Bouw heftruck uit 1980 van Gend en Loos

Mensen,
Al surfend kwam ik deze tegen
upload_2021-3-9_10-53-30.png
Kunnen die 'grote' snelheden aan?
Ik zou die op het achterwiel bij de aandrijfmotor willen gebruiken. Deze lijkt een beetje op
View media item 254806wat denk ik wel een ruimte besparing zou kunnen zijn.
als het zou kunnen werken natuurlijk.

Bedoelde jij zoiets @ArjanN
 

Bijlagen

  • upload_2021-3-9_10-51-29.png
    upload_2021-3-9_10-51-29.png
    97 KB · Weergaven: 198
Laatst bewerkt:
Even een update t.a.v. de heftruck.
Ik heb 'mijn' heftruck als 1:16 model, dus heb alle maten (en meer).
De zaak waar mijn motor naar de garage gaat heeft zo'n zelfde heftruck, alleen die is wat jonger.
Daar kan ik altijd heen als ik wat details wil bekijken.

De aandrijving gaat plaats vinden via de erbij gekochte achterwiel aandrijving.
En idd kan het dan zijn dat de last te zwaar is en je met het achterwiel loskomt, dat hebben we in het echt ook wel meegemaakt.
Neigen hoe ik dat ga realiseren is mij nog niet helemaal duidelijk.
Bekend is wel dat de voorwielen en de mast op een apart stukje printplaat komen die heen en weer bewogen gaat worden.
Heffen gaat via de spindelmotor die in de mast geplaatst gaat worden.
Draaien gaat via 2 tandwielen. Waarbij het kleinste tandwiel op de servo komt te zitten (Dank je wel Marco!).
View media item 257121 Hier zie je een voorbeeld hoe het kan worden.

Er zijn verschillende onderdelen die ik niet zelf kan maken, o.a. de mast en de wielen.
Gelukkig zijn er hier op het forum mensen die mij spontaan hebben aangeboden mij te helpen.

Het is mijn intentie de heftruck zoveel mogelijk na te bouwen zo als de in m'n 'geheugen' en op de foto's staat.
 
Omdat ik met de heftruck ook van Gend en Loos gerelateerd materiaal wil vervoeren was ik begonnen met een halve box te maken. Uit de hand is dat een misbaksel geworden.
Maar het materiaal zag er toch ook niet altijd helemaal goed uit, dus ik denk dat ik die ook afbouw.
Maar het heeft mij doen besluiten een betere tool daar voor te gebruiken, omdat je met goed materiaal ook een beter model krijgt.
Ik zal als de tijd daar is met foto's komen.
 
Inmiddels heb ik een vingerzetbank aangeschaft zodat ik de messing van de heftruck kan buigen.
Dus ik ben langzaam en voorzichtig aan begonnen.
Langzaam ontstaat er een werkvolgorde.
 
Ik ben enorm blij met m'n hulpbronnen.
Jan heeft me geholpen met veel denkwerk (dank je wel Jan!!).
Bij van Gend en Loos reden wij binnen en reden dan ook ook massieve banden.

Jan deed mij de suggestie om voor de massieve banden, zwarte slangen aan te schaffen.
Ik kan je zeggen dat was best een opgave (juiste binnen / buiten diameter).

Ook Marco heeft mij enorm geholpen (hij heeft het begin gemaakt van de mast).

Ook andere mensen hebben mij geholpen, o.a. door de blogs die hij/zij plaatsen.
Daar leer ik van!
Ondanks dat ik het eng vind ga ik steeds meer in mogelijkheden denken.

Ik hoop dat een volgende update plaatjes gaat bevatten.
 
Mensen,
Al surfend kwam ik deze tegen
Bekijk bijlage 427056
Kunnen die 'grote' snelheden aan?
Ik zou die op het achterwiel bij de aandrijfmotor willen gebruiken. Deze lijkt een beetje op
View media item 254806wat denk ik wel een ruimte besparing zou kunnen zijn.
als het zou kunnen werken natuurlijk.

Bedoelde jij zoiets @ArjanN

Ik heb een tijd geleden zo'n tandriem vertraging gebruikt in de Kameleon die ik heb gebouwd. Daar zit een behoorlijk sterke boormachine motor achter. Dus ja, deze kan zeker wel hogere snelheden en kracht aan. Zie mijn bouwverslag voor details.

P.s. ik denk dat de tandriem die ik heb gebruikt wel wat breder is dan op de foto.

