Bouw heftruck uit 1980 van Gend en Loos

Inmiddels kan de heftruck ook neigen.
Dat betekent dus dat de mast vastzit aan het draaipunt wat zich achter het dashboard bevind
View media item 266413View media item 266412Je ziet, de mast staat nog niet op 'de strijdwagen' maar het idee is er al wel.

Kees van Gend had geklaagd, dat hij het bedienen van de mast erg lastig vond.
Dit komt natuurlijk gewoon door zijn te korte armen, maar dit is voor hem aangepast!
Soms kan het niet snel genoeg gaan voor het personeel.
View media item 266415
Vervolgens is Jan aan de gang gegaan om het vorkenbord ook te heffen, daarvoor is er een (spindel)motor ingebouwd. En daarvoor moest er natuurlijk ruimte worden gemaakt in het voorschot (zodat de motor daar heen en weer kan bewegen).
View media item 266417
 

Bijlagen

  • upload_2023-11-24_15-33-44.png
    upload_2023-11-24_15-33-44.png
    1,8 MB · Weergaven: 82
Zelf ben ik op mijn betere dagen ook begonnen met de wagon (verwacht geen spectaculaire beelden want die zijn er (voorlopig nog) niet.

De enige mogelijkheid om hier op een goede manier aan te beginnen zou natuurlijk bij het railsbed zijn.
Maar ja, omdat 'eigenwijs ook wijs is' ben ik begonnen met de laadvloer van de wagon.

Onder de laadvloer ziet het er zo uit.
View media item 266449Dan kan je daar een wagon opbouwen die met een maximale snelheid van 110 km/h kan rijden en een maximale belading tot 19 ton kan vervoeren.

Aangezien dat niet natuurlijk niet mijn bedoeling is, heb ik de onderkant wat vereenvoudigd.
En de foto die je hier ziet, zijn het prille begin!
View media item 266447Zoals je ziet, is de vloer uit drie delen opgebouwd omdat het middendeel van de wagon, waar de deuren zitten, breder is.
De kale werkvloer van de wagon ziet er daarmee zo uit.
View media item 266448
 
Laatst bewerkt:
Jan gaat als een speer.
Hij heeft nu de hefmotor geplaatst
Zie het vooraanzicht
View media item 266418boven het bovenaanzicht
View media item 266419
Even passen hoe het smoelt
View media item 266420Nou Jan,
ik moet zeggen hier ben ik HEEL BLIJ mee!!
Nog eentje dan?
View media item 266421
Als je dus gaat neigen dan beweegt de mast heen en weer.
En omdat de mast vast zit aan de voorwielen, bewegen die dus ook en dan krijg je dit, (zie je hoe dat werkt Helicor)?
SUPER hoor JAN

Met de wagon zit het een beetje tegen (natuurlijk!).
Ik dacht, de wagon is en 63 cm lang,
als ik dan de zijwanden uit 1 stuk kan maken dan heb ik daar 2 stevige wanden (want de deur opening verzwakt het geheel een beetje).
Daarom had ik ook hout bestelt van 90 cm lang.

Dit hout werd verstuurd in een doos waar je bijvoorbeeld ook de voorvork van een motor ik zou kunnen versturen.
De 'planken' zweefde door de doos en werden verstuurd in een periode waarin het de hele dag door regende (veel te vochtig voor dit hout dus).
Ik had het expres al plat op de vloer gelegd met gewicht er op, maar als ik het open maak en op m'n werktafel leg komt het aan de zijkanten een 10 cm omhoog.
Ik had het nog vochtig gemaakt en weer neergelegd, lijkt wel of het hout uit een kromme boom komt!

Met mijn uitdagingen kan ik altijd bij Jan terecht.
En die gaf ook al aan dat de bevochtigingstruck niet zou gaan werken.

De wagon wordt bij de originele methode via het uitwendige skelet opgebouwd, door de flinke planken die ze er tegen aanzetten, en dan om de zoveel planken het geheel vastzet met een klinknagel waardoor je een stevige constructie krijgt.

Ik zal de verschillende delen per segment opbouwen en er dan een H profiel tussen zetten.
En ik bedoel met een segment het hout tussen de 2 verticale delen van het uitwendige skelet
Voor de stevigheid sluit ik de bovenkant dan op in een U-profiel.
Voor de onderkant moet ik nog even kijken.

