Bouw heftruck uit 1980 van Gend en Loos

Ik heb idd weinig ruimte. Zoals het achterwiel nu is opgebouwd vraagt die veel draairuimte. Als ik de motor evenwijdig aan het draaipunt kan maken denk ik dat die minder ruimte vraagt. En zo was het origineel ook opgesteld.


Als ik meer ruimte in het motorcompartiment heb kan ik gemakkelijker de plaklood aan de wanden bevestigen. Het origineel had ook last, die kwam met sommige lasten ook van de grond.


Heb je hier een plaatje van weet niet precies wat je bedoelt


Is dat zo'n gele? Of heb je hier ook een plaatje van.


Plaatje van de haakse overbrenging
Screenshot_20210104-211555_AliExpress.jpg


En dit zijn die n20 motoren die ik bedoelde

€ 1,33 31%OFF | 1Pcs Micro N20 Gear Motor Slow Speed Metal Versnellingsbak Reducer Elektrische Motor Diy Speelgoed 40/60/28/150/300/110 Rpm https://a.aliexpress.com/_B0Ht0O
 
Opzoek naar gelijksoortige heftrucks, qua jaartal, zag ik weer een aantal foto's.
Zoals onderstaande foto's van het achterwiel.
View media item 254807View media item 254806Die geven dus mooi weer hoe bij het origineel de aandrijving in z'n werk gaat.
En die maken dus ook dat ik moet gaan kijken of ik zo ook het model kan aandrijven.
Van boven naar onder krijg je dan:
1) een wiel die je kan verbinden met de servo
2) aandrijf motor met tandwiel
3) as met daarmee het aandrijf wiel
Tussen de motor en het aandrijfwiel lopen een aantal tandwielen, deze zijn verpakt in een soort kast.
 
Laatst bewerkt:
Ook bij deze heftruck zie je dat de mast vast zit aan het voorkant van de heftruck, moet ik alleen nog even kijken hoe en wat!
Kan bijvoorbeeld vast aan de mast en een scharnierpunt op de heftruck. Zo lijkt het voor mij gedaan.
View media item 254740voorbeeld van een aandrijving, ik kan alleen niet lezen wat de lengte van de tandriem is
De bijbehorende riem is helaas nog wat groot.

Denk dat het met tandwielen toch eenvoudiger gaat worden. Tandriemen zullen vaak te lang zijn, denk ik.
Voordeel van tandwielen is dat je ook een reductie kan aanbrengen in het toerental.
 
Laatst bewerkt:
2500 rpm is wel veel gok ik
Hoeveel toeren moet ik volgens jou aan denken.

Ik heb vroeger met een sleepboot gevaren en het stond me tegen dat veel boten wel mooi op schaal waren maar totaal niet op schaal voeren. Vandaar deze vraag.

Mijn heftruck (zeg maar) kon rustig en doorrijden. Maar uiteindelijk is dat helemaal geen bloedgang.
Je rijd alleen volgas van A naar B als je leeg bent.

Jij rijd met een vrachtwagen en volgens mij zijn juist bij jullie de snelheid wel op schaal, maar ik zie dit alleen van af YouTube.
 
Weet je dat heel zeker? Ik ben alles behalve een expert op het gebied van vorkheftrucks, maar dit heb ik nog nooit gezien: het scharnierpunt zit altijd onderaan, en de mast wordt met 1 of 2 hydraulische cylinders 'achterover' getrokken
Ik vond laatst een plaatje en moest aan jouw opmerking denken.
View media item 255287Als je naar het plaatje kijkt zie je dat de voorwielen van plaats veranderen bij het nijgen.
View media item 255325en zo is de mast in de heftruck verankerd. Dit is een R50-15.
Natuurlijk is het bij de huidige modellen en bij de nieuwere modellen zoals jij dat ook altijd ziet!
 
Ik word enorm geholpen bij m'n denkwerk door Jan Blonk.
En we zijn nu zover (in theorie) dat het achterwiel door een motor met wormwiel word aangedreven.

Snelheid van deze heftruck was ongeveer 15 km/h

Nu zijn de mensen hier ook weer op de hoogte.
 
Ik parkeer hier even wat gedachte spinsels van me.
Van Gend & Loos had geen stellingen of zoiets.

Overdag werden pakjes in de regio bezorgd en 's nachts werden de pallets, boxen en randen naar andere plaatsen vervoerd.
Mijn eerste jaar ging dat nog met wagons en m'n tweede jaar ook met trailers.

Ik werkte toen aan de Westzeedijk in Rotterdam.
upload_2021-3-7_20-52-47.png

Een enorm lange loods met om de meter een roldeur die open kon (en ja in de winter kon het daar 's nachts behoorlijk koud zijn).
Aan de ene kant zat de afdeling waar de kommer's en kleine vrachtwagentjes door de chauffeur op volgorden van bezorgen geladen werden.
En aan de andere kant waar de goederen, soms in bulk, aan kwamen.

En als dan bv Wehkamp weer een actie had,
dan kwam er een hele vrachtwagen uit Zwolle,
met allerlei rommel aan, die ging over de lopende band,
werd in verschillende boxen gestapeld en dan door ons naar de juiste postcode gereden.

Was een box of 'pallet met rand' vol dan ging die de trailer in.
Van Gend en Loos vervoerde pakjes voor particulieren en bedrijven. En die pakjes waren soms 7 meter lang en een ton zwaar en soms zat er maar een kettinkje in.

Ik wil me in die zin niet bezig houden met de kleinere dingen voor consumenten, maar meer de grotere hoeveelheden voor (kleine) bedrijven.
Dus ik denk aan oliedrums, grote zware kisten die we met de heftruck moesten verplaatsen, zware pallet met randen er omheen, vrachtwagen onderdelen (bv zo'n schotel) en alles daar tussen in.

Ik heb 6 jaar als heftruck-/reachtruckchauffeur met veel plezier gewerkt en heb alles wel voorbij zien komen.

Alles wat ik dan zou maken hoop ik ook met andere heftrucks te kunnen gaan verplaatsen.
Als eerste ben ik idd dan ook bezig (vooral ingedachte) met:
 
Back
Top