Met vriendelijke groet,

Jurjen de Ruiter
 
Ik moest even kijken hoe de mensen van Still heten die mij ook enorm geholpen hebben.
Ik heb veel contact gehad met Cees van de Reit (technisch specialist).
Hij heeft mij enorm geholpen met tekeningen van mijn model, zodat het met details wel goed moet komen (mits het maakbaar is voor mij).
Ik zou mij kunnen voorstellen dat hij me op een gegeven moment kotsbeu was.
Want ik stelde een aantal vragen (natuurlijk nooit 1 tegelijk) en kreeg daarop antwoord.
Vervolgens een bedankje met weer vragen. Cees bleef mij altijd correct beantwoorden.
Ik was en ben nog steeds altijd het internet aan het afstruinen naar foto's.

M.b.t. het volgende model heb ik contact gehad met Bas van Andel ook werkzaam bij Still.
En kreeg de uitnodiging eens in de showroom te komen kijken zodat ik foto's kan nemen.

Ik noem al deze mensen omdat zonder hen er nooit een heftruck was gekomen, OK hij moet er nog komen.
Maar zonder de juiste maten is een schaalmodel bouwen onmogelijk!

En zeker de met namen genoemde mensen maken het voor mij mogelijk!
 
Ik heb een tijd geleden zo'n tandriem vertraging gebruikt in de Kameleon die ik heb gebouwd. Daar zit een behoorlijk sterke boormachine motor achter. Dus ja, deze kan zeker wel hogere snelheden en kracht aan. Zie mijn bouwverslag voor details.

P.s. ik denk dat de tandriem die ik heb gebruikt wel wat breder is dan op de foto.

Met vriendelijke groet,

Jurjen de Ruiter
Hallo Jurgen,

dank je wel dat je reageert op m'n vraag.
Ik heb in overleg met een heftruckbouwer besloten, om daar toch de motor voor te gebruiken die ik daar in eerste instantie voor had gekocht.
Ik wilde het te mooi maken en daar heb ik gewoon te weinig skills voor.
 
Eindelijk een update met foto's (er gebeurd wat).
Ik had van Marco de 4 delen mast ontvangen (op de foto zie je er 2)
View media item 261375Met deze delen ben ik naar Jan B gegaan die ik kende van dit draadje.
Jan is in mijn beleving iemand die iets ziet en al weet dat die dat kan maken en ook hoe hij dat gaat maken (wat heb ik een mazzel!!)
Vervolgens is er een geleidingsstrip op de mastdelen gesoldeerd zodat die hoger en lager gestel kan worden.
De mastdelen zijn aan de top met elkaar verbonden
View media item 261380Waarna het T stuk met kettingwielen en verbinding voor de hefcilinder zijn gemaakt en vast gezet.
View media item 261378De buis voor de cilinder en zuiger moet ik op lengte zagen.

Ook alle RC componenten zijn binnen,
View media item 261377En ik voorzie nog geen echt ruimte gebrek.
 
Door eindeloos de werkplaatsboeken van Still te bestuderen kwam ik er achter dat ik verkeerde tekeningen had aangeleverd.
Met als gevolg dat we een verkeerde verbinding van de binnenmast hadden.
View media item 261379Door een opmerking van Jan zag ik ineens het verticale plaatje wat de binnenmast met elkaar verbind. En mijn tekening gaf aan dat dit met een boogje moest (maar dat was dus de verbinding met de delen van de buiten mast)View media item 256728Dus weer terug naar de 'soldeertafel'.

Gevolg zal wel zijn dat de volgende mast WEL helemaal goed zal zijn.
 
Het js gebleken dat ik mijzelf verzopen heb in het beeld materiaal.
Er zijn TIG verschillende masten en allemaal zijn ze weer anders, ze hebben overeenkomsten dat klopt.
Maar de specifieke dingen die ik nodig heb voor mijn mast die zal ik toch moeten halen uit de 2 originele foto's waar het allemaal mee begonnen is.
View media item 258387Dit is de moederheftruck zeg maar.
Deze is aangepast naar de eisen die van Gend en Loos aan de heftruck stelde:
  • Je moest er mee in een wagon en een trailer kunnen draaien
  • Je moest een pallet in die wagon of trailer kunnen af of opstapelen
Dat kan natuurlijk met de oorspronkelijke mast ook, maar dan weet je ZEKER dat die door het dak gaat!
Daarom werd de mast een flink stuk ingekort (en dan kon die nog steeds door het dak van de trailer, maar dat gebeurde maar zelden)
View media item 252264View media item 252262
Ik heb bovenstaande foto's op A4 formaat afgedrukt.
En aan de hand daarvan zien we toch dat er een boogje zit.
We (Jan en ik) gaan de huidige mast opnieuw opbouwen en naar verwachting zal die dan wel goed zijn.

