Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Over die hoogteroerservo...
In mijn onlangs voltooide Tiger Moth heb ik de hoogte- en rudderservo ergens bij het zwaartepunt zitten, en naar achteren lopen 4mm carbon buisjes door de romp als pushrods. Weegt ook érg weinig, en ik kan zonodig vrij gemakkelijk een servo wisselen. Alleen de uiteinden zijn natuurlijk wel veerstaal.
 
Johan, zeg dat wel, al moet ik de eerste keer dat uhu por weer losgaat nog meemaken - meestal is het juist niet meer los te krijgen (als je dat wel wil dus) maar hetzelfde zal wel opgaan voor bruislijm. Het schuimt als een dolle in ieder geval!

Bart, zat ik aan te denken, vroeger was de aansturing waarschijnlijk ook met een 4x4 vuren latje tussen twee stalen stangetjes, maar dat was me toch wat te ouderwets. Het enige nadeel van mijn oplossing, het heeft ongeveer 2mm speling en daar ben ik niet zo kapot van.
 
Laatst bewerkt:
Zo, de staartdelen zijn in vorm geschuurd en gemonteerd, de eerste aanzet naar aansturing is gemaakt en nu is het weer even tijd om de boel in elkaar te zetten, even kijken hoe het straks moet gaan worden..

Snijden van nieuwe vleugelzadel:


het past :)




op maat gesneden en rompgat uitgesneden (flinke klus!)


mooi hé :D


motorgondels zien er ook lang niet gek uit, beter dan ik hoopte


het afgesneden deel van de voorkant van het vleugelzadel. Niet heel mooi geworden, hopelijk krijg ik het met schuren nog wat netter.
 
Laatst bewerkt:
motorgondels zien er ook lang niet gek uit, beter dan ik hoopte

Ja, de zeep industrie heeft af en toe leuke dingen voor ons.:D

Deze krijg ik gestuurt.

full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow johan, dat is wel even andere koek, vooral de motorgondels. Sjiek hoor! Hoe kom je daar aan, is er iemand die die dingen voor de verkoop maakt?
 
Nee, hij maakt ze niet , hij heeft ze ooit overgenomen (3 setjes) en heeft er zelf 2 gebouwd.

Deze kwam ik door gesprek aangeboden en toen gelijk gekocht.

Nu nog de styro delen. :D

Mvg Johan
 
Mocht je de mogelijkheid hebben, maak een paar malletjes (ik wil je wel sneldrogend gips opsturen waarmee je prachtige negatieve mallen kunt maken!), eenmaal gebouwd krijg je zulke mooie gondels natuurlijk nooit meer..
 
Ok, iemand een wereldtip? Ik ben al een paar dagen aan het zoeken naar een degelijke vleugelbevestiging. Wat ik tot nu toe heb:

- buisjes 6mm in vleugel lijmen zodat je bij breekbouten aandraaien daarop draait en niet op het kwetsbare schuim
- schuim romp op vleugelbevestiging verstevigen met glasdoek
- iets (plaatje plex?) met slagmoer erin op vleugelschouder lijmen (verzonken)

Betere ideeën zijn welkom, ik twijfel nogal of de vleugelschouder zo goed verlijmd zit dat deze het gehele gewicht van de romp houdt..

71346669.jpg
 
Doe maar gewoon zoals Willem dat beschreven heeft, dat is meer dan sterk genoeg. De romp is het lichtste onderdeel van het gehele model.
 
Zoals Willem beschreven heeft:

VLEUGELBEVESTIGING
Draai puntige stukjes M6 draad in de moeren (welke moeren?), zodanig dat de puntjes net boven het oppervlak uitsteken (welk oppervlak?) en plaats voorzichtig de vleugel in de juiste positie. De plaats voor de gaten in de vleugel is nu gemerkt.

Maak de dia. 6mm gaten (dat snap ik nog wel)
Verstevig de bovenkant van de twee gaten met glasdoek en een ring dia 3cm triplex 1mm

Dat is alles wat erin staat, dus niets over hoe die moeren dan op hun plek te krijgen of hoe dat verstevigd moet worden?
 
Je hebt toch de beschrijving ?

De laatste die ik hat hatte 2 stroken ply waar 2 slagmoeren in zaten.

De vleugel word trouwens met 2 breekbouten vast gezet en niet 4 .

En op de vleugel hat ik 2 ringen uit ply gelijmt, eventueel ingelaten.

Ps. GFK delen zijn er met alle snij sjablonen op papier en ook alle maten om hem te laten snijden.

In de zomer ga ik een paar dagen naar mijn Felix producent en neem dan de tekeningen mee.
Kijken wat hij van vind.

Mvg Johan
 
Boor de gaten door tot binnenkant romp.
Lijm blokjes hardhout aan binnenkant romp en tap de schroefdraad erin.
Probleempje: zijn de bouten lang genoeg? En: Als je het hardhout met CA drenkt mag de CA waarschijnlijk niet op het schuim komen... (eerst voorboren, dan CA erin, dan draad tappen, dan pas verlijmen)

Die buisjes waarmee je je schuim wil beschermen hebben geen zin volgens mij... ervan uitgaande dat je de bouten niet gek vast draait, als het toestel eenmaal vliegt wordt het schuim van je vleugel niet meeer samengedrukt.

