Bouw heftruck uit 1980 van Gend en Loos

Ik zal niet over die laatste 0,1 zeuren maar een pallet die hoger is dan de rest valt op.
Het perfect willen hebben is bij een bouwpakket makkelijker dan bij dingen die niet allemaal identiek zijn.
Bedankt voor je reactie Marc w!
 
Ik heb de pallet met 5 randen (met lege Mints) eens gewogen maar 10 van die blokjes incl pallet en randen is bijna 2 ons.
En ik heb ooit op en forum gelezen om een vracht nooit zwaarder te maken dan 100 gram/pallet.
Daarom heb ik nu 3 randen tempex en 1 rand met thee blikjes. Dan zit ik op 104 gram.
Dan zal ik dus, als ik de wagon maximaal wil beladen, in de wagon zelf moeten stapelen zoals dat ook in werkelijkheid was.
 
Laatst bewerkt:
tja, die 100gr is natuurlijk wel sterk afhankelijk van het countergewicht van je heftruck.
Wat je zelf kan heffen kan je ook zelf stapelen een ander zal rekening moeten houden met wat hij of zij kan heffen.
Maar als er een afspraak rond bestaat kan je die best respecteren om geen ongelukken of stukken te krijgen.
 
Inderdaad, als ik die regels aanhoud zouden andere ook met mijn spullen kunnen rijden. Ik heb oa een hydraulische heftruck dus daar is wat je kan heffen minder belangrijk.
 
Ik werk dan met 1:14.
Dan kom je op 1400 kilo, dat kon het origineel van Still niet heffen. (Die ging tot 1000 kilo.)
Realistisch gezien is het te licht. Ik heb al mijn goederen verzwaard. Dus elke oliedrum heeft een gewicht. Bij 'van Gend en Loos' konden er 3 oliedrums.
 
Gewicht (massa) neemt toe met de derde macht van de toename in lineaire grootte. Dus als je bijvoorbeeld een modelauto (of iets anders) twee keer zo groot (x2) zou 'opschalen', zou het gewicht van de opgeschaalde versie 2x2x2 zijn, oftewel acht keer het gewicht van het originele model.

En dus als je bouwt in 1/14 is de rekensom ...x14x14x14

En 1/10 is de rekensom x10x10x10

Mvg Joost
 
Laatst bewerkt:
Ik verbaas me er geregeld over hoeveel tijd er zit in het maken van die randen.
De meeste tijd zit wel in het wachten, het object is klein en ik kan dus ook maar eenbeperkt aantal knijpers kwijt.
Dus wachten voordat de lijm droog is!
Onderstaand zie je de verschillende bewerkingen voordat een plaat messing een hoekstuk is geworden.
View media item 272201Over de gehele lengte van het stuk messing, teken ik via een sjabloon dat trapezium af.
Dat zijn er gemiddeld een 12 dus goed voor 3 randen.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik op een andere manier de 'van Gend en Loos' pallets aan het bouwen.
De dunne cockpit triplex begint op te raken.
Dus overgegaan op ander dun hout ooit via ali besteld.
Geen planken meer naar een heel vlak.

Dat ondergaat en paar handelingen:
- ik teken de planken af
- ik snij er planken in
- bekrast met een mes en staalborstel, om er leven in te krijgen
- punt er spijkers in
- snij aan de kopse kanten de hoeken van de planken in
- en lijm ze aan de drie balken
- en plak de 3 ijslollystokjes er op KLAAR
Nou ja, er moet nog een logo op en een tekst (of ik die tekst er op ga zetten, ik denk het niet, te klein) dat logo en die tekst moet overigens ook op de randen aan twee kanten.
Iig het logo moet lukken!

De blokpallets bouw ik van langere roerstok
View media item 271893 en de blokken worden voorzien van gele vlakken.

En natuurlijk komt er nog een bruine wash overheen, de pallets zijn natuurlijk al wat jaartjes oud.
Uiteindelijk probeer ik de pallets en randen steeds te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf idd ook wat Bruder spullen vermaakt tot lading.
Maar 18 palletplaatsen van 2 m hoog is een flick karwij.
Ik denk dat ik bijna op de helft ben.

Inmiddels is Bart, die mij helpt met 3D elementen, bezig met de wielophanging en de wielen van de wagon.
Ik zag het niet zitten om dit met met uitgefreesde wielen te doen.
Want als de wagon op zijn plaats staat, zie je niets van deze wielen.

Als mijn telefoon zich weer gewoon gedraagt hoop ik snel een plaatje te kunnen toevoegen.

Ondertussen is Jan B nog aan het vechten met de ruimte.
Wetende wat de heftruck weegt, zou het mini motertje op het achterwiel onmogenlijk beweging in het geheel krijgen.
View media item 271109Op deze foto zie je duidelijk de neig Servo.
Neigen gebeurt doordat de voorwielen naar voren bewegen. De mast is op de as van deze voorwielen bevestigd.
Dit consept gebruikt Still nog steeds bij de lichtere heftrucks.
Dus mensen heb je dit nog nooit gezien?
Kijk dan eens naar fotos van een heftruck van Still die 1000 kilo kan heffen.

View media item 271108Daarom heeft Jan besloten de twee voorwielen van een motor te voorzien.
Dat betekend dus ook twee vaartregelaars.

Het mag duidelijk zijn, zonder Jan GEEN heftruck!
 
Laatst bewerkt:
Jan is begonnen aan de accu.
Op de foto hier links zie je dat er aan deze kant best veel van de accu te zien is.
View media item 273263Helaas bleek mijn communicatie naar Jan onvoldoende want het stripje wat aan de accu vast zat was onder het wieltje geplaatst.
Normaal zaten er lagers gemonteerd in de heftruck, waar overheen dan de strip liep (die aan de accu vast zat) waardoor je de accu zo uit de heftruck kon rollen .
View media item 273262De accubak heeft 2 zijkanten (kan er ook in zijn geheel uit)
View media item 273259Als je goed kijkt, zie je uitsparingen, die zijn er voor de aandrijfmotoren
View media item 273264De accu zit gewoon op zijn plek
View media item 273260En hoe Jan het gefikst heeft weet ik niet,
View media item 273261Maar hij kan gewoon dicht!
TOP gedaan Jan!!
 
Maarten stuur je ook met de motors op voorwielen, of ga je dit op het achterwiel doen?

In het echt wordt het sturende achterwiel aangedreven, maar er is in het model achterin geen ruimte genoeg voor een constructie met een vertikale aandrijfmotor met haakse overbrenging (die modelgetrouw is, sterk genoeg is, en dan ook nog redelijk in het midden draait) en de aansturing.
Beide voorwielen hebben daarom ieder een eigen aandrijving, en die aandrijfmotoren zullen dan ook apart aangestuurd moeten worden om een bocht te kunnen maken.

Het achterwiel krijgt alleen een stuurservo die, middels een overbrenging, een min. 2 x 90 graden uitslag moet hebben.
De aansturing van de stuurservo op het achterwiel moet dan gemixt worden met de regelaars van de aandrijving. Anders kan de heftruck niet overeenkomstig de werkelijkheid aan de achterkant zwenken/ sturen.
De oplossings die is bedacht is dat bij een maximale stuuruitslag de ene motor vooruit zal moeten draaien en de andere motor dan achteruit zal moeten draaien. Dit alles gecoördineerd en aangestuurd door de stuurservo.
Dit kan volgens mij met een zender met een mix functies. Uitvoering is vergelijkbaar met bijv.bediening van ailerons bij vliegtuigen.
 
Back
Top