhaal.

Ik heb een foto van me bak waarbij je de lijn ziet staan. die staat dus van voor naar achter in me bak. Zelfde geld voor me schip.

Foto%27s-0144.jpg

Nog vragen, dan lees ik het vanzelf, en probeer zo snel mogelijk te reageren.

Stuurhut Mechanisme en bak in de vakantie

Hallo iedereen.

Ben een tijdje op vakantie geweest en foto's uploaden was ook niet altijd een succes, maar ben inmiddels weer thuis en heb in de vakantie me schip meegenomen naar boord en daar wat aangepast en de nodige vaaruren gemaakt.

IMG_2124.JPG

Ook ben ik bezig geweest om mijn stuurhut beweegbaar te maken. Ik heb me dit systeem bedacht en het werkt prima als ik er een motor op aansluit. In me eerste schip had ik al een soortgelijk systeem dat wel verbeterd kon worden en dat dus gedaan en hier en daar eens rond gekeken hoe andere bouwers het hadden als ideeën.

IMG_1931.JPG

Ik ben meer bezig geweest aan me bak die ik voor dit schip zet. En 6 weken vrijwel iedere dag een beetje bouwen gaat het al vrij hard allemaal. Ook omdat ik al de kennis had van hoe het moest en ik het wilde hebben aangezien het voorschip (spantenplan) hetzelfde is als bij mijn schip.

Het grote deel heb ik besteed aan het bedenken en uitwerken van een kopschroef in de bak. En nadat ik hem vorige week heb getest ben ik zeer tevreden met het resultaat hiervan.

Stephan, nou niet stil gezeten zeg!!!
mooie foto met die avond zon erop!!
Net echt. Heb je ook filmpjes gemaakt?

proficiat mooi werk!

brandaris

mooi schip

Hay Stephan,

Ik heb zo juist het hele verhaal eens rustig doorgelezen en heb geen vragen. Je hebt een fraai schip gebouwd. Ik hoop hem ooit eens tegen te komen op de een of andere vaardag in den lande. Je foto's zijn bijzonder mooi en erg duidelijk. Mijn welgemeende complimenten :worship: voor het geheel.

Opa Jan

Filmpjes

Hallo,

Brandaris, de filmpjes staan op youtube. corstephanmodelbouw. En dan moet er ergens "varen stein" staan.

Ook op picasa staan meerdere foto's hiervan.

Ik heb een luik gemaakt met een standaard voor me camera en daar heb ik films van gemaakt.

En Koen, klopt wel jah maar veranderen kan ik het ook niet meer. En ik heb idd een beetje met de maten gespeeld omdat je buitenboord grotere golven tegenkomt. Het is niet 1:50 maar in zekere zin zit er wel schaal in he ;)

De volgende is wordt wel 1:50 dat ga ik wel doen. Maar eerst me bak maar eens afmaken anders ben je met teveel dingen bezig.

Ik ben bezig met een tekening van een schip maar ik weet nog niet zeker of ik die krijg. En de eigenaar wist niet of die alles nog had. Het gaat hier om de Emulator voor de kenners onder ons. Ofja het was de emulator me oom is er inmiddels af.

Opa Jan,
Het is de bedoeling dat ik met me schip naar Goes ga, maarja dat is ook pas volgend jaar. Mocht de club nog ergens heen gaan zal ik het ook wel horen maar zover ik weet stond er nix op de planning behalve soepvaren. Geen idee wat of waarneer en waar het is.

Dankje brandaris,
Die Standaard gooi ik ook nie weg, mocht je dan eens ergens anders varen dan ken een ander dat ook zien he. Ik moet alleen nog rekening ermee houden dat als je aan het filmen bent dat je niet te hard draaid met het schip anders ziet het niet meer zo echt uit. Kijk het is wel modelbouw, maar heb al van verschillende gehoord dat het er wel behoorlijk echt uitziet zo. Alleen een golfje met leeg schip zie je direct zo hard.

Die van die duwboot is van een vriend van me, die heeft mijn camera in zijn stuurhut gezet, das ook wel leuk, die gaat eerst omhoog en dan gaat ie een rondje varen.

