bouw Horten XII

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Horten XII

goedenmiddag Bastiaan,

dat weet ik nog niet. ws toch afneembaar, o.a. middels multiplex multilock.

Ga op 3s lipo vliegen

Na aan de vleugels beginnen.

groet
Peter

Leuk project en netjes gebouwd!
Op de IG-hortensite vind ik echter niks over de freesset...

Horten XII

aan de vleugels begonnen.

de hoofdliggers moeten zowel aan de boven- als onderzijde. Ik heb de bouwplank dus maar omgedraaid; kon ik er tenminste goed bij en alles precies pasmaken.

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een prachtig project, ik ontdek het nu pas. Mooi freessetje ook, met al die gaten erin.
Ook ik vind dat je wel vrij kwistig met de lijm omgaat... maar zolang je dit niet teveel als een zwever beschouwt zal dat niet zo'n ramp zijn.

Horten XII

goedenmiddag MBF-lui,

omdat het van het weekend bij ons nogal regenachtig was, heb ik weer even wat gedaan.

hier is goed de slag in de vleugel te zien. Deze hoort erin.
full

verkasting met 0,6 berkentriplex
full

de aansluiting met het middendeel is naadloos
full

Horten XII

goedenmorgen Joren,

zonder die slag vliegt deze vleugel (eigenlijk is het een Horten) niet. Dirk Schipper (ook op het forum) kan je over het waarom heel veel meer vertellen; vraag hem maar eens.

Er zijn diverse rekenprogramma´s te vinden (o.a. Ranis) waarmee je een en ander uit kunt rekenen. Punt is alleen, je moet dan wel de cijfers kunnen interpreteren, wat een vak apart is.
om een voorbeeld te noemen: http://www.embeh.de/flzvortex/nurfluegel.html
(als dit niet mag MOD´s, dan verwijderen?)

Onderstaande link laat tegen 4.40 zien hoe de vleugel eruit komt te zien.

Horten XII at Vohenstrauss on Vimeo

groet
Peter

Horten XII

goedenmiddag,

nadat het enige tijd stil gelegen heeft, hier weer een paar foto´s.

Mocht er behoefte zijn om opmerkingen te maken over het kleurenschema, houd ik mij aanbevolen.
full

full

groet
Peter

Horten

Hoi Peter,

Jij bent toch al een heel eind met de bouw.
Wat ga je over het hout heen doen als bespanning?
En mogen we dan kiezen tussen kleur 1, 2 of 3?
Ik ga voor nummer 2

Groeten Bastiaan

Horten XII

Moi Bastiaan,

het hout wordt gebeitst (1,2, of 3) met daarna één of 2 lagen parketlak.
Terzijde, zelf neeg ik ook naar 2 maar hoe meer ik ernaar kijk, hoe ´authentieker´3 wordt = wat donkerder.

De open gedeeltes in de vleugel wil ik bespannen met een soort oratex en dit dan àof airbrushen òf met spanlak een wat ´oudere´ look geven.

groet

Peter

Horten XII

moi luitjes,

en weer enkele foto´s.
omdat hier niet zoveel ruimte is, maar zo gedaan
full

hier is het beter te zien
full

de helling voor het beplanken van de onderzijde
full

en hier ligt de vleugel erop
full

de ´dubbele slag´ is hier goed te zien. In de bovenhoek de doos waarin Jitze de Doppelraab heeft opgestuurd
full

Horten XII

en hier weer een foto. Ik moest de servo van de ail 2 mm naar boven verplaatsen omdat het servoheveltje anders door de bekleding zou steken, zie eerdere foto.

