Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Airbrush setje besteld, binnenkort de airbrush compressor van mijn vrouw maar eens van zolder trekken (staat normaal achter de kerst spullen, gelukkig zijn die op het moment van zolder :) ) en kijken of die het nog goed doet.

Dit "leuke winterprojectje uit schuim" begint ondertussen aardig heftige proporties aan te nemen... Forse bak electronica ervoor, airbrush, carbon.. Ik krijg er zin in :D

Daar help geen mat tegen als de ondergrond niet hard is.
Wat moet ik daar nu tegenin brengen? Dan kan ik sowieso beter afzien van de moeite (en het extra gewicht inderdaad!) en het gewoon houden op piepschuim. Ik zal gewoon moeten leren om netjes te landen :D
 
Laatst bewerkt:
moet je ook even langs hangar morgen om lamineer epoxy te halen. ga je niet redden met 5 of 30 minuten epoxy. veel te dik ;)

laat me weten of de airbrush iets is, dan bestel ik hem alsnog.. glassen lijkt me overbodig inderdaad. eventueel alleen op de deelnaden van de vleugel.
 
Johan, kun je niet een flesje van die beroemde bruislijm erbij vinden ;) de enige bruislijm die ik hier kan vinden is of van de gamma (zwaar) of van de hema (een soort bison kit denk ik, stinkt in ieder geval hetzelfde)

Nu ik toch behoorlijk heb geinvesteerd in deze kit kan ik er ook maar beter serieus mee bezig gaan en het gewoon netjes afwerken.. Al met al zit er ondertussen voor 160 euro in :(
 
Je kan rustig de bruislijm van de Gamma nemen .
Gewoon dun insmeren, kruipt het veel uit de naad moet je minder gebruiken.

En iets wat naar bisonkit stinkt moet je niet op styro gebruiken , vreet misschien gaten in je styro door oplosmiddeln.

In bruislijm zit niks in , reageert op de vochtigheid in material of lucht.

Mvg Johan
 
Denk je wel het een en ander te weten over modelbouw, kom je iemand als Johan tegen ;) blijk je toch een beginnertje te zijn :D

Echt fantastisch, dit forum. Ik moet er toch niet aan denken om zelf achter al deze dingen te moeten komen (op de verkeerde manier, door een half toestel op te lossen in lijm bijvoorbeeld)...

Morgen maar even naar Hangar voor epoxy en de gamma voor bruislijm dus...
 
Je haalt twee dingen door elkaar.
De BEC is een spanningsregelaar, die maakt van 11,1V uit je aandrijfaccu 4,8V voor je ontvanger en servo's. Daar heb je er maar één van nodig.
Het andere is de onderspanningsbeveiliging in je regelaar, dat heeft niks met de BEC te maken, staat daar elektronisch gezien ook helemaal los van (al zit het in dezelfde krimpkous verstopt) en blijft dus ook voor alle 4 de regelaars gewoon werken.


ohhh! ik zat daar ook al aan te twijfelen !
 
45gram mat zou ook niet zoooo veel zwaarder worden

tel eens uit, de vleugel is een kleine 2 vierkante meter, dan nog eens de oppervlakte van de romp kom je op een kleine 8 meter gemakkelijk.
8x45 gram glas en dan nog eens minimaal 8x 45 gram epoxy. Dan zit je toch al snel aan 720 gram extra gewicht.

Airbus, ik had 18 grams in gedachten. 45 grams zou ik misschien als versteviging voor de vleugelbevestiging gebruiken maar niet om in te dekken, veel te zwaar (in verhouding tot het toestel zeg maar)

Het gaat ook vooral om "stevigheid" (lees: tegen stoten en butsen, niet tegen crashes)
Johan, in dat geval is het misschien toch een goed idee om roving te gebruiken.. Mocht je nog iemand weten wie dat in de aanbieding heeft

Ik heb net een leuk airbrush setje gezien bij unitedhobbies, maar 6 dollar.. Hmmm..

18 grams mat brengt niks aan stevigheid. De open structuur van die mat is niet voldoende om ook maar een klein beetje extra sterkte toe te voegen. Als je ooit bij een model sterkte wil toevoegen door glasmat dan beter die 50 grams mat nemen. De glasvezels zijn even dik als bij die 18 of 25 grams mat, alleen is die dichter geweven waardoor er meer vezels per centimeter zitten, dit zorgt wel voor meer sterkte.
Wil je toch ooit eens iets van schuim verstevigen neem dan die zakdoekjes van Tempo, pluis die uit elkaar en gebruik die dunne laagjes. Verlijm dat dan met zwaar verdunde witte houtlijm en het wordt keihard.


Bij PU lijm kun je een deel heel dun insmeren met lijm en dan het andere deel heel licht met een vochtig doekje "schoonwrijven" oor het vocht wat dan op dat deel achter blijft werkt de lijm nog sneller en beter en kruipt nog verder de porieën in.
 
Laatst bewerkt:
tel eens uit, de vleugel is een kleine 2 vierkante meter, dan nog eens de oppervlakte van de romp kom je op een kleine 8 meter gemakkelijk.
8x45 gram glas en dan nog eens minimaal 8x 45 gram epoxy. Dan zit je toch al snel aan 720 gram extra gewicht.