Dus het zal wel weer even duren voor er weer wat zichtbaar wordt.
 
Laatst bewerkt:
zo ziet het er uit zonder hefmotor
View media item 266422door het plaatsen van de hefmotor kan het vorkenbord nu ook omhoog
Waarbij de ketting, net als bij het origineel, vastzit aan het vorkenbord
View media item 266423Na veel gepruts (sorry Huib) ziet het er dan zo uit!

En dan komen nu de lastiger stukken.
De aandrijving en het sturen.
Voor de aandrijving en het sturen had ik eerst onderstaande unit.View media item 254890 Maar die was alleen geschikt voor het plastic model.
En het sturen zou dan plaats vinden door een tandwiel op een servo
View media item 257121Maar inmiddels hebben we het over een model, totaal van messing!

Dat (stuur)wiel zullen we dus opnieuw moeten uitvinden!
 
Laatst bewerkt:
Aangezien een foto veel meer zegt:
View media item 266633View media item 266629View media item 266627Vanwege het grote gewicht gaat Jan nu toch voor voorwiel aandrijving.
Dat wordt dus een grote verrassing .....

En wat de wagon aan gaat...

Ik dacht dat er rechts en links van de deur steeds 3 even brede schotten stonden. Blijkt dat de middelste breder is.
Ik had de eerste 2 elementen via snijden uit het hout gehaald,
View media item 266628En de ventilatieopening met een Dremel gemaakt, het zag er niet uit!
Dus gewoon op nieuw beginnen.
De proxxon uit de kast gehaald, gaat ook veel gemakkelijker (geeft ook wel veel meer stof).
Maar buiten zagen is voor mij geen optie!
Ik heb de breedte van de spijlen een mm aangepast en voor het zagen ziet het er nu zo uit
View media item 266630Aangezien het allemaal wat groter word, word de wagon ook beplankt. Daarvan zie je de voorbereiding hieronder.
View media item 266632Onder op de werktekening en in de lijmklemmen zie je onderdelen voor de wielophanging.
 
T.a.v. de trein gaat het maar langzaam.
Dit is niet outside of my box, dit is in een box die mijlen verstaat.

Er moet dus geregeld iets opnieuw, waardoor het beter/mooier wordt!
Er moet geregeld nog iets aangepast worden voordat alles recht lijkt (zoals je hier goed ziet).
Dat die ramen niet recht zijn, boeit me niet erg luiken blijven toch dicht!
Waarmee dus duidelijk is dat ook de geleiders van deze luiken nog ontbreken
View media item 271107De diagonale stijl staat verkeerd om, maar is dan ook nog niet gemaakt, was meer voor de beeldvorming.
Hieronder vind je de eerste deur, ook deze is nog niet klaar ook details ontbreken nog
View media item 271110
Mag ik zeggen het begin is er?
Of moet ik zeggen het idee is er?
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel #Rolf voor je korte gesprekje.

Het gene wat mij het meeste stoort is dat de planken niet doorlopen van zijwand tot deur, wat bij het origineel natuurlijk wel zo is.
View media item 271107
Een van mijn blokkades is dat ik te snel resultaat wil zien.
Ik had alle panelen al voor bewerkt met planken maar die lopen dus niet door.

Dus bij de volgende stukken van 3 panelen, haal ik de planken er er weer af met de strijkbout.
Grote voordeel daarvan is dat het H profiel meteen past.
En in principe zullen de planken nu ook netter aan kunnen sluiten tegen het paneel.

Wat mij minder stoort is dat een staander een bochtje heeft.
Ik weet wat die dingen af en toe te verwerken kregen dat we er met een hoge lepel tegen aantreden op de wagon iets te verplaatsen, omdat een pilaar lastig stond.
Dus ik schuif het voor het gemak onder verouderen.

Dank aan de leuk klikkers!
 
Accepteer wat je niet kan veranderen,
En verander wat je niet kan accepteren!
Bovenstaande is voor mij een gegeven!
Dan moet ik daar natuurlijk ook naar handelen.

Ik heb van het deel wat al klaar was alle planken er weer afgehaald.
Gelukkig had ik voldoende hout ingekocht.
Want alles wat er af komt kan weg!