Jeroen, ja dat is het schip van me oom geweest. Nu vaart een andere oom van me erop en staat er mixage op. De brug is nu creme wit. en hier en daar nog wat andere kleuren. Maar die ga ik wel nabouwen jah. Ben daar heel veel aan boord geweest dus zal niet zo'n heel probleem zijn om dat te gaan bouwen.

Ik heb echt foto's zat van bepaalde onderdelen, zo ook van de verlenging. en hun hebben die ook. Dan ken je ook goed zien hoe het onderwaterschip is, ook al heb je een tekening.

Laatst bewerkt:
hefkolom

Op verzoek heb ik een tekening gemaakt van hoe ik mijn stuurhut beweegbaar heb gemaakt.

Mocht iemand de pdf willen hebben voor een duidelijker overzicht, dan lees ik de aanvraag wel.

hefkolom.jpg

De moer die over het draadeind loopt zit geborgd dmv een als je direct naast het draadeind. Aan de moer heb ik een oog gesoldeerd waardoor deze dus niet meer mee kan draaien met als resultaat dat het geheel heen en weer beweegt waardoor me hut omhoog of omlaag gaat.

Op het moment ben ik me nog aan het bedenken hoe ik bij mij de motor ga plaatsen in het echt. ik denk eerst met een haakse overbrenging want hij pastniet achter de as van het draadeind.
Binnenkort meer hierover. Heb aankomende maanden meer tijd voor de hobbie ipv de afgelopen. Het mooie winterweer is een goede tijd om lekker binnen te hobbien en dat ga ik dan ook doen.

Laatst bewerkt:
Ik heb het gevonden

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier wat foto's van bouwen heb geplaatst.

OP het moment ben ik bezig om luikens te maken. Deze zijn nog niet af moet ze nog bekleden met traanplaat profiel, maar om een idee te geven. Ze lijken wat groot maar dit is nog in kapvorm. Ik plak hier nog stukken van 1mm dik hout op per kap komen er 3 "luiken" op. waarvan er bij 1 van de 3 een beetje overlapping heeft zodat waarneer het regent het niet in me ruim kan regenen. Voor het geval dat. Duidelijkere foto's komen morgen. Dan is er ook beeld bij mijn verhaaltje, kan meer duidelijkheid scheppen :)

IMG_2224.JPG

En na een tijdlang zoeken voor een geschikte motor/vertraging om mijn stuurhut beweegbaar te maken heb ik afgelopen zondag wat gevonden. Gekregen via een clublid die er nog 2 op zolder had liggen. Al een hele poos.

Het is van robbe, maar het is een oud serie nummer. Ik weet dat ie tussen 3 en 6 volt werkt maar meer weet ik er niet over, De vertraging heb ik uitgeprobeerd en die leek mij wel mooi voor de stuurhut. moet het geheel nog inbouwen maar dat gebeurt het weekend (dat is de planning)
Hier een foto van het motortje.

IMG_2222.JPG

IMG_2221.JPG

Laatst bewerkt:
@Stephan
Niets dan respect hoor, ziet er prachtig uit.

Als je de ruimte hebt en de snelheid is goed heb je geen andere motor nodig maar kijk voor motoren anders eens hier:
Precision Miniature Motors, Gearmotors & DC motor control by Precision Microdrives

Van zo een site had ik een motortje voor mijn spindel vandaan.
Graupner raadde 1 van eigen merk aan, € 73,-
Ik heb een andere gekocht voor € 7,50 en dat werkt prima.
Deze gebruik ik op een spindel om mn bijboot binnen te halen, PDF bestand!!

@ pergotje

Dank u,

Die site, daar staan leuke dingen op, ook met metalen tandwielen, Ken er ook een hoop (vertragingen) waarbij het nog wel eens plastic is maar dat lijkt mij niks.

Die prijs van graupner haha, WOOW. Dan is uw oplossing toch 10 keer beter.

Als het motortje wat ik heb gekregen blijft werken dan is er niks aan de hand en anders heb veel baat bij uw tip.

De inbouwplek zit aan de onderkant van mijn roefdek, dat zou wel moeten passen. Ik zit meer met me regelaars dat ik die moet verplaatsten. die had ik namelijk hoog en droog geplaatst op een plankje, misschien dat het net past allemaal anders moet ik het plankje een beetje verplaatsen.

