Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Eh.... 3 graden per kant? Dat is de originele V-stelling volgens tekening? Als je de Edelweiss wil voorzien van ailerons zou ik naar 3 graden totaal gaan. Bij 6 graden totaal doen de ailerons niet zoveel.... Dan kan je ze net zo goed achterwege laten...
     
  2. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    weet je dit zeker Douglas?

    Volgens mij vliegt een cirrus met minder als 3 graden per kant voor geen meter.

    Als je de foto in de eerste post bekijkt en de tekening,zie je dat het wel een graad of 6 per kant is volgens mij.

    Franck heeft een tekening en daar staat het toch zeker wel op.

    Een mosquito van Graupner heeft 7-8 graden per kant 15 cm op 1.25 mtr.

    groet


    Terence
     
  3. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Elke rib 5 mm verder uitelkaar zetten zou niet mijn keuze zijn. Dit maakt de vleugel niet sterker. Ik verleng ook wel eens een vleugel door één wortelrib EXTRA te maken en zo de vleugel verlengen. De tekening is eenvoudig aan te passen door het deel aan de wortel te kopiëren en aan de bestaande tekening plakken. Zo blijven de ribben op de zelfde afstand van elkaar en wordt toch de vleugel langer.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een originele Cirrus heeft 6 graden per kant. Ik heb mijn aileron Cirrus na veel geëxperimenteer op 3 graden per kant staan. Onze Cirrus 75 ietsje meer.
    Mijn ASW20 heeft ook 3 graden per kant. Dit is een hele gebruikelijke waarde.

    @Huey, in vlucht gaan de vleugels van een 1:1 zwever natuurlijk fors doorbuigen. Dan wordt het zelfs nog veel meer dan 3 graden.....

    Om het wat aanschouwelijk te maken :) (en ja, het is 2x dezelfde zwever)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm interessante discussie. Het orgineel (ik heb het stalen V pennetje even nagemeten) is om en nabij a whopping 14 graden V stelling totaal.

    @Willem: dit heb ik inmidels ook aangepast. Sec. ribben uit elkaar zetten 5mm extra per rib gaat niet werken met deze vleugel, omdat niet alle ribben evenredig verdeeld zijn in de vleugel Ik heb nu verhoudingsgewijs elke rib 8% verder uit elkaar gezet, en nu past het wel. Ik kom nu op 2,8 meter spanweidte in totaal. (ook goed)

    1 extra wortelrib zou kunnen, edoch dan moet ik weer met profili aan de gang :-/

    De vleugel wordt sowieso sterker dan het orgineel. Er komt namelijk bij : D box en capstrips, dus sja.....
     
  6. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Thx Arjan ! Weer wat geleerd. Daarom is het mbf ook zo leuk. Maar nog even over die foto; is de snelheid heel hoog en geeft de piloot hier up, of is dit ook op cruisingspeed zo extreem ? (Sorry Frank voor even wat offtopic getokkel)
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ah welja, ik vinnet ook wel leuk. Ik kom er ook achter dat er meer mensen zijn met een mening en kennis van zaken. ;-) Maakt het allemaal wel interessant om te bouwen en eens wat anders te doen dan wat er op een tekening staat.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2013
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mijn laatste off-topic reactie :)

    Op de foto zie je de normale stand. Als hij up trekt......

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Weer wat feedback van jullie gewenst :) IK zit eens na te denken over de wing joiner. In het zakje van Arjen :) zat nog het orgineel, twee verenstalen pennen. (8 en 2 mm) Alleen die wil ik niet gebruiken, alleen al omdat de vleugel zwaarder (steviger) en groter wordt. De pennetjes steken ook maar slechts 5 cm in de vleugel.

    Ik zat zelf te denken aan een pen door de 0 box / ligger, met evt een tweede joiner meer richting de TE. Iemand suggesties en waarom ?

    voorbeeldje:
    [​IMG]

    edit: als ik deze constructie wil maken moet ik dus alle ribben op de plek van de joiner open maken...lijkt me niet handig. Misschien toch maar 2 buisjes maken, heb nog wat stalen buis liggen van 6mm geloof ik
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2013
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Als ik goed kijk naar het project van Piet, de Inspira dan inspireert het me iig om wat netter te zagen en snijden...lol. IK heb een beginnetje gemaakt met de vleugel. Het pas maken van de twee laatste balsa ribben is niet zo goed gelukt :-/

    Ander ding is dat zoals ik de vleugel nu bouw de vleugel 2*1,5mm dikker wordt, immers ik bekleed de vleugel alsnog aan beide zijden met 1,5mm balsa. Lijkt mij iig niet zo'n probleem.

