bouw Horten XII

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Horten XII

sorry Luitjes,

omdat de Horten XII gereed is, dacht ik het bouwdraadje wat op te schonen.
Neem mij niet kwalijk.

Helitony: svp even opnieuw.
Dirk: De vraag ging over de start van een ASW middels een (vouwbare?) trolley in tegenstelling tot een start met behulp van een startelastiek of, zoals ik voornemens ben, een elastiek met ´katapult´

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat maar zitten.
Het is niet anders, de lijn is er uit dus het heeft geen nut meer.
Dirk bedankt voor je vasthoudendheid te willen helpen.

Peter nogmaals succes met de maiden (dat is helaas ook weg)
Ton

Laatst bewerkt:
Horten XII

Helitony, jammer dat je niet even opnieuw wiltposten.

Dirk: Mijn antwoord op de vraag van Helitony ging er o.a. over dat ik de Horten niet middels een trolley kan laten stijgen, omdat ik een bepaalde aanvangssnelheid moet hebben, dit vanwege het vleugelprofiel.

Mijn voorstel aan Helitony was dat jij daar meer uitleg over kon geven.

Peter,

Ik neem aan dat je met een trolley een soort wagentje op wielen bedoeld waar je vliegtuig (ASW, Horten, ... ) op ligt.

Het kan wel, maar vrijwel zeker zul je een specifieke kar nodig hebben voor Hortense vleugels. Een gewone zwever kun je op een horizontale oplegger leggen, snelgheid maken en opstijgen. De vleugel ligt meestal al met een paar graden invalshoek op de trolley, en de lange staartboom kan (eenmaal op snelheid) die hoek nog wel wat corrigeren als dat nodig is.
Omdat de trolley normaliter niet een meter breed is, eerder 25-50 cm, ligt de kist dicht bij de wortel ondersteund. Een horten vleigt in het midden al gauw met grote invalshoeken (>=5gr), dat haalt hij niet op die trolley. Gevolg hij komt niet los (of pas bij 60 km/h).

Erik vd Hoogen en Aad van Sorgen hebben jaren geleden een grote straalmotor aangedreven Horten gebouwd. Daarvan hebben ze de voorpoot van het intrekbaar landingsgestel moteten aanpassen (verlengen) omdah hij onder de 7 graden wortel-instelhoek niet los kwam.

Gr. Dirk.

Peter,

Erik vd Hoogen en Aad van Sorgen hebben jaren geleden een grote straalmotor aangedreven Horten gebouwd. Daarvan hebben ze de voorpoot van het intrekbaar landingsgestel moteten aanpassen (verlengen) omdah hij onder de 7 graden wortel-instelhoek niet los kwam.

Gr. Dirk.

Klopt!!!
Maar de neuspoot wordt korter bij de landing, om stuiteren tevoorkomen.
Maandag dinsdag woens.... landingen.
Weet er alles van, Eric heeft mij dat eens uitgelegd voor mijn lapidar.
Die heeft het ook en werkt prima.

Goeten Han.

Horten XII

Dirk, Han,

ik probeerde de vraagstellng van Helitony te reproduceren.
Hij vroeg nml. waarom ik geen gebruik maakte van een trolley.

Jij hebt dit nu - althans voor mij - goed uitgelegd.

txs

groet
Peter

Dirk,
Bedankt voor de uitleg.
Het is mij nu helemaal duidelijk.

Peter,
Bedankt.
Prima geregeld.

Ton

Laatst bewerkt:
Klopt!!!
Maar de neuspoot wordt korter bij de landing, om stuiteren tevoorkomen.
Maandag dinsdag woens.... landingen.
Weet er alles van, Eric heeft mij dat eens uitgelegd voor mijn lapidar.
Die heeft het ook en werkt prima.

Goeten Han.
Boeiend.
Ik wist niet dat die poot een variabele lengte had gekregen.
Knap constructie-werk.

Dirk,
Bedankt voor de uitleg.
Het is mij nu helemaal duidelijk.

Peter,
Bedankt.
Prima geregeld.

Ton
Geen dank. Het is fijn als we zo elkaar helpen en tot goede resultaten komen!

Gr. Dirk.

Horten XII

goedenavond luitjes,

afgelopen weekend was het dan zover, de maiden van de Horten XII en wel op een Nufflügeltreffen te Oberteuringen.

