Bouw Cat385CL Graafmachine

rupsplaten maken...

Ook deze worden weer uit stalen strip gemaakt.
Eerst maak ik er 1 om de juiste bewerkings volgorde te testen.


1 klaar, nog 99 te gaan....;)


ronding gefreesd...


tand bovenzijde frezen..


tussen de tanden frezen..


tussenstand...

zijkant tand frezen..


radius aan de zijkant frezen...



tussenstand...


uitsparingen frezen...



gaten boren...


ik heb een mal gemaakt met een radius die overeenkomt met de gebogen zijde van de rupsplaat.
aan de bovenzijde was al een radius gefreesd,maar de onderzijde was nog vlak. In de mal wordt de plaat met een hamer en een stalen staaf in de juiste radius geklopt.


..en dan ziet het er zo uit, aan de rechterzijde van de plaat is de radius te zien.




De eerste platen zijn gemonteerd met m2 boutjes.


eerste zijde gereed...

en de tweede...


Ik wilde voor zekerheid gaan, dus alle platen ook nog vastgelast aan de schalmen aan de binnenzijde van de ketting.

Groetjes, Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
Dank je Markioo,
Was idd heel veel werk,en was blij toen het klaar was;)

Dank je Sieb.

Groetjes Charlotte :bye:
 
En weer verder...

het materiaal voor de draaikrans.


als eerste het middendeel gemaakt, door een verzonken rand te draaien in de ring, wordt het verticale deel goed gecentreerd.


het middendeel met Tig vast gelast aan de onderzijde binnenkant.


daarna de opsluitring voor de lagers gemaakt, en hierbovenop komt ook de tandkrans bevestigd.



door de rand op de opsluitring wordt de tandkrans gecentreerd.


daarna de gaten geboord en draad getapt, om alles vast te kunnen schroeven.


en hetzelfde met de tandkrans gedaan.


aangezien ik afwijk van het bouwplan, eerst natuurlijk zelf een tekening gemaakt :)


de lagering wordt verzorgd door 2 dunringlagers. Om de speling op te heffen gaat het als volgt:
De twee lagers worden op het middendeel vastgezet, zodat de binnenringen van de lagers op elkaar drukken.
Daarna de ruimte tussen de buitenringen opmeten, en op die dikte een ring maken die tussen de buitenringen geplaatst kan worden.


Door daarna het middenstuk iets lager te maken als de hoogte van de binnenringen van de lagers, kun je met de opsluitplaat de speling afstellen en later ook nog na-stellen.



Daarna de buitenkant van de draaikrans gedraaid.


30 + gaten geboord en M2 draad tappen....

 
Laatst bewerkt:

bovenzijde....


onderzijde....


en zo ziet het eruit op het onderstel.


goed passende M2 ringen zijn niet te krijgen, dan zelf maar draaien...:)


en dan ziet het er zo uit.


Bij de echte machine zit er een grote opening om bij de bouten van de draaikrans te kunnen, deze ook in het frame gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Bouw van de aandrijving van de rupsen...


Dit word de tussenvertraging en motor bevestiging.


eerst berekend wat de hartafstand van de tandwielen moet zijn, en getest op een blokje....


....daarna toegepast op de vertragingskasten.


hier zie je dat de uitgaande as van de motor gelagerd word,en de uitgaande as van de vertragingskast ook gelagerd wordt.


hier zie je dat het tandwiel op de motoras met een imbus vastgezet wordt, maar ook met een pen door de as heen.


aan de andere zijde van het tandwiel wordt deze nog ondersteund door een as die ook gelagerd is.


als alles vastgezet is, ziet het er dan zo uit.


Op de uitgaande as zit een groot tandwiel, waar een spie in gemaakt is om slippen te voorkomen.


op de uitgaande as zit aan de buitenkant een kettingwiel, die ook weer met een spie is voorzien,en opgesloten wordt door de imbusbout.


Tijd voor een proefrit met extra materiaal, totaal 24,5 kg.


een blik op de onderzijde van de aandrijving, de motoren zijn van Servonaut : RB35 plus 34 .


eerste proefrit .


De proefrit verliep goed, alleen de vertragingskasten waren iets verschoven , dit opgelost door een vulplaat te maken, zodat de vetr.kasten gefixeerd zijn.
daarna nogmaals getest met een gewicht van 40 kg totaal,geen probleem.
 
Laatst bewerkt:

Bij de echte machine zit de aandrijving en slangen onder beplating weg gewerkt, dit wil ik dus ook enigszins namaken.


kettingkasten gemaakt...



beplating om de motoren...


en verder afgedicht...


afdekplaten voor de kettingkasten...


en gereed..


en de afdekplaten waar normaal de hydraulische slangen doorheen lopen.


