Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hier op het forum naar zoeken
    De remkleppen van "Jan Hein" uit Haarlem
    Even kijken bij Jan Hein welke draadjes hij gestart heeft
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo, het staartje zit in de epoxy, inclusief plamuur en matjes. Ik had alleen nog maar 160 gram, maar dit breekt niet meer zo snel. Wel is gevoelsmatig het zwakste punt nu de romp-->daar waar de staart begint...mgoed ik heb in het laatste staartdeel aan de binnenkant ook een matje boven en onder geplakt. Ben de schroefjes vergeten, staart zit nu echt muurvast :-/

    Op het zicht (en op de foto) ziet het eruit dat de staart er scheef op zit, dat is toch echt niet zo. IK heb alles nagemeten met touwtjes, geodriehoeken en weet ik veel meer.

    [​IMG]

    Dank voor de tips voor de remkleppen, daar kan ik wel mee verder
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2013
  3. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss....[vintage !!]

    Das een simpele remklepconstructie zeg! Briljant! Stelt wel wat eisen aan je servo denk ik, dat wel..
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    idd tnx ! dat gaat em worden. Wat betreft krachten op de servo, die zijn wel uit te rekenen met de "krachten op ailerons" excel sheet. (of hoe heet dat ding)
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    He he....sigh dat stabilo kostte me een partij denk en plakwerk :) Maar nu is ie klaar !
    Laatste deel van de romp is wat glasvezel ge-epoxied.(daar waar de muts zit)..om de staart wat te verstevigen, werkt goed..
    Vanavond maar een de bouwplank voor de vleugel klaarmaken, en hop bouwen die vleugel.

    [​IMG]

    We gaan voor 3 meter spanweidte ipv 2,5. ik ga de ribben iets verder uit elkaar plaatsen.

    Voor wat betreft krachten op de remklep servo. Voor een normaal remklepje 2,5cm bij 30cm) berekend de sheet dat er ca. 200 gram kracht op de klep komt. Hefboompje meegerekend kan een 1kg servo (gemiddelde mini servo) dit makkelijk aan.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2013
  7. fireforx309

    fireforx309 Guest

    heb je de romp dan ook in verhouding verlengd? anders gaat ie niet zo zuiver de bocht om als het zou moeten.

    een zeer knap en simpel systeem voor die remkleppen! helaas te laat ontdekt, ik heb net mijn amigo voorzien van de janhein klepjes (ook een pracht systeempje)
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    ja de romp is 3 cm langer gemaakt dan het orgineel. Ook omdat de vleugel nu wel met ailerons wordt uitgevoerd verwacht ik niet schokkend veel _negatieve_ vliegeigenschappen. T' is allemaal een beetje uitproberen.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2013
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Leuk project dit!
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Skr :) Ik zat net jou draadje van de cumulus te lezen, ik kom straks tegen dat ik stabilo / vleugel instelhoek moet gaan bepalen / afstemmen....zag in je draadje de link weer die ook arjen op zn site heeft.....en die is idd heel handig, vooral bij een V staart want met V staarten kan mijn instelhoekmeter niet overweg :-/
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2013
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    zo, even verder met het cockpitkapje...... Zal ik nu eerst het schuim plamuren, of gelijk een matje over het schuim?

    Ik kan ook eens krantenpapier gebruiken met houtlijm / water.

    [​IMG]
     
  12. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Franck,

    het is al eerder in dit draadje aangehaald, maar waarom geen mal van balsa en dan een helder kapje uit een petfles? Dat is toch een prachtige oplossing?

    Succes verder met je mooie nostalgische project.

    Patrick
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Sja, een mal van balsa kan wel maar dit is ook een project op minimaal budget, deels om de sport, maar deels ook omdat ik even tussen 2 opdrachten zit en dan gaat de hobby - geldkraan even dicht :) Dus als het lo budget ook kan dan doen we dat. Bijkomend "voordeel" is dat ik Mees (bestelmaargeneratie) ook laat zien dat je zonder maar steeds op de "bestelknop" te drukken ook een heel eind komt. En dat snapt ie eigenlijk best wel.

    Ander ding btw: ook al heb ik gister alles 20 keer gechecked en nagemeten, toch zit het stabilo er op het oog scheef op...AAARGH !!! Ik schat in ongeveer 1 graad afwijking naar links. Zal ik de boel voorzichtig loshalen met een slijpschijfje of is dit weg te trimmen?
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2013
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    @PAtrick... ervaring leert : Ik heb net met de schuimen mal, met papier + houtlijm + epoxymat bekleed...het leek me supersterk / keihard... een kapje gekrompen. Het resultaat is acceptabel, echter de krimp van de petfles is zo sterk dat de plug toch vervormd is / niet meer herbruikbaar.

    Conclusie...ik maak een nieuwe plug van hout, want de plug moet echt sterker zijn dan schuim+epoxy. Aldoende leert men zeg ik dan maar. Het krimpen gaat overigens erg goed, met een verfbrander en een beetje doseren heb je in no time iets moois.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2013
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo, staartje zit weer vast. gelijk ook romp verlengd met aerodynamitisch stukje balsa

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2013
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Net even de bouwplank gemaakt voor de vleugel. Ik heb per rib 5mm extra ruimte genomen en de plaatsing van de ribben opnieuw uitgetekend. Ik kom nu per vleugelhelft op 145 centimeter. Totale spanweidte wordt daarmee pak em beet 2.9 meter. (orgineel 2,45 meter)

    De Eerste vier ( en grootste ribben) van de vleugel zijn van 0.8mm triplex gemaakt, die ga ik vervangen door 3mm triplex exemplaren. 33 jaar geleden had ik die gedachte ook al.

    Liggers zijn orgineel 4*4 vuren, ik gebruik nu 10*4 vuren liggers. Deze zijn in 3 meter lengte te koop bij de hubo en kosten bijna nix. Betekend wel dat ik voor alle ribben de inke-ping wat moet verruimen. De vleugel wordt iig 0 beam met D box met capstrips over de ribben.

    Overigens verzaagd onze dorpshubo deze 10*4 latjes met plezier en voor nix naar 4*4, als het moet 10 keer. Geweldig niet ?

    [​IMG]

    Vraagje voor de ervaringsdeskundigen : V stelling. De orginele Edelweiss heeft een behoooooorlijke V stelling. Ik wil eigenlijk naar 0 graden V stelling. Wetend dat ik de vleugels met ailerons ga uitvoeren. Wat zal ik doen en waarom?
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2013
  17. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik denk dat 0 graden wel erg weinig is

    Een graad of 3 moet je volgens mij toch minstens wel hebben, wil deze kist straks enige stabiliteit hebben.

    succes


    Terence
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, absoluut. Zeker 3 graden per kant. Anders vliegt het als een dweil (de v-stelling zorgt ook voor richtingsstabiliteit. Daarnaast ziet het er niet uit, maar dat is meer de omgekeerde bevestiging van de regel: "If it looks right, it probably flies right".

    Zonder gekheid, kijk eens naar een 1:1 Salto kunstvluchtzwever; zelfs die hebben wat v-stelling.

    [​IMG]

    Zo ook de echte Edelweiss (en die heeft óók ailerons)

    [​IMG]
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm, daar hebben jullie wel een punt....ok ik houd het op 6 ish graden ongeveer totaal....en maar even kijken hoe we dat gaan doen (buisje / verenstaal....of iets met carbon oid)
     
  20. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Duidelijker kan niet. Maar wat ik me dan afvraag; heeft die echte dan 3 graden per kant ? Op de foto lijkt het minder....maargoe ik ben hier ook niet de bouwer.;)
     

Deel Deze Pagina