Bouw Graupner Piper Super Cub #4423 540mm spanwijdte

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door DHG500, 7 jan 2010.

  1. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Daar moet je me een beetje helpen Wout.
    Bedoel je met de tippen de tippen van de struts waar ze onderaan de vleugel verbonden worden?

    De hoek van de vleugelaanzet, bedoel je daar de eerder genoemde 8 graden mee? In dat geval zouden de struttippen voorbij de vleugeltips uitkomen.Waarschijnlijk bedoel je iets anders (maar wat)?
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik bedoel de invalshoek, dus de hoek die de vleugel maakt ten opzichte van de vliegrichting. Misschien had ik gewoon moeten zeggen: zorg dat de vleugel goed vlak blijft wanneer je de struts bevestigd.
     
  3. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Bouw Graupner Piper Super Cub #4423 540mm spanwijdte; struts

    Wout,

    heb ik je verhaal goed begrepen? Ik heb het getracht in een plaatje te schetsen:

    [​IMG] (of klik hier)

    Groen is de goede positie, rood is fout.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  4. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Hoe je de struts onder de vleugels zet maakt niet uit, zowel de rode als de groene manier is goed.
    Wat Wout bedoeld, is dat je moet oppassen met het bevestigen van de struts dat je de vleugel niet tordeert. De invalshoek van een vleugel is de hoek die de ribben of de vleugelkoorde met de vliegrichting maken. Wanneer je door je struts per ongeluk je vleugel zou torderen kan het zijn dat de invalshoek aan de tip (uiteinde van de vleugel) anders is dan bij de wortel (rompkant van vleugel). [​IMG] En dat is nu net wat niet gewenst is, dus probeer je vleugel netjes vlak te houden (ofwel, je tip zit netjes in het verlengde van je wortel).

    Is dit duidelijker?
    Kevin
     
  5. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Bouw Graupner Piper Super Cub #4423 540mm spanwijdte; struts

    Kevin, Wout,

    nu is het helemaal duidelijk. Ik zal daar met het plaatsen van de struts op letten. Beiden bedankt! :thumbsup:

    Bob
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Bouw Graupner Piper Super Cub #4423 540mm spanwijdte; bouw gereed

    :cry:
    De bouw zit er op. Alles is geassembleerd, de struts zijn toegevoegd en het elastiek is gespannen (op de wijze zoals Wout Moerman op zijn site aangeeft).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je goed kijkt zie je dat de lijm van de raampjes nog nat is (en te dik aangebracht :oops:). De struts zijn met smalle stripjes raammateriaal (champignondoosdekseltje) vastgezet. De hout-op-hout verlijming alleen leek me onvoldoende en uit gewichtsbesparing heb ik niet voor een volwaardige pen/schroefdraad verbinding gekozen.

    Nu maar eens een balanceerstandaard maken om het CG op te zoeken en waar nodig met ballast (loodkogels in de neuskamer) corrigeren.
    Ook maar eens met Wout een afspraak maken om het ding eens in te vliegen en waar nodig bij te schaven...

    Tja, wat next? Een bespannen open constructie kist? Lokt wel moet ik zeggen. Dan wel de keuze maken tussen VV of RC. Vooralsnog lijkt het muntje richting VV te vallen.
    In de laatste FMT een mooie prent gezien van een Fleet 50 Freighter uit depron (45 cm), wel in RC maar dat moet toch ook in VV kunnen.

    Ik ben al in SketchUp bezig om te zien of ik aan de hand van 3 aanzichten van het toestel een modeltekening kan maken. Da's nog een hele klus. Zie de plaatjes hieronder. Iemand suggesties hoe dit handig aan te pakken? Zo ja, dan maak ik er een nieuw topic van.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gefeliciteerd met je Piper, die ziet er strak en luchtwaardig uit. Ik kijk er naar uit om samen eens te gaan vliegen.

    Die Freighter kende ik nog niet maar die ziet erg erg spannend uit. Ik ben hier heel benieuwd naar! Hij ziet er voor vrije vlucht goed uit, maar dan denk ik wel aan elektro en niet aan rubberaandrijving.
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik vind ook dat, hoe de Piper ook presteert, dat hij er in ieder geval heel leuk uitziet. Maar je hebt nog niet gevlogen. Ik zou daarvoor ook geduld hebben tot je op een dag met zo weinig mogelijk (liefst geen) wind de eerste voorzichtige vluchtpogingen boven hoog en droog gras kunt maken, dan loop thet model bij de eerste 'landingen' zo min mogelijk schade op.

    Je idee voor een kist met een open constructie is, euh, laat ik zeggen, ambitieus. Als je het én zelf wilt ontwerpen én wilt dat het goed vliegt, haal je heel wat op je hals. Om te leren vliegen met VV rubber zou ik het voorlopig liefst bij hoogdekkers houden. Bij laag- en tweedekkers heb je allerlei trimproblemen en tweedekkers zijn bij de landing ook nog eens kwetsbaarder. Een soortgelijk model als de Piper, maar dan met een opgebouwde ribbenvleugel en een uit latjes opgebouwde romp met een spanwijdte van 50-60 cm zou veel verstandiger zijn.
     