Groetjes Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
Dank je Danny,

Even weer een paar foto's erbij zetten:

de elektrische doorvoer maak ik van mijn eigen ontwerp.
hier zie je de centrale spil die geïsoleerd wordt met zwart pvc.


vervolgens een aantal ringen gedraaid met bijpassende isolatie ringen.


daarna de centrale spil op het chassis geschroefd.


en een extra pvc schijf om de boutjes te isoleren


daarna in de uitsparing in de ringen de draad vast gesoldeerd.


om vervolgens de ringen op de spil te plaatsen,met weer een isolatieschijf tussen elke messing ring.


en het geheel opgesloten met een messing moer.


in deze moer is weer een asje geschroefd,waar later het draaiende deel op komt.


het draaiende gedeelte gemaakt van alu, met lagers, en daartegen aan een stuk plexiglas waar de koolborstels in gaan komen.


kamers voor de koolborstels uitgefreesd, en de aansluitingen voorbereid.


daarna de koolborstels geplaatst, met drukveertje.


en de koolborstels vastgesoldeerd, ook is te zien dat de koolborstels voorzien van een radius, zodat het mooi aansluit tegen de messing schijven.


na het plaatsen even testen...
 
Laatst bewerkt:

om de afmetingen te kunnen inschatten , even een aansteker erbij geplaatst...


close-uppie...


en zo ziet het er uit met de draaikrans er om heen.


daarna gaat het verder met de bodem van de bovenwagen uit aluminium.


frezen van de plaat...


plaat buitenlijn gereed.....


met kunst en vliegwerk de schuine rand er aan kunnen frezen...


mijn toenmalige freesmachine was eigenlijk te klein om de plaat in 1 keer te frezen, dus moest ik de plaat 1 keer omspannen.


maar uiteindelijk is het gelukt...

daarna met een fly-cutter de rand van de cirkel van de draaikrans uitgesneden....


.....waarna deze met een gewone frees verder werd uitgefreesd.


en zo zit de draaikrans ietwat verzonken in de bodemplaat.


daarna de onderzijde van de plaat zo gefreesd dat in het midden een getrapt oppervlak ontstaat zoals bij de echte machine.


van de voorzijde gezien ziet het er dan zo uit.


en hierboven zie je bij de pijlen hoe het er bij de echte machine uitziet.

Groetjes,Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
Dank je denman,

het zijn borstels van Conrad vandaan,uit de Rc auto racerij, dus kunnen wel wat hebben, maar mochten ze versleten zijn,dan zijn ze gemakkelijk te vervangen.

Groetjes Charlotte :bye:
 
ik denk dat er in t model echte rubber mat komt te liggen en n gestoffeerde stoel met armsteunen en de ruitenwissers een echt rubber stripje zal krijgen
de luiken deuren echte gasveren krijgen zo gedetaileerd doet u het :D:D:D
 
Dag Charlotte,

ja idd je details leggen de lat zeer hoog dat wel maar alle respect voor wat je laat zien ik volg je trouwens al veel langer in het ander forum, hoop dat ik je zal kunnen evenaren in de details maar dat gaat mij nogal wa moeite kosten zunne, zal wel wat natte vingerwerk bijzitten hahaha maar goed kwa techniek heb ik wel wat ervaring sleutel al aan auto's moto's sinds men 10j daarna vrachtwagens en graafmachines dus dat zit wel snor maar het nabouwen in model is nog andere koek. toch wil ik ervoor gaan om ook de hydrauliek zoveel mogelijk zelf te bouwen dus vraag mij af op hoeveel bar je werkt en welke pomp je hebt gebruikt.

Gr johan
 
Dank Markioo,Jeroenz en Johan.

Idd,in de kabine is rubber mat gebruikt,en de ruitewisser heeft ook echt rubber.:D

@ Johan,
Details moet je gewoon proberen als je het leuk vindt, met vallen en opstaan leer je lopen ;)
Verder kun je altijd hier om hulp vragen,als je vastloopt.

De kraan gaat op20-25 bar werken.
Voor de pompen ga ik een jung 3-voudige pomp gebruiken, pomp is in bestelling.
Elke pomp heeft z'n eigen cirquit:
pomp 1 : arm omhoog en omlaag + extra functie,
pomp 2 : knikarm + extra functie
pomp 3 : bak + quick coupler.

Dit is om een idee te hebben, uiteindelijk kan het nog afwijken.
Waarom 3 pompen ?
Hierdoor zijn alle hoofdfuncties gelijk te bedienen, zonder dat ze elkaar beïnvloeden.

Stuurventielen worden van Meinhart ( via Hobma besteld )

Later meer hierover, als ook een schema.

Groetjes ,Charlotte :bye:
 
en verder....

Om een mooie vloeiende ronde rand te krijgen, heb ik deze iets ingefreesd, om later een gebogen messing plaat in te plaatsen.


om die messing rand niet te beschadigen, wordt eerst de binnenzijde van de bovenwagen gefreesd.


en dan ziet het er zo uit...


ook de uitsparingen voor verlichting aan de voorzijde zijn reeds gefreesd.


Van de bovenkant gezien, is mooi te zien dat de zijkanten en in het midden 2 ribben hoger zijn als het weg gefreesde stuk ertussenin, hierdoor is de plaat stijver en buigt niet door.


om later de draaikrans na te kunnen stellen ,zonder dat alles uit elkaar gehaald moet worden, heb ik de tandkrans afgetekend, op de plaats waar hij later onder de A-frames zou komen.
Door deze gedeeltes af te zagen van de tandkrans, is deze tussen de A-frames door te verwijderen, en kan de draaikrans nagesteld worden.


na het zagen ziet het er dan zo uit, waar de lineaal ligt komt het A-frame.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top