Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag heb ik weer 2 vluchtjes met de Ka-7 op de Maasvlakte gemaakt. In één opzicht lijkt hij wat op de Elefant: hij trekt de aandacht. Elke keer als ik ergens kom met dit model komen mensen kijken, zowel collega-modelvliegers als omstanders. Het uiterlijk van de Ka-7 is een stuk minder extreem dan de Elefant, maar toch spreekt hij mensen blijkbaar aan.
    Mijn Ka-7 is natuurlijk verre van uniek, er zijn vele modelvliegers die prachtige grote schaalzwevers hebben (sommige nog veel mooier dan deze Ka-7), maar er zijn veel minder modelvliegers die er 'gewoon' mee naar het strand gaan. Misschien is dat wel een deel van de aantrekkingskracht, dat dit model ook op 'openbaar terrein' gevlogen wordt, ipv alleen op meetings waar alleen de liefhebbers komen.

    Ik heb al meerdere keren de opmerking gehad dat het ding er in de lucht erg mooi schaal uitziet. Niet alleen het uiterlijk klopt, maar ook het vlieggedrag ziet er goed schaal uit. Altijd leuk om te horen (en om te zien ;)).
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Tja, prachtig..... Kan achteraan de (laaaaaange) lijst ;).

    Zondag heeft de Ka-7 gevlogen met de nieuwe -iets grotere- propeller. Die geeft een flink betere klimsnelheid. De vario was niet aan boord, dus ik heb geen harde getallen, maar harder klimmen doet hij zeker. Volgens mij is dit efficienter, een verbetering.
    Het was weer genieten :D.
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Tis nog net niet de Alpina van Dirk maar meer dan een klein zetje heeft
    ze niet nodig.
    Volgens mij lag het CG ook ietsjes verder naar voren want Raymond had naar mijn idee een Groupon voor een kliniek in België, waar hij met Jane langs is geweest :D

    Lyckele
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De schaats van de Ka-7 heeft een nette afdekking gekregen. Het is gemaakt van een soort tafelkleed dat per meter te krijgen is. De rode bovenlaag is van een soort plastic, het spul is mooi flexibel. Het lijkt erg op het plastic dat op de echte Ka-7 gebruikt wordt.
    Op de bespanning is het plastic met UHU POR geplakt. Een testje liet zien dat het redelijk plakt, en mocht het toch niet goed genoeg houden is het plastic zonder blijvende lijmresten weer te verwijderen. Op de schaats is het plastic ook vastgezet met dezelfde lijm, maar het is daar ook gezekerd met een aantal schroefjes.
    [​IMG]

    Als de schaats inveert plooit het plastic zeer schaalgetrouw in.
    [​IMG]

    Ik ben benieuwd hoe het gaat houden.
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Jamara k7

    Hebben jullie al gezien dat jamara een k7 bouwdoos in haar pakket heeft voor slechts 99 euro?

    Niet zo spectaculair als de kist van Raymond, maar wel een mooie opstap naar schaalzweven met z'n 2 meter.
    Max
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Meteen maar even opgezocht: KA-7 Lasercut - Jamara -. Er staan maar 2 hele kleine fotootjes op, maar het ziet er zeker interessant uit!
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De Ka-7 is voorzien van nieuwe apparatuur. Een nieuwe zender geeft weer nieuwe mogelijkheden. Ik heb nu 18 kanalen tot mijn beschikking (die lang nog niet allemaal worden gebruikt) en telemetrie die mij de spanning van de ontvangeraccu en GPS positie en -snelheid geeft. Al die technologie zorgt wel voor een flinke hoeveelheid kastjes en bedrading. De achterste zitplaats wordt voorlopig opgeofferd voor het overzichtelijk herbergen van de apparatuur.
    [​IMG]

    Jane is deels ontleed om haar hoofd draaibaar te kunnen maken. Naast flinke borstspieren blijkt ze ook een fatsoenlijk six-pack te bezitten.
    [​IMG]

    De bedoeling is dat er een servo in Janes lijf komt, maar hoe ik het precies moet maken is nog niet helemaal duidelijk. Het valt niet mee om er iets moois en stevigs van te maken. Last van een open ruggetje heeft ze al.
    [​IMG]

    Ik heb een constructie gemaakt die ik in de cockpit kan hangen waarbij de GoPro op een servo gemonteerd is.
    [​IMG]

    Hieronder enkele testopnames. De narrow field-of-view is niet echt bruikbaar, medium en wide wel. De servo is een el-cheapo, wat zich uit in het schokkerig draaien van de camera, maar het is voor mij acceptabel.

    Waarom klopt de beeldverhouding nou weer niet???

    Volgende week ga ik met enkele maten naar de Wasserkuppe, ik heb er veel zin in! Momenteel ligt er nog sneeuw, maar die zou volgende week wel gesmolten moeten zijn (van de regen??......). Hopelijk kan ik wat mooie opnamen maken van de Ka-7 in zijn element.

    Er ligt nog steeds een laatste test in het verschiet: slepen. Nog geen kans voor gehad.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zooo dat is een mooi POV! Worden mooie filmpjes!
     
  10. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Leuk zo die camera Raymond,

    Het is net of je instructeur bent vanachteruit die KA 7:D

    Arme Jane, opereer je haar wel onder verdoving?

    Veel plezier volgende week, en we wachten je Fotor produktie af.

    groet

    Terence
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Nou . . . :?

    Maar goed dat dat niet allemaal spieren zijn! :p

    [​IMG]


    (Weer wat geleerd. ;) )


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Eigenlijk schreeuwt deze camerapositie om installatie van een FPV set, je hebt sets die de gopro gebruiken als camera :rolleyes:.
    Dit vraagt verder onderzoek. Ik zal vanavond nog maar eens een 1:1 exemplaar onder de loep nemen :D.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Lijkt me (in jouw geval) heel nuttig! :yes:

    Maar ik zou er maar niet bij zeggen dat het is omdat je geen idee hebt hoe het ding eigenlijk opgebouwd is. :nooo:

    ;)


    jan.
     
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Je laat je modelbouwscalpeltjes toch wel netjes op je werkplek?
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dit vraagt eigenlijk om een vergelijkend warenonderzoek tussen hele grote en hele kleine maar of dat thuis gewaardeerd wordt?...........;-)
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik begin me nou wel serieus een beetje zorgen te maken . . . :?

    Waar is Fotor?


    jan.
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Waarschijnlijk heeeeeeeel ver weg!
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die is op onderzoek.....
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben er nog hoor Jan. Wat wil je horen? Resultaten van het onderzoek? Ja, het is misschien wat zacht voor spierweefsel, het lijkt erop dat je gelijk hebt :).

    Verder gebeurt hier niet zo veel. Ik ben veel aan het werk geweest. Nu 7 dagen vrij, maar ik ga vanmiddag eindelijk weer even een uurtje vliegen en verder moet alles worden klaar gezet voor een tripje naar de Wasserkuppe woensdag. Hopelijk kan Jane voor die tijd nee schudden, maar ik ben nog niet zeker of dat gaat lukken.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Gelukkig! :D


    Nee, niks, da's privé. ;)


    Dat weet ik wel zeker! :p

    (Ook niet zelf bedacht, hoor . . . ;) )


    jan.
     

Deel Deze Pagina