Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Ik heb een Himodel BM3520-670 liggen uit mijn ASW. Die draaide op 4 cellen zoals gezegd een 14x7 met zeer acceptabel stroomverbruik. Is iets zwaarder dan die Roxxy; 235 gram.

    Als je zo'n motor nog ergens kunt vinden zou ik je die aanraden. En anders mag je die van mij wel hebben. Moet je enkele nieuwe blaadjes halen....

    In mijn Ka-8b zitten op hoogte, remkleppen en richting FS100's (lichte standaardservo's dus) en op de ailerons Hitec HS-101MG. Op sleep een Graupner C5077

    Op mijn ASW20 had ik Graupner C577's en op ailerons Multiplex Tiny-S. Dat voldoet echt prima.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2011
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Arjan, dank voor het aanbod, maar jouw motor is 50 mm doorsnede. Ik hoop met 42 mm uit te kunnen komen. Een dikkere motor moet verder naar achteren worden geplaatst, anders past hij niet onder het GFK kapje. En ik ben bang dat de motoras dan niet lang genoeg gaat zijn om voor het neusje uit te steken. Een 42mm motor kan verder naar voren, waardoor ik meer as voor het puntje van de neus heb.

    De vergelijking van servo's met de ASW-20 is geen eerlijke. Wel een 4m kist, maar met veel kleinere roeren. Het hoogteroer en richtingroer van een Ka-7 zijn wel even iets anders dan de roeren van een ASW-20. De vergelijking met de Ka-8 is wel een goede (die is toch ook 1:4??).
    Uit jouw woorden begrijp ik dat ik me teveel zorgen maak over de benodigde torque.
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar wel véél sneller.
    Ik denk inderdaad dat je je teveel zorgen maakt. Mijn Kacht is iets kleiner (3,5m) maar de servo's zijn zoals je ziet echt niet de sterkste. Die FS100 hebben 24Ncm, de Hitec's 22Ncm.
    Ik ben er van overtuigd dat je met 35Ncm goed zit, met 50Ncm helemaal. Gewone (kwaliteits)standaardservo's dus.
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De lastige getordeerde lat zit nu toch op zijn plaats. De lat die ik nu gebruikt heb leek wat minder stug dan de vorige, dat zal ongetwijfeld geholpen hebben.
    [​IMG]

    Eindelijk goed op zijn plek:
    [​IMG]

    In de voorste helft van de romp zijn alle dwarslatten aangebracht. Deze zijn van 6x6 vuren. In de achterste helft worden de dwarslatten van 6x6 balsa gemaakt.
    Op enkele plekken heb ik een klein stukje extra hout ingelijmd ivm een beperkt lijmvlak van de lat. De gewichtstoename is zeer beperkt, het risico op losraken van de verbinding is kleiner door een forse toename van het lijmoppervlak.
    [​IMG]

    Stand van zaken tot nu toe:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Wordt die constructie eigenlijk nog beplankt? Het ziet er nogal fragiel uit...
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Enkele stukken worden opgevuld met balsa, maar het merendeel blijft open. Ik denk dat de stevigheid best in orde gaat zijn. Die 6x6 vuren latten zijn best stevig.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja 6x6 hè... je ziet het formaat niet zo goed op die foto's, maar het is een groot toestel dus die latten zijn natuurlijk ook dikker dan ze lijken...
     
  9. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Nog even over die servokeuze Raymond: ik denk net als Arjan dat je met 50 Ncm zeker goed zit. Op mijn Rhönlerche komen 65 Ncm servo's. Met schaal 1:3,5 zijn de roervlakken ook wat forser. Op rudder zou wel wat zwaarder mogen.
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik vond gisteren op mijn harde schijf een aantal scans van tekeningen van de 1:1 Ka-7, originele Schleicher tekeningen. Zeker niet noodzakelijk, maar toch wel leuk om af en toe even te kijken. Niet alle onderdelen staan uitgewerkt op tekening, maar het is toch wel een waardevolle aanvulling voor een schaalbouw.

    Zomaar een kleine uitsnede (verkleinen van een hele tekening wordt onleesbaar)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn huidige plan voor de uitrusting:
    Motor: Robbe Roxxy 4250-07 op 4S lipo met 13x6,5 Aeronaut (ca 600W)
    ESC: Hongkong 60A-80A, nader te bepalen. Beetje ruim bemeten, want de koeling zal niet geweldig zijn.
    Batterij: Turnigy 4S3300/30C, past precies onder de zitplaats van de voorste vlieger.
    Servo's
    Hoogteroer: C5077 (50 Ncm)
    Richtingroer: Hitec HS-645MG (77 Ncm)
    Rolroeren: HS-225BB (39 Ncm)
    Remkleppen: HS-225BB (39 Ncm)
    Sleepkoppeling: HS-645MG (77 Ncm)

    Ik heb uit de Elefant nog een MPS/RV (magnetic power switch, regulated voltage) liggen, deze wil ik icm een 2S lipo gebruiken om de ontvanger te voeden.

    Zijn er nog ideeen waarom een bepaalde keuze niet goed zou zijn?
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Volgens mij gaat dat helemaal goed komen zo.
    -Edit- vanwaar de losse ontvangeraccu? Je hebt enkel nog een (5A) U-BEC nodig om je aandrijfaccu te kunnen gebruiken.
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Eigenlijk omdat ik dacht de magneetschakelaar uit de Elefant te kunnen gebruiken. En die heeft 2S input nodig. Als ik de aandrijfaccu wil gebruiken heb ik een BEC en een schakelaar nodig. Ik zal er nog eens over denken.