En heb ze nu horizontaal gelijk op beplankt.
View media item 271127En uiteindelijk ziet dat er dan zo uit
View media item 271128En nu is het diagonale deel op maat.View media item 271129
Zoek de verschillen
A
View media item 271107B
View media item 271129
 
Een gezond mens heeft wel duizend wensen,
Een ziek mens maar 1.
Ben ik even blij dat ik niet ziek ben!

Omdat lange uren werken/hobbyen er even niet in zit ben ik maar begonnen met studie modellen.

De wagon heeft 18 pallet plaatsen.
Dit zullen in de eerste plaats:
- pallets met randen met goederen zijn
- pallets met vaten/palletvrachten zijn
Betekent dat ik minimaal 36 pallets mag bouwen (en de nodige randen)
.
Op een later moment zullen dat ook hele of halve boxen zijn.
Ik heb al verschillende keren geprobeerd een halve box te bouwen, solderen of lijmen, het is mij nog niet gelukt.

Ik zou voor 'van Gend en Loos' 2 soorten pallets nodig hebben.
- De originele van Gend en Loos pallet
View media item 271890View media item 271892Origineel bestaat de onderkant uit 3 brede planken, maar die had ik niet liggen!

Deze bestaat uit 3 stevige balken met daar op planken van hardhout (valt onder pallets voor zware vrachten).

- De blok-pallet werd ergens tussen '80-'81 geïntroduceerd.
View media item 271894View media item 271893- De 'van Gend en Loos' Randen!
View media item 271895
Ik ben heel tevreden met de blokpallet met rand, ondanks dat de messing nog niet helemaal naar mijn zin is.
Maar de rand ziet er uit als een rand!
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik maar begonnen met een bouwhulp te maken voor in eerste instantie de 'van Gend en Loos' pallet.
Dat hoef ik niet steeds de verschillende maten op te meten. Maar kan ik het afmeten aan de bouwhulp.
Tevens bouw ik daar ook de pallet op.
De foto volgt nog.

Grote voordeel is dat alle volgende pallets de zelfde afmetingen hebben!
De bouwhulp voor de Rand is al klaar.
 
Laatst bewerkt:
De eerste randen worden opgebouwd, Boven aan ijslolly houtjes en onderaan een 12 mm breed gezaagd houtje.
View media item 272052View media item 272053Je ziet hier de tweede versie blokpallet.
Randen zijn er eigenlijk in 3 versies:
View media item 272047Ik bouw voor als nog alleen B en C.
De eerste 5 randen zijn klaar
View media item 272051View media item 272050
En als ik alles bij elkaar zet dan heb ik de eerste 3,5 palletplaatsen bezet
View media item 272049Hier zie je de 3e versie blokpallet.
Ook van de 'van Gend en Loos' pallet zijn er nu ook al meerdere gemaakt.
Ik had er twee afgekeurd omdat er een meetfout in zat (hij was een mm te hoog).
Hier en daar zit er al een wash over de randen en pallets.

Toen bedacht ik mij, OK, in het echt kan dat naar binnen, maar gaat dat op schaal ook lukken (je zou zeggen van wel natuurlijk, maar ok).
Maar als ik er dan de deur naast zet dan blijkt er zelfs nog ruimte over te zijn.
In het echt kunnen een vrachtwagen en een wagon een pallet met 5 randen laden en blijkbaar mijn 'wagon in de toekomst ook.
Echter een pallet met 3 randen en een pallet met 2 randen moet je in de wagon opstapelen.
View media item 272048Vanwege de droogtijd van de lijm is het een langdurig proces.
Maar het moet ook leuk blijven natuurlijk, ik bouw dus niet elke dag iets, maar in principe een pallet en rand per dag.

Zelf ben ik aardig tevreden over de randen, OK de hoeken zijn niet gelijk, jammer dan!
 
Laatst bewerkt:
ziet er best goed uit, je kan altijd over dat laatste 0,10mm zeuren als je dat wil .
Ik zeg altijd maar als het goed oogt zal het wel in orde zijn, de gekken die met een schuifmaat over de baan lopen zijn gelukkig dun gezaaid :koud:
 
Back
Top