  9. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Dank je hartelijk Wout, is geheel wederzijds!

    Begrijp ik!

    Dank je, en je adviezen zijn terecht. Ik zorg dat ik bovendien een goede leermeester aan mijn zijde heb (zie hierboven) :D.

    Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat dit ambitieus, héééél ambitieus is (en royaal boven mijn vliegtuigbouwervaring). :cool:
    Het ding spreekt me echter enorm aan, ik heb iets met no-nonsense werkvoertuigen. Ik ga in ieder geval kijken of ik iets van een ontwerp in elkaar kan frotten (en steeds bijstellen omdat ik constructiezwaktes blijf ontdekken (hoop ik)). ;)
    Ondertussen is het inderdaad slim om eerst wat rustiger aan bouwervaring, trim- en vliegervaring op te doen met eenvoudiger modellen.
    Je woorden verwaaien niet in de wind!:music:
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, je hoort hem altijd wel, Fox 35 plays a mean blues guitar....
     
  11. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Je Piper Cub ziet er leuk uit! Met hulp van Wout gaat dat vliegen vast ook wel lukken, heb ik alle vertrouwen in.

    Over de Fleet 50, die is inderdaad prima geschikt als Vrije Vlucht model en ook nog leuk is dat het een origineel vliegtuig is. Ik heb nog wel wat info over dit toestel, stuur me maar even een PB'tje met je email, stuur ik het op.

    Maar sluit me wel aan bij bovenstaande raad, het is idd. verstandiger om eerst nog wat hoogdekkers e.d. te bouwen. Ik begreep uit dit bouwdraadje dat je evt. interesse hebt om een keer langs te komen op de club bij ons in Nijmegen? Ik heb zelf veel tekeningen, als je wilt kan ik dan wel een en ander kopieren voor je, kijk maar even.

    Groeten,
    Roel
     
  12. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Ha die Hans
     
  13. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    :confused::confused:

    Dank voor deze inspirerende bijdrage!

    Ter info aan de overigen, ik zal een nieuw draadje afsplitsen aan het model dat ik nu aan het bouwen ben. Met dank aan Moerman die op zijn site een vertaling opneemt van de bouw van een Comper Swift.
    Wat betreft de Fleet 50K Freighter; als daar meer info van verzameld is en een model waarschijnlijker wordt zal ik ook daar een draadje van starten. Links zal ik aan dit topic toevoegen.

    Het invliegen met deze Piper zal ik, bij mooi weer, ter hand nemen en de bevindingen hier melden. Wordt vervolgd derhalve.......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  14. BDB

    BDB Guest

    dat ziet er niet slecht uit.
    ik zelf ga denk de graupner cessna 150 g kopen
    maar heb je er al mee gevlogen?
    of staat hij ergens in een hoekje?
    haha
     
  15. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Wees gerust er is al mee gevlogen. Allereerst de eerste poging tot invliegen, zoals beschreven in dit draadje.
    Ik geef daar al aan dat de reparaties zijn doorgevoerd en de verzwaring heeft plaatsgevonden.
    Een week geleden een nieuwe poging ondernomen op het Rozendaalse veld boven Arnhem. De wind was veel te vlagerig maar ik kon het niet laten. Een zweefvlucht uit de vrije hand verliep heel redelijk waarna ik de rubbermotor ben gaan inzetten. Eerst 50 slagen wat de vlucht verlengde van 4 naar 7 seconden :cool: (niet echt indrukwekkend dus). 100 Slagen hielp al beter, er werd zowaar een nette boog gevlogen en er volgde een landing die met enige fantasie (we vlogen tenslotte op een besneeuwde heide) een driepuntslanding genoemd kan worden (en niet zoals ik in De Goffert tegen Wout zei dat een landing op de neus en de twee wielen ook een driepuntslanding is.......).
    Toen een poging gedan volgens de bouwbeschrijving, de maximale 200 slagen.
    Nou dat was een succes. Juist op moment van loslaten zwelt de wind plotseling stevig aan en de kracht van het elastiek trekt het tostel tot over de verticaal. De Piper klimt tot een meter of 8, 9 en boort zich op de kop in een duikvlucht in de heide.
    Lang leve de heide want de schade beperkte zich tot een gebroken richtingsroer, opnieuw de schorten van het landingsgestel en de vleugelstruts.
    Het vliegen was op dat moment wel over.
    Ook de Weather Busters van de jongens (zie de site van Moerman, twee stuks in één dag gebouwd met de jongens van 8 en 10! ) uit Depron hebben inmiddels teveel schade opgelopen om nog te vliegen (ook de richtingsroeren). We hebben ons echter prima vermaakt en de schade is opnieuw hersteld. Nu nog even een mooi dagje om er weer op uit te trekken!