Zo ziet de bovenkant eruit. De achterlijst v/d ail. + klap moet nog op maat gemaakt worden.

full

Horten XII

pascal,

alleen de voorkant wordt boven en onder beplankt. De rest wordt bekleed, wellicht met oracover antique.
groet
Peter

Horten XII

weer even twee foto´s.
servo´s geïnstalleerd en de onderzijde is nu ook beplankt.

de slag in de vleugel is goed te zien. De klap en ail. moeten nog op maat gemaakt worden
peter-verhulst-albums-horten-nurflugel-picture48866-de-slag-de-vleugel-goed-te-zien-de-klap-en-ail-moeten nog-op-maat-gemaakt-worden.jpg

de aansluiting met het middenstuk is naar het zin
full

Hoi Peter,

Ontdek dit draadje nu pas :oops:.
Je schiet flink op. Het ziet er goed uit.

Op de tweede foto van post #54 meen ik een foutje te zien. Zoals ik het zie is de servo parallel aan de rib gemonteerd, maar hij hoort haaks op de scharnieras te staan. En aangezien de ribben bij een Hortense vleugel eigenlijk nooit haaks op die scharnieras staan ... krijg je last van een wringende aansluiting van de stuurstang op je ruderhorn.
Dat kun je ondervangen door een kogelkoppeling te gebruiken ipv. een kwiklink.

Nog een vraagje: ik vind de plaatsing van de motor met verlengde as erg fraai. Maar hoe krijg je voor elkaar dat het eindlager voor die as echt heel goed uitgericht is. Als dat nl. maar een beetje onder spaning staat omdat de as van het lager niet 100% gelijk valt met de verlengings-as zelf, loopt het lager heel snel heet, en ook de as ondervindt flinke wringings- en buigingskrachten. Het zou me niet verbazen als dat binnen slechts enkele vluchten tot schade leidt.

Gr. Dirk.

Horten XII

Middag Dirk,

Het nut van het forum is maar weer eens bewezen. Bij dezen, waarvan akte!

En TXS want dat was dus niet goed gekomen.

Dirk, je hebt volkomen gelijk!!! Heb na het lezen direct een proefopstelling in elkaar gezet - had ik al gedaan maar dan om de servo in zijn middenpositie te zetten - en inderdaad, het wringt. Ik weet niet of het te zien is op de foto´s.

Aan welke kant moet die kogelkoppeling komen? Servokant, aileronkant of allebei?

full

full

De as is met een zuigend pas gemaakt koppelingsstuk aan (op) de motoras gemaakt (gemonteerd).

full

full

full

Vervolgens is het lagertje onder een hoek van 90° op de as geplaatst. Zit er los op/aan de as.
Daarna is het lager met 24-uurs-epoxy aan het achterschot gelijmd. Daar zit het dus NIET haaks tegen, maar onder een hoek. Het lager staat dus (als het goed is) parallel met het kruis van de motorhouder. De aluminium buis die als alsverlenging dient, is kaarsrecht; gechecked op een draaibank.

full

full

full

Hoi Peter,

Ik zie het wringen wel op de foto, maar ik weet waar ik op moet letten (zelf de fout ooit ook gemaakt :oops:). De kwiklink aan de ruderhorn zit een beetje scheef.

Ik zou de ruderhorn op het roer vervangen, maar je kunt ook een kogeltje op het servo-armpje plaatsen. Mijn motivatie waarom ik het niet op het servo-armpje zou doen: dat armpje gaat bij grotere krachten iets torderen, bovendien wordt de uitgaande servo-arm wat wringend belast. Als je ipv. de ruderhorm een stukje draadeind neemt en daarop een kogel monteert, waarover dan weer de kogellink grijpt, heb je geen last meer van wringen.

Dat lager heb je netjes opgelost. Door hem scheef in te lijmen zit hij goed (mits de as recht was, maar daar ga ik van uit).

Ik heb net nog even naar dat Vimeo-filmpje zitten kijken. Het is wel een vlotte jongen! Als de jouwe net zo goed gaat vliegen heb je een lekker flistende kist!

Gr. Dirk.

Is het niet (meer) mogelijk om de servoas parallel met de scharnierlijn te plaatsen, door bv een hulprib of een vulstukje?
Is lekker simpel (en daardoor vaak het beste).

Erg mooi project!

Back