Ondertussen ben ik begonnen met een kunststof bodem, zodat ik daarop kan uit proberen wat ik later in messing wil bouwen.
 
Woensdag was ik weer bij Jan Blonk.
Ik zie Jan als een alles kunner en hij helpt mij in feite ook met alles.
En met alles bedoel ik, in eerste instantie het maken van m'n mast.
Maar daarnaast kan ik denk ik met elke modelbouw vraag wel bij hem terecht.

Vorige keer al met de mast bezig geweest, dat draadje hebben we opgepakt.
Jan gaat in eerste instantie voor een kopie van het origineel en als het niet anders kan voor een aanpassing.
Dat maakte dat enkele onderdelen van de vorige mast toch niet deugde, die zijn nu dus ook veranderd of worden dat nog.
View media item 262786Zo hebben we de delen v d binnenmast nu met elkaar verbonden waardoor er eindelijk wat stevigheid is.
En helaas zijn hier toch weer foutjes in geslopen maar het begin is er!!
Toen dit vast was zijn we aan het vorkenbord begonnen.

Toen ik Jan vroeg of hij mij wilde helpen met de bouw zei hij "dat kan alleen als je mij tekeningen geeft" en die waren er dus eigenlijk niet.
Gelukkig vind ik tekeningen maken leuk werk en al doende blijkt dan dat een groot vraagteken (de heftruck) gaat leven en dat ik ook ga zien hoe ik bepaalde dingen kan oplossen.
Ook door 1:1 exemplaren te bekijken die ongeveer uit hetzelfde jaartal zijn kon ik dingen ook werkelijk opmeten.
En met die gegevens konden we het vorkenbord maken.
View media item 262789View media item 262788Elk onderdeel is door Jan gemaakt.
Met zulke hersens, handen en apparatuur heb je echt goud in je handen, vind ik!
En dit is dan de hele mast (zonder aandrijving)View media item 262790Dit is dan het totaal zonder aandrijving
View media item 262787
Ook liet Jan mij een studie model zien van de wielen.
View media item 262791Ik had zelf al verschillende eventuele mogelijkheden voor de volrubber banden gevonden, ook al was het niet naar tevredenheid.
Maar Jan had gewoon een SUPER idee.
Voor deze wielen moest ik eerst op zoek naar een zwarte gladde slang met de juiste diameter, de voorbanden zijn kleiner dan het aandrijfwiel achter.
Deze zoektocht alleen duurde al een 3 maanden.

Jan heeft een 'as' genomen van de juiste diameter, aan de kanten een mm laten zitten en binnen in een mm er uit, daar een stukje binnenband in en Voilà een wiel met band!!
Persoonlijk vind ik het er SUPER uitzien!!

En natuurlijk kan ik dingen als deze wielen alleen maar op schaal bouwen met de hulp van verschillende medewerkers van Still in H.I.Ambacht.
Dank daar voor!

Volgende keer weer verder met de mast.

Zelf ben ik begonnen met het middenstuk op te bouwen, eerst in plastic en vandaaruit ook in messing (dan heb ik nl. de maten al).
En dat zijn heel veel woorden, want ik heb alleen de spatborden pas gedaan, maar er zit beweging in zeg maar.
En das voor een heftruck best belangrijk!
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk onderaan m'n scherm en zie dat er 50 mensen zijn die dit draadje volgen!
Phoe *veegt zijn voorhoofd af*
Geen druk, hoor!

Bedankt aan alle Hulpbronnen en alle Leuk klikkers.

Ik ben weer 'vriend van' geworden, want dankzij dit forum word een droom werkelijkheid.
En droom staat ter herdenking aan de tijd dat ik nog goed gezond was, volop energie had en werkte als heftruckchauffeur.
Ik ben begonnen als uitzendkracht bij van Gend en Loos en later bij een bierbrouwerij (en nog vele andere bedrijven). En uiteindelijk na 6,5 jaar bij Fuji in dienst gekomen.
 
