Hallo allen,
Weer wat verder gegaan met de bouw, en meteen tegen best wel een (stom) iets opgelopen.
Namelijk met het testen van het opklapbare duikroer voorin heb ik altijd de signalen puls gewijs gegeven, dus spanning op de ingang op of neer totdat ie vanzelf uit sloeg, en dat werkt als een beer.
Maar nu begon ik de boel aan te sluiten via de memory module van Robbe en dat werkte eerst ook.
Echter de signalen van de memory module zijn niet puls gewijs maar zogenaamde toggle schakelingen dus je schakelt "aan en hij blijft "aan" totdat je weer "aan" schakelt maar dan gaat ie "uit".
Dus wat gebeurt er op een gegeven moment op beide ingangen van de besturing print van de duikroeren staat spanning.
Mijn roeren bleven naar beneden gaan

nweer: stopte dus niet meer en er kwam nogal wat rook uit het voor onder

nweer:

nweer:
Dus rap de spanning er af, de rook stopte meteen gelukkig maar daarna kon ik wel de hele pas ingebouwde bende er weer uit halen... gevalletje achteruit monteren noemen wij dat...tjonge tjonge..:nooo:
Maar gelukkig de schade viel mee, op de print bleek alleen één blusdiode een andere locatie genomen te hebben want daar zaten alleen nog twee draden en een zwarte plek

Dus die maar vervangen echter toen ging het met het duikroer mechanisme nog steeds mis, liep nog steeds door

.
Dit bleek een niet lekker schakelende schakelaar te zijn, dus die kon ik ook gelijk gaan vervangen, daarna werkte alles weer naar tevredenheid.
Alleen één ding snap ik niet, over deze schakeling is best goed nagedacht bv de duikroer servo kan niet bedient worden zolang het duikroer niet horizontaal staat, de servo spanning wordt namelijk met een relais vergrendeld, en ten tweede, het duikroer kan niet bewogen worden als de servo niet in de middenstand staat, allemaal aan gedacht en waarom dan ook niet de ingangs signalen vergrendelen, zodat zodra om wat voor reden ook, er twee ingangen geschakeld worden de eerst geschakelde ingang de tweede ingang gewoon verbreekt, kan simpel en eenvoudig uitgevoerd worden.
MOET GEZEGD ENGEL WAARSCHUWT IN DE HANDLEIDING DAT ER NIET TWEE INGANGEN TEGELIJK GESCHAKELD MOGEN WORDEN.
Ik maak nu zelf een vergrendel printje om dit op te lossen maar had ook door Engel op de geleverde print meteen gedaan kunnen worden, en hij weet dat dit kan gebeuren namelijk.
Nu kun je zeggen Engel weet niet dat je memory module gaat gebruiken, dat is waar en niet waar namelijk met de premium kit levert Engel deze module mee.
Genoeg daarover..Nu iets leuks.
Vandaag Is Toneburst (Jos) ook even langs geweest om het model in het echt te bekijken en aangezien we beide nogal nieuwsgierig waren naar de werking van het T-Max duiksysteem hebben we dit provisorisch aangesloten, (alles had ik ondertussen al weer ingebouwd) en moest alleen nog aangesloten worden, dit gedaan, droog getest en toen in de testbak uitgeprobeerd, wat ten éérste bleek was dat de ontvangst zeer slecht was.
Namelijk de antenne lag onder de metalen plaat in het middendek en dat werkt dus prima als afscherming, achteraf wel weer logisch maar daar moet je van tevoren maar weer over nadenken.
De bekende koe...je weet wel.
Goed, ook bleek dat er wat boutjes via de schroefdraad gingen lekken toen de beide duiktanks zich gingen vullen, alsook een bevestiging bout in het voorste schot van de duikroeren mechanisme, Maar nadat we dat weer opgelost hadden en Jos ondertussen een paar bevroren handen had gekregen van het omhoog houden van de boeg in de testbak met water van 13 graden.
Konden we nu eindelijk met trim lood (kilos) aan de gaan om hem met 80% vulling tot zinken te brengen
Maar toen konden we heel mooi proberen wat we konden doen met de T-Max en dat is werkelijk een plaatje, we waren nu prima in staat om hem zwevend te brengen en hem voor of achter uit te trimmen, moet gezegd het kon beter.
We deden dit met een zeer grof uitgetrimde boot (hing scheef, was achter te zwaar, eigenlijk een zootje, en dan toch je boot zo getrimd weten te krijgen vind ik zeer vertrouwend over komen naar de toekomst, wanneer de boot wel goed uitgetrimd zal zijn.
Wij waren behoorlijk onder de indruk wat deze T-Max schakeling hier liet zien.
Jos had ook zijn Gato'tje mee waar die een brass koper set bij heeft gekocht MANNN wat mooi maar WAT klein ik zou gillend gek worden terwijl het voor Jos dan pas leuk wordt, Tja...
Maar wat een details, kan nog wat van leren, heb gelijk alle details overgenomen om dat waar mogelijk ook op mijn Gato te gaan maken, maar wanneer Jos dit Gato'tje klaar heeft dan staat er wel wat.
Al met al een leuke dag, een hoop geleerd en weer zoals gebruikelijk veel gelachen.:zon::zon:
Wordt vervolgd,
Groeten,
Jan.