Hier een foto van hoe het systeem zit, De kabels hangen hier nog wat los maar dat is inmiddels wel netter weggewerkt.

IMG_2199.JPG

Hallo,

In het weekend weer eens lekker aan de hobby bezig geweest. Kwam er achter dat aan de kont net boven de roeren een piepklein gaatje zat :S
Het hout trok een beetje, zo kwam ik erachter. Gaatje gedicht en de boel opgeschuurd zodat de speigel ook weer een spiegel word. Schilderen moet ik nog maar daar had ik nog geen zin in en bovendien moet ik eerst nog wat ander maken waar dezelfde kleur opmoet (op me bak)
Aangezien het winterseizoen zo langzamerhand is aangebroken heb ik weer meer tijd om hem hier en daar op te knappen/af te maken of dingetjes bij te werken.

De putjes in me boeing heb ik ook opgevuld, de boeing hoort ook mooi glad te zijn.

IMG_2227.JPG

Zo ook de oneffenheden (de grote, het blijft wel een schip) bij me tunnel bijgewerkt.

IMG_2225.JPG

Me stuurhut electrisch beweegbaar maken :)

Hallo iedereen,

Allereerst een wijziging in de plannen. Ik had alles klaar en gemonteerd (het draadsysteem. Ik zet de motor aan (alles goed uitgelijnd) en de eerste paar cm omhoog ging ook prima totdat ik van alles hoorde wat je niet wil horen. Kortom het complete systeem lag in alle mogelijke delen uiteen. Ik heb hier dus maar wat anders op bedacht. En kwam met het volgende.

Een klosje die het touw oppakt. Mijn moeder maar eens uitgelegd wat ik nodig had van haar naaidoos en uiteindelijk een klosje garen gevonden/gekregen.

IMG_2230.JPG

de diameter die ik nodig had voorop de koppeling van 4 mm. Op het klosje was het 6. heb dus zelf een asje gemaakt van verschillende diameters over elkaar heen. hij bestaat dus uit 3 delen aaneen gesoldeerd.

IMG_2232.JPG

dit wordt het idee

IMG_2235.JPG

en zo zit het geheel in elkaar. Normaal ben ik er niet voor om de aandrijving in een hoek te zetten maar dit draait niet constant en het draait soepel. Bovendien had ik ook wat problemen met de ruimte. Bouw je nog zo'n schip en dan nog ruimte gebrek hebben. Zal wel aan mij liggen haha.

IMG_2240.JPG

En zo zit het in de woning gebouwd. Het touwtje moest ik nog wel vast maken.

IMG_2241.JPG

Hij werk soepel en goed, maar ik heb het motortje op 6v aan gesloten maar dat gaat nog te hard ik ga hier nog 3 volt van maken deze week.
Als het dan wel normaal gaat dan maak ik er een filmpje van. Nu is het niet te doen. 2 sec. dan staat ie omhoog.

Het resultaat qua hoogte

IMG_2242.JPG

Laatst bewerkt:
Beste Stephan,

Een prachtig voorbeeld van "ervaring opdoen"; heel mooi gedaan. Waar moet dat naartoe, ik bedoel jij bent nog maar 20.... (volgens jou misschien al 20, alles is relatief). Ik hoop dat je nog lang plezier houdt in deze prachtige hobby.

Groet,

Ad Bakker

Goedemorgen,

@ Ad

Ik heb dat ook, dat ik nog maar 20 ben.
Woon inmiddels nu 5 jaar op me eigen (huis van ouders) en daar zit een hobbyhok bij. En daar kan ik heerlijk werken. IK ga het steeds leuker vinden, juist omdat je steeds meer dingen leert hierin van het verleden (spelende knutselen) en handigheid krijgt waarneer je een paar keer iets maakt.

De hobby verveelt me absoluut niet. En dat zal ook wel heeeel lang zo blijven.
Vindt het een heerlijk tijdverdrijf, kan het ook dagen achtereen doen. Als iets niet wil lukken dan zoek ik net zo lang naar oplossing of ik wordt s'nachts wakker met een idee.
En ook niet geheel onbelangrijk, het forum helpt ook een grote hand.

Back