Bouw depron ASK21

Er spelen in dit model 2 effecten. Ten eerste schuift het zwaartepunt naar voren door het uitklappen van de motor. Dit geeft een pitch-down moment. Ten tweede staat de motor ruim boven het zwaartepunt zijn werk te doen. Dit zal de neus ook naar beneden willen duwen, dus ook pitch-down moment. Dubbel pitch down dus. Deze motor heeft dan ook een lichte domping naar boven van ca 3 graden tov de vleugelkoorde volgens de tekening.
De maker van de bouwhandleiding geeft aan 40% "up" nodig te hebben als de motor loopt. Ik heb dus al een mixertje van throttle naar elevator in de zender staan.
 
Vandaag is het motortje binnengekomen. Onwaarschijnlijk hoe klein ze de spullen kunnen maken tegenwoordig.
71334807a6045a903.jpg


Het motortje wilde eerst niet lekker opstarten door verkeerde timing van de regelaar. De piepjes van de motor waren echter zo zacht dat ik de regelaar heb moeten programmeren met een andere motor. Nu draait het naar behoren. Nu nog de motordrager en inbouw maken en dan is hij klaar! Helaas had een ander project vanavond voorrang ivm een wedstrijd volgend weekend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zie ik dat goed dat dit motortje ongeveer een diameter heeft van 15mm?
onvoorstelbaar klein zeg.
ben benieuwd naar de prestaties ervan op de ASK.

Blijf het zeker nog volgen;)
 
Prachtig spul die motortjes! Wat ik vandaag wel niet allemaal in Dortmund heb gezien, van super klein tot super groot! Nog nooit zulke kleine servo's gezien in m'n leven:lol:

Maar ik vind 't echt dat je mooi aan het bouwen bent, gaat helemaal goed komen volgens mij!
 
Bijna klaar

Vandaag een flink :bad-words: moment gehad. De soldeerbout stond nog aan terwijl ik met de romp van mijn ASK21 op het buro aan het knoeien was. Het resultaat:
71334808d63532f8a.jpg


Gelukkig is het gebeurd op het meest eenvoudig te vervangen onderdeel van het hele vliegtuig: het richtingroer. Als dit op de romp was gebeurd had ik bijna overnieuw kunnen beginnen. Ik moet nog even een nieuwe snijden.

De motordrager is opgebouwd uit 2 lagen 5mm balsa. Deze wordt geplaatst in een huis van triplex. De ophanging is een stukje koolstof buis. Deze zit klem in de motordrager en kan vrij draaien in de behuizing.
71334808d61c149da.jpg


De motor wilde ik eerst zonder 'voetje' in de motordrager plaatsen, maar dit ging erg moeilijk omdat er wat draden in de weg zitten. Dus toch het voetje maar aan de motor laten zitten. De gaatjes in het motorvoetje zijn echter zo klein dat ik geen schroefjes heb om het voetje in de motordrager te schroeven. Dan maar met 3 drupjes dikke secondenlijm.
71334808d61c429eb.jpg


De bedrading is aan de achterkant van de motordrager met wat secondenlijm vastgezet.
71334808d95d72162.jpg


Dit alles valt in een flinke uitsnede in de romp.
71334808d6350b2b3.jpg


De motordrager loopt verbazingwekkend soepel. Uit- en inklappen verloopt zonder problemen. Het principe is geniaal in zijn eenvoud. Motor aan en de gondel trekt zichzelf omhoog.
De propmaat is een beetje gokken, er zit nu een 5x4,3 op. Zo op het gevoel lijkt het me wel genoeg om dit kistje omhoog te gaan krijgen. Het is zo'n 'mooie' oranje GWS prop. Ik had liever een zwarte gehad, maar die heb ik niet in de juiste maat.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
spijtig van je richtinsroer.
wel een mooi zo die motor gondel
 
Hij is er klaar voor!!!

Ik heb een nieuw richtingroer gemaakt (natuurlijk klopte de lengte van de aansturing niet meer...) en nog een klein kapje voor het voorste wiel gemaakt, en

nu is hij er KLAAR voor! :bday: :banana: :zon:


Het is nu wachten op een rustige avond om hem voor het eerst hemelwaarts te zenden.

Het totaalgewicht is 175 gram geworden. Helaas net niet de opgegeven 165 gram, maar het zou dan ook voor het eerst zijn als ik een opgegeven gewicht haal.

De thrust heb ik provisorisch gemeten. Weegschaaltje op zijn kant voor de romp gezet en vol gas geven. Hij geeft 80 gram aan. Zou dat genoeg zijn voor een zwever van 175 gram? Ik heb evt ook nog een 6x3 of 6x5 prop liggen (ipv de 5x4,3 die er nu op zit), ik zal eens rekenen of dat zou gaan werken.

Nog wat sfeerplaatjes

7133480a3528b74a6.jpg


7133480a353cae62c.jpg


7133480a353cd4a13.jpg


7133480a34fd24f28.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd

Gefeliciteerd.:p

Het is een mooi toestel geworden. Ik hoop dat je nog een filmpje maakt wanneer je gaat vliegen. Ben wel benieuwd.

Mijn Fox van depron ligt nog even stil. Wil eerst Zorro afmaken en daarna nog een DLG samen met twee club genoten. :thumbsup:

Op naar een nieuw project.
 
Hier waait het ook nog wel een beetje, maar het zou vanavond wel moeten kunnen. Ik ben nog op zoek naar een medestander die kan filmen....
 
Ik heb het niet aangedurfd. Mijn 1,5m dlg (330 gram) kwam met moeite tegen de wind in, het leek me niet verstandig een 175 gram wegend schuim zwevertje die nog niet met motor in zijn rug gevlogen heeft in deze wind te gaan proberen. Soms (nou, eigenlijk best vaak...) zegt het hart iets anders dan het hoofd, maar ik heb het hoofd laten winnen deze keer.
Bovendien was er niemand om de crash te filmen ;)
 
proefvlucht

Ik heb het niet aangedurfd. Mijn 1,5m dlg (330 gram) kwam met moeite tegen de wind in, het leek me niet verstandig een 175 gram wegend schuim zwevertje die nog niet met motor in zijn rug gevlogen heeft in deze wind te gaan proberen. Soms (nou, eigenlijk best vaak...) zegt het hart iets anders dan het hoofd, maar ik heb het hoofd laten winnen deze keer.
Bovendien was er niemand om de crash te filmen ;)

Komen nog genoeg mooie dagen om te vliegen.:p
 
Back
Top