    Ook de messing buisjes voor de joiners komen er later in, mbv vriend dremel.

    [​IMG]
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik zit net eens na te denken over vroegah....tijdensch het ribben snijden....ik kan me herinneren dat Pake ....en hij is echt al een miljoen jaar geleden overleden...zelf lijm maakte. Hij maakte vrije vlucht modelvliegtuigjes, zoals deze...

    [​IMG]

    Hij gebruikte bananenlijm, en die maakte ie zelf. Ik vind er verder niets over op ggle, misschien weten de vintage vliegers hierover iets ...bananenlijm ?
     
  13. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    3 mm dikte is op deze vleugel in mijn ogen vreselijk veel.

    Ooit heeft iemand goed nagedacht toen het profiel werd ontworpen over verhouding dikte/profieldiepte

    Als je dit op deze manier wijzigt, kon je wel eens een vliegend gedrocht krijgen, en dat zou toch zonde van al het werk zijn Franck!!!

    succes met afwegen


    Terence
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als de vleugel daardoor inderdaad 3 mm dikker wordt dan oorspronklelijk bedoeld, kan dat de performance behoorlijk achteruit laten gaan. De glijhoek wordt slechter, de topsnelheid wordt (aanzienlijk) lager, het overtrekgedrag wordt venijniger. Hoeveel ... dit weet op dit moment nog niemand.

    Ik neem aan dat de ribben ook op de tekening staan incl. de beplanking. Dan had je ze ook zonder moeten uitsnijden. Post eens een foto van de tekening waarop dat zichtbaar is?

    Dirk.
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm...effectief, ik heb even met profili gespeeld, komt het profiel op 11% clark y ipv 10%. Daarmee zal het gedrag van deze zwever vast anders zijn dan bedoeld, maar om nu te zeggen dat het een vliegend gedrocht wordt :) Zelf denk ik dat het wel meevalt, maar dat is meer gevoel dan wijsheid. De praktijk gaat het leren :) Sowieso wordt alles anders, de romp is 3 cm langer dan het orgineel, en de wingspan is 290 cm ipv. 254 cm. Maar dat is ook wel idee achter dit bouwproject...mijn eerste Edelweiss bouwde ik 33 jaar geleden groen wat betreft RC-gras, nu bouw ik hem opnieuw..... maar dan wel 33 jaar anders.

    BTW; Ik had idd de ribben ook anders kunnen uitsnijden dirk...zodat ik me wel aan het plan houdt..maar ja keuzes..
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2013
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Misschien was het Caseinelijm? Die werd gemaakt van melk (ondermelk) en de droge poedervorm was lichtgelig, dus dat lijkt dan wel een beetje banaan-achtig. Sommige fullsize oldtimers werden ook met Caseine gelijmd. Later werd dit verboden door de Rijksluchtvaartdienst, niet geheel onterecht want de lijm was niet watervast........
    Max
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Max, ik zag het recept op ggl, en dat was het idd!!!. Hij maakte dit zelf (hij was van beroep scheepstimmerman) Hij deed er wel ook banaan in....

    Gekke Friezen ;-)
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2013
  18. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo Franck,

    Ik bedoelde met gedrocht niet het uiterlijk, maar de vliegeigenschappen.

    Voor mijn gevoel, hoe dik is de vleugel in de originele vorm en hoe lang is de vleugel aan de wortel?


    groet




    Terence
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Snap ik, no offense :) Even gemeten:

    Root:
    dikste punt profiel, 31mm orgineel, wordt nu 34mm
    koorde 23 cm orgineel, nu 24,5 cm
    Tip:
    dikste punt profiel 10mm orgineel, wordt nu 13mm
    koorde 14 cm om en nabij, wordt nu 15

    totale spanweidte orgineel is 245mm, nu 290mm (totale spanweidte), relatief gezien wordt de tip dus dikker tov de root.) Wa betreft profiel, ik DENK dat het clark y is, als ik dit profiel op 10% uitprint in profili heb ik een 99% match.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben ook niet vies van een beetje zelf prutsen maar meestal met een doel. Wat hoop je eigenlijk te bereiken met je veranderingen?
     

Deel Deze Pagina