Die beschrijving van Willem lijkt erop te wijzen dat je eerst moeren aan de onderkant in het vleugelzadel moet lijmen. Geen idee of je daar bij kan...? Maar als dat kan hoef je natuurlijk niet moeilijk te doen met blokjes hout.
Die inslagmoer heeft naar mijn idee niet veel zin in schuim... of er moet ook glas aan te pas komen of zo.

Misschien een optie:
Ik heb ooit een toestel gebouwd waarbij de vleugel met schroeven op de glasvezel romp werd gezet; aan de binnenkant van de romp eerst met kneedbare twee-componenten-pasta (te koop bij de bouwmarkt) bultjes rond de schroefgaten gemaakt, die werden doorgeboord en dan draad erin tappen. Werkt prima. Weet niet hoe dat houdt op schuim...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het laatste gaat houden op (dit) schuim Bart, maar bedankt voor de andere tip, ik zal eens kijken of dat hier mogelijk is. Versterken kan natuurlijk altijd maar ik ga voor zo licht mogelijk (als ik alles weeg en de materialen die ik nog nodig heb bereken kom ik net rond de 1400 gram uit!)

Johan, twee bouten maar? Het zal wel houden als het origineel zo bedoeld was maar klinkt me wel eng in de oren..
 
Iets aan de zijkant plakken is te zwak bij styro .

Appelboor prinzip moet je gebruiken .

Zal straks wel een foto plaatsen .

Mvg Johan
 
Johan, dit idee bedoel je in je voorlaatste reactie (ply met slagbouten)?



Zoiets heb ik ook in gedachten, alleen rust dan nog steeds heel het gewicht op de vleugelschouders (waarvan ik geen idee heb hoe lang geleden met welke lijm ze op het toestel gezet zijn). Zou het een idee zijn om het zo te maken en dan voor de zekerheid een glasmatje erover en naar de binnenkant toe (zodat het vastzit aan de romp zelf)?

Ik ga toch voor vier bouten, twee vind ik - ook in verband met de veel sterkere motoren - toch eng.
 
2 bouten op het dikkere gedeelte van de vleugel (direkt achter de carbonholm) is de sterkste optie .

Zo is het ook gekonstrueerd

Of denk je dat de 2 bouten achter wat kunnen vasthouden ?
Je drukt die 2 bouten zo door die paar mm styro .

Je moet eerst de rolroeren klaar maken , dan de kohlerovings drin en 24 uur opgespant laten drogen en dan de vleugelbevestiging maken met 2 bouten direkt achter de rovings .

Alles andere gaat niet werken (zal je dan merken)

full


full


full


full


full


Foto,s zeggen genoeg geloof ik.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de foto's Johan, spreekt inderdaad voor zich :) alleen, opgespannen laten drogen (de rovings), hoe bedoel je dat? Niet gewoon erin drukken, strak trekken zodat ze er mooi glad in zitten en dan laten drogen? Hoe moet ik de rovings dan vastzetten om die spanning erop te krijgen?

Ik dacht aan vier bouten aan de hand van deze foto (door een mede-forummer gemaakt van zijn toestel, daar werken de vier bouten prima zo te zien)

 
Alleen de 2 voorste bouten die in de buurt van de holm zijn houden de vleugel .

Die achtersten houden alleen iets als je een groot stuk ply op de vleugel plakt.

Op de rovings komt geen spanning.
Maar je moet de vleugel 24 uur opgespant laten uitharden .

Het middelstuk in rompbreedte ligt hierbij vlak op de tafel en aan de enden komt een 50 mm onderleg stuk .
Zodat de vleugel na het drogen een lichte ronding heeft.

Hierdoor ligt hij stabiler bij het langzaam voorbij vliegen op lage hoogte. (10cm van de grond :cool: )

Voor de rovings te plaatsen heb je 24 uurs hars nodig (60 min open tijd)
Een houtknijper
Een rol schilderstape van 25 mm
Een goedkoop klein kwastje (10 mm met vrij harde borstels)
Een reepje ply van 1mm dikte of stukje bankpas
En natuurlijk de rovings (10 x de lengte van de vleugel + 30mm)

Mvg Johan
 
Bedankt voor de tip over de ronding in de vleugel, ik was van plan om de vleugel vlak te maken (aan de onderkant) maar extra stabiliteit bij lage snelheid is wel prettig, vooral bij de landing. Ga ik dus doen :)

Ik was inderdaad van plan om een stuk 1mm ply achterin de vleugel te lijmen (en twijfel over voorin) om zo de krachten wat te verdelen. Waar heb je het kwastje voor nodig, om de epoxy in de rovings te smeren? Ik dacht het aan te maken in een bakje, rovings stuk voor stuk dippen en dan (met handschoenen aan) de meeste epoxy eruit wrijven tussen de vingers. Of is dat niet practisch? Hoeveel epoxy moet ik in de rovings laten zitten, net genoeg om ze helemaal te doordrenken of flink nat?
 
Back
Top