Werkende bij de interne transport van Fuji, bleek ik het inzicht te hebben om dingen te verbeteren.
Na 13 verbeteringsvoorstellen, waarbij ik m'n eigen werkplek weg bezuinigde, werd ik aangenomen bij Fuji.
En daar werd ik na 3 jaar, bij de eerste ontslag, ronde op straat gezet.
Wel begrijpelijk want ik had geen enkele technische achtergrond.
Het jaar daar op kreeg ik kanker en veranderde mijn hele leven ....
 
ik vertelde dat ik begonnen was met de spatborden in plastic en vervolgens overgezet had naar messing
Maar Jan liet mij zien dat als ik hiermee een heftruck wilde bouwen dat er dan totaal geen stevigheid in zou zitten.
Jan, heeft m'n tekeningen eens nagekeken en kwam er achter dat er hier en daar toch wel foutjes in zitten.
Ik vind tekeningen maken leuk maar ik heb niet de technische kennis die Jan wel heeft.

Toen Jan vervolgens een studie model ging maken,
View media item 263343View media item 263342bleek dat het model niet stevig genoeg zou zijn.
Het wordt mij nu toch wel duidelijk dat het inderdaad een klein ding gaat worden!

Normaal, bij een echte heftruck zitten er allerlei stalen dwars verbindingen en zit er ook nog eens een stuk lood in wat accu heet.
Omdat bij deze heftruck de voorwielen met mast naar voren en achteren bewegen om te neigen, moet deze romp veel stijver worden!

Normaal is een heftruck behoorlijk hufterproof en rij je er niet zomaar een deuk in.
Daarom zullen er dingen opnieuw moeten maar nu in een dikkere versie.

We zijn onderweg.
 
Mooi zo'n mentor toch? Het is ook wel een dingetje zoiets te ontwerpen. Je moet dan ook nog rekeni ngf houden met de electronica en aandrijvingen etc en het moet nog wat kunnen tillen ook.
 
Mooi zo'n mentor toch?
Het is ook wel een dingetje zoiets te ontwerpen.
Je moet dan ook nog rekening houden met de elektronica en aandrijvingen etc. en het moet nog wat kunnen tillen ook.
Zeker, ik ben ENORM blij dat Jan op m'n pad is gekomen!!
Ik had eventueel deze heftruck dan wel kunnen bouwen (zeg ik al heel voorzichtig), want de mast en het hele neig mechaniek gaat VER buiten m'n comfortzone.
Maar dan zou ik alleen nog maar een model hebben en GEEN RC model!
En uiteindelijk gaan we daar wel naar toe.
En gelukkig is Jan niet van het type dat hij alle antwoorden geeft, als er antwoorden te vinden zijn moet ik ze zelf vinden.
Als ik er dan niet uit kom geeft hij mij natuurlijk wel de antwoorden.
hij is met recht m'n mentor/leermeester!
 
Laatst bewerkt:
Jan is inmiddels begonnen met de bouw van de Heftruck (de studie zit er dus op).
Er waren veel vraagtekens waar je eigenlijk alleen maar uitkomt als je gaat bouwen (vandaar die studie modellen).
En inmiddels staat er al wat op tafel.
Jan is (ook) druk met SWEK en af en toe vult hij z'n tijd met de bouw van de basis van de heftruck.

Ondertussen houd ik mij bezig met andere dingen.
Ik heb nog steeds goederen nodig om te vervoeren dus daar ben ik maar eens aan begonnen.
ik heb al veel geprobeerd maar weinig komt door mij keuring heen.
Ik ben begonnen met een haspel.
View media item 263807Bij een beetje haspel, worden de twee kanten aan elkaar verbonden door stangen in de core.
View media item 263808Die heb ik hier weergegeven met die 4 vierkantjes.
Uiteindelijk heb ik die er toch maar afgehaald, dit ga ik verderop anders doen.
View media item 263809Inmiddels heeft die al een andere kleur, want de veroudering op m'n verftafel gaat een stuk sneller dan het RL gaat
 
Dit is het laatste 'studie model' dat ik van Jan ontving.
View media item 263811Vervolgens werd van uit daar doorgesoldeerd
View media item 263810Waarna het geheel een stevige bodem kreeg.
View media item 263812De horizontale as, is de as waar aan de mast bevestigd gaat worden.
Zodat als je de voorwielen naar voren verplaatst (en de mast dus mee gaat) de mast gaat neigen. Die horizontale mast maakt dat dus mogelijk.
View media item 263813Ja Jan,
Ik ben onwijs blij dat jij me helpt, want anders was er niets van de grond gekomen (althans niet met deze heftruck)!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top