Bouw heftruck uit 1980 van Gend en Loos

Heb zelf een truck tractor van Clarks gemaakt. Dit is ook met 1achterwiel gestuurd. Heb op het achterwiel een tandwiel gedaan en een op de servo. Dit bevalt me erg goed stuurt nu lekker. Eerst zonder tandwiel gedaan maar was toe niet stuurvast. Ik was daarom effe benieuwd hoe je het ging oplossen. Dank je wel voor jullie uitleg.
 
Zo ziet een nieuwe pallet er uit
View media item 271893Alle pallets die ik maak zijn natuurlijk nieuw, met blank hout.
Er kwamen niet dagelijks nieuwe pallets en randen binnen, maar toch wel met een bepaalde regel maat.
Je vindt ze nog steeds in 'den landen'.
View media item 273318Als bovenstaande nu een gewone pallet met randen is, dan zie je dat die al behoorlijk oud en grijs is.
Dus ik moet de pallets ouder maken.
Dit zijn 2 voorbeelden van blok pallets.
View media item 273317View media item 273316Wat een (aantal) laagjes verf al niet doet hé?
Creatief blijven met een 30 pallets wordt lastiger ...
View media item 273319En dit is een 'van Gend en Loos pallet van boven.
Deze pallet zijn ook geschikt voor zwaardere vrachten.
De planken waren iets dikker (mogelijk was het hout ook harder) en de planken zaten strak tegen elkaar.
Deze planken rusten op 3 balkjes met ronde uiteinde en daaronder weer 3 verbindende planken.
 
Laatst bewerkt:
Langzaam aan begin ik ook te denken hoe het geheel aan te kleden.

Wat ik bedoel?
Ik kan de wagon ergens neerzetten en er naar kijken.
Maar ik zou, net als vroeger, de wagon willen laden en lossen.
Dus de wagon moet op een rails komen en in een soort bak komen staan.
Als de wagon dan ongeveer tegen de werkvloer aanstaat, moet er een rijplaat in de wagon komen, zodat een heftruck ook naar binnen kan rijden.
Dus er moet ook een werkvloer komen met een asfalt laag.
MAAR het moet ook allemaal verplaatsbaar worden EN De wagon moet in een vervoersdoos.
Ik zou dat willen zien als een vervoersdoos die tevens achtergrond is, dus ik ben er nog lang niet.
Maar sinds Bart bezig is met het onderstel komt er toch beweging in het geheel!
 
Een gebrek aan messing was de ene reden dat ik nog niet door kon met de treinwagon.
De andere reden is dat er onder de vloer gewerkt moet worden. En later onder de vloer werken is geen optie.

Ik kwam Bart tegen op het internet en die liet mij zien wat je met een 3D printer kan bereiken.
Alleen, hij bouwt op schaal 0 (1:32) terwijl ik op schaal 1:14 bouw.
Dus dat heeft wat voeten in de aarde ....

Wat ik had aan vloer is dit View media item 273779Dit bestaat uit een balkje en daar op een vloer van een 3 mm

Als ik dat samen voeg met Bart zijn werk dan kom ik tot dit
View media item 273781En dan lijkt het ineens een onderstel van een treinwagon zeker als je er twee naast elkaar hebt.View media item 273780
Het mag duidelijk zijn, er gebeurd wel wat, maar het gaat langzaam.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk haakt Bart hier ook aan en legt hij uit wat er voor nodig was om dit voor elkaar te krijgen.

Dankzij Bart gaat het er onder de werkvloer nu gelukkig ook goed uit zien!
Nogmaals, Dank je wel Bart!
 
Laatst bewerkt:
Sorry mensen,
De foto's die Cor hier onder geplaatst heeft, vond ik niet goed genoeg.
Dus ik zal nieuwe maken.

Helaas ziet een dag er voor mij iets anders uit dan voor de meeste mensen.
En als je je afvraagt wat ik daar mee bedoel, lees dan dit eens.

Inmiddels ben je de nieuwe foto's al tegengekomen.
 
Laatst bewerkt:
full


full


Zoiets???
Cor
 
Het geheel wordt zwart onder de vloer, dus zal niet op vallen.
Het geheel is zeker niet fragiel, maar ook ik maak me daar zorgen over.
Ik ga tenslotte met een heftruck van ongeveer 3 kilo in die wagon heel en weer bewegen.
Dus vooralsnog denk ik er over om de wagon ook op blokken te zetten. Daar zie je in het diorama toch niets van.
View media item 266371Want de wagon komt achter een laadbordes te staan (zeg maar zoiets als je hier ziet).

Ik zeg wel zwart onder de vloer.
Maar ik denk dat het meer roestkleur onder de vloer was.

Wat ik altijd apart vond was dat de stenen in het rials bed verroest waren.
Later heb ik beseft dat all die natte wagons bij ons in de loods stonden te drogen. Het water drupte van de wagons af, hier en daar wat roest meenemend.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het ik me gericht op een van de deuren.View media item 273797Als je goed kijkt op het plaatje hierboven, is het onderste gedeelte van de deur anders.

Als de deur voor de zoveelste keer was doorboord met de lepels (blijf het vreemd vinden dat een vorkheftruck lepels heeft, maar OK) dan werden de onderste 3 planken uit genomen en werd er een plaat in gelast.
De deur die al af was zie je hier.
View media item 273811De deur die nog niet was afgewerkt, kon ik nog 'gemakkelijk' veranderen en dat heb ik dus ook gedaan.
En aangezien de meeste tijd wordt versleten met GOED meten, was ik de tweede keer meer tevreden.
View media item 273810En ik weet het, ziet er totaal niet glad uit (en dat is het ook niet) maar er gaan nog wat lagen verf over heen dus ook dat zal wel goed komen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het ik me gericht op een van de deuren.View media item 273797Als je goed kijkt op het plaatje hierboven, is het onderste gedeelte van de deur anders.

Als de deur voor de zoveelste keer was doorboord met de lepels (blijf het vreemd vinden dat een vorkheftruck lepels heeft, maar OK) dan werden de onderste 3 planken uit genomen en werd er een plaat in gelast.
De deur die al af was zie je hier.
View media item 273811De deur die nog niet was afgewerkt, kon ik nog 'gemakkelijk' veranderen en dat heb ik dus ook gedaan.
En aangezien de meeste tijd wordt versleten met GOED meten, was ik de tweede keer meer tevreden.
En ik zei meer tevreden, maar nog steeds niet tevreden.
Dat heb ik nu ook opgelost.
De foto volgt nog.
 
Back
Top