Een heel kleine twee vierkante meter inderdaad.. De vleugel is 30x 50cm voor het middenstuk en nog ongeveer twee keer dat voor de beide uiteinden. Goed een vierkante meter dus. Maar je hebt gelijk, niet het FG maar de epoxy is wat het gewicht toevoegt. Ik heb er overigens al vanaf gezien, was voornamelijk bedoeld om stoot-en schokschade wat te beperken maar als dat niet werkt heeft het geen zin en voegt alleen nutteloos gewicht toe.

Verder heb je gelijk inderdaad, alleen nog even zien of ik witte (geen lelijke vlekken) bruislijm kan vinden. Die ik van de hema heb is bruin.
 
Oh **** Arjan, jij doet met zojuist het beste idee daarvoor aan de hand! Zoals je zegt, de meeste schade ontstaat tijden transport. Deze kist moet bij mij op zolder komen (geen plek ergens anders die groot genoeg is of waar ie mag staan van mijn vrouw) en vliezo trappen en piepschuim vliegtuigen zijn niet echt vrienden van elkaar..

Een mooie kunststof (van dat dubbellaags met vulling waar ze ook wel mappen voor tekeningen van maken) kist hoeft niet zo zwaar te zijn en voldoet prima als bescherming :)

Ga ik weer met een zorg minder naar bed!
-edit- en weer een erbij natuurlijk ;) want het hoogteroer van de C-130 is maarliefst 60 cm breed, dat wordt dus een behoorlijk forse kist. Of is er een makkelijke en nette manier om een (piepschuim) hoogteroer licht maar toch deelbaar te maken? Rudder maakt nog niet zoveel uit maar een transportkist van 65x65x145 cm is best fors :D en niet te vergeten het moet ook nog in de auto passen (of er bovenop op de dakdragers)
 
Laatst bewerkt:
Verder heb je gelijk inderdaad, alleen nog even zien of ik witte (geen lelijke vlekken) bruislijm kan vinden. Die ik van de hema heb is bruin.

Als je de naden mooi passend maakt en met de lijm spaarzaam om gaat krijg je geen bruine vlekken.

Je moet ook nooit het teveel aan lijm wegvegen, dan krijg je bruine vlekken.
Gelijk minder gebruiken . ;)

En bruislijm eerst 24 uur laten drogen voor je het gaat bewerken en dan de bubbeltjes die uit de naad kwamen met een nieuw breekmes afsnijden.

Mvg Johan
 
Dank je, ik ook. Ben er ook erg blij mee (ondanks dat het ondertussen wat meer in de papieren loopt dan de planning was). Ik ben ook erg benieuwd als de hardware straks binnenkomt; ik heb de voorgeschreven maat wielen (schuim) besteld, die zijn 14 gram ipv 10-12gr en ik hoop dat ik ermee vanaf gras omhoog kom.

Weer een punt (soms word je wakker met vragen in je hoofd en waar het weg komt?): hoe kan ik het makkelijkst een sturend neuswiel maken op dit toestel, gewoon de servo koppelen aan rudder? Weet ook niet of het nodig is (hangt af van hoe goed het rijdt op gras)
 
alwin
stuurbaar neuswiel zou ik geen hxt900 doen zoals je eerder voorstelde. Je kan het neuswiel prima aan de rudderservo koppelen, maar neem dan wel een sterkere servo ;)
 
Een HXT 900 is sterk genoeg om het neuswieltje een beetje aan te sturen .
Je moet alles gewoon licht en makkelijk houden.:D

En een zij roer op de Herkules heeft weinig zin .

Mvg Johan
 
Ik vind het ontbreken van een richtingroer juist een flink gemis. Bij de hercy opknapbeurt gaat die er dus opkomen.
i.p.v. 4 speed400 komen er nu 2 X dymond AL2836 motoren op, Goed power, maar niet overdreven, anders zijn er mischien weer andere wijzigingen nodig.
2 van deze motoren gaat goed op 4SA123 (vergelijkbaar met 3S lipo), zodat het licht blijft.

Een hercy heeft de goede vlieg eigenschappen vanwege de ruwe piepshuim. Dat laat ik dus zo.
Wel vind ik de TC01 tip van de tempo zakdoekjes geniaal voor andere piep vliegtuigen. Mischien nog een aanvulling. Als je vitrage materiaal (van de ikea naam zoek ik op) eerst over de piep heen doet heb je een soort nylon/polyester "net" om de boel bij elkaar te houden. Deze open struktuur weegt bijna niets en maakt de piep robust tegen impact.
Nie mooi af te werkne echter. Met easy filler van alabastine wordt het toch weer snel teveel.
Met de zakdoekjes manier (bij de vitrage) zou je een soort "ripstop" hard laag kunnen krijgen. De vitrage voorkomt scheurvorming, de zakdoekjes stijfheid en mooie oppervlak.
Daar gaan we eens wat proefjes mee doen.

Roving van R&G is bij hobby-in te koop op de rol.
Tegenwoordig kan je echter ook met koolstofstokjes (onder en boven) werken. Rondbuis is minder stijf, maar dat zou ook nog kunnen. 10/8mm voor midden stuk en dunner voor de oren. Wel duurder.
Als je met rovings gaat werken, plak de groef dan af met slecht 50mm plakband en dan doorsnijden bij de groef. Op die manier kan je de kleverige rovings op het plakband leggen en dan in de groef schuiven. Draad wel steeds strak trekken.Wat ik ook wel heb gedaan is eerst een beetje schuimlijm in de groef en dan direct de natte rovings erin. Dan heb je goede hechting aan de vleugel.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top