Woensdag was ik weer bij Jan Blonk.
Ik zie Jan als een alles kunner en hij helpt mij in feite ook met alles.
En met alles bedoel ik, in eerste instantie het maken van m'n mast.
Maar daarnaast kan ik denk ik met elke modelbouw vraag wel bij hem terecht.
Vorige keer al met de mast bezig geweest, dat draadje hebben we opgepakt.
Jan gaat in eerste instantie voor een kopie van het origineel en als het niet anders kan voor een aanpassing.
Dat maakte dat enkele onderdelen van de vorige mast toch niet deugde, die zijn nu dus ook veranderd of worden dat nog.
View media item 262786Zo hebben we de delen v d binnenmast nu met elkaar verbonden waardoor er eindelijk wat stevigheid is.
En helaas zijn hier toch weer foutjes in geslopen maar het begin is er!!
Toen dit vast was zijn we aan het vorkenbord begonnen.
Toen ik Jan vroeg of hij mij wilde helpen met de bouw zei hij "dat kan alleen als je mij tekeningen geeft" en die waren er dus eigenlijk niet.
Gelukkig vind ik tekeningen maken leuk werk en al doende blijkt dan dat een groot vraagteken (de heftruck) gaat leven en dat ik ook ga zien hoe ik bepaalde dingen kan oplossen.
Ook door 1:1 exemplaren te bekijken die ongeveer uit hetzelfde jaartal zijn kon ik dingen ook werkelijk opmeten.
En met die gegevens konden we het vorkenbord maken.
View media item 262789View media item 262788Elk onderdeel is door Jan gemaakt.
Met zulke hersens, handen en apparatuur heb je echt goud in je handen, vind ik!
En dit is dan de hele mast (zonder aandrijving)
View media item 262790Dit is dan het totaal zonder aandrijving
View media item 262787
Ook liet Jan mij een studie model zien van de wielen.
View media item 262791Ik had zelf al verschillende eventuele mogelijkheden voor de volrubber banden gevonden, ook al was het niet naar tevredenheid.
Maar Jan had gewoon een SUPER idee.
Voor deze wielen moest ik eerst op zoek naar een zwarte gladde slang met de juiste diameter, de voorbanden zijn kleiner dan het aandrijfwiel achter.
Deze zoektocht alleen duurde al een 3 maanden.
Jan heeft een 'as' genomen van de juiste diameter, aan de kanten een mm laten zitten en binnen in een mm er uit, daar een stukje binnenband in en Voilà een wiel met band!!
Persoonlijk vind ik het er SUPER uitzien!!
En natuurlijk kan ik dingen als deze wielen alleen maar op schaal bouwen met de hulp van verschillende medewerkers van Still in H.I.Ambacht.
Dank daar voor!
Volgende keer weer verder met de mast.
Zelf ben ik begonnen met het middenstuk op te bouwen, eerst in plastic en vandaaruit ook in messing (dan heb ik nl. de maten al).
En dat zijn heel veel woorden, want ik heb alleen de spatborden pas gedaan, maar er zit beweging in zeg maar.
En das voor een heftruck best belangrijk!