Bouw Douanevaartuig Albatros.

Ik vind 5mm vrij lomp.
Waarom maak je ze niet zelf?
Beetje messingbuis, een paar sinterbrons lagertjes en een zilverstalen as.
Kind kan de was doen, voor een fractie van de bij € 50,= die ik in de advertentie zag staan.

Zo, heb net alles besteld.
Het worden rvs kokers, rvs assen en rvs lagers met rubber afdichting. Dan kan ik zelf alles op maat maken.
Tandriemoverbrenging van 2-1 .

2x 60 ampere brushless watergekoelde motor/regelaar kv1200.
Dat zal met 11.1 volt belast ongeveer 6000 á 6500 toeren op de propellers zijn.

De tweede laag plamuur heb ik vandaag uitgeschuurd.
Ik heb interfill 830 gebruikt. Mooi licht spul.
Er zal nog een laag, misschien twee op moeten om dikte aan te brengen en de lijn erin te brengen. Daarna waarschijnlijk een keer of 3 afwerken met een finisher en dan gaat ze in de epoxyprimer.
Dan zijn we wel een goeie week verder.
Het is 30 graden in de bijkeuken en als de plamuur enigzins begint te stollen, leg ik er een slaapzak overheen terwijl de cv eronder staat te gloeien. ;)
Zo kunnen we elke dag een laag plamuur verwerken.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er keurig uit!

Neem daarna wel de tijd zodat je plamuur kan uitwerken?
Want als het te snel droogt lijkt me dat het bros word?

Of zit dat anders...

Dat ziet er keurig uit!

Neem daarna wel de tijd zodat je plamuur kan uitwerken?
Want als het te snel droogt lijkt me dat het bros word?

Of zit dat anders...

Zover ik weet hard epoxyplamuur eenmaal sneller uit met een hogere temperatuur, zonder bijwerking van krimp of verandering van structuur.
Volgens het produktblad mag ik gaan tot 35 graden waarbij ik een droogtijd van 13 uren krijg.
Op 15 graden zou het 28 uren duren.

Als het maar de volgende dag schuurbaar is anders kost het veel schuurpapier;)

Ziet er goed uit daarom :thumbsup:

Maar snap even iets niet, Ik lees terug dat je de romp van polyester heb gemaakt en je gaat met epoxy plamuur aan de slag :confused:

Ziet er goed uit daarom :thumbsup:

Maar snap even iets niet, Ik lees terug dat je de romp van polyester heb gemaakt en je gaat met epoxy plamuur aan de slag :confused:

Dank jullie wel voor de complimentjes.

Of je nu met epoxy of polyesterhars gaat werken maakt niet zoveel uit.

Natuurlijk is een epoxyhars waterdichter op den duur. Maar dat is totaal niet relevant in de modelbouw. Onze schepen liggen immers maar een hele korte periode in het water.
Polyesterhars heeft een krimpfactor, ook eigenlijk niet relevant omdat we op schaal werken. Het is zo minimaal.

Maar plamuur is wel wat anders.
Polyesterplamuur is onderhevig aan vocht. Bij kleine beschadigingen in de verflaag kan het vocht in een korte tijd opnemen.
Het kan krimpscheuren vertonen bij een te hoge dikte. Dit wordt vaak verergerd door de warmteontwikkeling tijdens het doorharden.
Daarom wordt polyesterplamuur door de professional alleen gebruikt op dunne oppervlaktes, denk aan auto's. Maar in de jachtbouw eigenlijk niet meer.

Epoxyplamuren hebben een beter verwerkinstijd. Ze zijn vrijwel krimpvrij, harder en sterker van structuur en zijn goed waterdicht.
Dat zijn veel goede eigenschappen maar daar is de prijs ook naar.
Dit setje wat ik gebruik is 250 euro voor 5l.
Dan nog een klein setje afwerkplamuur, hb epoxyprimer, pu 2 comp aflak etc.
Ik ben gelukkig snel jarig:cool:

Ik heb de romp af.
Er zitten nu drie dikke lagen epoxyprimer op. Het lijkt erg streperig maar dat komt door de dikte van de verf.Als ik die afschuur is ze zo glad als een verse aal en spuitklaar.
Eerst moeten nu de schroefassen en kokers er in. De kokers liggen bij de draaierij om op maat gemaakt te worden en er moet nog draad op de assen gemaakt worden.

Morgen ga ik beginnen met het dek.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan heb ik als laatste plamuurlaag een finisher gebruikt.
Het is een zeer fijne plamuur die er gemengd uit ziet als een zachte boter.
Dit vult alle miniscule gaatjes en onregelmatigheid uit de plamuur.
Machig mooi spul om mee af te werken.

Ik had hem al met k240 afgeschuurd maar las op de primerverpakking dat k80 maximaal vereist was. Dus ik kon hem weer opruwen:mrgreen:

Het is wel belangrijk dat je de romp af kan blazen voor het afwerken. Dan blaas je alle fijnstof uit de gaatjes. En dan zie je ook pas alle gaatjes.

Voor de goede orde.
Is de epoxyprimer nu de laatste laag of word de zeer fijne finisher (plamuur) de laatste laag voor het spuiten?
Hoe heet die plamuur zo zacht als boter?

Voor de goede orde.
Is de epoxyprimer nu de laatste laag of word de zeer fijne finisher (plamuur) de laatste laag voor het spuiten?
Hoe heet die plamuur zo zacht als boter?

Eerst heb ik lightweight international epoxyfiller 830 gebruikt.
Hierna heb ik één enkele laag finishing filler van international gebruikt voor het vullen van de kleine gaatjes e.d.
Nu 3 onverdunde lagen HB epoxyprimer erop.
Na 36 uren kan ik het geheel opschuren tot bijvoorbeeld k600 of 800 en afspuiten met elke lak. Dit zal een PU-lak worden.

Eerst heb ik lightweight international epoxyfiller 830 gebruikt.
Hierna heb ik één enkele laag finishing filler van international gebruikt voor het vullen van de kleine gaatjes e.d.
Nu 3 onverdunde lagen HB epoxyprimer erop.
Na 36 uren kan ik het geheel opschuren tot bijvoorbeeld k600 of 800 en afspuiten met elke lak. Dit zal een PU-lak worden.

een 800 is te grof ,moet veel fijner als laatste "schuring"

mvg

Of het moet veranderd zijn, maar met waterproof 800 en nat schuren kreeg ik altijd het oppervlak zo glad als een spiegel, dat je je bijna ging afvragen of aflakken nog wel nodig was...

eindigen voor het spuiten met hoogglans : een 1200
ruwer is zichtbaar onder de juiste belichting

bij mattere verf of dikkere verflagen wordt de krassen minder zichtbaar maar ze zijn er wel

grondverf zet ik er ook op na een 600 , maar laklagen dienen fijner voorbehandeld te worden

mvg

Back