    Groet,

    Bob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  16. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Dit is bij mij ook al de reden voor veel schade geweest. Je kunt met dit soort modellen buiten helaas alleen maar vliegen als er weinig wind staat, nog liever als er helemaal geen merkbare wind is. Wat er aan wind staat moet ook nog eens zo constant mogelijk zijn.

    Toevallige uitzonderingen daargelaten vlieg ik tegenwoordig bijna alleen nog maar in perioden van mooi weer, en dan in de avond tegen de schemering. Dan is het behoorlijk vaak vrijwel windstil.

    Als je overigens het idee hebt dat het model ook zonder wind te sterk zou zijn gestegen en overtrokken was geraakt, kun je proberen de propeller meer downthrust te geven door het propblokje wat naar onderen te laten wijzen, en dat doe je weer door aan de bovenkant iets tussen het propblokje en de romp te doen. Probeer het eens met een stukje lucifer dat je met een stukje tape op zijn plek houdt, en lanceer hem dan nog eens met 200 toeren.

    Het kan ook aan het rubber uit de bouwdoos liggen, dat heb ik geloof ik al vaker gezegd. De vermogenscurve daarvan is niet te vergelijken met 'echt' rubber. Als je goed rubber neemt (helemaal als je een iets langere motor neemt, bijvoorbeeld 1,25 x de afstand tussen de prophaak en de romphaak) kun je daar véél meer toeren op kwijt (zeker als je het rubber van te voren met een geschikt middel smeert én als je het in uitgetrokken staat (3-4 keer de lengte in rust) opwindt door gebruik te maken van een winder of een boortol. De prop draait dan langer, maar met minder kracht, zeker in het begin, zodat het model, als het goed is, vlakker zal vliegen en vooral veel langer zal vliegen. Het mooiste is als hij het grootste deel van de eerste helft van de vlucht langzaam maar zeker blijft klimmen, tot de kracht van het rubber niet meer groot genoeg is om te blijven stijgen, en dat dan een langzame daalvlucht met draaiende motor wordt ingezet, die overgaat in een zweefvlucht als de motor is afgedraaid.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2010
  17. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Het rubber zal zeker vervangen worden maar het in uitgetrokken staat opwinden is een uitdaging omdat de buitendiameter van het proplager tevens de maximale diameter is die het opgewonden rubber mag hebben. Zie het bovenste gat in de frontplaat op onderstaande foto. Ik zal Wout eens vragen hiernaar mee te kijken.

    Bedankt voor je reactie!

    [​IMG]
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Dat levert inderdaad een probleem op. Als je flink veel windingen op het uitgerekte rubber hebt gewonden, wordt het rubber, als je het korter laat worden, dik en vol knopen en zal het niet meer door het gaatje in het neusschot willen. In dat geval kun je inderdaad de motor alleen opwinden door met je vinger de prop rond te draaien. Om die reden overigens, is bij de meeste serieuze rubbermodellen sprake van een verwijderbaar neusblok dat je samen met de propeller van de voorkant van de romp trekt en daarbij het rubber uitrekt. Het gat wat dan in de voorkant van de neus ontstaat is dan groot genoeg om het dikke, opgedraaide rubber door te kunnen laten, en bovendien meestal vierkant van vorm om te voorkomen dat het rubber zich ontwindt door het neusblok rond te draaien, terwijl het de bedoeling is dat het de prop laat ronddraaien. Als je prop en neusblok van een dergelijk model afneemt, waardoor je ook het rubber uitrekt, moet het model natuurlijk worden tegengehouden, dus je hebt een helper of een standaard nodig waar je het model in vastzet. Het is allemaal moeilijk uit te leggen, het is beter om het een keer te zien. Wout, misschien ken jij een filmpje op Youtube waarop dit mooi zichtbaar is, of is het een idee een keer een dergelijk filmpje op Youtube te zetten?
     
  19. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Hoi Fox35,

    Wout kan zich de moeite besparen, ik heb al eens een zondagje bij Wout over de schouder mogen meekijken en gezien hoe hij dat heeft geregeld. Sterker nog, n.a.v. dat uitje heb ik op verzoek van mijn jongens samen met hen twee Weather Busters gemaakt van Depron die ook zo'n uitneembaar neusblok hebben.
    Ik heb in het geval van m'n Piper eraan gedacht om een carrosseriering o.i.d. achter het proplager te lijmen zodat ik het gat in het neusstuk kan uitboren. Nadeel is dat ik daarmee ook de ingegoten versterking rondom dat gat in de kunststof weghaal. Voor dit toestel moet ik dus met de beperking van het handmatig opdraaien leren leven......


    .... maar misschien kan ik met de accuboormachine en een eenvoudige mechanische fietsteller (kent u ze nog?) toch nog iets in elkaar fabrieken....

    [​IMG]
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bob, wat ik je zou aanraden voor de Piper is de neus net achter het plastic door te zagen of snijden en dan dit losse neusje, net als bij de Weatherbuster, verwijderbaar te maken. Dit zal je veel voordeel opleveren.
     

Deel Deze Pagina