Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, een geweldig filmpje. Ik vond trouwens de landing ook erg mooi. Héél erg schaal, als je het een beetje vertraagt.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dit was dan ook de mooiste landing van de dag voor mij.
    Geeft zo'n lekker gevoel om op een mooie dag een mooie vlucht met een mooi vliegtuig af te sluiten met een mooie landing!
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bedankt voor de complimente Raymond!

    Zo'n mooie kist verdient een goede weergave dus ik heb mij extra geconcentreerd om hem mooi in beeld te krijgen en dat is m.i. uitstekend gelukt!
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Afgelopen weekend heb ik weer 2 sleeps gemaakt met de Ka-7. Het slepen gaat heel stabiel, de plaatsing van de haak is goed geweest. Eén van de sleeps is tot 470 meter geweest. Normaal vlieg ik nooit zo hoog, maar de weerscondities waren perfect met goed zicht en een zeer stabiele atmosfeer. Ook op deze hoogte was de Ka-7 uitstekend te vliegen.

    De vario toont over deze hele vlucht een gemiddelde daalsnelheid van 58 cm/s, lijkt me een prima waarde voor een zwever met een 15% dik profiel en een dikke schaalromp.
    [​IMG]

    Filmpje met in de 2e helft weer mooie beelden van het slepen en vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Gaaf! En dat doet me ineens denken aan de zomervakantie. Op de Wasserkuppe was van 5 t/m 9 augustus het jaarlijkse youngtimer treffen, voor KA 6, KA 7 en KA 8 toestellen! (Fullsize natuurlijk)

    Youngtimertreffen 2013 ::: 05. bis 09. August 2013 auf der Wasserkuppe

    We hebben er even een half uurtje naar staan kijken, en net op dat moment sloeg het weer om, en kwam alles wat vloog achter elkaar landen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    allereerst complimenten voor deze bijzonder mooie ka-7 model zwever, genot om door het verslag te scrollen.

    Kan u mij een link of iets geven van een leverancier waar deze kit te bestellen is? of iets vergelijkbaars.....
    De Ka-7 staat namelijk zeer hoog op mijn verlanglijst maar wil absoluut geen arf.

    alvast dank!

    Mvg,
    Stephan.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Arjan, bedankt voor het opzoeken van de link.

    Stephan, bedankt voor de complimenten. Een ARF is deze Ka-7 zeker niet, maar dat heb je al gezien bij het doorkijken van dit draadje. Het is wel een hele gave kit om te bouwen en het model vliegt ook uitstekend. Ik vlieg mijn Ka-7 met zeer veel plezier.
     
  9. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Dank voor de link!!
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De bevestiging van de kap is niet goed meer. De constructie bestaat uit 2 scharnieren zoals onderstaand:
    [​IMG]

    Aan het plaatje op de kap zit een heel dus busje gesoldeerd dat over de pen aan de romp schuift. Bij Het achterste scharnier is dat busje van het plaatje gebroken, busje heb ik niet meer. Ik moet dus een andere bevestiging verzinnen.

    Nu kan ik eenvoudig plastic scharnieren gebruiken. Zal best werken, maar is niet makkelijk los te halen (ik kan de kap er nu zo afschuiven, ideaal voor aanbrengen accu) en minder mooi.
    Iemand een ander idee voor de bevestiging van de kap?
     
  11. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Messing busje op messing plaat solderen. De huidige constructie maak je dus na. Jij houd van solderen dus dat is op je lijf geschreven ;-)
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het busje heb ik niet meer. Dan zou ik moeten kijken of ik zulke dunne buis kan vinden.
    Kan messing gewoon met harskern-soldeer gesoldeerd worden?
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kan scharnier ook uit massief stukje PVC maken, inboren met juiste diameter? Taai spul, en kan beter tegen trillingen. Kap krijgt vast opdoffers tijdens het landen... of klappen van turbulentie tijdens de vlucht? Niet goed uitgelijnd is ook een oorzaak voor breuk.
    Heb je niet de juiste dikte, dan kan je een plaatje PVC dubbelvouwen na verhitten, verlijmen. Tijdens het vouwen een stukje rondstaf van juiste diameter bij insluiten. Heb je direct de juiste holte bij-in gevormd... kan een idee zijn?

    Bij zwaardere belastingen zou ik eerder voor zilversoldeer kiezen?
    Gr Bas
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Messing is uitstekend met harskern en gewone soldeertin te solderen.
    Het is wel verstandig om het met zilver te solderen, want tin-soldeer is mechanisch niet sterk.
    Als je het toch met tin doet, dan moet je ervoor zorgen dat er een stuk met vlakke kant is die goed op het plaatje ligt. Passing moet zo mogelijk perfect zijn. Dan eerst gewoon solderen dat het goed vloeit, dan nog een keer (of meteen) vloeibaar maken en met een lucifer of pincet goed op elkaar drukken zodat de tinlaag zo dun mogelijk is.
    Bij het solderen lost een heel klein beetje van de messing op in de tin. die heel dunne laag is een tin-messing-legering die veel sterker is dan het tin.
    Dit effect treedt overigens veel sterker op bij zilversolderen (daarom is dat laatste laagje zilversoldeer ook zo moeilijk weg te vijlen ...).

    Enne .... dunne messing buisjes en messing plaat/folie haal je bij de modelbouwwinkel.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Kan je niet een stukje van een piano scharnier gebruiken?
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Moet lukken,

     
    Han en Fotor vinden dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Nog een suggestie (iets minder schaal): maak scharniertjes van hout.

    Zoals ik hier op m'n Ka8-B gedaan heb.

    Monteert (lijmt) erg prettig.


    20160209_163351_001_resized.jpg


    20160209_163441_resized.jpg


    Succes!


    jan.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oei! Pas op voor vliegende vleugels... dit type gaan als een baksteen... kortste weg...
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Nou ben ik wel benieuwd hoe je het nou opgelost hebt . . .


    jan.
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het is nog niet opgelost.
    Als ik in de buurt ben van een modelbouwwinkel haal ik wat messing spul, kijken of ik de originele sluiting na kan maken. Is toch de mooiste oplossing. Als dat niet lukt kan ik altijd nog een oplossing zoals jouw houtjes maken.
     

Deel Deze Pagina