Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Sow, even folie gehaald (rood/geel/wit) ....in totaal 5 meter +wat balsa plankjes / koolstof stuurstangen)

K@ching : 85,- euro.

Deze zwever MOET gewoon een topper worden :-)

Wat betreft de as verlengen of niet. Nu afzagen van de neus heeft geen zin, het is eerst ff afwachten wat de maat en vorm van de spinner is. De neus van de Edelweiss is een soort van "getrapt". De As verlengen is geen probleem. Ik heb hier nog wat koppelingen (van bootjes) liggen en een flenslager in het motorschot met twee ieniemienie borgschroefjes lost dit eventueel probleem denk ik wel op.

Als ik zo de tekening bekijk is het 2 a 3 graden zijwaarts en domp tov de hartlijn.

neus.JPG

Kweenie hoor maar volgens mij maak je het nodeloos ingewikkeld :-)
De maat van de prop kun je kiezen. Als je een 40mm spinner koopt kun je zelf passende blaadjes op het tussenstuk schroeven maar de maat van de spinner ligt vast, namelijk net iets groter dan je motor dik is. Neem een kartonnetje, maak er een gat van 40mm in en schuif dat over de neus. Rondom aftekenen en de neus een paar milimeter verder naar voren afzagen. Dan heb je nog voldoende vlees om later de neus precies pas te maken.
Maar je hebt nu wel een gat aan de voorkant waardoor het uithollen veel beter gaat.
Waarom zou je met verlengde assen en koppelingen gaan werken?

Sow, even folie gehaald (rood/geel/wit) ....in totaal 5 meter +wat balsa plankjes / koolstof stuurstangen)

K@ching : 85,- euro.

Deze zwever MOET gewoon een topper worden :-)

Als iemand een prijsgunstig adres weet voor folie....... graag

De folie uit HK is aanzienlijk goedkoper, maar dat wordt weer tenietgedaan door de verzendkosten. :(

Massa is kassa. Laatst met Terence een hele rol gekocht bij Staufenbiel, 10 meter voor 89 euries. Niet de normale 11. Jan Splinter, winter, en zo...

Rolletje halfdoor en klaar is Klara.

Groet,

Jacob Bos

Om een mooie oplossing te hebben net als bij de Ka6 van Fotor en de Ka8-b, Bowlus Baby
Alleen een kleine meenemer zonder spinner.
ja...maar dat was volgens mij niet het plan. Of ik moet iets gemist hebben.
In beide gevallen snap ik niet wat de maat van de prop er mee van doen heeft :confused:

Propmaat is ook niet zozeer mijn punt. Alleen de optie om de neus intact te laten en met een verlengde as en een 5 mm gaatje een aandrijving te hebben.
wellicht zit daar de spraakverwarring

Ff krities ; ben benieuwd wat de Edelweiss uiteindelijk gaat kosten....."we are on a budget" blijkt dus relatief hahaha

Als ik van het voorjaar iets te zweven wil kijk ik wel even op MBF...... of ik rij naar de coffeeshop......:cool:

Bij de coffeeshop weten ze ook prijzen te vragen. Per kilo zal een zwever dan gunstiger uitvallen denk ik :D:). Bovendien heb je daar geen "zuiver koffie".

Hmm on a budget...en bij benadering :

Folie : 60 euro (argh!!!, terug naar de tijd van papier en spanlak !)
Hout : 40 euro (balsa was het duurst..heb zelf plankjes versneden tot latjes etc)
Prop en servosnoer : 30 euro

Rest is allemaal wat ik nog had liggen, totaal dus ca. 130,- euro...

Klingelingngngng

"Goedenmiddag m'neer"

"Heyyy gozuuuuuurr "

"Wat zal het zijn, m'neer ?"

"Uhhhhh..... doet U mij uhhhhh...... Een kilootje zwever...."

lol !

Sorry ! Nu weer on topic. Een prachtig nieuwe vintage Edelweiss met wat moderne snufjes voor €. 130,-- is een hele goeie deal :D

Klingelingngngng
Sorry ! Nu weer on topic. Een prachtig nieuwe vintage Edelweiss met wat moderne snufjes voor €. 130,-- is een hele goeie deal :D

LOL , je vergeet de besparingen, elke avond bouwen dus thuis, tijd voor kinderen (zo is mn oudste dochter de laatste 4 weken van een 5 voor wiskunde naar een 7...K@@@@@@@ching...pappa heeft tijd voor ondersteuning... ) niet meer naar dingen als kroeg enzo en nog wat andere dingen die allemaal geld kosten...enzo....je weet wel...dingen.

Nu gaf Mireille van 't weekend wel aan dat zij ook wel eens een vliegtuig wilde zijn ....hmmm, ff kijken wat ik nu met deze opmerking moet :-) Vintage Mireille...........Ha ha ha (shhhht)

Ik rijd nu ff naar Rene !

Laatst bewerkt:
Hmm net van Rene weg....discussie over draadje edelweiss en kosten van folie...Kheb et ff uitgezocht / vergeleken;

Quartel, 12 euro p/m (wit)
Hobbyking idem 8$ p/5m Euhh...5 m....euh 8 euro ??

Volgende keer maar eens folie van HK proberen. (5m quartel=60 euro vs 5m HK 8 euro)

Laatst bewerkt:
Niets mis met de folie van HK hoor, ik koop ze vaak per 2 rollen in div. kleuren dan valt verzenden nog mee (net geen kilo).

Laatst bewerkt:
HK, Heb ik al gedaan, transportkosten maken het weer duurder dan hier kopen.
Ik heb zelf ook e.e.a. te foliën. maar ook weer geen 10 meter

Zo, de kop, euh de neus is eraf. Ik heb de prop binnen, spinnermaat is 40mm, past perfect op de neus..zal straks ff foto plaatsen.

Zijwaartsstelling en domp is beiden ongeveer 3 graden.

Laatst bewerkt:
Back