    Vandaag was het een lekker bouwweertje. Op een aantal plaatsen zijn de verbindingen versterkt met 3 mm balsa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog wat grotere versterkingen met 3 mm balsa
    [​IMG]

    Ik kwam vandaag een foutje tegen. Ik had de bovenste gording in onderstaande foto afgezaagd vlak met het spant. Er had nog een stukje uit moeten steken..... Ik heb een extra stukje gemaakt en dat er stomp tegenaan gelijmd, daartegen is de schuine lat gekomen. Hier komt later de achterste kap tegenaan. Zo'n stompe verlijming is natuurlijk niet de manier. Volgens de tekening komt alleen onderaan (boven de onderste horizontale gording op de foto) een strookje balsa, ik denk dat ik het hele vlak invul met balsa. Dat geeft wat meer sterkte op de lijmverbinding.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ieder doet het natuurlijk op zijn eigen manier maar ik heb in geen van mijn elektrozwevers een schakelaar zitten. Accu aankoppelen en het werkt.....
    Bij je Elefant kon je niet zo makkelijk bij de accu neem ik aan, bij deze doe je de kap open en je kunt er bij.
    Zomaar een overweging :)
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Juist niet. Ik wil de accu('s) onder de vloer plaatsen, en de snoeren en stekkers zoveel mogelijk uit het zicht houden. 'Even aanzetten' is er dan niet bij. Voor het vliegen met de motor moet de stekker van de aandrijfaccu natuurlijk worden aangesloten, maar tijdens sleepbedrijf (BIGGS) kan de aandrijfaccu los blijven als ik een aparte ontvangeraccu gebruik. Met de magneetschakelaar hoeft de kap helemaal niet meer open.
    Het minder makkelijk aansluiten van de accu's is de prijs die je betaalt voor een schaal cockpit. Ik wil het wel zo maken dat ik de vloer van de voorste zitplaats makkelijk kan verwijderen, waarschijnlijk met pop en al.
     
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Versterkingen

    De balsa versterkingen maken de hele constructie enorm sterker.:D
    Dat doe je goed!
    Vezelrichting van het balsa is correct.
    Zelf gebruik ik triplex voor zulke versterkingen.
    Triplex kan zijn van balsa of ander hout, de keuze is afhankelijk van de gehele constructie.
    Waarom ik triplex gebruik?
    Dat vertel ik in een van mijn volgende draadjes.

    Gording afgezaagd vlak met het spant.:(

    Zoals je al aangeeft is een stompe verlijming niet optimaal.
    Het hele vlak vullen met balsa is zeker aan te raden.;)

    Johannes
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Op die fiets. Dan is jouw oplossing waarschijnlijk wel de beste.

    Ben ik wel benieuwd hoe je dat wilt doen wisselen van de vliegaccu? Als je daar niet bij kunt moet je in het vliegtuig gaan laden, lijkt me ook niet echt handig.
    Bij mijn ASW had ik een "cockpit-module" gemaakt; de pop kon er met stoel en zijwanden en al uitgetild worden, en dan kon ik bij de accu.
    Bij mijn Motorspatz ligt de accu op de vloer en zit de piloot er bovenop. De accu zie je dan niet meer. Kap open, piloot er uit....klaar. Als de pop er niet in zit is het niet erg schaal natuurlijk maar dat vind ik niet zo'n probleem.

    Ben je nog in het stadium van uitdenken of heb je al een idee wat je wilt gaan doen?
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik volg gewoon de tekening. Het ontwerp lijkt goed te zijn uitgedacht.
    Over die vezelrichting: één van de stukjes heb ik 3x overnieuw moeten doen. 3x de vezelrichting 90 graden verkeerd, 3x achter elkaar! Hoe stom kun je zijn.....
    Ik heb al een aardig idee over hoe ik eea wil, maar dat is natuurlijk nog aan verandering onderhevig, o.a. door opmerkingen in dit draadje. Als straks de romp in zijn geheel voor mijn neus staat kan het best dat dingen niet helemaal lekker uitkomen, ik zie dan wel hoe de afwerking precies gaat worden. Niet alles hoeft nu al compleet uitgedokterd te zijn toch?

    Het wisselen van de vliegaccu zal mogelijk zijn door het verwijderen van de vloer van de voorste zitplaats. Maar aangezien dat niet zo praktisch is wil ik het wisselen van de accu en het aansluiten ervan tot een minimum beperken. Met een losse ontvangeraccu via de magneetschakelaar hoef ik maar 1x op een dag een stekker aan te sluiten bij sleep- of hellingvliegen. Bij vliegen op de motor zal ik de stekkers wel elke vlucht moeten vast- en losmaken, dat is helaas niet anders.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gisteren heb ik het begin van de Ka-7 even meegenomen naar een clubavond. Er was veel interesse en halverwege de avond zat er niemand meer aan de bar, iedereen zat rond mijn romp.
    [​IMG]

    Leuk om te horen dat de één het zus zou doen, de ander zou het zo aanpakken, en ik denk "ik doe het lekker op mijn eigen manier". Wat zijn we toch een heerlijk eigenwijs volk.

    Op RCGroups heb ik ook een bouwdraadje lopen waar ik wat foto's in zet, daar stond laatst een leuk compliment
    Die "thanks for sharing" kom je daar overigens regelmatig tegen. De sfeer op RCGroups is vaak best goed, het moddergooien zoals je hier helaas een enkele keer tegenkomt zie ik daar niet veel (al zie ik daar veel minder dan hier).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, bij ons op de clubavond zit er ook altijd een vaste clan om de grote tafel, daar is niet eens een K7 romp voor nodig... :D
    "Thanks for sharing" kan je in de praktijk vertalen met "Ga zo verder!" waarbij ik de Engelse versie ook wel een stuk minder truttig vind... :cool:
     

Deel Deze Pagina