Het waren voor mij een hoop nieuwe ervaringen, zoals een katapultstart, vreemd veld (met bomen) en het eigenlijke invliegen ook door mijzelf gedaan, omdat de expert zijn stick-indeling anders heeft.

Al met al een prikkelende ervaring, maar .................. als een strijkijzer zo mooi en gemakkelijk. en een vliegbeeld om u tegen te zeggen.

Foto´s volgen nog.
groet
Peter

Horten XII

Luitjes,

er zijn wel foto´s van (ondetussen) maar die heb ik zelf niet op mijn fototoestel en heb ze ook nog niet doorgestuurd gekregen.
Er wordt - wellicht zelfs aan een filmpje - gewerkt. Ondertussen leer ik er steeds beter mee vliegen maar af en toe is het toch wel heel lastig om te zien hoe ze in de lucht hangt.

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden!!
Laat de foto`s (en filmpje) maar komen!

Groeten, Ramses

... maar af en toe is het toch wel heel lastig om te zien hoe ze in de lucht hangt.
Tja, een Horten is soms maar een lijntje in de lucht, en een potlood-dtreepje op grote afstand is moeilijk te zien ...
weet ik uit eigen (horten)ervaring. :rolleyes:

Maar toch leuk dat je tevreden bent. Gefeliciteerd!

Ik wacht gespannen de foto's en evt. filmpje af.

Dirk.

Horten XII

Luitjes,

het is zover, een clubgenoot van mij - medeforummer Wiert - was zo vriendelijk vanmiddag foto´s en een filmpje te schieten van de Horten XII.

De wind stond helaas dwars op het veld dus moest er een beetje geïmproviseerd worden met de landing.

hier het moment dat de Horten net los is van de katapult
full

aanhet indraaien voor inbound
full

wat een vliegbeeld
full

goed te zien hè?
full

seconds before landing
full

and touch-down
full

Je moet haar als het ware tegen de grond vliegen,net als op een carrier, met de nadruk op ´vliegen´, anders krijg je te maken met het grondeffect. Een beetje (teveel) up en de kist stalled, slaat over de kop en kun je weer een cokpitkapje maken.

er komt ook nog een link naar een you tube filmpje.

groet
Peter

Hoi Peter hier het youtube filmpje volgende keer gaan we bij wat rustiger en mooier weer nog eens een filmpje schieten.

Horten XII

goedenavond Luitjes,

* Wiert, txs nogmaals en het volgende filmpje, graag.

tijdens de filmvlucht vanmiddag (wind ±3 Bft) verloor ik mijn canopy. Ik ga over op steviger plakband

dan heb je dus wel opeens een groot gat in je vliegtuig, waardoor er geheel ander vliegeigenschappen ontstaan.

Bij het inkomen voor de landing was ik haar opeens kwijt en nosedown in de grond.

Minimale schade, welke al weer bijna gerepareerd is.
Het is een zeer stevige costructie. met een ´gewoon´ vliegtuig had de motor in de staart gezeten.

Foto´s volgen nog

Horten XII

hier wat foto´s van de schade. Viel allemaal reuze mee, een stevige kist.

zo zag het motorschot eruit
full

alle gevonden stukje
full

maken er dit weer van. toch nog enkele stukjes niet gevonden
full

full

ziet er erger uit dan het is. de indeuking komt omdat er maar enkele mm´s zijn waarop het berken op de binnenste rib geplakt is
full

toch maar handig dat het lood met een touwtje te verwijderen is, kun je - indien nodig - er goed bij
full

met ´special tools´, een afgeschuinde kwast en een houtje, de deuk eruit gehaald
full

full

full

full

met dit als resultaat, na het licht schuren
full

en 1e keer licht lakken
full

het ziet er op de foto wat minder uit dan het in werkelijkheid is; het is bijna als vanouds. Qua vliegeigenschappen zal het niets uitmaken
full

foto´s van de vleugelschade + reparatie volgen nog.

Horten XII

en hier de schade aan de vleugel:
full

full

full

de scheur in de Oratex is ontstaan omdat de servohevel er doorheen gegaan is.....
full

na wat aanbrengen van witte houtlijm en fixeren, was dit het resultaat
full

full

strookje erover en klaar is kees
full

Back